Logo UAB
2022/2023

Dret Civil II

Codi: 102240 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500786 Dret OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Planas Ballvé
Correu electrònic:
maria.planas@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Altres indicacions sobre les llengües

En els exercicis, activitats i proves els estudiants poden fer ús indistintament del català o castellà.

Equip docent

Xavier Cecchini Rosell
Fernando Hurtado Parras
Mariona Torra Cot
Javier Pou de Avilés Sans
Maria Planas Ballvé
Guillem Izquierdo Grau
Maria Isabel Garcia Ruiz
Cristina Alonso Suarez
Santiago Robert Guillén

Prerequisits

Nota prèvia

La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

El seguiment i aprofitament de l'assignatura Dret civil II requereix comptar amb un bon coneixement de Dret Civil I i dels conceptes de dret patrimonial del Dret romà. Ës imprescindible tenir coneixement i ús de la terminologia jurídica.

Els grups de docència i professors assignats són els següents:

Grup Professorat Horari Idioma
1 Cecchini dm.10.15 - 11.45 h cat
2 Izquierdo dll.13.45 -15.15 h cast
51 Planas dm.16 - 17.30 h cat
    seminaris (pràctiques)  
1.1 Per determinar dm.8.30-10 h cast
1.2 Per determinar dm.8.30-10 h cat
1.3 Cecchini dm.8.30-10 h cat
2.1 Robert  dll.12-13.30 h cast
2.2 Per determinar dll.12-13.30 h cat
2.3 Izquierdo dll.12-13.30 h cat
51 Garcia dm.17.45 - 19.15 h cat
52 Hurtado dm.17.45 - 19.15 h cast
53 Planas dm.17.45 - 19.15 h cat
70 Cecchini dx. 10.45-12.15 h; dj. 9-10.30 h cat

Objectius

Dret Civil II (Obligacions) és una de les parts en què es distribueix, a efectes de docència i avaluació, la matèria de Dret Civil en el Grau de Dret: s'imparteix en el primer quadrimestre del segon any. L'assignatura se centra en les relacions jurídiques obligatòries, els conceptes fonamentals i el règim del que constitueix el nucli del dret patrimonial. És una matèria essencial en el Grau atès que els conceptes, institucions i règims jurídics d'aquestes relacions s'integren i són necessàries per a una gran part de les assignatures tant de Dret Civil com de les demés del Grau de caràcter jurídic que tenen per objecte les relacions patrimonials.

Aquesta assignatura acadèmicament és necessària per adquirir i assumir els conceptes generals de les relacions obligatòries que després s'han de desenvolupar en les altres assignatures de Dret civil i especialment en les optatives. El Dret Civil II (Obligacions) és el fonament a partir del qual es desenvoluparan, d'una banda, el Dret Civil III (Contractes) i el Dret Civil IV (Drets reals) i d'una altra, les optatives de Dret de família, Dret de Successions i Responsabilitat civil. A més aquesta matèria té una incidència especial en una gran part d'altres assignatures del Grau.
Entre els objectius concrets, l'estudi de les matèries de Dret Civil II (Obligacions) permetrà a l'estudiant:

- Identificar l'objecte, les fonts i els conceptes fonamentals del dret d'obligacions, i assumir-los.

- Diferenciar les relacions jurídiques patrimonials.

- Comprendre i assumir els elements bàsics del Dret d'obligacions.

 

