Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 | 2 |
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 2 |
No es requereixen prerequisits per aquesta assignatura. Pot ser alumne qualsevol que estigui en les condicions de ser matriculat en una assignatura de tercer o quart curs del grau de Ciències de l'Educació. Més aviat forma part d'un bloc o mòdul de 4 assignatures: la "Teologia i la seva pedagogia", que un cop cursades habiliten per impartir l'assignatura de Religió catòlica en educació infanti i primària.
Ho podem trobar tot en el web de la Conferència Episcopal Espanyola,
https://www.conferenciaepiscopal.es/deca/
OBJECTIUS
1º Presentar el fet religiós des de la visio més àmplia en relació a la cultura i els valors . Capacitar i preparar futurs professors d’ensenyament religiós escolar, en l’àmbit de la EI I EP, que garanteixin una formació religiosa i moral catòlica de qualitat, ofertada als alumnes des del respecte a la pròpia llibertat i en el àmbit acadèmic. Articular aquest saber en el món educatiu actual i la pluralitat en la provinència de l'alumnat.
2º Facilitar l'accés a la lectura dels grans textos religiosos i de la Bíblia i la comprensió del seu món simbòlic: símbols, gèneres literaris, contexts, intencionalitat religiosa dels textos
3º Presentar una teologia bíblica bàsica a partir dels grans temes de la història de la Salvació i ajudar a la comprensió de la revelació progressiva de Déu que culmina en Jesucrist, Paraula Encarnada
4º Oferir una síntesi actualitzada dels continguts essencials de la fe cristiana i la necessària síntesi entre la fe i la cultura, la fe i la ciència, especialment en els temes on més pot haver risc d'incomprensió
5º Proporcionar l'adequada articulació de la fe amb el conjunt dels sabers
6º Aprofundir en la dimensió moral de l’home a la llum del missatge cristià
RELIGIÓ, CULTURA I VALORS
Caràcter: optativa Crèdits: 6
En aquesta asignatura ens aproximem a un fet essencial per a moltes persones: la fe. I la fe en quant a vehicle de cultura, que ha generat una manera de viure, entendre el món, els valors que se'n deriven, les festes i esdeveniments de la vida desl homes, topònims... Com portar a l'aula aquests conceptes? Com reflexionar des de la gran quantitat d'opcions? Com asumir, aprofundir en la pròpia fe valorant alhora la convivència respectuosa i amable amb altres que no comparteixen la nostra visió del món? Des d'un coneixement de les pròpies arrels es pot fer un camí d'acostament a cada persona que trobem en l'escola i la vida.
Religió cristiana en el context de les grans Religions de la humanitat. El món de la fe, sentit religiós de la vida, els ateismes contemporanis. Propostes de transcendència. Introducció a la cultura bíblica, al maneig i lectura de la Bíblia i al descobriment del seu ric missatge religiós, humà i social. Presència de la fe en els diferents àmbits de la nostra cultura i vida actual. Moments d'oberturaala transcendència: sentit de la vida, el sofriment, la mort, la vida més enllà de la vida. Finalitat i sentit de l'ensenyament religiós.
1. Identitat de l'àrea de religió i moral en el món escolar - Naturalesa i finalitat de l'ensenyament religiós escolar. - Legitimitat de la formació religiosa en l'escola- Legislació actual a Catalunya, Espanya, Europa. Caràcter específic de l'ensenyament religiós a l'escola. Diversos modes de presència del fet religiós a l'escola, pública i concertada.
2. El fet religiós en la història i en l'estructura de l'ésser humà - L'experiència religiosa: realitat antropològica. - El Fet Religiós i les seves diferents manifestacions socials, morals, culturals, artístiques. - El Fet Religiós avui. Principals tradicions i creences religioses presents en la nostra societat: el Cristianisme, el Judaisme, L'Islam, Budisme, altres creences. El món de la increença
3. Fet religiós cristià i la cultura - Evangelització i inculturació de la fe - L'Església i la cultura. La relació entre la fe i la raó - L'home a la recerca de Déu. Religió i cultura - Arrels cristianes de la cultura de la nostra terra - Els desafiaments de la cultura actual - La tasca de l'ERE: inserir l'evangeli al cor de la cultura. - Influència del Cristianisme en el nostre patrimoni cultural - El diàleg intercultural i interreligiós a la construcció de la convivència ciutadana.
