Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | OT | 4 | 2 |
L’assignatura de Drets Fonamentals no requereix d’uns requisits previs, però es recomanable haver superat les assignatures d’Organització Constitucional de l’Estat, Dret Constitucional I (realitzades a primer curs) i, en particular, Dret Constitucional II (realitzada a segon curs) corresponents al Grau de Dret. Aquesta assignatura també s'ofereix a estudiants de Programes de Mobilitat internacional, així com a estudiants d’altres Graus de Ciències Socials afins.
Drets Fonamentals és una assignatura optativa que s’imparteix en sessions de tres hores cada sessió durant el segon semestre. Aquesta assignatura pretén aprofundir en els coneixements sobre drets fonamentals específicament a través de l’estudi d’una selecció de temes i qüestions actuals en aquesta matèria.
En un món globalitzat i europeïtzat, els drets fonamentals reconeguts a les Constitucions i a escala supranacional han d’encarar al segle XXI nous conflictes i donar resposta a realitats noves, com ara l’impacte dels avanços científics, els problemes de la multiculturalitat, l’irrupció de les noves tecnologies de la informació i de la comunicació (TICs i especialment Internet), la incidència de la crisi econòmica i financera global i l’aparició d’un catàleg obert permanentment de situacions i problemes socials, culturals i també jurídics que precisen encarar-se des dels drets fonamentals.
En aquest món globalitzat i europeïtzat, amb un nou context científic, tecnològic, econòmic, però també amb noves realitats socials i culturals, aquesta assignatura pretén un important grau d’internacionalització en els seus continguts (selecció de temes) i en el seu desenvolupament (a més de l’anàlisi de la jurisprudència del Tribunal Constitucional espanyol, s’examinarà jurisprudència d’altres jurisdiccions equiparables del Dret Comparat, i de l’àmbit europeu i internacional, així com documentació d’interès nacional i supranacional).
Els objectius principals de l’assignatura són que l’estudiant assoleixi:
PROGRAMA DE DRETS FONAMENTALS
Tema 1: Els drets fonamentals al segle XXI
Tema 2: Drets fonamentals en el constitucionalisme multinivell
Tema 3: Igualtat i no discriminació en el multinivell jurídic global
Tema 4: La societat de la informació en el multinivell jurídic
Tema 5: La tutela efectiva multinivell dels drets i llibertats
El procés d'aprenentatge se centra en el treball de l'estudiant, qui aprèn treballant individual i grupalment, sent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les tècniques i les fonts on es pot aconseguir.
El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de la formació de l'estudiant es basa en les següents activitats:
1. Activitats dirigides:
1.1. Classes magistrals: on els estudiants adquireix a través de la transmissió de coneixements del professor / professora les bases conceptuals de la matèria i senta el marc jurídic normatiu i jurisprudencial.
1.2. Classes de seminari: com a espai d'aprenentatge on els estudiants assumeixen un rol preferentment actiu per a, juntament amb el professor /professora, analitzar i interpretar preguntes, qüestions o casos prèviament elaborats a fi de desenvolupar i consolidar el contingut essencial explicat en les classes teòriques.
2. Activitats supervisades: Es tracta d'activitats que els estudiants desenvoluparan en aula, amb la supervisió i suport del professor / professora. Es tracta de la solució d'algun supòsit pràctic en aula, elaboració d'algunes fitxes de sentències i / o normativa o bé de la realització d'esquemes o escrits de redacció desenvolupada d'alguns epígrafs de l'assignatura o de lectures complementàries de monografies o articles doctrinals.
3. Activitats autònomes: es tracta d'activitats en les quals l'estudiant s'organitza el temps i esforç de manera autònoma sigui de manera individual o grupal .
3.1 Estudi de l'assignatura.
3.2 Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que seran lliurades i analitzades a l'aula. Es tracta de casos pràctics proposats amb antelació suficient pel professor o béde l'elaboració de recensions crítica de llibres i lectures o fitxes de jurisprudència, normativa o de pel·lícules.