Competències

  • Analitzar adequadament les qüestions vinculades amb la igualtat entre homes i dones.
  • Buscar, interpretar i aplicar normes jurídiques, argumentant cada un d'aquests assumptes.
  • Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  • Contextualitzar les diferents formes de creació del dret en la seva evolució històrica i en la seva realitat actual.
  • Demostrar que es té una consciència crítica en l'anàlisi de l'ordenament jurídic i el desenvolupament de la dialèctica jurídica.
  • Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  • Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  • Identificar els conflictes d'interessos subjacents en litigis i casos reals.
  • Identificar, conèixer i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic.
  • Incorporar els mecanismes necessaris per conèixer, valorar i aplicar les reformes legislatives així com per seguir els canvis que es produeixen en una determinada matèria.
  • Planificar i organitzar: gestió del temps, dels recursos, etc.
  • Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  • Ser capaç de generar coneixements, tenir iniciativa i creativitat, innovar i aportar noves idees.
  • Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els conceptes fonamentals del dret civil.
  2. Analitzar les institucions pròpies del dret patrimonial.
  3. Aplicar els conceptes de manera transversal en les diverses matèries que compreses en el dret civil a partir de la jurisprudència emanada dels diferents òrgans jurisdiccionals.
  4. Aplicar els coneixements adquirits en l'elaboració de documents que reflecteixin determinats interessos jurídics.
  5. Aplicar estratègies comunicatives per identificar i exposar conflictes de caràcter jurídic en els diversos àmbits del dret civil, civil familiar, de successions, de consum, de menors, de responsabilitat civil.
  6. Aplicar estratègies per a produir textos escrits i orals en els diversos àmbits del dret civil.
  7. Comunicar de manera persuasiva els punts de vista propis.
  8. Contextualitzar les formes de creació del dret en l'àmbit patrimonial.
  9. Definir els conceptes europeus i internacionals en matèria d'igualtat.
  10. Demostrar un raonament reflexiu i crític: anàlisi, síntesi, conclusions.
  11. Distingir el context sociojurídic de les diverses institucions civils.
  12. Elaborar informes sobre els nous canvis legals.
  13. Exposar oralment, amb un discurs crític, les reformes de les institucions civils.
  14. Gestionar recursos bibliogràfics i documentals: bases de dades, navegació, etc.
  15. Identificar els conflictes d'interessos que pretén resoldre el legislador quan elabora normes civils.
  16. Interpretar críticament els fonaments del dret civil.
  17. Planificar i organitzar: gestió del temps, dels recursos, etc.
  18. Produir textos orals en els diversos àmbits del dret civil, en què es demostrin capacitats comunicatives específiques.
  19. Produir textos orals i escrits en els quals sigui present el discurs igualitari.
  20. Produir textos orals i escrits exposant punts de vista propis que incideixin en les institucions juridicocivils.
  21. Redactar textos escrits (contractes, testaments).
  22. Resoldre interferències entre els diferents interessos en conflicte presents en les normes civils.
  23. Ser capaç d'aprendre de manera autònoma i tenir un esperit emprenedor.
  24. Ser capaç de generar coneixements, tenir iniciativa i creativitat, innovar i aportar noves idees.
  25. Treballar en equip: poder formar part de grups de treball i també coordinar-los i prendre decisions que afectin tot el grup.

Continguts

El dret positiu objecte d'estudi i d'avaluació és el Dret Civil aplicable a Catalunya.

TEMA 1. LA RELACIÓ JURÍDICA
1. La relació jurídica: 1.1. Concepte i classes; 1.2. Estructura
2. El dret subjectiu: 2.1. Estructura; 2.2. Classes; 2.3.Les situacions jurídiques secundàries.
3. L'objecte: els béns i les coses: 3.1. Concepte i caràcters.
4. El patrimoni: concepte i funcions.

TEMA 2. LA RELACIÓ OBLIGATÒRIA
1. La relació jurídica obligatòria: 1.1. Concepte i estructura; 1.2. Caràcters
2. El crèdit.
3. El deute.
4. L'objecte: 4.1. Concepte; 4.2. Requisits
5. El dèbit i la responsabilitat: 5.1. Concepte; 5.2. L'obligació natural

TEMA 3. LES FONTS DE LA RELACIÓ OBLIGATÒRIA
1. Les fonts de les obligacions
2. Obligacions derivades de la llei.
3. El contracte.
4. Les fonts no contractuals: 4.1. Els quasicontractes; 4.2. La responsabilitat civil
5. La voluntat unilateral

TEMA 4. CLASSES D'OBLIGACIONS (I)
1. Obligacions de donar, fer i no fer: 1.1. L'obligació de fer; 1.2. L'obligació de no fer;1.3. L'obligació de donar; 1.4. L'obligació de mitjans i l'obligació de resultat.
2. Obligacions genèriques i específiques.
3. Obligacions alternatives i facultatives.
4. Les obligacions de diners: 4.1. Concepte, requisits i classes; 4.2. Les clàusules d'estabilització; 4.3. L'obligació d'interessos; 4.4. Les targetes de crèdit: concepte, classes i funcions; 4.5. El diner electrònic.

TEMA 5. CLASSES D'OBLIGACIONS (II)
1. Pluralitat de prestacions: 1.1. Obligacions principals, accessòries i subsidiàries; 1.2. Obligacions fraccionades i obligacions periòdiques.
2. Unitat i pluralitat de vincles.
3. Les obligacions recíproques o sinal·lagmàtiques: 3.1. Concepte i caràcters; 3.2. Règim de la mora; 3.3. La resolució per incompliment.

