Logo UAB
2022/2023

Dret del Treball i de la Seguretat Social II

Codi: 102291 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500786 Dret OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ricardo Esteban Legarreta
Correu electrònic:
ricardo.esteban@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Ricardo Esteban Legarreta
Eduardo Rojo Torrecilla
Xavier Solà Monells

Prerequisits

 

 

Prerequisits

 

Per assolir els resultats d'aprenentatge proposats és molt recomanable que l'alumna/e l'hagi cursat i aprovat  l'assignatura "Dret del Treball i de la Seguretat Social I".

Haver superat l'assignatura esmentada no és un prerequisit oficial per cursar Dret del Treballi de la Seguretat Social II, però sí que resulta una base molt convenient per estar en disposició d'aprovar-la.

 

Informació sobre llengües. Docència teòrica


Grup 1 Professor Ricardo Esteban Docència en català

Grups 2. Professor Eduardo Rojo. Docència en castellà

Grup 51. Professor Xavier Solà. Docència en català.

Grups 70 ADE i Dret . Professor Eduardo Rojo. Docència en castellà.

 

Objectius

Dret del Treball i de la Seguretat Social II és una assignatura que s'imparteix al segon semestre del tercer any de grau a, a partir dels coneixements assolits dels elements estructurals de la matèria que han estat objecte d'estudi a l'assignatura Dret del Treball i de la Seguretat Social I.

 

Es tracta d'una assignatura que desenvolupa el règim jurídic de l'accés a l'ocupació, de la contractació laboral, dels drets i deures dels treballadors assalariats, dels poders de direcció i organització empresarial, del règim del salari i del temps de treball, la modificació, la suspensió,  l'extinció de la relació laboral i de les relacions laborals especials

 

Competències

  • Analitzar adequadament les qüestions vinculades amb la igualtat entre homes i dones.
  • Argumentar i fonamentar l'aplicació de les normes jurídiques.
  • Buscar, interpretar i aplicar normes jurídiques, argumentant cada un d'aquests assumptes.
  • Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  • Defensar i promoure els valors essencials de l'estat social i democràtic de dret.
  • Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  • Demostrar que es comprenen i es coneixen les principals institucions polítiques i privades en la seva gènesi i en el seu conjunt amb els seus respectius.
  • Demostrar que es té una consciència crítica en l'anàlisi de l'ordenament jurídic i el desenvolupament de la dialèctica jurídica.
  • Dominar les tècniques informàtiques per obtenir la informació jurídica (bases de dades de legislació, jurisprudència, bibliografia, etc.) i per comunicar dades.
  • Exposar les reformes legislatives i els canvis jurisprudencials.
  • Integrar la importància del dret com a sistema regulador de les relacions socials.
  • Memoritzar i utilitzar la terminologia jurídica.
  • Negociar i intercedir en el marc d'un conflicte entre persones o institucions diferents (entre administracions públiques i administrat, en el marc familiar i de protecció de menors, entre empreses i treballadors i els seus representants, parts processals, etc.).
  • Presentar informació de manera adequada en funció del tipus de públic.
  • Reconèixer i resoldre problemes.
  • Redactar textos jurídics (contractes, dictàmens, sentències, interlocutòries, providències, testaments, legislacions, etc.).
  • Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  • Tenir habilitat per prendre decisions.
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  • Utilitzar diferents tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentatge

