Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501233 Gestió aeronàutica | OB | 2 | 2 |
És necessari conèixer els continguts de l'assignatura "Introducció a l'Economia"
L’objecte de l’assignatura és que els estudiants coneguin els aspectes econòmics més rellevants del transport aeri, tenint en compte que estem davant d’una indústria dinàmica que opera en un marc internacional molt canviant. Els temes que es tractaran seran la demanda de transport aeri, la caracterització tecnològica de les companyies aèries i dels aeroports, els principis bàsics de la fixació de preus, l’estructura i organització dels mercats, la regulació econòmica del sector; la presència de les externalitats i, finalment, l’avaluació econòmica de les inversions en infraestructura. A cadascun dels apartats del programa s’estudiarà una aplicació concreta al transport aeri. Atesa la seva importància, s'incorporarà l'impacte de la COVID19 en els temes que sigui apropiat.
Els coneixements teòrics impartits es complementen amb un conjunt d’activitats pràctiques. Les sessions de pràctiques tenen per objecte familiaritzar l’alumne amb els conceptes bàsics de l’assignatura mitjançant una sèrie d’activitats que l’apropin a la realitat de l’economia del transport aeri. L’alumne podrà aplicar els conceptes teòrics a problemes i exercicis pràctics i tractar i entendre les dades econòmiques relacionades amb el transport aeri. Les classes pràctiques també s’enfocaran a la resolució de problemes amb els instruments bàsics de la microeconomia.
1. Introducció
Teoria: Les característiques econòmiques del transport aeri. Els serveis de transport i la infraestructura.
Pràctiques: Breu presentació dels objectius de les sessions pràctiques. Revisió de les estadístiques fonamentals de l’economia del transport aeri. Revisió d’algunes pàgines web d’interès pel curs. Estudis i estadístiques elaborades per la D.G. de Mobilitat i Transport de la UE.
2. La demanda de transport
Teoria: Introducció i principals característiques. La funció de demanda de transport. El concepte d’elasticitat. La magnitud de les elasticitats de la demanda de transport aeri. El valor del temps en transport. Introducció a la predicció de la demanda. Els efectes de la COVID19.
Pràctiques: Resum del càlcul del problema de maximització. Resolució d’un exercici. Anàlisi i discussió del valor de l'elasticitat preu, elasticitat renda i elasticitat creuada. Cas d’estudi: comportament de la demanda aèria a Espanya.
3. Caracterització de la tecnologia del transport
Teoria: Definició i medició de l’output. Funció de producció. Indivisibilitats i salts de capacitat. Rendiments d’escala. El concepte de xarxa: la configuració de hub-spoke. Un cas d'estudi: els efectes de la COVID19.
Pràctiques:Definició i càlcul de les ràtios de productivitat. Comparació internacional de l’eficiència en els aeroports.
4. Els costos del transport
Teoria: Caracterització dels costos de transport. Aproximació comptable als costos de les companyies aèries. Caracterització de la funció de costos pels aeroports. El transport aeri com indústria de xarxa: costos conjunts, economies d’escala, economies de densitat i economies d'abast.
Pràctiques costos: Resolució d'exercicis funcions de costos. Càlcul economies d'escala i economies de densitat. Comparació costos companyia tradicional versus companyia baix cost.
5. Els costos externs
Teoria: Definició de cost extern. Instruments per corregir les externalitats. Congestió. Impactes ambientals: soroll i emissions. Introducció a l’avaluació econòmica de les externalitats.
Pràctica: Aplicació al transport aeri del sistema de comerç de drets d'emissió a la UE.
6. La fixació de preus
Teoria: La fixació de preus en un context sense restriccions. Implicacions del preus òptims pel finançament. Fixació de preus en presència d'indivisibilitats i restriccions de capacitat. Preus amb demandes diferenciades. La fixació de preus a les companyies aèries.
Pràctica: Resolució exercici càlcul preus òptims. Revisió capítol R. Doganis: “Pricing policies and fare structure”. Anàlisi criteris fixació de preus d’AENA.
7. Regulació del transport aeri
Teoria: Arguments econòmics que justifiquen la regulació. Crítiques a l’enfocament tradicional de la regulació. Factors determinants de la liberalització al sector aeri. El procés de liberalització als EE.UU., Europa i internacional. Les conseqüències del procés de liberalització. La competència de les companyies de baix cost. Implicacions per la competència de l'entrada de capital públic en les companyies aèries arran de la COVID. Regulació dels aeroports coma monopoli natural.
Pràctica: Estudi de la política europea en el transport aeri. Debat sobre els reptes futurs en la regulació del transport aeri.
8. L’avaluació econòmica de les inversions en transport.
Teoria: Introducció a l’anàlisi cost benefici aplicat a les inversions en aeroports.
Les sessions teòriques consisteixen en el desenvolupament per part del professor dels diferents continguts de l’assignatura. Els alumnes disposen d’un manual de referència i de bibliografia complementària per a cada lliçó. Per cada lliçó del programa s’entrega un guió on es detalla l’estructura de les sessions. La classe s’acompanya amb documentació referida a casos pràctics, exemples o estadístiques que es troben disponible al campus virtual.