TEMA 6. CIRCUMSTÀNCIES DE LA RELACIÓ OBLIGATÒRIA
1. Les circumstàncies de la relació obligatòria.
2. El lloc de la relació obligatòria.
3. El temps de la relació obligatòria: 3.1. Les relacions obligatòries instantànies i duradores; 3.2. El terme essencial de l'obligació: 3.3. L'eficàcia immediata i l'eficàcia diferida de l'obligació.
4. Obligacions a termini. Concepte, caracterització i classes de termes. Règim jurídic.
5. L'obligació condicional: concepte, funció i classes: 5.1. Règim jurídic de la condició suspensiva; 5.2. Règim jurídic de la condició resolutòria.
6. L'obligació modal: règim jurídic i efectes.

TEMA 7. GARANTIES DE LA RELACIÓ OBLIGATÒRIA
1. Les garanties de la relació obligatòria.
2. La pena convencional.
3. Les arres.
4. La fiança: 4.1. La relació entre el creditor i el fiador (relació de garantia); 4.2. La relació entre el deutor i el fiador (relació de cobertura): 4.3. La pluralitat de fiadors; 4.4. L'extinció de la fiança; 4.5. La fiança derivada de la llei o del mandat judicial.

TEMA 8. COMPLIMENT DE L'OBLIGACIÓ
1. El pagament o compliment de l'obligació: 1.1. Concepte i funcions; 1.2. Requisits objectius. El principi d'exactitud; 1.3. Els subjectes del pagament: 1.3.1. El solvens. El pagament de tercer; 1.3.2. L'accipiens. El pagament a persona diferent del creditor; 1.3.3. El pagament amb targeta de crèdit; 1.4. El lloc del pagament; 1.5. El temps del pagament; 1.6. Les despeses del pagament.
3. La imputació de pagaments.
4. El cobrament de l'indegut.

TEMA 9. ELS SUBROGATS O SUBSTITUTIUS DEL COMPLIMENT
1. Els subrogats del compliment. Concepte i funció.
2. La consignació.
3. La compensació.
4. La dació en pagament.
3. El pagament per cessió de béns.
4. La condonació.

TEMA 10 INCOMPLIMENT I RESPONSABILITAT CONTRACTUAL
1. Incompliment: Supòsits.
2. La mora del deutor: concepte, requisits, efectes i cessament.
3. El compliment defectuós.
4. L'incompliment definitiu.
5. La responsabilitat contractual: 5.1. Criteris d'imputació; 5.2. Les clàusules de modificació de la responsabilitat del deutor.
6. La lesió del crèdit per actes de tercer.
7. La mora del creditor: concepte, requisits, efectes i cessament.

TEMA 11. LA PROTECCIÓ DEL CRÈDIT
1. La protecció del crèdit. Les mesures de tutela preventiva del dret de crèdit.
2. La protecció del consumidor i usuari. La garantia comercial.
3. L'acció de compliment de l'obligació.
4. L'execució forçosa de la prestació deguda.
5. La reducció del preu.
6. La indemnització de danys i perjudicis.
7. L'acció directa.
8. L'acció subrogatòria o indirecta.
9. L'acció revocatòria o pauliana
10. Pluralitat de creditors. Preferència i prelació de crèdits: 10.1.Los crèdits privilegiats; 10.2. La prelació de crèdits.

TEMA 12. LA MODIFICACIÓ DE LA RELACIÓ OBLIGATÒRIA
1. La modificació: 1.1. La modificació com a mecanisme; 1.2. La modificació com a efecte.
2. La novació: 2.1. Requisits; 2.2. Efectes.
3. El canvi de creditor: 3.1. La cessió de crèdits; 3.2. La subrogació.
4. El canvi de deutor: 4.1. Modalitats de canvi de deutor; 4.2. Efectes del canvi de deutor.

TEMA 13. L'EXTINCIÓ DE LA RELACIÓ OBLIGATÒRIA
1. Causes d'extinció de la relació obligatòria.
2. La impossibilitat sobrevinguda.
3. La confusió.
4. Altres formes d'extinció: 4.1. Mutu dissens; 4.2. Denúncia per voluntat unilateral; 4.3. El desistiment en les relacions obligatòries de consum.