  1. "Interpretar la normativa laboral tenint en compte les regles generals d'interpretació i el principi ""pro operario""."
  2. Actuar en una situació de conflicte plantejada com a treball pràctic.
  3. Analitzar la situació comparant diferents convenis col·lectius i veient l'evolució històrica d'aquestes situacions.
  4. Aplicar de manera combinada els principis de jerarquia i norma més favorables.
  5. Aplicar el principi d'irrenunciabilitat dels drets laborals.
  6. Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  7. Conèixer els fonaments de les àrees jurídiques de les relacions laborals en el supòsit específic de l'estrangeria i de la mobilitat transnacional.
  8. Conèixer els fonaments de les àrees jurídiques de les relacions laborals en el supòsit específic de la gestió jurídica de la diversitat en l'empresa.
  9. Conèixer els fonaments de les àrees jurídiques de les relacions laborals en el supòsit específic de les noves tecnologies i el mercat de treball.
  10. Conèixer els fonaments de les àrees jurídiques de les relacions laborals en el supòsit específic de les noves tecnologies i la llibertat d'expressió i d'informació.
  11. Conèixer els fonaments de les àrees jurídiques de les relacions laborals en els supòsits específics de les administracions públiques.
  12. Conèixer els mecanismes aplicables a cada situació.
  13. Definir el contingut i la utilitat dels butlletins normatius i jurisprudencials i les bases de dades utilitzats en el marc laboral.
  14. Definir els principis d'interpretació i aplicació del dret del treball.
  15. Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  16. Descriure el contingut mínim i imprescindible dels documents juridicolaborals que s'utilitzen actualment: contractes de treball, convenis col·lectius o comunicacions entre empresa i treballador, entre d'altres.
  17. Descriure els mecanismes i els principis jurídics utilitzats per a equilibrar les relacions que es produeixen en l'àmbit d'aplicació del dret del treball.
  18. Descriure les bases de dades d'administracions públiques espanyoles i organitzacions europees i internacionals i saber accedir a les novetats que aquestes puguin facilitar.
  19. Detectar els casos en què la negociació col·lectiva, els pactes unilaterals o les decisions unilaterals de l'empresa vulneren la igualtat entre homes i dones en el treball.
  20. Detectar quan un pla d'igualtat té una efectivitat apreciable pel que fa a l'assoliment de la igualtat en l'empresa.
  21. Entendre les situacions específiques en els convenis col·lectius.
  22. Enumerar els mitjans utilitzats (negociació col·lectiva, concertació social) pels grups i individus per a incidir en la creació del dret del treball.
  23. Enumerar les normes facilitadores de la conciliació de la vida familiar i laboral.
  24. Explicar i identificar el contingut i l'abast d'aquesta terminologia a tercers.
  25. Identificar amb claredat els punts de controvèrsia i diferenciar entre conflictes laborals jurídics i d'interessos.
  26. Identificar els diferents individus i grups socials i els seus interessos en l'àmbit d'aplicació del dret del treball: treballadors, empresaris, sindicats, associacions patronals, representants en l'empresa.
  27. Identificar els punts i els aspectes que són objecte de reforma i integrar-los adequadament amb la part vigent de l'ordenament jurídic o de la jurisprudència i/o de la doctrina judicial.
  28. Identificar els àmbits (en seu judicial, administrativa, de negociació de convenis col·lectius o d'altres) en els quals es pot negociar i/o intercedir entre diversos subjectes en situació de conflicte laboral.
  29. Identificar les bases de dades de caràcter comercial i saber-les utilitzar adequadament.
  30. Identificar les disposicions transitòries i derogatòries de les normes juridicolaborals i aplicar-les adequadament, en combinació amb el principi de condició més beneficiosa.
  31. Interpretar i comprendre textos normatius laborals, sentències de l'ordre social i convenis col·lectius.
  32. Presentar informació de manera adequada en funció del tipus de públic.
  33. Reconèixer i resoldre problemes.
  34. Recopilar bones pràctiques empresarials en la matèria.
  35. Redactar els documents esmentats amb un contingut i un estil adequats.
  36. Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  37. Tenir habilitat per prendre decisions.
  38. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.
  39. Utilitzar diferents tecnologies de la informació i la comunicació.

Continguts

 

LLIÇÓ 1

ACCÉS AL TREBALL I CONFIGURACIÓ GENERAL DEL CONTRACTE DE TREBALL

1. Accés al treball

1.1 Dret al treball i deure de treballar

1.2 Política d’ocupació: concepte, subjectes i mesures

1.3 Intermediació al mercat de treball: serveis públics i altres subjectes intervinents

2. Contracte de treball

2.1 Origen i evolució històrica

2.2 Concepte i caràcters

2.3 Estructura

2.4 Funcions constitutiva i reguladora

2.5 Tipologia

3. Contractes i relacions laborals de règim especial (remissió)

 

LLIÇÓ 2

FORMACIÓ DEL CONTRACTE DE TREBALL: ELEMENTS I FASE INICIAL

1. Pressupòsits de validesa del contracte de treball: capacitat de les parts per contractar

2. Elements essencials del contracte de treball: consentiment, objecte i causa.

3. Forma i formalitats del contracte de treball

4. Validesa i eficàcia del contracte de treball

5. Període de prova

5.1 Concepte i finalitat

5.2 Naturalesa

5.3 Règim jurídic

 

