Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500262 Sociologia | OB | 2 | 2 |
Es recomana haver superat les assignatures de Mètodologia i Disseny de la Recerca Social, de Mètodes Quantitatius i de Mètodes Qualitatius.
Dins de l’itinerari d’assignatures de mètodes i tècniques per a la recerca social aquesta assignatura es planteja com a continuació de les de "Metodologia i Disseny d’Investigació" de primer curs, i de "Mètodes Quantitatius d’Investigació Social" i "Mètodes Qualtitatius d’Investigació Social" del primer semestre del segon any de grau. L’interès primordial de l’assignatura és el de dotar l'alumnat dels fonaments teòrics i dels instruments tècnics per dur a terme la vessant aplicada del què ha de ser al seu ofici. L’objectiu fonamental és oferir a l’alumnat la informació i el desenvolupament de les habilitats per l’aplicació de tècniques qualitatives i quantitatives en la fase de la contrastació empírica de la recerca, en particular, d'anàlisi de les dades.
D'una banda, el curs es centrarà especialment en els mètodes i tècniques qualitatives d’observació i anàlisi de dades qualitatives (anàlisis de continguts, i anàlisi temàtica).
D'altra banda, des de la perspectiva quantitativa, l'assignatura es concentra en les tècniques d'anàlisi estadística de les relacions i associació entre dues variables.
BLOC QUALITATIU (Sessions DIMARTS)
Tema 1. Tècniques d’observació: l’observació directa
- Clarificació conceptual i terminològica
- Aspectes del disseny, camp i realització de l’observació directa
- Avantatges i limitacions de l’observació
Tema 2. L’anàlisi de continguts i l’anàlisi temàtica qualitativa
- El marc epistemològic
- Els elements d’anàlisi i les estratègies d’investigació
- Els mètodes i les tècniques d’anàlisi de continguts
- Eines de suport a l'anàlisi qualitativa (RQDA o QUALCODER)
Tema 3. Aspectes ètics en la recerca qualitativa
- Principis ètics bàsics en la recerca qualitativa
- Valors, ètica i paradigmes
Tema 4. La qualitat de la recerca qualitativa
- Clarificació terminològica: De què parlem quan parlem de qualitat?
- Criteris de qualitat inspirats per les tècniques quantitatives
- Criteris alternatius de qualitat
BLOC QUANTITATIU (Sessions DIJOUS)
Tema 1. Tècniques d'anàlisi de dades estadístiques
- L’anàlisi de dades. Característiques i principals procediments
- Anàlisi descriptiva i contrastació d'hipòtesis
- Preparació de les dades per a l'anàlisi
Tema 2. L’anàlisi de taules de contingència
- Presentació i nomenclatura
- La taula de contingència: anàlisi descriptiva
- Independència i associació entre dues variables qualitatives
- El contrast de significativitat: Khi-quadrat
- Mesures d’associació global i local
- Control de latercera variable
Tema 3. L’anàlisi de variància unifactorial
- La comparació de mitjanes: anàlisi descriptiva
- Contrast d'hipòtesi de la diferència entre dues mitjanes
- L'Anova unifactorial
3.1 Model ANOVA
3.2 Validació del model
3.3 Capacitat explicativa del model
3.4 Comparacions múltiples
Tema 4. L’anàlisi de regressió linial simple
- Concepte, mesura i representació gràfica de la correlació
- La regressió linial simple: anàlisi descriptiva
- L'anàlisi de regressió
4.1 Especificació del model
4.2 Estimació i significació dels paràmetres del model
4.3 Verificació del model
4.4 Anàlisis complementàries
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Atès que l’assignatura s’orienta fonamentalment a l’aprenentatge de les tècniques bàsiques d’anàlisi quantitativa i qualitativa, la metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura el situen en el centre del procés d’ensenyament-aprenentatge. Així, la metodologia docent combinarà: sessions expositives (per orientar i aclarir dubtes de les lectures obligatòries), pràctiques presencials (a seminaris, i a aules informatitzades). Aquest format docent permet aplicar els conceptes adquirits i tècniques explicades, i es combinarà all larg de tot el curs amb tutories de seguiment i treball autònom.
A continuació es concreten les diferents activitats, amb el seu pes específic dins de la distribució del temps total que l’estudiant ha de dedicar a l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 37 | 1,48 | 1, 2, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 23 |
Pràctiques a l'aula | 15 | 0,6 | 1, 2, 6, 8, 9, 10, 12, 16, 18, 23 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories grupals programades | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 18, 19, 23 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures dels textos | 23 | 0,92 | 11, 12, 15, 16, 19 |
Preparació individual de les proves escrites | 22 | 0,88 | 1, 2, 9, 12, 15, 18, 19, 23 |
Redacció individual dels treballs | 11 | 0,44 | 1, 2, 3, 5, 7, 9, 13, 18, 19 |
Treball en equip | 23 | 0,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 20, 23 |
1. Model d’avaluació
Aquesta assignatura implica una participació activa de l’alumne/a i contempla l’assistència regular a classe com a forma d'integració entre les diferents activitats d'aprenentatge.
