Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | OB | 2 | 2 |
És convenient que l’estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques sobre l'estructura i organització del cos humà i els seus sistemes cel·lulars.
És important que l’estudiant hagi assolit els coneixements i competències bàsiques de l’assignatura Histologia i Fisiologia General.
L’assignatura Estructura i Funció del Sistema Nerviós es programa durant es segon semestre del segon curs del Grau de Ciències Biomèdiques i desenvolupa el coneixement integrat de l’anatòmia, la histologia i el funcionament normal del sistema nerviós. Es fa particular èmfasi en el sistema nerviós humà.
L’adquisició de les competències bàsiques de l‘assignatura permetrà a l’estudiant afrontar amb una base suficient l’estudi de la fisiopatologia i la comprensió dels mecanismes de lesions, malalties i processos degeneratius que afecten al sistema nerviós humà durant els següents cursos.
Els objectius formatius generals de l'assignatura són:
Anatomia del sistema nerviós
1- Introducció a la neuroanatomia.
2- Hemisferis cerebrals
3- Nuclis Basals.
4- Sistema límbic.
5- Diencèfal
6- Tronc encefàlic
7- Cerebel
8- Medul·la espinal
9- Sistema nerviós autònom
10- Nervis cranials
11- Vascularització del sistema nerviós
12- Cobertes del Sistema nerviós
13- Sistema ventricular i Líquid cefaloraquidi
Histologia del sistema nerviós
1- Bases cel.lulars del desenvolupament del sistema nerviós
2- Diferències estructurals en l’organització del sistema nerviós central i periferic
3- Diferències estructurals en les diferents àrees del sistema nerviós central.
4- Resposta del sistema nerviós a la lesió
Fisiologia del sistema nerviós
1- Introducció
2- Organització funcional de l’ escorça cerebral
3- Introducció a la fisiologia sensorial
4- Sensibilitat somàtica i visceral
5- Sensibilitat visual
6- Sensibilidad auditiva
7- Sensibilitat gustativa i olfactoria
8- Activitat elèctrica cerebral, mecanismes d’arousal, vigília i son
9- Neurobiologia de la motivació i de l’emoció
10- Contol motor
11- Aprenentage i memòria
Classes teòriques:
Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L’alumne adquireix els coneixements científics bàsics de la assignatura assistint a les classes de teoria, que complementarà amb l’estudi personal dels temes exposats.
Seminaris:
Adquisició de coneixements complementaris a la part teòrica i presentació i treball sobre casos o situacions d’alteracions del sistema nerviós de rellevància per a l'aprenentatge de l’assignatura. Els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l’estudi personal s’apliquen a la resolució de casos que se plantegen en els seminaris. Els alumnes treballen en grups reduïts.
Tutories:
Es realitzaran de forma personalitzada al despatx del professor (horari a convenir). Tenen com objectiu clarificar conceptes, facilitar l’estudi per part del alumne i resoldre dubtes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 36 | 1,44 | 8, 9 |
seminaris | 10 | 0,4 | 12, 13, 14, 15, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 10, 11, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 60 | 2,4 | 5, 8, 9 |
resolució de problemes i análisi de resultats | 30 | 1,2 | 5 |
Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:
- Exàmens de proves objectives de resposta múltiple o preguntes cortes sobre els coneixements adquirits (75% de la nota final)
- Avaluació del contingut, la preparació i les presentacions dels temes tractats als seminaris i dels problemes i casos i de treballs realitzats (25% de la nota final)
S’efectuaran avaluacions parcials dels blocs corresponents a l’estructura i la funció del sistema nerviós, de que es composa el programa de l’assignatura. L' assignatura està dividida en tres parts: Anatomia (33%), Histologia (17%) i Fisiologia (50%). És necessari obtenir una qualificació de 5 en cada part en les proves parcials i 4,5 per promediar en la prova final, on cada part s' evaluará de forma independent. En cas que un alumne obtingui una bona nota d'un mòdul, però a alguns dels altres la nota sigui inferior a 4,5 l'alumnat haurà SUSPÉS, encara que la suma ponderada dels mòduls sigui major o igual a 5,0. En aquests casos, la nota de l'estudiant a l'acta (en el seu expedient acadèmic) serà de 4,8 punts com a màxim.
La nota final de l'assignatura tindrà una expressió numèrica, amb un decimal a l'escala de 0-10 i amb una equivalència qualitativa d'acord amb els criteris delaUAB, de "suspens" (0-4,9), "aprovat" ( 5.0-6.9), "notable" (7.0 -8.9) i "excel·lent" (9.0-10.0). S'arrodonirà al número sencer més proper quan la nota estigui a una dècima d’un valor que comporti un canvi qualitatiu de qualificació. S’atorgarà matrícula d'honor entre l’alumnat que hagi assolit una qualificació d’excel·lent. El nombre de matrícules adjudicades no pot superar el 5% dels alumnes matriculats, tal com estableixen les normes acadèmiques de la UAB.
Es considera estudiant no avaluable, aquell que NO ha realitzat un mínim de dues activitats de formació (2 avaluacions escrites).
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
contingut de seminaris, problemes i avaluació d'articles | 25% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17 |
proves escrites y proves objectives resposta multiple | 75 % | 6 | 0,24 | 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15 |
ANATOMIA
- CROSSMAN AR, NEARY D. Neuroanatomia (3ª ed.). Ed. Elsevier-Masson, 2010.
- SCHÜNKE. Prometheus. Vol 3. Cabeza y Neuroanatomia (2 ed.). Panamericana, 2010.
- NOLTE J, ANGEVINE JB. El encéfalo humano en fotografias y esquemas. Ed. Elsevier, 2009.
HISTOLOGIA
- ROSS. Histologia. Texto y atlas color con biologia celular y molecular. Panamericana, 2009.
- WELSCH. Sobotta Histologia (2ª ed.). Panamericana, 2008.
- OVALLE. Netter's Essential Histology. Saunders, 2008.
- GARTNER, L. Texto Atlas de Histologia. Mc Graw-Hill, 2008.
FISIOLOGIA
- BARRETT KE. et al., Ganong’s Review of Medical Physiology (26th Ed.), McGraw Hill, 2019
- CARDINALI DP, Neurociencia aplicada. Sus fundamentos. Panamericana, 2007*
- GUYTON AC, HALL JE. Tratado de Fisiología Médica (14ª ed.). Elsevier-Saunders, 2021.
- KANDEL ER et al. Principles of Neural Science (5th ed.). McGraw Hill Medical, 2013*
- PURVES. Neuroscience ( 6ª ed.). OXFORD UNIVERSITY PRESS, 2018
* Muy recomendado
Aquesta assignatura no requereix programari específic.