Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | FB | 1 | 2 |
Malgrat que no hi ha prerequisits oficials, és molt recomanable haver superat les assignatures Estructura i funció de biomolècules i Química orgànica.
És convenient repassar els temes següents del programa de batxillerat:
- Reaccions químiques d'oxidació-reducció i substitucions nucleofíliques
- Metabolisme cel•lular: Glucòlisi, cicle de Krebs i síntesi d'ATP
En el context de la matèria bàsica Bioquímica, l'assignatura Metabolisme de biomolècules està centrada en el coneixement de les fonts, formes d'emmagatzematge i utilització d'energia i nutrients per les cèl·lules de l'organisme humà. S'estudien les vies catabòliques i anabòliques de carbohidrats, lípids, aminoàcids i nucleòtids, i la seva regulació hormonal. Es fa èmfasi en els mecanismes de regulació metabòlica, diferenciant estats de bona alimentació i de dejú, i es discuteixen alteracions bioquímiques presents en patologies metabòliques comunes.
Es pretén que l'alumne assoleixi una comprensió global del metabolisme humà que integri els seus principals mecanismes, funcions i regulació. Aquesta comprensió li haurà de servir de base per poder aprofundir en temes concrets durant la resta dels estudis de grau amb l'ajuda dels llibres de text, en particular en assignatures com Biologia molecular de la cèl·lula, Fisiologia de sistemes, Farmacologia, Bioquímica clínica i Bases biològiques de la patologia. La lectura crítica de la bibliografia i les discussions tutoritzades han de servir per descriure processos moleculars causants de patologies emprant una terminologia bioquímica correcte.
Tema 1. Introducció al metabolisme.
Bioenergètica. Mecanismes moleculars de la comunicació intercel•lular. Interacció entre hormona i receptor. Principals vies de senyalització intracel•lular. Control del metabolisme energètic.
Tema 2. Fase comuna del metabolisme oxidatiu.
Metabolisme energètic mitocondrial. Cicle dels àcids tricarboxílics. Transferències d'electrons. Síntesi d'ATP. Radicals lliures.
Tema 3. Estructura i metabolisme dels hidrats de carboni.
Característiques, origen i funció dels carbohidrats. Digestió i absorció de carbohidrats. Glucòlisi. Gluconeogènesi. Metabolisme del glucògen. Ruta de les pentoses fosfat. Alteracions comunes en la regulació del metabolisme dels carbohidrats.
Tema 4. Estructura i metabolisme dels lípids.
Reserva energètica. Obtenció d'energia a partir d'àcids grassos. Síntesi d’àcids grassos i triacilglicèrids. Metabolisme de lípids amb funció estructural. Metabolisme del colesterol. Transport de lípids en sang per lipoproteïnes. Alteracions comunes en la regulació del metabolisme lipídic.
Tema 5. Metabolisme dels compostos nitrogenats.
Metabolisme dels aminoàcids. Cicle de la urea. Metabolisme dels nucleòtids. Derivats d'aminoàcids i nucleòtids.
Tema 6. Integració i control del metabolisme.
Particularitats metabòliques d’alguns teixits. Interrelacions entre els teixits durant el cicle alimentació–dejú i diversos estats nutricionals o hormonals. Exercici físic. Obesitat. Diabetis.
La metodologia docent constarà de classes teòriques, de seminaris d'autoaprenentatge tutoritzat on es discutiran casos pràctics i clínics, i de pràctiques de laboratori. El material docent principal per aquestes activitats se subministrarà a través del campus virtual de la UAB.
Les classes teòriques s'impartiran en forma de classes magistrals pel grup sencer, en les quals els professors comentaran també el material disponible per les altres activitats, incloent materials per l'autoaprenentatge.
En acabar cada tema, l'alumnat serà tutoritzat en grups més reduïts per discutir casos d'aplicació pràctica o clínica. Aquesta activitat s'anomenarà "Seminaris d'autoaprenentatge tutoritzat" ja que l'alumnat disposarà d'un guió amb preguntes que haurà de resoldre, prèviament a la classe o a la mateixa classe, on les discutiran fent el tutor de moderador.
Les pràctiques de laboratori constaran d'un guió i d'un llistat de preguntes que l'alumnat haurà de resoldre durant la pràctica. Per poder assistir a les sessions de pràctiques cal que l’alumnat justifiqui haver superat les proves de bioseguretat i de seguretat que trobarà en el Campus Virtual i ser coneixedor i acceptar les normes de funcionament dels laboratoris de la Facultat.
