Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500897 Enginyeria Química | OT | 4 | 1 |
Es recomana haver assolit els conceptes bàsics i fonaments de les assignatures: Operacions de separació, Transmissió de calor, Aplicacions Informàtiques i Simulació de Processos Químics.
En aquesta assignatura es tracten operacions de separació basades en la transferència de matèria, tant d’equilibri com controlades per la velocitat de transferència. En concret, la Humidificació, Adsorció, Bescanvi iònic, Cromatografia i separacions mitjançant Membranes. En tot moment s’intenta fer un desenvolupament de cada bloc de manera acumulativa respecte les operacions de separació que l’alumne/a ja coneix, utilitzant els conceptes d’equilibri, velocitat de transferència, coeficients de transport, sistemes en contracorrent, en flux creuat, etc.., i fent-hi una síntesi del conceptes comuns entre totes elles. L’alumne/a haurà de conèixer finalment els conceptes bàsics d’aquestes operacions i els diferents mètodes i aplicacions com a base necessària sobre tecnologies de separació al seu curriculum.
TEMA 0.- INTRODUCCIÓ
Operacions de separació basades en la transferència de matèria. Equilibri entre fases. Velocitat de transferència. Configuracions. Sistemes multietapa.
TEMA 1.- HUMIDIFICACIÓ
1.1. Introducció
1.2. Definicions i nomenclatura
1.3. Equilibri entre fases
1.4. Temperatura de saturació adiabàtica (Ts)
1.5. Mesura de la humitat, temperatura de termòmetre humit (Tw)
1.6. Diagrama psicromètric
1.7. Teoria i càlcul de torres de refrigeració
1.7.1. Equacions i balanços en una torre de refrigeració
1.7.2. Estimació de la temperatura dels gasos de sortida
TEMA 2.- ADSORCIÓ
2.1. Introducció. Definició i tipus
2.2. Adsorbents
2.3. Equilibri d’adsorció. Isotermes d’adsorció. Models d’adsorció
2.4. Operacions d’adsorció per etapes
2.4.1. Flux creuat
2.4.2. Contracorrent
2.5. Operacions i equips d’adsorció de contacte continu
2.5.1. Llit fix
2.5.2. Llit mòbil
2.5.3. Llit fluïditzat
TEMA 3.- BESCANVI IÒNIC
3.1. Principis del bescanvi iònic
3.2. Reïnes bescanviadores d’ions
3.2.1. Estructura física
3.2.2. Estructura química. Matriu polimèrica
3.2.3. Grups funcionals
3.3. Equilibri iònic entre fases S-L
3.4. Velocitat de bescanvi
3.5. Tipus d’operacions de bescanvi iònic
3.5.1. Contracorrent
3.5.2. Llit fix
3.6. Tècniques i aplicacions
3.6.1. Estovament d’aigües. Descalcificació
3.6.2. Desmineralització total. Desionització
3.6.3. Tractament de residus i recuperació d'ions metàl·lics
3.6.4. Cromatografia
TEMA 4.- CROMATOGRAFIA
4.1. Introducció. Tipus, nomenclatura i definicions
4.1.1. Teoria de la retenció
4.1.2. Eficàcia de separació
4.2. Flux continu de portador
4.2.1. Models de dispersió
4.2.2. Models d’etapes d’equilibri
4.2.3. Solució Gaussiana
TEMA 5.- MEMBRANES
5.1. Fonaments i tipus de processos de membranes
5.2. Microfiltració
5.3. Osmosi, Osmosi inversa i Ultrafiltració
5.3.1. Osmosi inversa
5.3.2. Ultrafiltració
5.3.3. Polarització de la concentració
5.4. Diàlisi
5.5. Electrodiàlisi
5.6. Configuració i mòduls de membrana
5.7. Equips i aplicacions
5.7.1. Recuperació d’ions metàl·lics. Electrodiàlisi
5.7.2. Reciclatge de banys de desengreixat
5.7.3. Producció i separació d’un enzim produït per fermentació
5.7.4. Dessalinització
5.7.5. Hemodiàlisi
5.7.6. Recuperació i preparació d’una alga com aliment
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Estratègies docents: Classe magistral-expositiva/Resposta a qüestions. Seminaris. Tutories en grup i individuals. Resolució de problemes en classe i proposta de problemes a resoldre.
Classes expositives i tallers: els estudiants reben un conjunt de, per una banda, conceptes teòrics i, d'altra banda, habilitats pràctiques per resoldre exemples o problemes fàcils. Aquest aprenentatge proporcionarà els conceptes bàsics per comprendre el curs i la resolució de problemes. A les sessions tipus taller de treball els alumnes practicaran els conceptes i habilitats adquirides durant les classes. Els grups petits facilitaran la participació dels estudiants en el procés de resolució de problemes.
Seminaris específics: En aquestes sessions els estudiants rebran conceptes més pràctics i específics adquirits durant les classes. S'emfatitzarà la presentació de casos, promovent la participació dels estudiants en la discussió de conceptes i alternatives.