Les sessions de pràctiques s’enfoquen cap a tres tipus d’activitats. En la primera, el professor resumeix els continguts teòrics més rellevants del curs i presenta els exercicis pràctics que tenen com a finalitat ajudar a comprendre els conceptes teòrics i fomentar la capacitat analítica dels alumnes per resoldre problemes amb les eines de microeconomia desenvolupades al llarg del curs. En la segona, el professor presenta un cas d’estudi en relació amb el desenvolupament fet a les sessions teòriques.En la tercera els alumnes presenten i discuteixen l'assaig que han d'elaborar. Els estudiants han de realitzar un assaig al llarg del curs que hauran d'escollir entre els temes proposats pel professor. Els temes es corresponen amb les diferents lliçons del programa i els assajos es presentaran al llarg del curs seguint l'ordre del programa.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
El professor destinarà 15 minuts d’alguna classe a permetre que els seus estudiants puguin respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 1, 10 |
Clàsses pràctiques | 15 | 0,6 | 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 6 | 0,24 | 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal, exercicis i assaig | 90 | 3,6 | 1, 10 |
L’avaluació es realitzarà de manera continua al llarg del curs, d’acord amb les valoracions següents:
1. Primera prova escrita 35%
2. Segona prova escrita 35%
3. Exercicis pràctiques i assaig 30%
L’avaluació del contingut teòric de l’assignatura es farà mitjançant dues proves escrites. La primera es farà aproximadament a la meitat del curs i la segona en la data fixada per l’Escola per l’examen final. Cadascuna de les proves té el mateix pes en la qualificació final (35%).
L’avaluació del mòdul pràctic es farà de la següent forma: tres exercicis pràctics (6% qualificació final cadascun), realització d'un assaig, presentació i discussió del mateix a classe (12% qualificació final). Tant els exercicis com l'assaig s'han de realitzar en grups de dues persones; de manera justificada es podrà fer individualment o en grups de tres. A l'inici del curs s'entregarà la documentació necessària per a la realització dels exercicis. L'alumne haurà de respectar escrupolosament les dates fixades per les proves pràctiques i assaig.
La qualificació mitjana de l’assignatura s'obté com: 35%*(nota de la primera prova) + 35%*(nota de la segona proval) + 12*(nota de l’assaig) + 6%*(nota del primer exercici) + 6%*(nota del segon exercici) + 6%*(nota del tercer exercici)
L'assignatura es considerarà superada si es compleixen els dos requisits següents:
Les dates d'avaluació continuada i lliurament de treballs es publicaran al campus virtual i poden estar subjectes a canvisde programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sobre aquests canvis sempre s'informarà al campus virtual ja que s'entén que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professors i estudiants. Per cada activitat d’avaluació, s’indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l’estudiant podrà revisar l’activitat amb el professor.
Procés de Recuperació
L’estudiant es pot presentar a la recuperació sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats que suposin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. D’aquests, es podran presentar a la recuperació aquells estudiants que tinguin com a mitjana de totes les activitats d’avaluació una qualificació igual o superior a 3. Els exercicis i l'assaig no són recuperables.
La recuperació consisteix en una prova escrita que comprèn tots els temes del programa. La data de la prova estarà programada en el calendari d'exàmens de l’Escola. L'estudiant que es presenti a la prova i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
No avaluables
Els estudiants que iniciïn el procés d’avaluació continuada tindran una nota final d’aprovat o suspès de l’assignatura. Només tindran la condició de no avaluables aquells alumnes que no hagin realitzat cap de les dues proves escrites.
Irregularitats per part de l’estudiant
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativaacadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiantquepuguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, copiar o deixar copiar una pràctica o qualsevol altra activitat d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero, i si és necessari superar-la per aprovar, tota l'assignatura quedarà suspesa. No seran recuperables les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment, i per tant l'assignatura serà suspesa directament sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs acadèmic.
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis, assaig i presentació | 30% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Primera prova escrita | 35% | 2 | 0,08 | 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Segona prova escrita | 35% | 2 | 0,08 | 1, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Bibliografia bàsica:
Rus, G. de, J. Campos i G. Nombela, Economía del Transporte, Ed. A. Bosch, Barcelona, 2003.
Bibliografia complementària:
Button, K.J., Wings across Europe: Towards an efficient European air transport system , Aldershot, Ashgate, 2004.
Doganis, R. Flying off course: Airline Economics and marketing, 5th edition, Routledge, 2019.
Graham, A, Managing Airports: an international perspective, 4th edition, Butterworth-Heinemann, 2014.
Hanlon, J.P., Global Airlines: Competition in a transnational industry, Butterworth-Heinemann, 2007
Vasigh, B., K. Fleming & T. Tacker, Introduction to Air Transport Economics : From theory to Applications, 3rd edition, Ashgate, 2018
Per cada lliçó del programa s'entrega bibliografia específica
Full de càlcul (Excel)