Logo UAB
2022/2023

Treball de final de grau

Codi: 101699 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OB 4 A

Professor/a de contacte

Nom:
Olga Soler Vilageliu
Correu electrònic:
olga.soler@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

L'estudiant pot, d'acord amb la seva supervisora o supervisor, elaborar el TFG en l'idioma que desitgi.

Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits, malgrat que se'n recomana la seva realització un cop superades les assignatures de 1er, 2on i 3er curs de Grau, quan l'estudiant es matricula dels últims 60 crèdits o menys per acabar el Grau.

També és aconsellable matricular-se a l'assignatura optativa 104141 Recursos Metodològics per a l'Elaboració del Treball de Final de Grau.

 

Objectius

L'objectiu principal del Treball de Fi de Grau (TFG) és que l’estudiant demostri que té capacitat per establir relacions entre diverses matèries del grau, i té un caràcter eminentment professionalitzador. Això implica que ha de ser un treball original en el que l’estudiant desenvolupi la seva capacitat d’abordar problemàtiques actuals amb les metodologies adequades a la disciplina.


El TFG es realitza mitjançant una activitat majoritàriament autònoma, a partir d'una temàtica pactada amb el professor o professora que s'encarregarà de supervisar-ne la seva realització.

 

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Assessorar equips escolars, assistencials i sanitaris en l'elaboració i l'execució de polítiques d'atenció i educació sobre temes relacionats amb la logopèdia.
  • Buscar, avaluar, organitzar i mantenir sistemes d'informació.
  • Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  • Demostrar que es comprèn el funcionament de la professió i l'estatus legal del logopeda.
  • Dissenyar i gestionar projectes.
  • Dissenyar, implementar i avaluar accions de prevenció dels trastorns de la comunicació i el llenguatge.
  • Dur a terme una gestió clínica centrada en el pacient, en l'economia de la salut i en l'ús eficient dels recursos sanitaris, i una gestió eficaç de la documentació clínica amb especial atenció a la confidencialitat.
  • Exercir la professió respectant l'autonomia del pacient i els seus determinants genètics, demogràfics, culturals i econòmics aplicar els principis de justícia social i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  • Presentar una producció de la parla, una estructuració del llenguatge i una qualitat de la veu adequades.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reflexionar i investigar sobre el llenguatge i el seu tractament per contribuir al desenvolupament de la professió.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar elements originals de reflexió i/o de recerca sobre el llenguatge i altres aspectes comunicatius.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i/o mediambiental.
  3. Argumentar, tenint en compte els aspectes normatius que regulen l'exercici de la professió.
  4. Buscar, avaluar, organitzar i mantenir sistemes d'informació.
  5. Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  6. Demostrar un bon coneixement dels recursos diagnòstics i assistencials dels sistemes públic i privat de salut.
  7. Dissenyar i gestionar projectes.
  8. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  9. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  10. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  11. Incloure algun element susceptible d'incidir en les polítiques d'atenció i educació sobre temes relacionats amb la logopèdia en els àmbits escolar, assistencial, sanitari i sociosanitari.
  12. Incloure en el treball de final de grau algun element susceptible de ser aplicat en el disseny o la implementació d'accions preventives sobre els trastorns de la comunicació i el llenguatge.
  13. Mostrar, durant la presentació oral del treball, una bona dicció, així com una estructuració sintàctica i discursiva correcta.
  14. Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  15. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  16. Projectar els coneixements, les habilitats i les destreses adquirits al llarg dels estudis de grau per promoure una societat basada en els valors de la llibertat, la justícia, la igualtat i el pluralisme.
  17. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  18. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  19. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  20. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  21. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

A nivell genèric es poden definir tres tipus de TFG: (a) de revisió, (b) de recerca, (c) professional o de projecte
d'intervenció.
S'entén per treball teòric o de revisió tot aquell treball que aporti una actualització de l'estat de la qüestió al
voltant d'un tema aplicat proposat pel professorat, seguint les directrius d'una cerca sistemàtica.
S'entén per treball de recerca tot aquell treball que plantegi una investigació empírica per respondre alguna
qüestió actual i aplicada d'investigació en Psicologia proposada pel professorat.
S'entén per treball professional o de projecte d'intervenció tot aquell treball que plantegi un projecte que
Treball de Fi de Grau   2012 - 2013
3aporti millores o solucions a alguna problemàtica de qualsevol àmbit d'aplicació de la Psicologia, basant-se en
el coneixement teòric i empíric de la disciplinA nivell genèric es poden definir tres tipus de TFG: (a) de revisió, (b) de recerca, (c) professional o de projecte d’intervenció.

A nivell genèric es poden definir tres tipus de TFG: (a) de revisió, (b) de recerca, (c) professional o de projecte d’intervenció.

S’entén per treball teòric o de revisió tot aquell treball que aporti una actualització de l’estat de la qüestió al voltant d’un tema aplicat proposat pel professorat, seguint les directrius d’una cerca sistemàtica.

S’entén per treball de recerca tot aquell treball que plantegi una investigació empírica per respondre alguna qüestió actual i aplicada d’investigació en Logopèdia proposada pel professorat.

S’entén per treball professional o de projecte d’intervenció tot aquell treball que plantegi un projecte que aporti millores o solucions a alguna problemàtica de qualsevol àmbit d’aplicació de la Logopèdia, basant-se en el coneixement teòric i empíric de la disciplina. 

