Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 1 |
No hi ha prerequisits. El contingut de l'assignatura inclou la pràctica d'activitats físiques molt variades d'intensitat mitjana. Es recomana una bona condició física.
Aquesta assignatura es desenvolupa a quart curs i dóna dret a la menció d’ Educació Física si es superen també les assignatures optatives següents: Joc i Iniciació Esportiva, Expressió i Comunicació Corporal, Educació Física i la seva Didàctica II, Aprenentatge i Desenvolupament Motor.
Els objectius formatius de l’assignatura són els següents:
- Conèixer les bases de l'anatomia i de la fisiologia del cos humà en relació al moviment, així com de la higiene i dels primers auxilis.
- Conèixer els processos i mecanismes del condicionament físic de l’organisme humà per al seu desenvolupament i per a la millora de la Salut.
- Saber reconèixer i analitzar en les activitats físiques els components de les capacitats condicionals i les recomanacions per a la seva aplicació a les edats escolars.
- Saber aplicar recursos didàctics d’Activitat Física per a la Salut adients a les característiques de l'alumnat en edat escolar, referits a la programació, metodologia i avaluació.
- Sensibilitzar, experimentar i adquirir coneixements bàsics sobre el tractament de la diversitat en l'activitat física que possibilitin una EF inclusiva.
- Desenvolupar l’esperit crític i autocrític realitzant valoracions i aportacions sobre el propi treball, el del grup i el del professorat.
- Vivenciar activitats pel desenvolupament de la condició física i el manteniment de la salut mitjançant la utilització d’espais i recursos diversos, amb especial dedicació al medi natural.
- Desenvolupar l'actitud participativa, respectuosa, cooperativa i compartida per a la presa de decisions en l'àmbit de l'educació.
A. Activitat física, diversitat i salut. Definicions. Familiarització amb el sistema conceptual de l'àmbit del coneixement de l'assignatura. B. Bases d'anatomia i fisiologia del moviment humà i del seu desenvolupament. Criteris i recursos bàsics sobre higiene i primers auxilis. C. Condicionament Físic: concepte, criteris, factors, característiques, evolució, didàctica i programació en l’àmbit escolar. El repte de la diversitat. D. Teoria i aplicació dels sistemes d’entrenament del condicionament físic per a la millora de la salut en l'àmbit escolar. E. Activitats pel desenvolupament de les capacitats condicionals a les edats escolars. F. Identificació i transmissió de la importància dels hàbits saludables. Anàlisi i reflexió sobre les pràctiques poc saludables. i les seves conseqüències. G. Inclusió de l'alumnat amb necessitats educatives especials. Tractament de la diversitat a les classes d'educació física. H. Activitat Física al medi natural, un binomi imprescindible. Educació física i educació ambiental, un binomi ineludible.
Es realitzaran Activitats Físiques en el Medi natural (AFIMENA) per practicar i dominar esports a l'aire lliure. Inicialment s'han previst les següent sortides de 3 dies i 2 nits: - AFIMENA DE NEU (mesos de gener-febrer de 2023) - AFIMENA D'AIGUA (mesos de maig-juny de 2023) Aquestes sortides estaran subjectes a les condicions ambientals i als condicionants que es puguin presentar, com les restriccions per COVID. El cost aproximat de cada AFIMENA serà de 230€. Les dates i els detalls s'informaran oportunament. Les AFIMENA són activitats que es tractaran des de la perspectiva educativa transversal. Els seus continguts estaran integrats i coordinats entre 3 assignatures de MEF: Aprenentatge i Desenvolupament Motor, Activitat Física Diversitat i Salut, i Jocs i Iniciació Esportiva. L'alumnat que no pugui assistir a les AFIMENA haurà de realitzar un treball acadèmic relacionat amb la temàtica de l'activitat física a l'aire lliure en l'educació primària.
|
El programa de l'assignatura es tractarà des de la perspectiva teòric-pràctica, mitjançant dos tipus de sessions:
- En les sessions teòriques es realitzaran generalment exposicions del professorat amb el suport de mitjans audiovisuals, principalment transparències seguides de debats i/o treballs de síntesi a l’aula.
- Les sessions teòric-pràctiques seran dirigides pel professor. També es duran a terme pràctiques competencials preparades i dirigides per l’alumnat en grups reduïts.
- Es realitzaran pràctiques en espais convencionals d’activitat Física de la UAB. En la mesura del possible també es realitzaran visites a centres especialitzats relacionats amb els continguts tractats.
- Es realitzaran activitats en espais exteriors de la Universitat, especialment Activitats Físiques en el Medi Natural (AFIMENA)
- Si les circumstàncies ho permeten, es programarà una activitat en el medi natural que implicarà una despesa addicional i una o dues pernoctacions.
Aquesta assignatura utilitzarà el recurs del Campus Virtual (CV). En aquest espai els estudiants trobaran materials docents que els ajudaran a progressar en el coneixement del programa. Es realitzaran debats virtuals en fòrums sobre temes relacionats amb el programa, proposats pel professor i per l'alumnat.