LLIÇÓ 3 MODALITATS I TIPOLOGIA DEL CONTRACTE DE TREBALL

1. Contractació de durada indefinida i determinada: estabilitat i flexibilitat laboral

2. Contractes de treball de durada indefinida

2.1 Contracte de treball de durada indefinida ordinari

2.2 Contracte de treball fix-discontinu

3. Contractes de treball de durada determinada estructurals

3.1 Contracte de treball per circumstàncies de la producció

3.2 Contracte de treball per substitució.

4. Contractes de treball de duradadeterminada de causa mixta

4.1 Contractes formatius: contracte de treball de formació en alternança i contracte de treball per adquisicióde pràctica professional adequada.

4.2 Contracte de relleu

5. Contracte a temps parcial.       

6. Altres modalitats i tipus de contracte de treball

 

LLIÇÓ 4

PODERS EMPRESARIALS I DEURES DE LES PARTS

1. El poder de direcció de l’empresari

2. El poder disciplinari de l'empresari

3. El poder de control de l'empresari

4. Els deures del treballador

4.1 Deure de treballar: el treball degut

4.2 Dependència i deure d'obediència

4.3 Deure de diligència: rendiment degut, col·laboració i contribució a la millora de la productivitat

4.4 Deure de bona fe. Pacte d'exclusivitat, pacte de permanència i prohibició de concurrència

5. Els deuresde l'empresari

5.1 Deure de protecció de la capacitat professional del treballador

5.2 Deure de protecció de la persona del treballador

5.3 Deure de protecció dels béns del treballador. Invencions del treballador

6. Drets i deures de seguretat i salut en el treball: drets i obligacions de l'empresari i del treballador

 

LLIÇÓ 5

JORNADA LABORAL I INTERRUPCIONS

1. La jornada laboral

1.1 Concepte, fonament i tipologia

1.2 Jornada ordinària i jornades laborals especials

1.3 Jornada laboral extraordinària. Hores extraordinàries

2. Horari de treball

2.1 Concepte

2.2 Fixació i modificació

2.3 Classes

2.4 Horari de treball nocturn

2.5 Treball a torns

3. Interrupcions de la jornada laboral

3.1 Concepte

3.2 Supòsits: interrupcions periòdiques i noperiòdiques

3.3 Efectes

4. Interrupcions periòdiques

4.1 Descans diari

4.2 Descans setmanal

4.3 Descans anual: vacances

4.4 Festes laborals

4.5 Calendari laboral

5. Interrupcions no periòdiques: permisos i llicències

 

LLIÇÓ 6

PRESTACIÓ SALARIAL.  

1. El salari

1.1 Concepte

1.2 Caràcters jurídics i econòmics

1.3 Percepcions extra salarials

2. Modalitats i sistemes salarials

3. Estructura salarial

3.1 Salari base

3.2 Complements salarials

4. Fixació del salari

4.1 Fixació heterònoma: salari mínim interprofessional

4.2 Fixació convencional: salari segons convenis col·lectius

4.3 Absorció i compensació

5. Lloc, temps i forma de pagament

6. Protecció del salari

6.1Recàrrec per mora

6.2 Privilegis del crèdit salarial

6.3 Inembargabilitat del salari

6.4 El Fons de Garantia Salarial

 

LLIÇÓ 7

MODIFICACIÓ DEL CONTRACTE DE TREBALL

1. Modificació del contracte de treball

1.1 Concepte i fonament

1.2 Classes

1.3 Efectes

2. Mobilitat funcional

2.1 Concepte i límits

2.2 Modalitats

2.3 Efectes

3. Mobilitat geogràfica

3.1 Concepte i límits

3.2 Modalitats: mobilitat geògràfica dèbil, desplaçament i trasllat

3.3 Efectes

4. Modificacions substancials de les condicions de treball

4.1 Concepte i límits

4.2 Manifestacions

4.3 Efectes

5. Modificació a instància de la part laboral per raons de conciliació.

6. Successió d'empreses

 

