Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500797 Educació Infantil | OT | 4 | 2 |
Per fer aquesta assignatura es recomanable tenir aprovades les assignatures de Didàctica del coneixement del medi natural i social I i II de la matèria Aprenentatge de les Ciències de la naturalesa, les Ciències socials i la Matemàtica.
Contextualització i finalitat global:
“L’experimentació a l’educació infantil” és una assignatura optativa que s’ofereix a 4t curs del Grau d’Educació Infantil. En aquesta fase l’estudiant ja ha realitzat totes les assignatures de didàctica de les diferents àrees del currículum on es treballa l’experimentació en diferents àmbits culturals com la plàstica, la música, la matemàtica, o les ciències. Amb aquesta assignatura es pretén aprofundir de manera sistemàtica en el procés d’experimentació a l’escola bressol i al parvulari en contextos d’educació STEAM. Es fa un èmfasi especial en el coneixement, anàlisi i disseny de situacions educatives d’experimentació que afavoreixin el desenvolupament dels infants, que acullin la diversitat cultural i de gènere i que promoguin el desenvolupament de valors i actituds de respecte i cura pel medi ambient inspirats en els Objectius de Desenolupament Sostenible (ODS). Es vol promoure una dinàmica a les classes que afavoreixin el treball en petit grup per facilitar la participació de tot tipus d'alumnat i la construcció d'un clima no competitiu que fomenti la responsabilitat col.lectiva.
Objectius formatius:
1. Fonaments de l’experimentació en contextos STEAM i el seu paper en el desenvolupament del coneixement del món natural i social.
2. Caracterització del àmbits d’experimentació STEAM a l’escola bressol i parvulari: els éssers vius, els materials i el moviment.
3. Anàlisi i disseny de situacions didàctiques d’experimentació a l’escola bressol i al parvulari tenint en compte els referents teòrics, curriculars, socials i ambientals actuals.
4. La documentació com a procés reflexiu que promou l'ensenyament de qualitat de l'experimentació en educació infantil.
La metodologia docent està centrada en tres pilars importants:
(a) oferir a l’alumnat l'oportunitat per adquirir una àmplia experiència directa d'experimentació amb objectes, materials i fenòmens naturals, que tenen un potencial per a treballar l’experimentació dins i fora de l'aula a l’etapa d’educació infantil;
(b) oferir a l’alumnat oportunitats per dissenyar, posar en pràctica i avaluar propostes d'experimentació que es poden aplicar tant a la formació de mestres com a l’escola bressol i al parvulari a través de l’anàlisi de materials didàctics, gravacions audiovisuals, visites a escoles i realització de tallers d'experimentació; i
(c) oferir a l’alumnat oportunitats per reflexionar sobre el valor educatiu de l'experimentació a partir de la participació en lectures grupals d’experiències didàctiques i converses amb les companyes de classe, mestres d’educació infantil i altres professionals de l'educació.
La tipologia d’activitats dissenyades inclouen classes magistrals de presentació de punts de vista, sortides de camp per conèixer l’entorn proper de la UAB, treball al laboratori didàctic per aprofundir en l’observació i experimentació directa dels materials i fenòmens, i treball en petit grup per a la reflexió al voltant de lectures i propostes didàctiques. Es realitzarà una sortida obligatòria en gran grup a un Centre d'Educació Ambiental proper dins de l'horari lectiu. També es realitzarà una estada en petit grup en una escola per posar en pràctica activitats d'experimentació dissenyades en el marc de l'assignatura fora de l'horari lectiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitat presencial en gran grup | 45 | 1,8 | |
Avaluació continuada | 8 | 0,32 | |
Tutories | 22 | 0,88 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 75 | 3 |
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg del període de docència mitjançant activitats que combinen el treball individual i col.lectiu. L’assistència a classe és obligatòria, l’alumnat ha d’assistir a un mínim d’un 80% de classes, en cas contrari es considerarà no presentat.Per aprovar l'assignatura cal obtenir un mínim de cinc (sobre 10) en cadascuna de les tres activitats d'avaluació que s'han definit. Els i les estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adequat de l’assignatura i tot i així els quedi algun aspecte no assolit, se’ls donarà l’oportunitat de poder superar la matèria, realitzant un treball autònom addicional, refent alguna de les activitats lliurades o realitzades o donant l’oportunitat de superar una darrera prova durant la primera setmana de juliol.