4. L'Evangeli i la nova evangelització - La recerca de sentit ilallibertat de la fe. - La bona notícia en la transmissió de la cultura - Continguts essencials de la nova evangelització aplicats a la realitat escolar - El valor humanitzador del religiós. Evangelització i desenvolupament personal - Principals dificultats per a l'evangelització a l'escola
5. La persona humana - Creació, vocació, condició humana, sentit últim de la vida
6. Quin missatge ens vol transmetre la Bíblia? <spanstyle="font-family: Arial;">Iniciació al coneixement de la Bíblia - Estructura i Llibres que componen la Bíblia. - Origen i formació de l'Antic Testament i del Nou Testament. - Gèneres literaris més usuals. - El concepte d'història en el Judaisme, Cristianisme i Islam - La Bíblia paraula de Déu. - La revelació de Déu en la Bíblia. - La Bíblia, paraula humana.
7. És possible conciliar el relat de la creació de la Bíblia amb la Ciència?
Déu Creador i provident: Narracions del llibre del Gènesi sobre la Creació i l'origen del món. La dignitat de l'ésser humà. Estima i valoració d'un mateix. Educació de l'autoestima i de la llibertat. Estima i respecte de tots els éssers humans: l'altre com a germà. Relació de l'home amb la natura.El cultiu de la sensibilitat i la cura de la natura. - Revelació de la veritat salvífica: El designi de Déu sobre l'home. Ruptura de l'home: el pecat. La Fidelitat de Déu: promesa i esperança de salvació.
8. L'Aliança de Déu amb el seu poble - La revelació de Déu en la història: significat religiós de la història d'Israel. - Relat de la història de la salvació en l'Antic Testament. - Grans temes bíblics i la seva significació religiosa i social: Èxode, Aliança, Els Profetes. - Personatges bíblics i el seu significat en l'experiència creient d'Israel i en l'experiència cristiana. - Valors que es destaquen en l'Aliança El valor de l'escolta atenta. Les promeses i els compromisos, la seva importància en la vida social. El valor de la lleialtat, de la responsabilitat, de la fidelitat.
Exposició a l'aula, ús de materials audiovisuals i recursos d'internet, i treballs personals i en equip.
El treball a l'aula es fa amb la presència del professorat, el treball en equip o grup, autònomament però és avaluat individualment o en una exposició a l'aula.
Al llarg del curs tenim programada una visita preparada i guiada a la Sagrada Família, com a síntesi de la fe i la cultura en el modernisme i l'art contemporani a Catalunya. També hi ha la visita a Caritas diocesana de Terrassa i / o la visita a una parròquia del Bisbat. També una sessió amb professors o mestres de Religió catòlica a l'escola pública, preferentment.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Treball a l'aula per explicar els temari proposat amb intervenció activa de l'alumnat. Participació d'experts. Coneixement de Caritas-Mans Unides, Sagrada Família, llocs d'interés cultural-religiós, visita a una comunitat parroquial | 45 | 1,8 | 1, 3, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball didàctic sobre un tema de cultura o valors en relació amb la fe, en equip | 10 | 0,4 | 1, 3, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Altres lectures proposades | 10 | 0,4 | 1, 3, 5 |
Lectura de textos i visionat de vídeos. Tema fe i ciència | 15 | 0,6 | 1, 3, 5 |
Trabajo personal sobre fe-ciencia-valores-cultura | 28 | 1,12 | 1, 3, 5 |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Tema fe i ciència-cultura-valors: lectura de textos i anàlisi/comentari. Individual | 30% | 10 | 0,4 | 1, 3, 4, 5 |
Treball bíblic en relació al món de cultura i valors. Aplicació didàctico-docent en un tema concret. Casos pràctics de convivència a l'aula d'alumnat de diferents creences i tradicions religioses.Individual | 45% | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Treball didàctic aplicat als tres eixos: religió, cultura i valors en equip que consten en el currículum. Temes relacionats amb el voluntariat, cooperació amb el tercer món, la realitat del quart món, | 25% | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 5 |
Llibres de text
Altres recursos bibliogràfics
Com veiem, part de la bibliografia no esmenta autors concrets perquè són textos pertanyents a la bimilenària tradició eclesial, obra de dones i homes que van compilar els textos bàsics que enriqueixen la fe dels creients, i permeten l'acostament a la mateixa fe, com a estudiosos, a aquells que no la comparteixen en part o del tot.
no es requereix