Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | OB | 4 | 1 |
Avís. Docència en anglès. El grup amb docència en anglès serà el grup 2, no el grup 1
Grup 1. Anglès: Sebastian Preller.i Paula Arce.
Grup 2. Castellà i català. Marta Isern i Adrian Pascale.
Grup 3. Català: Sonia Güell Peris i Marc Puig
Grup 51. Castellà: Patricia Toro Lozano i Luisa Moreno
Grup 70: Castellà. Noelia Igareda.
- Desenvolupar eines per a una reflexió sobre el paper dels DDHH, la seva consagració i les seves garanties enfront les seves possibles vulneracions.
- Adquirir coneixements dels mecanismes de protecció dels drets humans com una forma d'expressió de la igualtat davant la llei.
- Familiarització amb els instruments teòrics necessaris per entendre la importància i l'impacte dels DDHH i la seva vinculació amb l'Estat de Dret.
- Adquirir coneixements de qüestions teòriques bàsiques de la legislació internacional i constitucional en matèria de drets humans per proporcionar instruments amb que abordar el seu aspecte pràctic.
- Adquirir coneixements bàsics sobre els conceptes de drets humans, l'evolució històrica, la justificació i l'evolució dels mateixos des d'una perspectiva crítica i reflexiva.
- Conèixer exemples de qüestions judicials en que s'han debatut les característiques i l'abast de la protecció dels drets humans.
- Conèixer els límits i oportunitats dels drets humans i la seva protecció com un instrument d'igualtat jurídica.
- Familiarització amb els mecanismes de protecció internacional dels drets humans.
- Coneixement de la pràctica en matèria de protecció internacional dels drets humans.
I Part: DRETS HUMANS I JUSTÍCIA. PROBLEMES DE FUNDACIÓ
1. Teories clàssiques de la justícia: utilitarisme i crítiques kantianes
2. Igualitarisme liberal i igualtat d’oportunitats.
3. El comunitarisme i el debat sobre la multiculturalitat
II Part: PROBLEMES ACTUALS LA PROTECCIÓ DELS DRETS HUMANS
1. Teories neoliberals i violacions dels drets humans
2. Llei antidiscriminació : marc legal contra el tractament de la discriminació múltiple i la interseccionalitat
III Part: ELS MECANISMES DE PROTECCIÓ UNIVERSAL DELS DRETS HUMANS:
1.- Mecanismes universlas no jurisdiccionals de proteccio dels Drets Humans
2.- Mecanismes universals jurisdiccionals de proteccio dels Drets Humans
3.- Especial referenica a la actuació dels Tribunals Penals Internacionals
IV Part: ELS MECANISMES DE PROTECCIÓ REGIONAL DELS DRETS HUMANS
1.- Mecanismes de protecció en l´ámbit europeu.
2.- Menanismes de protecció en l´ambit america
3.- Mecanismes de protecció en altres regions: Africa i Asia.
Nota prèvia
Les sessions dels blocs I i II seran bàsicament teòriques. Les sessions dels blocs III i IV s’estructuraran en sessions teòriques (3) i pràctiques. Les sessions pràctiques s'estructuraran a partir d’un estudi de cas, prèviament preparat seguint una guia de lectura que serà objecte de debat presencial. Es per això que l’assistència a classe es un requisit imprescindible per a l'avaluació continuada i que a l’hora de calcular la càrrega lectiva del curs, l’alumnat haurà de tenir en compte que, a més de les hores d’aula, haurà de dedicar part del seu temps també a la lectura de textos i preparació de les sessions; a l’estudi dels continguts i com a mínim, a una o dos tutories al llarg del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
classe pràctica | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 13, 15 |
classe teòrica | 13,5 | 0,54 | 1, 3, 4, 6, 7, 12, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Avaluació | 5 | 0,2 | 2, 7 |
Estudi | 9 | 0,36 | 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Lectura textos | 14,16 | 0,57 | 5, 6, 11, 12, 14, 15 |
Preparació de les sessions | 14,34 | 0,57 | 2, 5, 6, 8, 10, 12, 14 |
Un/a alumne/a que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura
La participació activa de l'alumnat és un requisit imprescindible per al bon funcionament de l´assignatura i es un element molt rellevant en l´evaluació. Per això es requereix l´assistencia habitual i puntual a les sessions presencials, la lectura de la bibliografía requerida per a cada sessió, la intervenció en els debts i la preparació de lea activitats assenyalades per a cada tema així com l´elaboració i presentació dels treballs en les dates previstes.
L'avaluació dels blocs I i II constarà d’un treball individual (40%) i de la participació activa a les classes (10%). L'avaluació dels blocs III i IV constarà del treball fet a la sessió pràctica (20%) i d’una prova de coneixements teòrics que es portarà a terme l’últim dia de classe (30%). La nota final sortirà de la mitjana dels criteris d'avaluació assenyalats anteriorment, sent el mínim exigit per aprovar el curs un 5 (de pro mig). Hi haurà la possibilitat de recuperació quan la nota resultant del pro mig dels mecanismes d'avaluació no sigui superior a 5.