2. Condicions per ser avaluat, requisits per aprovar l’assignatura.
Per a superar l’assignatura cal una nota final mínima de 5, calculada com a mitjana ponderada de les 6 activitats d'avaluació. Vegeu la distribució del pes de cada activitat al quadre inferior.
Pel càlcul d'aquesta mitjana ponderada s'aplicarà el següent criteri, en funció del seguiment del curs:
- L'alumnat que no assisteix regularment a classe (assistència inferior al 70%): només se'ls calcularà la mitjana si la qualificació de totes i cadascuna de les parts és com a mínim d'un 5.
- L'alumnat que assisteix regularment a classe (assistència mínima del 70%): se'ls calcularà la mitjana si la qualificació de totes i cadascuna de les parts és com a mínim d'un 4.
A l’acta d’avaluació tindran la qualificació de “no presentades” únicament aquelles persones que s’hagin presentat al primer lliurament del treball de recerca o que no hagin fet cap activitat d'avaluació.
3. Recuperació.
Durant el període de recuperació, es pot presentar a avaluació compensatòria qui no superi (<5) alguna de les proves individuals o treballs de grup. Les pràctiques queden excloses de recuperació.
En cas de recuperació, la nota màxima de la part re-avaluada no superarà en cap cas el 8.
4. Avaluacions cursos anteriors.
Les persones amb algunes activitats d'avaluació superades en convocatòriesanteriors d'aquest curs curs cal que contactin OBLIGATORIAMENT a l'inici del curs amb el professorat responsable.
Sobre avaluació mitjantçant "prova única":
La UAB ha aprovat recentment un sistema d'avaluació alternativa basat en una prova final única, en cas que es donin determinades condicions. Serà implementat al proper curs acadèmic 2023-2024, per tant NO és d'aplicació pel curs actual. Podeu consultar <https://www.uab.cat/web/coneix-la-uab/itineraris/normatives/normativa-academica-1345668305783.html> per més detalls.
5. Política davant el plagi als treballs acadèmics o proves escrites.
Us recordem que, en el moment de signar la vostra matrícula us vau comprometre en el seguent sentit: “DECLAROque la Universitat Autònoma de Barcelona m'ha informat que (...) El plagi és l'acte de divulgar, publicar o reproduir una obra o part d'aquesta en nom d'un/a autor/a diferent de l'autèntic/a, fet que suposa una apropiació de les idees creades per una altra persona sense fer un reconeixement explícit del seu origen. Aquesta apropiació implica una lesió del dret a la propietat intel·lectual d'aquesta persona que no estic autoritzat a fer en cap cas sigui quina sigui la circumstància: exàmens, treballs, pràctiques… Per tant, em COMPROMETO a respectar les disposicionsnormatives relatives als drets de la propietat intel·lectual en relació amb l'activitat docent i/o de recerca realitzada per la UAB en els estudis que estic cursant."
Examens: En cas que es detecti alumnat que ha copiat continguts no permessos, totes les persones implicades quedaran automàticament suspesos sense possibilitat d’accés a la recuperació.
En cas de plagi en la redacció de treballs, es valorarà cada cas i, en cas extrem es considerarà la opció de suspens directe sense opció a recuperació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bloc Qualitatiu: Assistència durant el curs a les pràctiques programades a l'aula. | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 9, 12, 13, 15, 16, 18, 23 |
Bloc Qualitatiu: Prova escrita | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 23 |
Bloc Qualitatiu: Treball de recerca en grup. | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 23 |
Bloc Quantitatiu: Prova escrita. | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25 |
Bloc Quantitatiu: Seguiment del curs. Control d'assistència i realització de diferents activitats de seguiment de l'assignatura. | 5% | 0 | 0 | 6, 12, 14, 15, 23 |
Bloc Quantitatiu: Treball de recerca en grup. | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 23 |
1. LECTURES OBLIGATORIES
López, P. y Fachelli, S. Disponible lliurement en <http://pagines.uab.cat/plopez/content/manual-misc>
Miguel, F.J.; Ajenjo, M.,; Griera, O. (2022). MUJADES: Manual d'us de jamovi per anàlisi de dades en estudis socials (v1.4). Dipòsit Digital de Documents. Bellaterra (Barcelona): Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/238222 [Consulta: 7 juny 2022].
Verd, J.M.; Lozares, C. (2016). Introducción a la investigación cualitativa: fases,métodos y técnicas. Madrid: Síntesis.