Addicionalment l'alumnat podrà disposar de tutories específiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
"Seminaris d'autoaprenentatge tutoritzat" d'exposició de casos pràctics o clínics | 17 | 0,68 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 22, 23 |
Classes teòriques | 27 | 1,08 | 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14 |
Practiques de laboratori | 6 | 0,24 | 7, 14, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de casos pràctics o clínics | 17 | 0,68 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 22, 23 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 71 | 2,84 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 22, 23 |
Hi haurà 2 proves parcials. La primera prova parcial tindrà un pes del 47,5% sobre la nota final, comprendrà els continguts dels temes 1, 2 i 3, i la primera pràctica de laboratori. La segona prova parcial comprendrà la resta de continguts temes 4, 5 i 6, i la segona pràctica de laboratori. El pes d'aquesta segona prova sobre la nota final serà del 47,5%.
L'assistència a les pràctiques és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" si l'absència a pràctiques és superior al 20% de les hores programades. Durant les sessions de pràctiques s'avaluarà si l'alumnat assoleix competències com treballar en grup (T01), respecte normatives (T05), i autoaprenentatge (T04, G02). L'avaluació de competències feta durant les sessions de pràctiques tindrà un valor del 5% de l'assignatura. Addicionalment, el contingut de les pràctiques relacionat amb el temari de teoria serà sotmès a avaluació en els exercicis d'avaluació continuada, globals i finals de l'assignatura.
La prova final serà un examen de recuperació que integrarà els continguts de tot el curs. Comprendrà els continguts relatius als dos parcials previs i per tant el seu pes tornarà a ser el 95% de la nota final.
Per aprovar caldrà que la nota final de l'assignatura sigui igual o superior a 5 sobre 10. Serà també imprescindible obtenir almenys 4 sobre 10 punts a cada una de les dues proves parcials.
La assistència als seminaris d'autoaprenentatge tutoritzat es altament recomanable. Es penalitzarà amb 0,4 punts de la nota final si el alumne NO assisteixi com a mínim al 80% dels seminaris d'autoaprenentatge tutoritzat.
Hi haurà un examen final de recuperació per l'alumnat suspès. El valor de la nota obtinguda en aquest examen serà el 100% de la nota del'assignatura. Aquesta prova inclourà continguts de tot el temari i es farà de forma escrita, tot i que els professors podran completar l'avaluació amb preguntes orals.
L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Les avaluacions es faran principalment mitjançant proves escrites destinades a reflectir l'assoliment de resultats d'aprenentatge, amb un espai limitat per contestar. Respostes escrites que demostrin manca de coneixement exigible podran justificar una disminució de la nota. Tanmateix podrà haver proves de test multi-resposta, activitats orals i d'exposició i es podrà avaluar la participació activa de l'alumne en les activitats de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació continuada | 45% de la nota de l'assignatura | 3 | 0,12 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 20, 21, 22, 23 |
Examen final | 50% de la nota de l'assignatura | 3 | 0,12 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 23 |
Pràctiques | 5% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 7, 12, 13, 14, 16, 22, 23 |
LEHNINGER. PRINCIPIOS DE BIOQUÍMICA. Nelson D.L., Cox M.M. Ed. Omega, 7ª ed. 2018
BIOQUÍMICA. LIBRO DE TEXTO CON APLICACIONES CLINICAS. Devlin T.M. Vols I i II. Ed. Reverté, 4ª ed. 2004
BIOQUIMICA. Stryer L., Berg J.M., Tymoczko J.L. Ed. Reverté, 6ª ed. 2007 (versió en català)
BIOQUÍMICA. CURSO BÁSICO Stryer L., Berg J.M., Tymoczko J.L. Ed. Reverté 2014
BIOQUÍMICA MÉDICA. Baynes J.W., Dominiczak M.H. Elsevier, 4ª ed. 2014
BIOQUÍMICA. Mathews C.K., Van Holde K.E., 4ª ed. 2013 http://cataleg.uab.cat/record=b1965041~S1*cat
FUNDAMENTOS DE BIOQUÍMICA. Voet D., Voet J.G., Pratt C.W. Ed. Panamericana, 4ª ed. 2016
BIOQUÍMICA. TEXTO Y ATLAS. Koolman J., Röhm K.H. Ed. Médica Panamericana, 4ª ed. 2012
LIPINCOTT’S ILLUSTRATED REVIEW: BIOQUÍMICA. Ferrier D.R., Ed. Wolters Kluwer, 7ª ed. 2017
BIOQUÍMICA, biología molecular y genética. Lieberman M.A., Ricer R., Ed. Wolters Kluwer, 6ª ed. 2014
NETTER'S ESSENTIAL BIOCHEMISTRY, Ronner P., Ed. Elsevier, 1st Edition 2018
No s'utilitza programari específic