LLIÇÓ 8

SUSPENSIÓ DEL CONTRACTE DE TREBALL 

1. La suspensió del contracte de treball

1.1 Concepte i fonaments

1.2 Causes

1.3 Efectes

2. Supòsits de suspensió del contracte de treball

2.1 Per causes referents al treballador

2.2 Per causes referents a l'empresari

2.3 Per causes independents de la voluntat de les parts

2.4 Especial consideració de les excedències

 

LLIÇÓ 9

EXTINCIÓ DEL CONTRACTE DE TREBALL

1. L'extinció del contracte de treball

1.1 Concepte i fonaments

1.2 Causes

1.3 Efectes

2. Supòsits d'extinció del contracte de treball

2.1 Per decisió del treballador

2.2 Per voluntat concorrent d'ambdues parts

2.3 Per causes independents de la voluntat de les parts

2.4 Per decisió de l’empresari

 

LLIÇÓ 10

L'ACOMIADAMENT COM A CAUSA D'EXTINCIÓ DEL CONTRACTE DE TREBALL

1. L'acomiadament disciplinari

1.1 Concepte

1.2 Causes

1.3 Procediment: forma, lloc i temps

1.4 Efectes

2. L'acomiadament objectiu.

2.1. Concepte.

2.2. Causees

2.3  Procediment.

2.4 Efectes.

3. L'acomiadament col·lectiu

3.1 Concepte

3.2 Causes

3.3 Procediment

3.4 Efectes

 

LLIÇÓ 11

CONTRACTES I RELACIONS LABORALS DE RÈGIM ESPECIAL

1. Contractes de treball de règim especial

1.1 Caracterització i significat

1.2 Especialitat del règim jurídic i supletorietat de la normativa comuna

2. Tipologia i règim jurídic

2.1 Contracte de personal d'alta direcció

2.2 Contracte de personal de la llar familiar

2.3 Contracte d'esportistes professionals

2.4 Contracte d'artistes intervinents en espectacles públics

2.5 Contracte d'operadors mercantils

2.6 Contracte de persones amb discapacitat dins centres especials de treball

2.7 Contracte de personal civil dependent d'establiments militars

2.8 Estibadors portuaris

2.9 Reclusos a institucions penitenciàries

2.10 Titulats sanitaris residents

2.11 Advocats en despatxos jurídics

2.10 Altres

 

 

Metodologia

El procés d’aprenentatge de l'alumnat en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir dels tres tipus d’activitats formatives que s’exposen tot seguit.

1.  Activitats dirigides

Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l’aula amb supervisió del professor/a. Com a activitats dirigides es realitzen dues grans tipologies d’activitats:

En primer lloc, les classes teòriques. Es tracta d’una activitat on el protagonisme principal recau en el professorat i tenen un caràcter essencialment teòric.  consistiran en l’exposició de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable i els dossiers que eventualment es facilitin a través del Campus Virtual, que inclouran esquemes i altres materials d’interès per a l’anàlisi de cadascun dels temes (extractes de sentències, fragments de convenis col·lectius, etc.).

En segon lloc,  els seminaris, on el protagonisme principal recau en l’alumnat. Els seminaris es plantejaran  amb metodologies docents diverses que garanteixin aquest protagonisme i es basaran en la realització d’activitats de caire marcadament pràctic, com per exemple la resolució de casos pràctics, la simulació de judicis o altres formes de resolució de conflictes, l’elaboració de documents jurídics, l’anàlisi i discussió d’articles doctrinals, documentació administrativa i altres.

Els seminaris s’estructuraran en tres grans blocs temàtics o macroactivitats, que inclouran diverses activitats pràctiques i una activitat d'avaluació sobre el conjunt de qüestions tractades en el marc de cadabloc temàtic. A aquestes tres activitats d’avaluació de bloc temàtic s’afegirà una quarta activitat avaluable: la participació i el seguiment dels seminaris.

L’assistència als seminaris és obligatòria i comporta realitzar tant el treball que s’encarregui amb caràcter previ a cada sessió com el que es plantegi a l’aula. En la part corresponent al treball previ, algunes o totes les activitats pràctiques es podran executar en grup petit que es conformarà a iniciativa dels i de les alumnes al començament del semestre. En la part corresponent al treball a l'aula, les activitats pràctiques s'executaran en grup o individualment, segons es determini. El mateix es preveu pel que fa a les activitats d'avaluació que podrien fer-se individualment o en grup segons determini el personal docent responsable del grup.