TEMA 14. LA PLURALITAT DE SUBJECTES
1. La pluralitat de subjectes
2. Obligacions divisibles i indivisibles
3. Les obligacions mancomunades divisibles o parciàries.
4. Les obligacions mancomunades indivisibles o conjuntes: 3.1. El crèdit conjunt; 3.2. El deute conjunt.
5. Les obligacions solidàries: 4.1. El crèdit solidari; 4.2. El deute solidàri.

TEMA 15. LA RESPONSABILITAT EXTRACONTRACTUAL
1. Responsabilitat civil. Concepte i funcions
2. Tipus de responsabilitat.
3. Pressupostos de l'obligació. Responsabilitat per actes propis: 3.1. L'acció o omissió; 3.2. La culpa o negligència; 3.3. El dany; 3.4. El nexe causal.
4. Responsabilitat per actes aliens: 4.1. Responsabilitat de pares i tutors; 4.2. Responsabilitat per raó de dependència empresarial; 4.3. Responsabilitat de Centres d'ensenyament no superior.
5. Prescripció de l'acció

Metodologia

El procés d'aprenentatge té com a base el treball de la persona matriculada en la mateixa, que aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-li subministrant informació, mostrant-li les fonts de coneixement i supervisant els treballs.

El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es fonamenta en les següents activitats:

1. Activitats dirigides:

1.1 Classes magistrals: El professor de teoria exposarà els concepts fonamentals de cada tema per aprofondir i treballar en els seminaris de forma pràctica. L’estudiant assoleix les bases conceptuals de la matèria i seu el marc jurídic normatiu i jurisprudencial. La classe teòrica no necessàriament ha de comportar una posició passiva de l’estudiant doncs es pot construir per totes dues parts o es pot produir el coneixement teòric pels estudiants aplicant la tecnologia. Es poden treballar continguts teòrics a partir de preguntes que formulen els estudiants a l’aula o que formula el professor, a partir d’una notícia que ha aparegut a la premsa, etc...

1.2. Seminaris: L'assistència als seminaris és obligatòria. El professor proposarà a l'inici del curs les activitats que consideri pertinents a efectes de l'avaluació continuada mitjançant la publicació a l'aula moodle d'un calendari amb el cronograma d'activitats.Són activitats que els estudiants desenvoluparan en l’aula, amb la supervisió i suport del professor.

2. Activitats autònomes: Fonamentalment són les relatives a l'estudi de la matèria per assumir els coneixements bàsics de la mateixa. A més de l'estudi es comprenen, entre d'altres:

2.1. L'elaboració de documents: són els requerits pels seminariss. Poden ser en relació amb casos pràctics proposats amb antelació o que hagin de crear-se per l'alumnat. Forma part de l'activitat autònoma un examen parcial, la concreta forma del qual la determina el professorat de cada grup.

2.2. Cerca de bibliografia i jurisprudència instrumental per a la resolució dels seminaris i la preparació de l'examen.

2.3. Lectura comprensiva de textos jurídics: Els textos poden ser sentències, articles de revista, monografies. El tipus de text el determinarà el professorat de cada grup.

Part del material de les activitats es posa a disposició dels alumnes a través del Campus virtual.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 19,5 0,78 1, 2, 4, 11, 12, 14, 15, 16, 19, 21, 22, 24
Seminaris 19,5 0,78 2, 14, 18, 22, 24
Tipus: Supervisades      
Activitats de tutorització i d'avaluació 1 0,04 1, 2, 3, 4, 6, 8, 10, 12, 13, 15, 16, 19, 21, 24
Tipus: Autònomes      
Avaluació 5 0,2 9, 10, 14, 17, 23
Estudi i treball fora de l'aula 10 0,4 1, 2, 16, 22
Lectures, preparació i redacció de texts, cerca de bibliografía i jurisprudència. Assitència a conferencies. 91 3,64 1, 2, 6, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 25

Avaluació

1.SISTEMA D'AVALUACIÓ I DE QUALIFICACIÓ ORDINARI:

1.1. Avaluació continuada (50%):

La normativa vigent estableix “El procés d’avaluació continuada ha d'incloure un mínim de tres activitats d’avaluació, de dues tipologies diferents, distribuïdes al llarg del curs, cap de les quals pot representar més del 50% de la qualificació final" (art. 112 bis de la Normativa acadèmica UAB – Reial Decret 1393/2007). Una d’elles és l’examen final.

Al inici del curs, en cada grup de docència es publicaran al Campus Virtual, els dies concrets o la setmana en les que es desenvoluparan les activitats avaluables. Aquestes dates es poden modificar excepcionalment per concorre causes de força major comnunicades amb antelació a través de la mateixa via.

