Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 1 |
És una assignatura de quart curs, que pressuposa la prèvia adquisició de coneixements i perspectives aportats pel conjunt dels cursos anteriors, especialment per assignatures com Influència social i grups i Psicologia de les Organitzacions.
Contextualització:
L'assignatura parteix de l'estudi del concepte de treball com a fenomen socioeconòmic, històric i cultural, de les modalitats més significatives d'aquest tipus d'activitat humana, de les seves dimensions (des d’una perspectiva interdisciplinària i de múltiples nivells d'anàlisi), de les seves divisions (tècnica, social, de gènere, etc.), de les seves condicions de realització (físiques, socials, contractuals, etc.), dels seus significats i sentits i de les seves formes d'organització.
La relació de la situació ocupacional (ocupació, atur i subocupació) amb el benestar psicològic ocupa una part central de la matèria. Per a això, es resumeix l'evidència empírica acumulada per la investigació científica sobre determinats efectes econòmics, sociopolítics i psicosocials de l'experiència laboral, de les variables que els modulen i dels marcs teòrics que els fan comprensibles. Sobre aquesta base, es tracta dels factors de risc psicosocial inherents a les condicions de treball i a les formes d'organització i de gestió del mateix, que estan en l'origen d'algunes epidèmies psicosocials emergents en els camps de la salut i de la qualitat de vida laborals. En tots els casos, es tracta de caracteritzar cada problemàtica, de descriure les seves circumstàncies d'aparició i d'analitzar possibles formes de prevenir-la.
Objectius formatius:
• Familiaritzar amb l'estudi interdisciplinari del món del treball i de les experiències i relacions que implica.
• Analitzar la dimensió psicosocial del treball i de l'experiència laboral.
• Esquematitzar els desenvolupaments teòrics sobre treball, ocupació, desocupació i subocupació.
• Descriure el caràcter socio-històric i cultural dels fenòmens i processos laborals.
• Familiaritzar amb enfocaments teòrics i desenvolupaments empírics rellevants en el camp de la prevenció de riscos psicosocials en el treball.
Objectius d'aprenentatge:
• Manejar el vocabulari bàsic i les categories d'anàlisi i intervenció en l'àmbit de la psicologia social aplicada al treball i a les relacions laborals.
• Descriure el desenvolupament sociohistòric del treball i de les relacions laborals.
• Reconèixer la construcció del treball com a categoria central de la subjectivitat.
• Explicar l’impacte psicosocial de la situació ocupacional i de les condicions de treball.
• Discutir aspectes epistemològics, teòrics, ètics i metodològics de la investigació i intervenció psicosocial en l'àmbit del treball i de la seva organització.
• Identificar diferents tipus de factors de risc psicosocial en l'entorn laboral contemporani.
• Descriure i valorar l’impacte psicosocial dels diferents tipus de factors de risc analitzats.
Continguts:
1. El treball com a valor en les societats humanes.
-Concepte de treball, modalitats i dimensions
2. Psicologia Social del Treball remunerat i no remunerat.
3. Treball, desocupació i precarietat al segle XXI.
-Salut laboral: estrès, burnout...
4. Nous capitalismes i noves conceptualitzacions del treball.
Les activitats dirigides de l’assignatura s’imparteixen en grups grans (12 sessions) i petits (6 sessions), sempre en sessions de 2 hores. El seu desenvolupament combina els següents recursos didàctics:
Les activitats supervisades, a nivell grupal i individual, tractaran concretament sobre qüestions associades al disseny i a la preparació d'una lliçó magistral.
Les activitats autònomes consistiran en revisió individual de material bibliogràfic i documental, que donarà lloc a la realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums, que seran utilitzats posteriorment en els treballs individual i grupal.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
D1. Classe magistral | 24 | 0,96 | 5, 6, 12, 14, 19, 20 |
D2. Sessions grups aula | 12 | 0,48 | 7, 8, 13, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
S1. Supervisió grupal | 10 | 0,4 | 1, 2, 4, 9 |
S2. Tutoria individual | 4 | 0,16 | |
Tipus: Autònomes | |||
A1. Revisió individual de literatura | 25 | 1 | 3, 11 |
A2. Treball individual | 33 | 1,32 | 4, 21 |
A3. Treball Grupal | 40 | 1,6 | 15, 16, 17, 21, 22 |
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant les següents proves:
Assignatura Superada: Evidència de l’assoliment de les competències avaluades amb una nota igual o superior a 5.
No avaluable: Qualificació de qui no hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%).
Avaluable No aprovat: Qualificació de qui no hagi assolit la nota mínima de 5.