Al començament del semestre es farà públic, a través del Campus Virtual, el calendari d’activitats dirigides, on es concretaran els dies en què es duran a terme les classes magistrals, els seminaris i les activitats d’avaluació de bloc temàtic.

2. Activitats supervisades.

Les activitats supervisades són aquelles activitats de tutorització que es poden realitzar fora de l’aula, individual o col·lectivament, per ajudar a l’alumnat en la realització de les seves tasques i en la comprensió de la matèria

3. Activitats autònomes

Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals els/les alumnes s’organitzen el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup,com la recerca i l’estudi de bibliografia, l’elaboració d’esquemes o resums, etc. En el marc d’aquesta assignatura la part essencial de lesactivitats autònomes esvincula al seguiment de les classes teòriques i a la preparació dels seminaris i  de l’examen final teòric.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 19,5 0,78 1, 4, 5, 14, 17, 22, 24, 26, 27, 28, 30
Seminaris (Discussió exposició i resolució de casos, simulacions, exposicions) 19,5 0,78 2, 6, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 25, 29, 31, 33, 35, 36, 37, 38, 39
Tipus: Supervisades      
Activitats de tutorització 5 0,2 1, 2, 13, 15, 18, 19, 20, 29, 31, 33, 35, 36, 38, 39
Tipus: Autònomes      
Avaluació 5 0,2 16, 23, 27, 31
Estudi 40 1,6 1, 4, 5, 14, 17, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 31
Preparació de les activitats abordades als seminaris 50 2 1, 4, 5, 6, 15, 19, 20, 31, 33, 35, 36, 37, 38, 39

Avaluació

 1. Sistema d'avaluació ordinari

 

Aquest sistema combina l'avaluació continuada del treball realitzat als seminaris i la resolució d'un examen final teòric.

 

1.1  Avaluació continuada del treball realitzat als seminaris

 

La nota final corresponent a l'avaluació continuada del treball realitzat als seminaris serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes a les quatre activitats d’avaluació descrites anteriorment a l’apartat “Metodologia” (tres activitats d’avaluació de bloc temàtic i una activitat d’avaluació sobre participació i seguiment).  En aquest sentit, les activitats d’avaluació de bloc temàtic tindran un valor, en el seu conjunt, del 35 per 100 de la nota; mentre que la participació i el seguiment tindrà un valor del 15 per 100 de la nota.

1.2          Examen final teòric ordinari.

Només s'hi podran presentar les persones que hagin participat com a mínim en dues de les activitats d’avaluació de bloc temàtic plantejades en el marc dels seminaris, amb independència de la nota final que hagin obtingut a l’avaluació continuada.

L'examen consistirà en la resolució d'entre 5 i 10 preguntes, algunes de les quals podran correspondre a qüestions tractades a través de les activitats pràctiques. Cadascuna de les preguntes de l'examen es qualificarà de 0 a 10 punts. La qualificació de l'examen s'obtindrà de la mitjana resultant de la puntuació total obtinguda dividida entre el nombre de preguntes. La nota de l’examen teòric tindrà el valor del 50 per 100 de la nota global.

1.3   Qualificació de l'assignatura al sistema d'avaluació ordinari

La qualificació de l’assignatura al sistema d’avaluació ordinari s’obtindrà fent la mitjana aritmètica entres dues notes: la nota final de l'avaluació continuada del treball realitzat als seminaris i la nota obtinguda a l'examen final teòric ordinari. Per a poder fer la mitjana entre aquestes dues notes cal que la nota de l'examen final teòric sigui com a mínim de 5 punts sobre 10. Si no s'assoleix aquest mínim la qualificació serà "suspens" i el valor numèric el corresponent a l'examen final teòric expressat en el paràmetre 0-10.

Si la mitjana aritmètica assoleix un mínim de 5 punts sobre 10 l’assignatura es considerarà superada a través de l’avaluació ordinària. En cas contrari es podrà acudir a la reavaluació, on només caldrà examinar-se de la part o parts on no s’hagi obtingut una puntuació mínima de 5 punts a l’avaluació ordinària.