El treball final individual i la prova de coneixements teòrics poden ser objecte de reavaluació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega d'un treball escrit corresponent als blocs I i II | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Participacio activa a classe blocs I i II | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 10, 13 |
Prova de coneixements blocs III i IV | 30% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 13, 15 |
Treball pràctic | 20% | 0 | 0 | 1, 2 |
Primera Part
AÑÓN, M.ª José (2013). “Principio antidiscriminatorio y determinación de la desventaja”. Isonomía: Revista de teoría y filosofía del derecho, n.ª 39. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7135100&orden=0&info=link
La BARBERA, M.ª Caterina (2017). “Interseccionalidad = Intersectionality”. EUNOMÍA. Revista en Cultura de la Legalidad, n.º 12. https://e-revistas.uc3m.es/index.php/EUNOM/article/view/3651/2221
BODELÓN, Encarna (2010): “Derecho y Justicia no androcéntricos”, en Quaderns de Psicologia, Nº 12. Disponible en: http://www.quadernsdepsicologia.cat/article/view/815
FERRAJOLI, Luigi (2019). Manifiesto por la igualdad. Trotta: Madrid.
FERRAJOLI, Luigi (2020). Iura Paria. Trotta: Madrid.
GARGARELLA, Roberto (1999). Las teorías de la justicia después de Rawls. Paidós: Barcelona.
KYMLICKA, Will (2002). Filosofía Política Contemporánea: Una introducción, Ariel: Barcelona.
RODRÍGUEZ PALOP, M.ª Eugenia (2003). “¿Nuevos derechos a debate? Razones para no resistir”. Anuario de Filosofía del Derecho, n.º 20. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/909373.pdf
SANDEL, Michael J. (2011). Justicia: ¿hacemos lo que debemos? Debate: Barcelona. (Disponible edició de butxaca de l’editorial Debolsillo, 2012).
SANDEL, Michael J. (2021). La tiranía del mérito: ¿qué ha sido del bien común? Debate: Barcelona.
SHUTE, Stephen and HURLEY, Susan (eds.) (1993). On Human Rights. BasicBooks: New York.
Segona Part
ABELLÁN HONRUBIA, Victoria. 1998. La internacionalización del concepto y contenido de los derechos humanos. En: Tres lecciones magistrales: inauguración de los cursos 1995-1996, 1996-1997, 1997-1998, pp. 33-53. Barcelona: Marcial Pons.
Andrés Sáenz de Santa María, Paz, 2011, Sistema de derecho internacional público, Civitas Thomson Reuters, Madrid.
BONET PÉREZ, Jordi y SÁNCHEZ, Victor M. (coordinadores). 2008. Derechos Humanos. Barcelona: Huygens.
CARRILLO SALCEDO, Juan Antonio. 2001. Soberanía de los Estados y Derechos Humanos en Derecho internacional contemporáneo. 2ª edición, Madrid: Tecnos.
CARRILLO SALCEDO, Juan Antonio. 2003. El ConvenioEuropeo de Derechos Humanos. Madrid: Tecnos.
FERNÁNDEZ DE CASADEVANTE, Carlos (Coord.). 2007. Derecho Internacional de los Derechos Humanos, 3ª edición, Madrid: Ed. DILEX, S.L.
GREER, S. C. 2006. The European Convention on Human Rights: achievements, problems and prospects, Cambridge: Cambridge U. Press.
GÓMEZ ISA, Felipe (director). 2004. La protección internacional de los derechos humanos en los albores del siglo XXI, pp. 23-60, Bilbao: Humanitarian Net / Universidad de Deusto.
GÓMEZ ISA, F.; FEYTER, Koen de (eds.). 2009. International human rights law in a global context. Bilbao: Universidad de Deusto.
HARRIS, D. J. 2009. Law of the European Convention on Human Rights. 2nd. edition, Oxford: Oxford U. Press, Oxford.
NIKKEN, Pedro. 1987. La protección internacional de los Derechos Humanos: su desarrollo progresivo. Madrid: Editorial Civitas/Instituto Interamericano de Derechos Humanos.
PASTOR RIDRUEJO, José Antonio. 1989. La protección de los derechos humanos en las Naciones Unidas: aspectos humanitarios y políticos. En: Cursos de Derecho Internacional de Vitoria-Gasteiz. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
PIÑOL RULL, Joan, 2000, Dret internacional públic, UOC, Barcelona.
VILLAN DURAN, Carlos. 2002. Curso de Derechos Humanos.Madrid: Trotta.
Links de interés:
Documentación de naciones Unidas:
https://www.un.org/Depts/dhl/spanish/resguids/spechrsp.htm
Cuadro de normas y mecanismospara la Protección de los Derechos Humanos
http://www.derechoshumanos.net
Legislación UE
http://europa.eu/legislation_summaries/human_rights/index_es.htm
L'assigntura no exigeix un programari específic