Serà imprescindible la participació activa i compromesa per part de l'alumnat. La reflexió i el debat seran eines d'interacció habituals.
Es farà ús de tutories individuals i grupals.
Es destinarà aproximadament 15 minuts d'alguna classe a permetre que els estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura.
Es valorarà la perspectiva de gènere i d'inclusió a la diversitat de manera transversal al llarg de l'assignatura.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries (català).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial | 45 | 1,8 | 1, 5, 6, 7, 14, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
supervisada | 30 | 1,2 | 1, 11, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Autònoma | 75 | 3 | 1, 5, 6, 10, 11, 15 |
A. Participació activa i compromesa a les classes teòriques, classes teòric-pràctiques i al campus virtual. Inclou els treballs d’aula, els aspectes formals com són l'assistència, la puntualitat, l'atenció, la implicació, la participació a classe, la cooperació, el respecte, la vestimenta i la higiene adequades..., i la participació en els debats, lectures, aportacions a l’assignatura..., indicades al campus virtual... (20%)
B. Treball en grup reduït sobre propostes pràctiques d’activitats físiques per a la salut i la inclusió en format de sessió d'educació física dirigida a la resta del grup classe. Inclou programació, direcció d’una sessió pràctica i redacció de la valoració de l’experiència. (20%)
C. Treball en equip de recerca sobre alguna temàtica relacionada amb el programa de l'assignatura. Aquest treball es podrà substituir per la participació en un programa de col·laboració i de voluntariat entre MEF i l'ONCE, que comportarà la realització d'un curs de formació específic. (30%)
D. Examen sobre una selecció dels continguts de l'assignatura. (30%)
Les dates de lliurament dels treballs i la data de l'examen es pactaran amb l'alumnat.
Les activitats C i D seran recuperables. El professor pactarà amb l'alumnat les condicions i les dates per a la recuperació, si escau. Les recuperacions seran durant les dues últimes setmanes acadèmiques.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant demostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua vehicular de l'assignatura.
Per aprovar l'assignatura serà condició superar totesles activitats d'avaluació.
El plagi total o parcial, d’una de les activitats d’avaluació i/o la còpia en una prova d’avaluació serà motiu directe per suspendre l’assignatura.
Per superar l'assignatura serà obligatòria l'assistència i la participació activa a un mínim del 80% de les sessions.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen individual. | 30% | 0 | 0 | 4, 10, 14 |
Participació activa a les classes teòriques, a les classes teòric-pràctiques i al campus virtual. (Treball individual) | 20 % | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 14, 15, 16, 17 |
Treball de recerca en equip sobre alguna temàtica rellevant relacionada amb el programa, aplicada a l'àmbit educatiu. | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14 |
Treball en equip de propostes docents d'activitats físiques, en atenció a la salut i la diversitat a les edats escolars, impartides al grup classe (PCI). | 20 % | 0 | 0 | 1, 5, 6, 8, 11 |
- Anderson B. (1984): Estirándose. Barcelona:Integral.
- Blázquez, D. (2004): El Calentamiento. Barcelona: INDE.
- Devís, J., Peiro, C. (1992): Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física: La Salud y los juegos modificados. Barcelona: INDE.
- Devís, J. coord.(2000): Actividad física, deporte y salud. Barcelona: INDE.
- Estrada, J., Peire, T., Magallón J. (2011): Potencial educativo de las actividades físicas en el ambiente natural. Actividades Fisicas em Ambiente Natural. As Actividades na neve. Castelo Branco (Portugal): Ediçoes IPCB.
- Garel, J.P (et alt.) (2007): Educación física i discapacidades motrices. Barcelona: INDE.
- Gervaux, M., Berthoin, S. (2004): Aptitud y entrenamiento aeróbico en el niño y el adolescente. Barcelona: INDE.
- Guillén, M., Linares, D. (2002): Bases biológicas y fisiológicas del Movimiento Humano. Ed. Medica panamericana.
- Herrador, J.A., Latorre, P.A. (2003): Prescripción de ejercicio físico para la salud en edad escolar. Barcelona: Ed. Paidotribo.
- Rios M.(2005): Manual de Educación Física adaptada al alumnado con discapacidad. Barcelona: Ed. Paidotribo.
- Stumpp, U (2002): Adquirir una buena condición física jugando. Barcelona: Ed. Paidotribo.
- Palacios, R.J (2012): Wonder. Barcelona: Ed. La Campana.
- VV. AA. (2007): Guia de prescripción d’exercici físic per a la salut. Barcelona: Edita Direcció General de la Salut i Secretaria General de l’Esport.
- VV. AA. (2013): L'Esport a Catalunya, un informe de tendències (2006-2013). Barcelona: INEFC, Generalitat de Catalunya.
- VV.A.A. (2015). Deporte adaptado y escuela inclusiva. Barcelona: Ed. Graó.
Aquesta bibliografia es completarà en el programa de l'assignatura i durant el curs.
Utilitzarem l'Office. La plataforma Zoom i el Campus Virtual de la UAB. Cap altre programari específic.