Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | OB | 2 | 1 |
Tot i que no s’han establert incompatibilitats oficialment, es recomana que els estudiants hagin superat les assignatures del primer curs "Anatomia i fisiologia dels òrgans de veu i de parla" i "Anatomia i fisiologia del sistema nerviós".
Aquesta assignatura s'imparteix en el primer semestre del segon any, després d’haver cursat en el primer curs del grau de Logopèdia, les assignatures ”Anatomia i fisiologia de l’òrgan de veu i de parla” i "Anatomia i fisiologia del sistema nerviós" que cobreixen els diferents aparells i sistemes en situacions de normalitat.
L'assignatura "Canvis biològics durant el cicle vital: implicacions per a la logopedia" té com a objectiu que els estudiants rebin informació i aprenguin bàsicament els processos i mecanismes de desenvolupament, creixement i modificacions del cos humà durant el cicle de la vida (des del període embrionari fins a la vellesa). Es fa particular èmfasi en aquells aparells isistemes rellevants per als logopedes, com el sistema nerviós i els òrgans relacionats amb la parla, la veu, l'audició i la deglució.
El curs es divideix en dos mòduls: el primer fa referència al període prenatal i el segon al període postnatal.
OBJECTIUS FORMATIUS:
Mòdul 1: Periode prenatal
Mòdul 2: Periode postnatal
Justificació
Els trastorns del desenvolupament es caracteritzen per l'existència d'un retard en el desenvolupament del nen, que són un dels problemes més habituals en el camp de la logopèdia. No menys importants són els trastorns que resulten de l’existència de defectes congènits o del procés d’envelliment patològic que requereix teràpia de la parla.
Per dur a terme qualsevol treball d'avaluació, diagnòstic o tractament lingüístic, cal conèixer les etapes del desenvolupament normal que serviran de marc per avaluar la situació i el progrés de la persona, i com a mitjà per elevar o reorientar un tractament.
Aquest curs pretén oferir una formació a l'estudiant de logopèdia en la comprensió dels canvis biològics que estan darrere de les transformacions que es produeixen al llarg del cicle de vida en els òrgans i sistemes amb interès per al logopeda. La realitat biològica d’aquestes estructures en un moment determinat del cicle de vida es pot entendre si sabem com era i com s’ha transformat en períodes anteriors. Per tant, en aquest curs, s’estudiaran tots els canvis, tant prenatals com postnatals, que van des de l'inici de l'individu, que representa el zigot (producte de la fertilització) fins al final de la vida a l'etapa de la vellesa importants per un logopeda.
El funcionalisme dels òrgans relacionats amb la parla, la veu, l'oïda i la deglució depèn del fet que han estat entrenats amb normalitat i que les seves connexions amb el sistema nerviós són adequades. Amb aquesta finalitat, hi ha temes dedicats al desenvolupament d’aquests òrgans i del sistema nerviós, esmentant en cada cas els defectes congènits que poden resultar d’alteracions durant la vida prenatal. La biologia i la genètica cel·lular proporcionen coneixements fonamentals en la comprensió dels mecanismes de desenvolupament embrionari i fetal, motiu pel qual s'incorporen al tema inclòs en aquestes disciplines.
Dels canvis biològics postnatals hi ha temes destinats al coneixement del creixement corporal, que ens servirà com a eina de diagnòstic;Coneixement de la resposta fisiològica al medi ambient amb la intervenció del sistema endocrí, que ens ajudarà a entendre aspectes que poden tenir un impacte negatiu en el desenvolupament; Conèixer el desenvolupament del sistema nerviós central en totes les etapes i la plasticitat sinàptica, que ens permetrà entendre l'efecte de reorganització que pot tenir una teràpia de la parla i ens donarà claus per millorar els tractaments de futur. Finalment, també hi ha temes per conèixer els canvis en els òrgans orofacials, la deglució i el dispositiu fonamental que ens ajudaran a descobrir la seva participació en els canvis de veu i els patrons diferencials d'aglutinació segons l'edat. S'utilitzaran metodològicament i per a l’evolució de l’aprenentatge anomalies, deficiències auditives, trastorns específics de la llengua, retard del llenguatge, autisme, síndrome d'Asperger, retard mental i síndrome de Down. L'aparició d'aquestes malalties pot tenir un origen genètic, ambiental o ambdós. Això és degut a que l’adquisició del llenguatge i la comunicació es desenvolupa segons etapes constants d’ordre, patrons interns, així com la interacció amb el medi ambient i com aquests també afecten els factors epigenètics i la fisiologia.
Mòdul 1: Període prenatal
CLASSES MAGISTRALS: Aquest bloc té assignades un total de 12 sessions de 1,5 hores cadascuna (4 sessions de Biologia i 8 sessions d’Embriologia).