2. Reavaluació.

Hi podran accedir les persones que hagin pres part a l’avaluació ordinària participant com a mínim a tres de les activitats d’avaluació plantejades al sistema d’avaluació ordinari, el que ha d’incloure l’examen final teòric ordinari  i, almenys, dues activitats d’avaluació de bloc temàtic

Constarà de dues parts, una teòrica i una altra pràctica, integrades respectivament per un examen teòric i un examen pràctic. Només cabrà examinar-se de la part o parts on no s’hagi obtingut una puntuació mínima de 5 punts a l’avaluació ordinària.

L’examen teòric de reavaluació tindràel mateix format i característiques que l’examen final teòric ordinari.

L’examen pràctic consistirà en la resolució convenientment fonamentada en dret, d'un supòsit pràctic amb el contingut temàtic corresponent a les matèries tractades en el marc dels seminaris, similar als plantejats a les activitats d’avaluació de blocs temàtics.

La qualificació de l’assignatura a la reavaluació s’obtindrà fent la mitjana aritmètica entres dues notes: la nota obtinguda a l’examen teòric de reavaluació (o en el seu cas a l’examen final teòric ordinari) i la nota obtinguda a l’examen pràctic de reavaluació (o en el seu cas la nota final de l'avaluació continuada del treball realitzat als seminaris). Per a poder fer la mitjana entre aquestes dues notes cal que la nota de l'examen  teòric sigui com a mínim de 5 punts sobre 10. Si no s'assoleix aquest mínim, la qualificació serà "suspens" i el valor numèric el corresponent a l'examen final teòric expressat en el paràmetre 0-10.

Si la mitjana aritmètica assoleix un mínim de 5 punts sobre 10 l’assignatura es considerarà superada a través de la reavaluació.

3. Conductes fraudulentes

Una persona que copiï o intenti copiar a una activitat d’avaluació tindrà un 0 en aquesta activitat. Una persona que presenti una activitat pràctica en la que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, suspendrà l'assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació continuada de seminaris 50 6 0,24 1, 2, 3, 4, 14, 16, 21, 27, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 39
Examen 50 2,5 0,1 1, 2, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 23, 25, 29, 31, 33, 35, 36, 37, 38, 39
Reevaluació 50/100 2,5 0,1 1, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 14, 17, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 31

Bibliografia

La precisió, sobre el manual o manuals utilitzables a cada grup, serà realitzada pel professorat responsable.

Manuals:

Alonso Olea, Manuel,; Casas Baamonde, María Emilia: Derecho del Trabajo, Ed. Civitas. Última edició

Camps Ruiz, Luis Miguel i Ramírez, Juan Manuel: Derecho del Trabajo:  Ed. Tirant lo Blanch, última edició. Disponible a la biblioteca digital de la UAB.

Cruz Villalón, Jesús: Compendio de Derecho del Trabajo, Ed. Tecnos, Madrid, última edició

Goertich Peset,José María: Derecho del Trabajo,  Ed. Tirant lo Blanch, última edició. Disponible a la biblioteca digital de la UAB.

Martín Valverde, Antonio, Rodríguez-Sañudo, Fermín i García Murcia, Joaquín: Derecho del Trabajo, Ed. Tecnos, última edició

Mercader Uguina, Jesús.: Lecciones de Derecho del Trabajo, Ed. Tirant lo Blanch, última edició. Disponible a la biblioteca digital de la UAB.

Montoya Melgar, Alfredo: Derecho del Trabajo, Ed. Tecnos. Última edició

Ramírez Martínez, Juan Manuel: Curso básico de Derecho del trabajo y de la Seguridad Social, Ed. Tirant lo Blanch, última edición. Disponible a la biblioteca digital de la UAB.

Normativa:

Código Universitario de Derecho del Trabajo, Boletín Oficial del estado, https://www.boe.es/biblioteca_juridica/codigos/codigo.php?id=289&modo=2&nota=0&tab=2  

Legislación social básica. Ed. Civitas, última edició

Legislación laboral y deSeguridad Social. Ed. Tecnos, última edició

Legislación laboral y de Seguridad Social. Ed. Aranzadi, última edició

 

Programari

L'assignatura no exigeix un programari específic.