L’avaluació s’estructurarà a través de les següents activitats i els seus corresponents productes:
Disseny i realització en grup d'un taller d'experimentació (20% qualificació final): Aquesta activitat d'avaluació inclou la realització de dues tutories grupals amb el professorat responsable de l'assignatura per prearar el taller d'experimentació, la realització d'un guió del taller d'experimentació, i la realització del taller d'experimentació a tota la classe. El guió del taller d'experimentació s'haurà de lliurar una setmana abans de la realització del taller. El retorn de les docents es farà fins a 7 dies després de la realització del taller.
Treball final de l'assignatura en grup (20% qualificació final): Aquest treball es grupal i recull la fonamentació, desenvolupament, i reflexió sobre el taller d'experimentació realitzat. Constarà d'un treball per escrit que haurà de seguir les orientacions aportades en el programa de l'assignatura. Es valorarà la integració significativa dels continguts de l’assignatura, la capacitat de reflexió sobre les idees treballades, la creativitat en la utilització de llenguatges, la incorporació d’idees de les lectures de classe,la reflexió sobre el taller realitzat i la incorporació d’altres experiències provinents de revistes professionals com Guix, Aula, Perspectiva Escolar o Infància. El treball es lliurarà tres setmanes després de la realització del taller d'experimentació. El retorn es farà 15 dies després del darrer treball lliurat a nivell de tota la classe.
Realització i documentació d'una activitat d'experimentació a l'escola infantil (10% qualificació final): Cada estudiant individualment dissenyarà, implementarà i documentarà una proposta d'experimentació en una escola d'educació infantil seleccionada. Es lliurarà un vídeo de documentació 15 dies després de la realització de l'activitat.
Portafoli individual de l'assignatura que inclou els següents documents (50% qualificació final): (a) una introducció de caràcter teòric reflexiu sobre l'experimentació que recull el treball realitzat durant l'assignatura; (b) algunes activitats realitzades durant l'assignatura com les lectures, les taules d'experimentació i les co-avaluacions; i (c) unes conclusions finals de valoració dels aprenentatges a l'assignatura seguint les orientacions aportades en el programa de l'assignatura. Es valorarà especialment la capacitat d’argumentació dels judicis de valor, la incorporació pertinent dels continguts i deles lecturestreballades durant l’assignatura a l’argumentació. El portafoli es lliurarà 1 de juliol de 2023.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competencia comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics.
Seguint la normativa de la Facultat de Ciències de l'Educació en relació a criteris i pauta general d'avaluació (Acord Comissió Ordenació Acadèmica, 4 juny 2014), la còpia o plagi, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, pot representar suspendre l'assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està "copiat" quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està "plagiat" quan es presenta com a propi una part d'un text d'un autor/a sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Disseny i posada en pràctica d'un taller d'experimentació per a mestres d'educació infantil (Grup) | 20% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 14, 15 |
Documentació en vídeo d'una activitat d'experimentació implementada en una escola infantil(Individual) | 10% | 0 | 0 | 2, 4, 6, 7, 8, 9 |
Portafoli de l'assignatura (Individual) | 50% | 0 | 0 | 1, 7, 8, 11, 12, 13 |
Treball final de l'assignatura (Grup) | 20% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 10, 11, 12, 13 |
Altimir, D. (2011). Conversa amb Maria Teresa Feu: La intel·ligència dels nens i nenes es troba a la punta dels dits. Infància, 179, 40-42.
Amorós, E. (2013) (Ed.). 44 Experiencias 0-3. Barcelona: Graó.
Artero, M., & Calçada, P. (coord.). (2022). Renaturalitzar els espais i els temps educatius. Dossier 7. Barcelona: Graó.
Benlloch, M. (1992). Ciencias en el parvulario. Barcelona: Editorial Paidós.
Bonàs, M.(2006). L’art del pintor de paisatges: Algunes reflexions entorn de la documentació. Infància, 151, 24-28.
Couso, D., & Grimalt, C. (2020). STEAM per a la primera infància. Guix d’Infantil, 103, 9-13.
Escutia, M. (2009). L’hort Escolar Ecològic. Barcelona: Graó.
Feu, M. T. (2008). Fem ciències: el taller d’hort i jardí vist amb les “ulleres” de les ciències. Infància, 160, 29-33.
Galardini, A.L., Lozzelli, S., Davoli, M. & Tognetti, G. (2010). Documentar: Afinar els ulls per captar moments. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
Harlen, W. (2010). Principios y grandes idees de la educación en ciències. Association for Science education.http://innovec.org.mx/home/images/Grandes%20Ideas%20de%20la%20Ciencia%20Espaol%2020112.pdf
Hoyuelos, A. (2007). Documentació com a narració i argumentació. Guix d’Infantil, 39, 5-9.