El professorat de cada grup proposarà les activitats que consideri pertinents a efectes de l'avaluació continuada que han d’esser com a mínim dos de diferent tipologia. Aquestes poden ser, entre d’altres:

- Proves de coneixements teòrics (escrites/orals) al llarg del curs no alliberatòries.

- Casos pràctics, glossaris, esquemes. Comentaris de sentències, redacció de documents.

- Exposicions orals.

1.2. Examen final (50%):

El tipus concret de prova (oral, escrita, desenvolupament de preguntes, múltiples, etc...) serà determinat per l’equip docent. L'examen abasta el programa complet de l'assignatura.

1.3. Qualificació de l'assignatura amb el sistema d'avaluació

La puntuació obtinguda en l'avaluació continuada te un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura. La puntuació de l'examen te un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura.

Nota de l'avaluació continuada: l'obtinguda.

Nota de l'examen final: l'obtinguda a l'examen

L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenció d'un mínim de 5 sobre 10, d'acord amb els percentatges establerts.

SISTEMA DE RE-AVALUACIÓ: Per accedir al examen de re-avaluació es requereix haver-se presentat al examen final i es requereix una nota mínima de l'avaluació continuada i l'examen final de 3 sobre 10. A la re-avaluació els estudiants s’examinen del 100 per 100 dels continguts.

En la re-avaluació no és computa l’avaluació continuada. La qualificació final serà la nota obtinguda a la re-avaluació en cas de presentar-se.

La presentació a l'examen de re-avaluació comporta la renùncia a la qualificació obtinguda en l'examen amb avaluació.

3. CONDUCTES FRAUDULENTES

Una persona que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats avaluables indicades pel professorat amb antelació que han d'esser de dues tipologies diferents. Un mínim de dos. 50 % 0 0 4, 6, 9, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 21, 23
Examen final ordinari 50 % 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25
Re-avaluació 100 % 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25

Bibliografia

BLIOGRAFIA BÁSICA

MANUALS

- Derecho de obligaciones y contratos de Cataluña, Mª del Carmen Gete-Alonso y Calera, Judith Solé Resina (Dirs.), Atelier, 2021.

Lliçons de Dret Civil Català IV. Dret d’obligacions. Mª del Carmen Gete-Alonso y Calera / Judith Solé Resina. Tirant lo Blanch, 2017. Disponible en format electrònic.

- Derecho Civil de Cataluña. Derecho de obligaciones y contratos. Pedro del Pozo Carrascosa/Antoni Vaquer Aloy/Esteve Bosch Capdevila. Marcial Pons 2018

  Elementos de Derecho civil. Derecho de obligaciones. José Luis Lacuz Berdejo et alii. Dykinson 5ª ed, 2013

NORMATIVA

Codi Civil de Catalunya.

Código Civil.

Codi de Consum de Catalunya

Texto Refundido de la Ley General de Consumidores y Usuarios  

BIBLIOGRAFÍA ESPECÍFICA PER A  ACTIVITATS EVALUABLES

El professorat de cada grup determinará la que sigui pertinent.

BLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA DE CONSULTA

Fundamentos de derecho civil patrimonial. Vol II. Relaciones obligacionales. Luis Díez-Picazo y Ponce de León. Civitas 2012.

Curso de Derecho Civil II Vol 1. Teoria general de la Obligación y el Contrato. Carlos Martínez Aldaz, Pedro de Pablo Contreras, Miguel Ángel Pérz Álvarez/ Mª Angeles Parra Lucan. Editorial Edisofer. S.L. 2018

Comentario al Código Civil, Andrés Dominguez Luelmo (dir). Lex Nova. Valladolid 2010.

Código Civil Comentado. AAVV. Civitas, 2º ed, 2016

Codi Civil de Catalunya. Jurisprudencia sistematizada (3ª ed), Judith Solé Resina. Esteve Bosch Capdeviña, Francisco Echeverría Summers, Mª del Carmen Gete-Alonso y Calera, Pedro del Pozo Carrascosa, Cristina Villó Travé. Tirant lo Blanch 2017

ENLLAÇOS WEB:

http://justicia.gencat.cat/ca/ambits/dret_civil_catala/

http://www.mjusticia.gob.es/cs/Satellite/Portal/es/actividad-legislativa/normativa

https://www.boe.es/legislacion/

http://www.poderjudicial.es/search/indexAN.jsp

Programari

L'assignatura no exigeix un programari específic.