Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502444 Química | OB | 3 | 1 |
Aquest curs pretén proporcionar als estudiants eines bàsiques per a l'anàlisi de les dades espectroscòpiques de compostos moleculars orgànics i inorgànics, permetent així als alumnes resoldre la seva estructura. Es consideren diverses tècniques espectroscòpiques i espectromètriques (espectrometria de masses i espectroscòpia UV-vis, IR i ressonància magnètica nuclear), tot i que la major part dels esforços es dedicaran a l'anàlisi de dades de RMN.
Els objectius específics d'aquesta assignatura són:
1. Introducció a l'espectrometria de masses (MS)
Antecedents i mètode experimental. Resolució espectral. Anàlisi d'isòtops. Processos de fragmentació: trencament d'enllaç homolític i heterolític. Patrons de fragmentació associats a grups funcionals específics. Exemples.
2. Conceptes bàsics en espectroscòpia electrònica (UV-Vis), Infraroig (IR) i Ressonància Magnètica Nuclear (RMN).
Els mètodes experimentals. Cromòfors UV-vis en molècules orgàniques. IR: absorcions de grups funcionals orgànics i interpretació d'espectres IR. Taules de grups funcionals (IR). Aspectes bàsics dels espectres de RMN: desplaçaments químics, rangs espectrals i referències.
3. 1H RMN: el desplaçament químic.
Mecanismes d'apantallament. Relacions tòpiques i simetria molecular. Altres factors que influeixen en el desplaçament químic: anisotropia magnètica, efectes dels dissolvents. Correlacions: hidrògens enllaçats al carboni, hidrògens enllaçats a altres nuclis. Simulacions espectrals. Exemples.
4. 1H RMN: acoblament spin-spin.
Conceptes bàsics sobre interacció spin-spin, constants d'acoblament i patrons de multiplicitat. L'equació de Karplus. Sistemes de spin: relació Δν / J, espectres de primer i segon ordre. Acoblaments heteronuclears. Exemples.
5. 1H RMN: anàlisi dels espectres.
Fenòmens depenents del temps. Mètodes d'anàlisi. Simplificació d'espectres: canvi de camp magnètic, desacoblament de spin, reactius de desplaçament. La relaxació creuada i l'efecte nuclear d'Overhauser (NOE). Introducció a l'espectroscòpia RMN 2D. Exemples.
6. 13C RMN.
Visió general. Mètodes d'enregistrament (banda ampla, off-resonance, DEPT). Desplaçaments químics: additivitat i simulacions espectrals. Acoblaments spin-spin. Anàlisi dels espectres. Exemples
7. RMN d'altres nuclis.
1H RMN en compostos inorgànics, inclosos els complexos metàl·lics. RMN 31P, RMN 19F, RMN 14N i 15N. Complexos metàl·lics: RMN multinuclear.
8. Determinació estructural.
Aplicació combinada de les tècniques espectroscòpiques. Exemples.
Es desenvoluparan dos tipus d'activitats diferents a l'aula:
Classes teòriques
El professor explicarà els continguts del curs a l'aula amb pissarra o amb material multimèdia, que es posaran a disposició dels alumnes al "Moodle". Després d'un conjunt de sessions magistrals que tindran lloc durant les primeres setmanes per introduir conceptes bàsics, la resta de les classes teòriques es basaran en un enfocament de "aprenentatge basat en problemes". En algunes d'aquestes sessions els estudiants hauran de resoldre exercicis (evidències) per a els quals es donarà una nota.
Sessions de resolució de problemes
Es penjaran al "Moodle" un conjunt d'exercicis al principi del curs. Diversos d'ells seran tractats durant les sessions de resolució de problemes. D'altra banda, en algunes d'aquestes sessions els estudiants hauran de resoldre exercicis (evidències) per a els quals es donarà una nota.
Notes importants
L'ensenyament, inclosos tots els materials i avaluació (per exemple, diapositives, problemes, exàmens) es realitzaran en anglès. Es recomana als estudiants que utilitzin l'anglès al respondre els exercicis d'avaluació o comunicar-se als professors. Malgrat això, l'ús del català i del castellà també serà acceptat.
El professorat destinarà aproximadament uns 15 minuts d’alguna classe a permetre que el seu alumnat pugui respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 37 | 1,48 | 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22 |
Sessions de resolució de problemes | 12 | 0,48 | 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 43 | 1,72 | 3, 5, 7, 9, 10, 14, 15, 16, 18, 19, 20 |
Resolució de problemes | 46 | 1,84 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
1. La nota global es desglossarà de la manera següent:
Resolució de problemes (15%) + examen parcial (35%) + Examen final (50%) = 100%
L'avaluació dels estudiants inclourà els següents elements:
Resolució de problemes o evidències: es lliurarà periòdicament un nombre d'exercicis curts als estudiants. Es donarà una nota a cada exercici. La nota mitjana dels exercicis i les preguntes de classe suposarà el 15% de la nota global del curs.
Exàmens escrits: es realitzaran dos exàmens durant el curs que representaran el 35% i el 50% de la nota global del curs, respectivament.
Per aprovar l'assignatura, els estudiants han de complir amb els dos requisits següents:
A) La nota mitjana ponderada dels dos exàmens (examen parcial + examen final) ha de ser com a mínim 5/10.
B) La nota global (problemes + examen parcial + examen final) ha de ser almenys 5/10.
2. També es programarà un examen de recuperació i serà obligatori per a aquells amb una nota mitjana ponderada dels dos exàmens anteriors (parcial i final) inferior a 5/10.
Els que tinguin una nota superior a 5 però que vulguin millorar la seva nota també poden fer l'examen de recuperació.
Només aquells estudiants que han realitzat els dos exàmens anteriors (parcial + final) poden presentar-se a l'examen de recuperació.
Per a aquells alumnes que realitzin l'examen de recuperació, la nota global es computarà de la manera següent:
Resolució de problemes (15%) + examen de recuperació (85%) = 100%
La fórmula s'aplicarà a tots els alumnes que hagin realitzat l'examen de recuperació, independentment de si la nova nota és superior o inferior a l'original.
Per aprovar l'assignatura, els estudiants han de complir amb els dos requisits següents:
A) La nota de l'examen de recuperació ha de ser com a mínim 5/10.
B) La nota global (problemes + examen de recuperació) ha de ser com a mínim 5/10
Els estudiants que realitzin menys d'1/3 dels ítems d'avaluació, que correspon a no fer cap dels exàmens, es classificaran com a "no avaluable".
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exams | 85% | 8 | 0,32 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Problem Solving | 15% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
a) Llibres de text
b) Problemes
c) Taules
No aplica