Izquierdo, M. (coord..) (2011). Amb una altra mirada!: Química a infantil i primària. Barcelona: Editorial Graó.
Kamii, C. & Devries, R. (1978). El conocimiento físico en la educación preescolar. Madrid: Siglo XXI Editores.
Lemkow-Tovias, G. (coord.) (2022). Parlem de.....Educació científica inclusiva desde la primera infància. Guix d’Infantil, 114, 9-27.
Mediavilla, S. (coord) (2019). Materials: intencionalitat, criteris, concepcions educatives. Guix d’infantil, 101, 9-27.
Padern, M. (2008). Sonido, silencio, ruido: conocerlos, medirlos, controlarlo. Aula de Infantil, 44, 13-16.
Pedreira, M. (2006). Dialogar con la realidad. Dins: M. Antón I B. Moll (ords.). Educación Infantil. Orientaciones y Recursos. (pp. 23-69) Barcelona: Ciss-Praxis.
https://blocs.umanresa.cat/educaciofub/2013/11/15/experimentar-quin-repte/que-entendemos-por-experimentacion/
Pedreira, M. (2019). Ciència des del néixer. Barcelona: Editorial Graó.
Pedreira, M. (coord.). (2020). STEAM per a la infància. Guix d’Infantil, 103, 9-27.
Pedreira,M. (2022). Escola 3-6. Ciència des del néixer. Infància 246. https://www.rosasensat.org/revista/infancia-246/escola-3-6-ciencia-des-del-neixer/
Rozas, B.; Garí, M.; & Benlloch, M. (2007). Tot el que entra torna a sortir? Joc, experimentació i recerca amb tubs. Infància, 158, 10-16.
Solé, J., Weissmann, H., Abril, M., Montés, G., Castelltort, A., & Capdevila, L. (2020). L’Hort escolar: Guia pràctica d’horticultura i jardineria ecològica. Barcelona: Ajuntament de Barcelona. https://www.barcelona.cat/barcelonasostenible/sites/default/files/documents-i-mes/document/4165/guiahortescolar2020.pdf
Vega, S. (2006). Ciència 0-3. Barcelona: Editorial Graó.
Vega, S. (2012). Ciència 3-6. Barcelona: Editorial Graó.
Weissmann, H. (1999). El juego exploratorio en la educación infantil. A Jornades d’Innovació en l’Etapa d’Educació Infantil. Bellaterra: ICE, Universitat Autònoma de Barcelona, 153-159.
Xarxa Territorial d’Educació Infantil de Catalunya (2009). Documentar: Una mirada nova. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
Currículum
Departament d’Ensenyament (2008) Currículum, Decret 181/ 2008, de 9 de setembre. Educació Infantil. Generalitat de Catalunya. Es pot consultar a http://www.xtec.es/estudis/primaria/curriculum_infantil.htm
Normativa del primer i segon cicle d’educació infantil, referent a l’ordenació i l’avaluació. http://www.xtec.cat/web/curriculum/infantil/normativa
Departament d’Ensenyament. LLEI 12/2009, del 10 de juliol, d'educació. Llei d’Educació de Catalunya (LEC) http://www.gencat.cat/diari/5422/09190005.htm
Nou currículum: https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/educacio-infantil/ (pàgina web amb tota la informació del nou currículum d’infantil)
Webs
Centre de Documentació i Experimentació en Ciències i Tecnologia (Dept. d’Eensenyament): http://www.xtec.cat/web/innovacio/cesire
El safareig: educació infantil i natura ( AAMM Rosa Sensat ): www.elsafareig.org/
ASSOCIATION INTERNATIONALE PIKLER (LÓCZY)http://www.pikler.fr/pikler.php
http://www.dirayaexpresion.es/
Senderi-Educació en Valors: http://www.senderi.org/
Comunitat catalana de Webquest: http://webquestcat.net/
Xtec-Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya: http://www.xtec.es
Revistes d’educació infantil:
Aula d’infantil. Revista de l’editorial Graó.
Guix d’Infantil. Revista de l’editorial Graó.
Infància. Revista de l’Associació de Mestres Rosa Sensat
Infància-Europa. Revista de l’Associació de Mestres Rosa Sensat
No es necessita cap programari especial.