Tema 1.- Divisió cel·lular: mitosi, meiosi, espermatogènesi, oogènesi i fertilització.
Tema 2.- Mecanismes cel·lulars de desenvolupament: creixement cel·lular, determinació i diferenciació de la cèl·lula, proliferació cel·lular, apoptosi (mort cel·lular programada), migració cel·lular, regulació i intensificació de la transcripció durant el desenvolupament i comunicacions intercel·lulars.
Tema 3.- Control genètic del desenvolupament: característiques generals i exemples de gens implicats: factors de transcripció - Gens HOX i PAX; molècules de senyal-SHH.
Tema 4.- Primera setmana de gestació: les divisions de divisió i la migració de l'embrió a través de la trompa de Fal.lopi, formació del blastocist.
Tema 5.- Segona setmana de gestació: implantació, disc embrionari bilaminar, formació i destinació de les capes embrionàries. Principals anomalies durant aquest període.
Tema 6.- Tercera setmana de gestació: gastrulació (disc embrionari, línia primitiva, node primitiu), notocorda, embrió trilaminar. Derivats de les capes germinatives. Principals anomalies durant aquest període.
Tema 7.- La quarta a vuit setmanes. Plegat embrionari. Organogènesi.
Tema 8.- Desenvolupament fetal
Tema 9.- Desenvolupament del sistema nerviós: neurulació, reorganització del tub neuronal. Malformacions del sistema nerviós central
Tema 10.- Desenvolupament de l'aparell faringi o branquial: solcs faringis, arcs faringis, bosses faríngies.
Tema 11.- Desenvolupament de la cara: nas i cavitat nasal, cavitat oral, paladar i llengua. Principals malformacions.
Tema 12.- Desenvolupament dels ulls: vesícules òptiques, placode i copa òptica. Principals malformacions.
Tema 13. Desenvolupament de les orelles: oïda interna, orella mitjana i oïda externa. Malformacions que afecten la pèrdua de l'audició
Tema 14.- Desenvolupament de l'aparell respiratori: tracte respiratori superior i tracte respiratori inferior, etapes de desenvolupament pulmonar. Malformacions de la laringe.
SEMINARIS: En aquesta activitat d’aprenentatge es dividirà els alumnes en grups reduïts on hi haurà major interacció amb el professorat.
Sem.1- Genètica: Els estudiants treballaran en grup buscant informació de malalties genètiques implicades en les malformacions dels òrgans de la parla, veu i oïda. Al finalitzar el seminari els alumnes hauran de contestar un examen corresponent a EV2. A més a més, cada grup d’alumnes hauran de presentar un resum de les seves conclusions (EV4).
Sem 2- Desenvolupament embrionari primerenc. Els estudiants treballaran en petits grups per reforçar el contingut teòric. Abans o després del seminari els alumnes hauran de contestar un examen corresponent a EV3.
Sem 3.- Organogènesi Els estudiants treballaran en petits grups per reforçar el contingut teòric. Abans o després del seminari els alumnes hauran de contestar un examen corresponent a EV3.
Sem 4.- Anomalies en el desenvolupament del període prenatal Els estudiants treballaran en petits grups per reforçar el contingut teòric. Abans o després del seminari els alumnes hauran de contestar un examen corresponent a EV3.
Mòdul 2: Període postnatal
CLASSES MAGISTRALS: Aquest bloc té assignades 9 sessions.
Tema 15.- Conceptes generals sobre creixement i desenvolupament postnatal: diferències entre creixement i desenvolupament, factors que influeixen en el creixement, la mesura i l'avaluació del creixement.
Tema 16.- Fisiologia del creixement: procés fisiològic de creixement, homeòstasi i sistemes de retroalimentació.
Tema 17.- Regulació hormonal del creixement: control hormonal del creixement somàtic, tipus d'hormones i classificació, hormona del creixement (GH), hormones tiroïdalsi la seva participació en el desenvolupament postnatal.
Tema 18.- Creixement i desenvolupament del sistema nerviós: regeneració neuronal i mecanismes compensatoris, sinaptogènesi, plasticitat neuronal i mielinització durant la vida.
Tema 19.- Creixement i desenvolupament després del naixement: adaptació fisiològica al procés del naixement, canvis cardiorespiratoris en néixer, funció de deglució durant el primer any de vida, desenvolupament neurològic i funció de la parla després del naixement i anys posteriors.
Tema 20.- Canvis biològics durant l'adolescència: hormones sexuals, pubertat i adolescència, desenvolupament durant l'adolescència, maduració de l'orofaringe i laringe durant l'adolescència, canvis fisiològics de la parla durant l'adolescència.