3.3 Cerca de bibliografia, jurisprudència i materials per a la resolució dels casos pràctics, complementar les qüestions teòriques
3.4. Elaboració de treballs de curs, informes, etc.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 22,5 | 0,9 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Discussió sobre casos pràctics | 22,5 | 0,9 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació d´un treball escrit sobre una qüestió monogràfica de l'assignatura | 17 | 0,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22 |
Tutories: activitats presencials individuals o en grup orientades al desenvolupament dels coneixements i resolució de problemes d'aprenentatge | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Redacció del treball escrit. | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Avaluació | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Estudi. Cerca de bibliografia, jurisprudència i documentació. Lectura, anàlisi i síntesi de textos | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22 |
El sistema d'avaluació podrà incloure qualsevol dels següents ítems:
• Prova final de conjunt. Podrà tenir un pes sobre la nota final d'entre el 30 i 50%
• Realització d'un treball de recerca individual o grupal sobre un tema assenyalat pel professor/a. El seu pes sobre la nota final podrà ser d'entre el 0 i el 30%
• Participació activa i de qualitat de l'estudiant de les intervencions d'en els debats i activitats individuals o en grup. El seu pes sobre la nota final podrà ser 0 entre el 20%
• Realització individual o grupal d'activitats pràctiques específiques (solució de casos, realització d'informes, ressenyes, escrits jurídics, dictàmens...). el seu pes sobre la nota final podrà ser d'entre 0 i el 30%
A l'inici del curs el professor o professora presentarà el programa de l'assignatura previst en aquesta guia, indicant els temes que es tocaran. Així també presentarà el cronograma d'activitats docents (teories i pràctiques), i concretarà el sistema d'avaluació continuada fixant les activitats d'avaluació seleccionades i el percentatge sobre la nota global assignat a cadascuna d'elles, així com la seva data de realització.
També s'indicarà el sistema de reavaluació de les activitats suspeses. La reavaluació no modifica el sistema d'avaluació contínua. Podrà consistir en un nou examen de tota l'assignatura. La seva nota substituirà a la de l'activitat avaluada que tingui la qualificació més baixa a l'efecte de tornar a realitzar el càlcul global. En tot cas els qui superin l'assignatura a partir del nou càlcul efectuat a partir de la reavaluació tindran com a nota 5. La reavaluació només podrà realitzar-se si l'alumne o alumna ha seguit l'avaluació continuada.
Aquestes indicacions també seran exposades al campus virtual /Moodle
Un alumne o alumna que copiï o intenti copiar en un examen final tindrà un 0 en l'examen. L'alumne o alumna que presenti una pràctica en la qual hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà un advertiment. En cas de reiteració de la conducta, suspendrà l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació activa de l'estudiant i qualitat de les intervencions dels alumnes en els debats | 0-20% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22 |
Prova final de conjunt | 30-50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Realització d'activitats pràctiques individuals o en grup: Avaluació continuada | 0-30% | 10 | 0,4 | 1, 2, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
Realització d'un treball escrit de recerca individual o grupal sobre un tema objecte de l'assignatura assenyalat pel professor/ | 0-30% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22 |
Manuals de Dret Constitucional: vegeu la part relativa a Drets Fonamentals
CASSESE, Sabino: El Derecho global: Justicia y democracia más allá del Estado. Ed. Derecho Global, Sevilla, 2010.
FREIXES, Teresa: "La Constitución y el sistema de derechos fundamentales y libertades públicas". En E. Alvarez (Coord.) Administraciones Públicas y constitución. Copnmemoración del XX aniversario de la Constitución. Instituto Nacional de Administración Pública, Madrid, 1998.
Constitución y derechos fundamentales. Promociones y Publicaciones Univesitarias, Barcelona, 1992.
Maletín de Recursos Género y Ciencia. Con M.Sales, M.A. Gensana, F. Zapata e I. Sánchez de Madariaga. UAB - Ed. Experimenta, Madrid 2013.
GAVARA, Juan Carlos, DE MIGUEL, Josu y RAGONE, Sabrina: El control de los cibermedios. Bosch, Barcelona, 2014.
GOMEZ, Yolanda: Constitucionalismo multinivel: Derechos fundamentales. Sanz y Torres, 2011.
REMOTTI, José Carlos: La Corte Interamericana de Derechos Humanos. Instituto Europeo de Derecho, Barcelona 2003.
Bibliografia específica
Es proporcionarà durant el curs.
L'assignatura no exigeix un programari específic