2. LECTURES RECOMANADES
BLOC QUALITATIU
AGUIRRE BAZTÁN A. (ed.) (1995) Etnografía. Metodología en la investigación sociocultural. Barcelona: Editorial Boixareu Universitaria.
ALTHEIDE, D. L.; JOHNSON, J. M. (1994) “Criteria for Assessing Interpretative Validity in Qualitative Research”, a N. K. Denzin i Y. S. Lincoln (ed.): Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks (California): Sage.
BARDIN, Laurence (1986). El análisis de contenido. Madrid. Akal.
BAUER, M. W. (2000) “Classical Content Analysis: a Review”, a Martin W. Bauer y George Gaskell (eds.): Qualitative Researching with Text, Image and Sound. Londres: Sage.
BERELSON, B. (1971) Content Analysis in Communication Research. Nueva York: Hafner Publishing Company.
BOYATZIS, R. E. (1998) Transforming qualitative information : thematic analysis and code development. Thousand Oaks, California: Sage.
COFFEY, A.;ATKINSON, P. (2005) Encontrar elsentido a los datos cualitativos. Alicante: Universidad de Alicante. (Edició original: 1996)
COLÁS, M. P. (1998) “El análisis cualitativo de datos”, a Leonor Buendía, María Pilar Colás, Fuensanta Hernández (eds.): Métodos de investigación en psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
GARCIA JORBA, J. M. (2000) Diarios de campo. Madrid:CIS.
GASKELL, G.; BAUER, M. W. (2000) “Towards Public Accountability: beyond Sampling, Reliability and Validity”, a Martin W. Bauer y George Gaskell (ed.): Qualitative Researching with Text, Image and Sound. Londres: Sage.
GHIGLIONE, R.; BLANCHET, A. (1991) Analyse de contenu et contenus d'analyses. París: Dunod.
GUASCH, Oscar (1997) Observación participante. Madrid: CIS.
HUBER, G. L. (2003) “Introducción al análisis de datos cualitativos”, a Antonio Medina Rivilla i Santiago Castillo Arredondo (coord.): Metodología para la realización de Proyectos de Investigacion y Tesis Doctorales. Madrid: Universitas.
IBÁÑEZ, J. (1985) “Análisis sociológico de textos y discursos”. Revista internacional de sociología, 43 (1): 119-160.
IZQUIERDO, Javier (2006) Las meninas en el objetivo. Madrid: Lengua de Trapo.
NAVARRO, P.; DIAZ, C. (1994) “Análisis de contenido”, a Juan Manuel Delgado y Juan Gutiérrez (ed.): Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis.
OLIVIER de SARDAN, J.-P. (2018). El rigor de lo cualitativo: las obligaciones empíricas de la interpretación socioantropológica. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
RODRÍGUEZ GÓMEZ, G.; GIL FLORES, J.; GARCÍA JIMÉNEZ, E. (1996) Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
SANMARTÍN, R. (2000) “La observación participante”, a M. García Ferrando, J. Ibáñez y F. Alvira (ed.): El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza. (3a edició).
VERD, J. M., & LOZARES, C. (2016). Introducción a la investigación cualitativa: fases,métodos y técnicas. Madrid: Síntesis.
WEBER, R. P. (1985) Basic Content Analysis. Beverly Hills: Sage.
+ Recursos digitals (dossiers de pràctiques, documents, enllaços,...) al Campus Virtual.
BLOC QUANTITATIU
AGUILERA DEL PINO, A. M. (2001). Tablas de contingencia bidimensionales. Madrid: La Muralla.
CEA D’ANCONA, M. Ángeles (1996). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
DIAZ de RADA, Vidal (1999). Técnicas de análisis de datos para investigadores sociales. Aplicaciones prácticas con SPSS para Windows. Madrid: RA-MA.
GARCIA FERRANDO, Manuel (1994) Socioestadística. Introducción a la estadística en sociología. 2a edició rev. i amp. Madrid: Alianza. Alianza Universidad Textos, 96.
LOPEZ ROLDAN, P.; LOZARES COLINA, C. (1999). Anàlisi bivariable de dades estadístiques. Bellaterra (Barcelona): Universitat Autònoma de Barcelona. Col·lecció Materials, 79.
SÁNCHEZ CARRIÓN, J.J. (1999) Manual de análisis estadístico de los datos. Madrid: Alianza. Manuales 055.
+ Recursos digitals (dossiers de pràctiques, documents, enllaços,...) al Campus Virtual.
Processador de documents: LibreOffice Writer, o MicroSoft-WORD
Suport a presentacions: LibreOffice Impress, o MicroSoft-POWERPOINT
Full de càlcul: LibreOffice Calc, o MicroSoft-EXCEL
Transformació i Anàlisi de dades quantitatives: jamovi
[ aconsegueix el programari lliure i gratuit a <https://ca.libreoffice.org/> i <https://www.jamovi.org/download.html>]