Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501233 Gestió aeronàutica | OB | 1 | 2 |
No hi ha prerequisits per cursar aquesta assignatura.
1. El rol dels aeroports en transport aeri
1.1. Classificació dels aeroports: tipus i activitats.
1.2. Models de negoci i gestió de l'aeroport.
1.3. Característiques de la producció de serveis d’aeroport.
1.4. Economia dels aeroports i financers.
1.5. Indústria de l'aeroport a Espanya.
1.6. Capacitat de l'aeroport.
2. Operacions de la zona aèria. Espai Aèri.
2.1. Principis i tècniques de navegació aèria internacional: OACI.
2.2. Normes de l'aeroport.
2.3. Liberalització del transport aeri: EUA, Europa i Espanya.
2.4. Espais aeris.
2.5. Serveis prestats al transport aeri.
2.6. Control de trànsit aeri: mètodes i aplicacions.
2.7. Gestió del flux de trànsit aeri: CFMU i FMP.
2.8. Seguretat operativa: mètodes i aplicacions de subministrament, operació i control.
3. Operacions a terra
3.1. Proveïdors de serveis i destinataris.
3.2. Coordinació de slots i monitorització de slots.
3.3. Operacions de manipulació a terra.
3.4. Operacions de gestió de passatgers i equipatges. Activitats i equipament.
3.5. Operacions de manipulació de càrrega. Activitats i equipament.
3.6. Aeroport. Gestió econòmica i financera.
3.7. Servicis d'aviació general.
4. Transport de càrrega aèria
4.1. Operadors i flotes de Aircargo.
4.2. Operacions Aircargo.
4.3. Operacions de transport terrestre de la càrrega aèria.
4.4. Operadors logístics i agents policials.
5. Seguretat Operacional (Safety)
La metodologia de treball consistirà, en la seva major part, en classes magistrals on es presentaran els conceptes necessaris i els casos d'estudi corresponents per il·lustrar-los. D'altra banda, es recorrerà a sessions en forma de seminari on els alumnes presentaran la informació i els resultats obtinguts a partir del seu treball autònom d'aprofundiment en aspectes concrets de les operacions aeroportuàries. Finalment, es complementaran les sessions amb visites programades.
COMUNICACIONS
Les comunicacions professor-alumne, a més de les personals directes seran:
Les comunicacions alumne-professor a més de les personals directes seran:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes problemes | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 17 |
Seminaris | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 17 |
Visites programades | 5 | 0,2 | 5, 7, 8, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 95 | 3,8 | 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18 |
AVALUACIÓ CONTÍNUA
Per ajustar-se als principis de l'avaluació contínua es seguiran els procediments que s'estableixen en aquest document. S'ha d'entendre que aquests principis són:
ASSIGNATURA I ÀREES TEMÀTIQUES
L'assignatura és una unitat acadèmica, amb els objectius de desenvolupament de competències en els continguts que ja s'han assenyalat en aquest mateix document.
Les matèries contingudes en l'assignatura, atenent als seus objectius d'interès per la seva:
Per l'anterior, i per aquesta assignatura, els continguts - i les competències correlatives que es desenvolupin - es distribueixen en les Àrees Temàtiques.
ACTIVITATS AVALUABLES
L'abast de les competències previstes en l'assignatura i el mètode d'avaluació del grau en què ho aconsegueix l'alumne es basen en la realització de les activitats programades dins del curs. Tota activitat té un tipus. Els tipus d'activitats possibles, per a la consecució de les competències ja presentades, corresponen a la llista oficial de la Escola d'Enginyeria de la UAB, en la qual consten els següents:
Activitats I
1 Exàmens teòrics, pràctics, de síntesi, ... individuals i escrits, presencials o virtuals
Activitats II
2 Lliurament d'informes, o treballs individuals o de grups
3 Resolució de problemes, pràctiques o casos individuals o de grups
4 Defensa oral d'un treball individual o de grup
5 Intervenció Fila 0
Activitats III
6 Assistència i participació activa en classes, seminaris, conferències, Fila 0...
Activitats I, II o III
7 Altres autoritzats per la Direcció de l'Escola d'Enginyeria
Alguns tipus d'activitat són recuperables, és a dir, si l'alumne no arriba al nivell establert de coneixement objectiu o ús dels mateixos, pot realitzar novament l'activitat en els termes i condicions que s'estipulin prèviament. Les recuperacions per activitat, en nombre, data i condicions, seran les que s'indiquin en la programació del curs
Altres activitats, II i III, són No recuperables. Les activitats no recuperables són, d'acord amb la llista anterior, les 2, 3, 4, 5, 6 i les del tipus 7 que expressament ho estableixin.
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d’avaluació. Per tant, la còpia, el plagi, l’engany, deixar copiar, etc. en qualsevol de les activitats d’avaluació implicarà suspendre-la amb un zero. No seran recuperables les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment, i per tant l'assignatura serà suspesa directament sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs acadèmic.
Les activitats proposades que no es presentin en el termini indicat es puntuaran zero.
ALUMNES NO AVALUABLES (NA)
Seran designats en aquesta categoria aquells alumnes que no hagin presentat els treballs individuals o de grup que s'hagin proposat durant el curs. La qualificació de No avaluable (NA) s’obtindrà únicament si no s’entrega cap element avaluable.
Seran designats en aquesta categoria aquells alumnes que no hagin concorregut personalment a l'examen final o de recuperació.
MATRÍCULA D'HONOR (MH)
S'atorgarà MH a alumnes amb qualificació global de l'assignatura igual o superior a 9,0. No es realitzarà cap examen per a l'atorgament de la MH. El nombre màxim de MH serà el 5% o fracció del nombre d'alumnes matriculats en l'assignatura
AVALUACIÓ D'ALUMNES REPETIDORS
Els estudiants repetidors no tindran un tractament diferenciat, i hauran de dur a terme totes les activitats i proves proposades per superar l'assignatura.
AVALUACIÓ GLOBAL DE L´ASSIGNATURA:
La qualificació final, CF, s'obté mitjançant l'expressió:
CF = 0,5 * (Mitjana aritmètica ponderada de treballs i parcials, no tots els entregables ponderen el mateix) + 0,5 * (Nota de l’examen final oficial o del de recuperació).
És requisit per aprovar l'assignatura tenir una nota mínima d'un 3 sobre 10 a l'examen final oficial o de recuperació.
El nombre de treballs i d'exàmens parcials es programarà a la vista el desenvolupament del curs. Per realitzar l’examen de recuperació s'estarà al que estableixi la normativa pròpia del grau.
Recordatori: 1 ECTS = 25 hores de treball de l’estudiant.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
A1 Operació d'Aeroports | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 16, 18 |
A2 Navegació Aèria i Seguretat Operacional | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 16, 18 |
A3 Logística de la càrrega aèria | 15% | 0 | 0 | 3, 4, 5, 12, 13, 14, 15, 17 |
Para la primera parte, operaciones aeroportuarias en sentido amplio, las referencias más adecuadas son las [3], [4], [5], [6], citadas. La [5] requiere unos conocimientos mínimos de microeconomía, mientras que la [6] tiene un enfoque más empírico y no requiere la base microeconómica. Para una visión global del transporte aéreo y el papel desempeñado por las aerolíneas, puede acudirse – además de las anteriores – a las referencias [4] y [9].
Para la parte tercera del curso, operación de escala, además de los apuntes [7], los textos de consulta son [8], [10] y [11]. La familiaridad con el manual IATA [8] es conveniente y a la larga obligado para el desempeño profesional. Las referencias [1], [2] y [10] presentan un contenido necesario si se quiere fundamentar y profundizar en diversos aspectos técnicos que se presentan en las referencias anteriores.
Para la cuarta parte, carga aérea, además de las notas de clase, se dispone del material electrónico [17].
-