Tema 21.- Maduració i desenvolupament de la funció de veu i de parla durant la vida adulta: canvis fisiològics de la veu i la parla, relacionats amb el medi ambient i altres variacions habituals de la funció de veu normal.
Tema 22.- Canvis biològics durant l’envelliment: procés d’envelliment, canvis fisiològics, moleculars i cel·lulars de l’envelliment.
Tema 23.- Envelliment d'òrgans i sistemes: envelliment del sistema cardiorespiratori, envelliment del sistema nerviós, envelliment de la llengua i funció de la parla.
SEMINARIS: En aquesta activitat d’aprenentatge es dividirà els alumnes en grups reduïts on hi haurà major interacció amb el professorat.
Sem.5- Canvis en la veu, deglució i en la parla durant el periode postnatal
Classes teòriques: Exposició sistematitzada del temari de l’assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L’alumnat adquireix els coneixements científics bàsics de l’assignaturaque s’haurà de complementar amb l’estudi personal dels temes exposats. S’han programat un total de 21 classes teòriques (12 període prenatal + 9 període postnatal). Cada classe teòrica té una duració de 1,5 hores.
Seminaris: Els coneixements adquirits en les classes teòriques i l'estudi individual de l’alumnat s'aplicaran per resoldre casos clínics. Els estudiants treballaran en petits grups supervisats pel professor. Es programen 14 hores de seminaris (11 h. Mòdul prenatal i 3 h. Mòdul postnatal).
Classes virtuals: L’aula virtual fomentarà l’aprenentatge continuat dels estudiants a través de l’intercanvi d’articles científics rellevants, vídeos, enllaços, etc. i discussions.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 31,5 | 1,26 | 7, 11, 15, 26 |
Seminaris | 14 | 0,56 | 1, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 26, 27 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories precencials i virtuals | 6 | 0,24 | 7, 9, 11, 13, 14, 15, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Avaluació | 8,5 | 0,34 | 4, 7, 11, 12, 13, 14, 15, 26 |
Cerca de documentació | 15 | 0,6 | 4, 13, 14, 15, 27 |
Estudi | 36 | 1,44 | 4, 7, 11, 13, 14, 15, 27 |
Lectura de texts | 20 | 0,8 | 4, 7, 11, 13, 14, 15, 27 |
Redacció de treballs | 15 | 0,6 | 9, 11, 12, 13, 14, 15, 26 |
EXAMENS PARCIALS: Les competències de l’assignatura s’avaluen mitjançant dos exàmens parcials: el primer parcial correspon al mòdul de prenatal i el segon parcial al mòdul de postnatal. L’alumnat haurà eliminat matèria quan la nota del parcial sigui superior o igual a 5,00.
1er parcial (mòdul prenatal):
2n parcial (mòdul postnatal):
EXAMEN DE RECUPERACIÓ (Final):
Totes les EVs són recuperables. Els alumnes que hagin eliminat matèria en les avaluacions parcials no estaran obligats a fer aquesta avaluació.
S’hauran de presentar a l’examen de recuperació (final):
- L’alumnat que vulgui pujar nota d’algun parcial (haurà d’avisar al coordinador com a mínim 15 dies abans de l’examen i haurà de renunciar a lanota del parcial que vol pujar nota).
- L’alumnat que no s’hagi presentat a 1 o als 2 exàmens parcials.
- L’alumnat que no hagi eliminat matèria en 1 o en els 2 exàmens parcials. De cada parcial no eliminat només es presentarà de la part de l’examen (A, B i/o C) amb una nota inferior a 5,00.
Els alumnes que s’hagin de presentar als 2 parcials recuperaran el primer parcial i després el segon parcial. Tindran doncs, una nota de recuperació de cada parcial.
El càlcul que es farà serà el següent, ja sigui amb les notes obtingudes en els parcials o bé amb les notes de l’examen de recuperació:
ALUMNES REPETIDORS: No es guarda la nota de cap parcial d’un any a l’altre. L’assignatura NO DIFERÈNCIA entre alumnes repetidors i no repetidors.
Pautes d'avaluació: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm
L’alumnat que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “no avaluable”.
En cas que l'estudiant tingui dificultats per entendre l'idioma dels enunciats de les proves escrites, pot demanar la prova en un altre idioma sempre que ho faciabans de la setmana 4 per escrit a lacoordinació de l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1, EV4-Proves escrites | 59 | 4 | 0,16 | 4, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 21, 22, 24, 25, 26 |
EV2,EV3-Cooperative learning (group work) | 18 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
EV5-Presentacions orals | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
EV6-Activitats on line | 3 | 0 | 0 | 4, 7, 9, 11, 13, 14, 15, 21, 22, 24, 25, 26, 27 |
Mòdul prenatal:
Fundamental:
Mòdul postnatal:
Fundamental:
Complementaria:
No es necessita.