Recuperació: Podrà optar-hi qui, havent participat en les activitats avaluades amb un pes mínim total de 2/3 de la qualificació total, n’hagi assolit una nota mínima de 3,5 i no hagi superat l'assignatura durant l'avaluació continuada.La recuperació consistirà en una prova global de tota la matèria i la seva qüalificació contarà com a nota final de l'assignatura.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
LES PAUTES GENERALS D'AVALUACIÓ DE LA FACULTAT ES PODEN CONSULTAR AL SEGÜENT ENLLAÇ: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Av1. Prova escrita individual | 40 | 2 | 0,08 | 5, 6, 7, 10, 12, 14, 19, 20 |
Av2. Treball individual | 30 | 0 | 0 | |
Av3. Treball grupal | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 21, 22 |
El llibre de referència en la majoria de temàtiques serà:
Gálvez, A. y Tirado, F. (2012) Capitalismo y trabajo. Problemàtiques socials del món contemporani. Barcelona: Editorial UOC.
Fonts d’informació bàsica
Alcover, C. M. Martínez, D. Rodríguez, F. & Domínguez, R. (2004). Introducción a la Psicología del Trabajo. Madrid: McGraw-Hill.
Blanch, J. M. (2012). Trabajar y Bienestar. Barcelona: UOC.
Blanch, J. M. (Coord.) (2003).Teoría de las Relaciones Laborales. Vol.1. Fundamentos.Vol 2. Desafíos. Barcelona: Editorial UOC.
Borman, W. C. Ilgen, D. R & Klimoski, R. J. (Eds.). (2003). Handbook of Psychology. Vol. 12: Industrial and Organizational Psychology. New York: Wiley & Sons.
Chmiel, N. (2000). (Ed.). Introduction to Work and Organizational Psychology. A European Perspective. Oxford: Blackwell.
Cooper, C. L. & Locke, E. (Eds.). (2000). Industrial and Organizational Psychology: Linking Theory and Practice. Oxford: Blackwell.
Cooper, C. L. & Robertson, I. T. (Eds.). (2004). International Review of Industrial and Organizational Psychology, Vol.19. Chichester: Wiley & Sons.
Doyle, C. E. (2003). Work and Organizational Psychology. Hove: Psychology Press.
Garrido, A. (coord.). (2004). Sociopsicología del Trabajo. Barcelona: Editorial UOC.
Köhler, H. & Martín, A. (2005). Manual de sociología del trabajo y de las relaciones laborales. Madrid: Delta.
Martín-Quirós, M.A. y Zarco, V. (2009). Psicología del Trabajo, de las Organizaciones y de los Recursos Humanos. Madrid: Pirámide.
Muchinsky, P. M. (2000). Psicología Aplicada al Trabajo: una Introducción a la Psicología Industrial y Organizacional. Madrid: Paraninfo, 2001.
Salanova, M. (Ed.).(2009). Psicología de la salud ocupacional. Madrid: Síntesis.
Salanova, M. & Schaufeli, W. (2009). El engagement en el trabajo. Madrid: Alianza.
Tirado, F.; Gálvez, A. y Baleriola, E. (2017). Las organizaciones en el siglo XXI. Un enfoque psicosocial y político. Barcelona: Editorial UOC.
Tirado, F.; Baleriola, E. y Gálvez, A. (2017). Critical Management Studies. Hacia unas organizaciones más éticas y sostenibles. Barcelona: Editorial UOC.
Warr, P. (2007). Work, Happiness and Unhappiness. Mahwah, NJ: LEA.
Fonts d’informació especialitzada
Revistes
Archivos de Prevención de Riesgos Laborales
European Journal of Work and Organizational Psychology
International Journal of Organisational Behavior
Journal of Occupational Health Psychology
Journal of Organizational Behavior
Revista de Psicología del Trabajo y las Organizaciones. Journal of Work and Organizational Psychology
Institucions
European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions http://www.eurofound.europa.eu/publications
International Labour Organization (ILO). http://www.ilo.org/global/publications
Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo http://www.insht.es/portal/site/Insht/menuitem
Ministerio de Trabajo e Inmigración: http://www.mtin.es
Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales http://www.mtas.es
European Agency for Safety and Health at Work. http://osha.europa.eu/publications
U.S. Department of Labor Office of the Assistant Secretary. Occupational Safety and Health Administration. http://www.osha.gov/
Society for Industrial and Organizational Psychology (SIOP). www.siop.org/gtp/ Association of Work and Organizational Psychology (EAWOP). http://www.eawop.org/web/European
No es farà servir cap programari específic