Mitjans de suport a la docència: Entorns de comunicació: Fòrum virtual. Correu-e. Materials d'estudi i documentació. Material estructurat: dossiers, exercicis, etc...Bibliografia i d'altres materials complementaris on-line. Altres recursos docents: Software específic amb finalitat docent opcional.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 44 | 1,76 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12 |
Pràctiques d'aula (Resolució Problemes) | 19 | 0,76 | 1, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14 |
Seminaris | 4 | 0,16 | 1, 3, 7, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització de treballs teòrics, de problemes i de simulació per ordinador | 8 | 0,32 | 1, 3, 7, 8, 11, 12, 14 |
Tutories en grup | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 73 | 2,92 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Resolució de problemes | 63 | 2,52 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tutories amb el professor | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 8, 12 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Per considerar superada l’assignatura caldrà que s’obtingui una qualificació global mínima de 50/100.
a) Procés d’avaluació i activitats programades
L’avaluació continuada es realitzarà considerant una sèrie d’activitats:
Els problemes, treballs i exercicis (PTE) es faran individualment o en grup i podran ser problemes de la llista de l’assignatura o no, estudi de casos específics i activitats basades en conceptes teòrics clau dels temes corresponents.
Les proves parcials (PP1, PP2 i PP3) consistiran en un problema curt i conceptes teòrics dels temes corresponents (1h). La prova de síntesi (PS) inclourà tot el contingut de l’assignatura i consistirà en una part teòrica i una altre amb tres problemes (5h).
A les proves parcials i als problemes de la prova de síntesi es podrà utilitzar material de suport tipus: apunts, llibres, formularis, problemes resolts, ordinador, eines de càlcul, etc... A la part de teoria de la prova de síntesi no es podrà fer servir cap tipus de material addicional a no ser que sigui indicat pel professor.
b) Programació d’activitats d’avaluació
La programació de les activitatsd'avaluació i lliurament de treballs es publicaran a la Plataforma virtual corresponent (Moodle) i poden estar subjectes a possibles canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà a la Plataforma virtual corresponent sobre aquests canvis, ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professors i estudiants.
No es realitzaran exàmens en dates, horaris i llocs diferents als que es programin i difonguin per la coordinació de la titulació/Escola d’Enginyeria. No es podrà introduir cap canvi sense el vistiplau de la coordinació de la titulació. Transcorreguts 30 min de l’hora programada de l’activitat d’avaluació, si no s’ha iniciat es cancel·la. Les activitats cancel·lades es reprogramaran.
c) Procés de recuperació
L’estudiant que hagi suspès l’avaluació continuada o vulgui pujar la nota podrà fer la prova final de recuperació (PR 75%) de totes les proves parcials i de síntesi, no només d’alguna de les proves. Haurà d’haver estat avaluat d’un conjunt d’activitats que representin un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. En presentar-se a aquesta prova final de recuperació renuncia a la nota de totes les proves parcials i de síntesi.
La prova final inclourà tot el contingut de l’assignatura i consistirà en una part teòrica i una altre amb tres problemes (5h). Als problemes de la prova final es podrà utilitzar material de suport tipus: apunts, llibres, formularis, problemes resolts, ordinador, eines de càlcul, etc... A la part de teoria de la prova de final no es podrà fer servir cap tipus de material addicional a no ser que sigui indicat pel professor. En cas de no presentar-se a la prova final, la qualificació de l’assignatura serà la de l’avaluació continuada.
d) Procediment de revisió de les qualificacions
Per a cada activitat d’avaluació, s’indicarà a la Plataforma virtual corresponent (Moodle) un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l’activitat amb el professor.
e) Qualificacions especials
Atorgar una qualificació de Matrícula d'Honor (MH), a banda de la nota mínima que pot donar-hi accés (≥ 9.00), és decisió del professorat responsable de l’assignatura que tindrà en compte la proactivitat envers l'assignatura, la comprensió dels fonaments i la seva relació amb d'altres assignatures i la fluïdesa, fiabilitat i expressió dels raonaments. Es tindrà especial atenció amb la part teòrica de les proves de síntesi i final. Es podran concedir les MH resultants de calcular el 5% o fracció de persones matriculades.
Es considerarà No Avaluable (NA) si l’estudiant no ha estat avaluat d’un conjunt d’activitats que representin un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura.
f) Irregularitats per part de l’estudiant, còpia i plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Aquesta activitat d’avaluació no serà recuperable. El professorat responsable de l’assignatura haurà d’informar d’aquests casos a la coordinació de la titulació que registrarà el fet.
g) Avaluació de l’alumnat repetidor
A partir de la segona matrícula l’estudiant podrà optar per fer de nou l’avaluació continuada o una prova de síntesi que serà lamateixa prova (igual data i horari) que la de síntesi (PS) per a l’estudiant de primera matrícula. Ho haurà de comunicar per e-mail al professor dins els primers 15 dies de curs. D’aquesta manera, la qualificació de l’assignatura correspondrà o bé a l’avaluació continuada o només a la qualificació d’aquesta prova de síntesi (PS 100 %), en substitució de l’avaluació continuada a tots els efectes. També podrà fer una prova final de recuperació (PR 75% o 100%), d’acord amb les restriccions i condicions de la modalitat que hagi escollit, i serà la mateixa prova (igual data i horari) que la de recuperació (PR 75%) per a l’estudiant de primera matrícula.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega i presentació de problemes, activitats i exercicis | 25 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Prova de síntesi | 45 % | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Proves parcials | 30 % | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |