Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | FB | 2 | 1 |
Encara que no hi ha incompatibilitats establertes oficialment, és recomanable que els alumnes tinguin superades les assignatures de primer curs, l’Anatomia Humana: aparell locomotor, la Histologia i la Fisiologia general.
L’assignatura d’Anatomia Humana: Òrgans Interns és una assignatura del primer semestre del segon curs del Grau de Ciències Biomèdiques.
Els objectius generals de l’assignatura són:
Els objectius formatius generals de l’assignatura són:
TEMA 1- Generalitats: Cavitat toràcica. Cavitat abdomino-pelviana. Concepte i tipus de vísceres. Seroses
TEMA 2- Aparell respiratori: Organització general de l’aparell respiratori. Nas, cavitats nasals i sins paranasals. Laringe. Tràquea i bronquis. Pulmons. Cavitats pleurals i pleura. Mediastí. Innervació, vascularització i drenatge limfàtic del sistema respiratori. Anatomia topogràfica de l'aparell respiratori.
TEMA 3- Aparell urogenital:
Aparell urinari: Ronyons. Urèters. Bufeta de l’orina. Uretra masculina i femenina. Innervació, vascularització i drenatge limfàtic de l’aparell urinari.
Aparell reproductor masculí: Testicles i epidídim, conductes deferents i ejaculadors. Cordó espermàtic. Glàndules accessòries: pròstata, vesícules seminals, i glàndules bulbouretrals. Escrot. Penis. Innervació, vascularització i drenatge limfàtic de l’aparell reproductor masculí.
Aparell reproductor femení: Ovaris, úter, trompes uterines, vagina i genitals externs femenins. Mama. Innervació, vascularització i drenatge limfàtic de l’aparell reproductor femení.
TEMA 4- Aparell digestiu: Cavitat oral: galtes, llavis, vestíbul oral,boca, paladar, llengua, dents i glàndules salivals. Glàndules tiroide, paratiroides i timus. Faringe. Esòfag. Estómac. Peritoneu i cavitat peritoneal. Intestí prim: duodè, jejú i íleus. Intestí gros: cec, apèndix vermiforme, còlon (ascendent, transversal, descendent i sigmoide), recte i canal anal. Sistema hepatobiliar: fetge, vesícula biliar i arbre biliar. Pàncrees, melsa i glàndules suprarenals. Vascularització i innervació del sistema digestiu. Anatomia topogràfica, clínica i radiològica del tracte digestiu.
TEMA 5- Òrgans dels sentits:
Audició: Orella externa, membrana timpànica, orella mitjana o caixa del timpà (ossets, músculs, parets), orella interna o laberint (còclea, conductes semicirculars, vestíbul).
Visió: Cavitat orbitària. Membranes: externa o fibrosa, mitjana o úvea, interna o nerviosa. Mitjans transparents: humor aquós, cristal·lí i humor o cos vitri. Parpelles. Aparell lacrimal. Musculatura extraocular.
TEMA 6- Nervis cranials: Generalitats del sistema nerviós. Generalitats dels nervis cranials. N.I- olfactori. N.II- òptic. N.III- oculomotor. N.IV- troclear. N.V- trigemin. N.VI-abducens, N.VII-facial, N.VIII-estatoacústic, N.IX-glossofaringi, N.X-vague, N.XI-accessori, N.XII-hipoglòs.
TEMA 7-Anatomia comparada.
NOTA: La metodologia proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L'equip docent detallarà a través de l'aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual (on-line) de les diferents activitats dirigides tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
D’acord amb els objectius de l’assignatura, la metodologia docent del curs es basa en les següents activitats:
ACTIVITATS DIRIGIDES
Classes teòriques: Exposició sistemàtica del temari de l’assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L'estudiant adquireix els coneixements bàsics de l'assignatura assistint a les classes magistrals i complementant-les amb un estudi personal dels temes explicats.
Seminaris: Sessions de resolució de dubtes.
Pràctiques de laboratori: els estudiants assisteixen en grups reduïts a la sala de dissecció per estudiar els diferents continguts temàtics de l'assignatura en preparacions anatòmiques d’espècimens humans i la seva correlació amb tècniques de diagnòstic per imatge (radiologia, tomografia computada, ressonància magnètica, ecografia, etc.).
ACTIVITATS SUPERVISADES
Tutories: Les tutories es realitzaran de forma personalitzada al despatx del professor (hores a convenir) o per correu electrònic. L’objectiu de les tutories és clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l’estudi per part dels estudiants. També es poden utilitzar perresoldre els dubtes que l’alumnat tingui sobre la preparació dels seminaris.
ACTIVITATS AUTÒNOMES
Lectura comprensiva de textos i articles. Estudi personal. Realització d’esquemes i resums. Assimilació conceptual dels continguts de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 36 | 1,44 | 4, 5, 6, 7, 8, 12 |
Pràctiques | 14 | 0,56 | 4, 5, 6, 7, 8, 12, 13, 20, 21 |
Seminaris | 4 | 0,16 | 3, 8, 9, 10, 11, 13, 20, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoritzades | 14 | 0,56 | 3, 8, 12, 13, 20, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats autònomes | 74 | 2,96 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 20, 21 |
NOTA: L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L'equip docent detallarà a través de l'aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual (on-line) tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Les competències de l’assignatura s’avaluen mitjançant dos exàmens parcials, cadascun amb un pes del 50% a la nota final de l’assignatura. Tots els estudiants tindran dues oportunitats per aprovar les dues parts de l’assignatura: examen parcial (durant el semestre) i examen de recuperació (al final del semestre).
ALUMNES REPETIDORS:
NO es guarden les notes dels parcials d'un any per l'altre. Per l'assignatura tenen els mateixos deures i drets tots els alumnes matriculats siguin repetidors o no. Els alumnes repetidors són tractats igual que els alumnes no repetidors.
EXAMENS PARCIALS:
L’assignatura programarà 2 exàmens parcials amb un pes cadascun del 50%.
Cada parcial consistirà en:
La nota de cada parcial = examen test (60%) + examen no test (40%).
Per eliminar matèria d’un parcial, és necessari obtenir una nota mínima de 5,00.
EXAMEN DE RECUPERACIÓ:
Els estudiants que hagin eliminat matèria en les avaluacions parcials no estaran obligats a fer aquesta avaluació. L’assignatura programarà una avaluació final o de recuperació, d’acord amb el calendari docent de la Facultat de Biociències.
S’hauran de presentar a l’examen de recuperació:
L’examen de recuperació consistirà en avaluacions escrites basades en els continguts de les classes teòriques, SEM i PLAB. El coordinador de l'assignatura en el moment de la convocatòria de l'examen informarà de les característiques del mateix (poden ser diferents al dels exàmens parcials). Els estudiants que hagin de recuperar els 2 parcials recuperaran primer el 1er parcial i després el 2n parcial. Tindran doncs, una nota de recuperació del 1er parcial i una nota de recuperació del 2n parcial.
Per aprovar l’examen de recuperació, l'alumnat haurà d'aprovar (nota mínima de 5,0) en els dos parcials.
NOTA DE L’ASSIGNATURA:
Nota de l’assignatura = primer parcial (50%) + segon parcial (50%).
Per aprovar l'assignatura és necessari que, després de la recuperació, l'alumnat obtingui una nota mínima de 5,0 en CADA parcial. En cas que un alumne obtingui una bona nota d'un parcial, però en l'altre parcial la nota sigui inferior a 5,0 l'alumnat haurà SUSPÉS, encara que la suma ponderada dels dos parcial sigui major o igual a 5,0. En aquests casos, la nota de l'estudiant a l'acta (en el seu expedient acadèmic) serà de 4,8 punts com a màxim.
La nota final de l'assignatura tindrà una expressió numèrica, amb un decimal a l'escala de 0-10 i amb una equivalència qualitativa d'acord amb els criteris delaUAB, de "suspens" (0-4,9), "aprovat" ( 5.0-6.9), "notable" (7.0 -8.9) i "excel·lent" (9.0-10.0). S'arrodonirà al número sencer més proper quan la nota estigui a una dècima d’un valor que comporti un canvi qualitatiu de qualificació. S’atorgarà matrícula d'honor entre l’alumnat que hagi assolit una qualificació d’excel·lent. El nombre de matrícules adjudicades no pot superar el 5% dels alumnes matriculats, tal com estableixen les normes acadèmiques de la UAB.
Es considera estudiant no avaluable, aquell que NO ha realitzat un mínim de dues activitats de formació (2 avaluacions escrites).
CONVOCATÒRIES, REVISIONS:
Les convocatòries d’exàmens (dia, hora, aula...) i de revisió de les notes s’anunciaran a través del moodle de la UAB. El procedimentderevisió de les proves s’ajustarà a la normativa vigent de la UAB ien tot cas serà de forma individual. El resultat de les activitats d’avaluació es donaran a conèixer a través del moodle e la UAB en el termini prèviament anunciat a través de la convocatòria de l’examen.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
A) Avaluació escrita nº 1 (test) | 30% | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 20, 21 |
B) Avaluació escrita nº 1 (no test) | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21 |
C) Avaluació escrita nº 2 (test) | 30% | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 20, 21 |
D) Avaluació escrita nº 2 (no test) | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21 |
Llibres de Text: (per ordre alfabètic)
Atles d'Anatomia: (per ordre alfabètic)
Per aquesta assignatura no cal cap programari específic