 

Metodologia

L'assignatura del TFG no té activitats de docència dirigida. És per això que l'aula virtual és l'espai d'intercanvi d'informació entre l'equip de coordinació i els estudiants, a més de l'espai on cal lliurar les diferents evidències que es demanen al llarg del curs. És imprescindible, doncs, que l'estudiant consulti l'aula virtual periòdicament, així com l'adreça de correu electrònic associada a la mateixa, per garantir que rep totes les informacions necessàries per fer-ne un bon seguiment.

Per realitzar el TFG, l'estudiant presentarà una sol·licitud de les seves preferències en relació a les línies proposades per diferents professors de la facultat, que faran de supervisors. Les línies proposades són representatives de les diferents matèries del Grau. La facultat, mitjançant uns criteris publicitats, adjudicarà la plaça definitiva del TFG a cada estudiant.

La metodologia del treball de grau es divideix en sessions de supervisió, de treball autònom, i d’activitats d’avaluació.

L’activitat supervisada conté dos formats diferents: per una part, s’estableixen 7,5 hores de sessions de supervisió programades des de l’inici (repartides en 4 moments), i que ha de realitzar tot estudiant que estigui desenvolupant el TFG; per l’altra, l’estudiant pot sol·licitar fins a 7,5 hores més de tutories de seguiment, que es pactaran entre l’estudiant i cada professor supervisor. Les sessions de supervisió programades tenen un caràcter formatiu i en alguns casos també avaluatiu, ja que han de servir per avaluar les competències corresponents a la tasca desenvolupada fins aquell moment.

Es poden distingir tres fases diferenciades en la realització del TFG en Logopèdia: una fase d’inici durant la qual s’especifica i es planteja el treball (amb una càrrega de treball aproximada per l’estudiant de 25 hores), una fase de desenvolupament del treball (amb aproximadament 75 hores de càrrega), i una fase de finalització i tancament que culmina amb la presentació d’un informe i la defensa pública del treball final (amb aproximadament 50 hores de càrrega).

Les sis sessions presencials programades es repartiran entre aquestes tres fases. En la primera sessió obligatòria (S1, setembre) l’equip coordinador de l'assignatura presentarà a tot l’alumnat matriculat una informació detallada sobre el funcionament específic del TFG, així com el calendari de les principals fites a assolir, per tal de proporcionar a l'estudiant una visió global del camí a recórrer durant el curs. La segona sessió obligatòria (S2, a realitzar aproximadament abans de la meitat del primer semestre), ja correspon al professorat supervisor, i ha de servir per establir l'objectiu específic del treball, i pactar la metodologia de seguiment. El tercer punt de supervisió obligatori (S3, aproximadament entre inici i mitjans de desembre) ha de servir per avaluar l'estat del projecte que es vol dur a terme, i ja tindrà per tant caràcter avaluatiu a més de formatiu. En el quart punt de supervisió obligatori (S4, a l'inici del segon semestre), també de caràcter avaluatiu-formatiu, es valorarà l'estat de desenvolupament en el que es troba el TFG de cara a ajudar a l'estudiant en la darrera etapa de preparació de les evidències finals a presentar.

Les evidències finals inclouran una cinquena sessió obligatòria de supervisió final del treball realitzat (S5, aproximadament a la meitat del segon semestre), la realització de forma autònoma d’un resum executiu dirigit a persones no expertesamb el tema i una nota de premsa per fer-ne difusió, totes evidències obligatòries. I per últim, a la sisena sessió obligatòria caldrà que l'estudiant faci una presentació oral en sessió conjunta amb altres estudiants que hagin treballat temàtiques afins (S6, durant la darrera setmana de docència del segon semestre que estableixi la facultat).

Cada tipus de treball requerirà que l'estudiant desenvolupi i apliqui un seguit de competències específiques i transversals pròpies del mateix, d'entre totes les que formen part de l'assignatura, que quedaran reflectides en uns 30 resultats d'aprenentatge a avaluar al llarg de la seva realització, i que es posaran en coneixement de l'estudiant a l'inici de curs.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Supervisió no programada 7,5 0,3 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 16
Supervisió programada 7,5 0,3 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 16
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 133,5 5,34 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16

Avaluació

Es programen 5 moments avaluatius: el primer moment avaluatiu es realitzarà durant la sessió 3 del seguiment programat; el segon tindrà lloc durant la sessió 4 del seguiment programat; el tercer moment avaluatiu és el de lliurament del treball final; el quart moment és el de lliurament de les dues evidències de difusió (Resum executiu i nota de premsa) i el darrer moment avaluatiu es produeix en el moment de la presentació oral del treball.

Tots els documents d'evidència s'han de lliurar a l'aula virtual.

Evidència 1a (Projecte) i S3: L'estudiant ha de lliurar l’evidència escrita del projecte que vol dur a terme, i respondre les preguntes del professorat supervisor durant la sessió de seguiment. 

Evidència 1b (Desenvolupament) i S4: L'estudiant ha de presentar l’evidència escrita de la introducció i metodologia del treball, i respondre les preguntes del professorat supervisor durant la sessió de seguiment en relació amb el desenvolupament del treball i la planificació dels resultats d’aquest. 

Evidència 1c (Informe final) i S5: L'estudiant ha de lliurar l’evidència escrita de l'informe final i respondre les preguntes del professorat supervisor durant la sessió de seguiment. 

Evidències 2a i 2b (Resum executiu i nota de premsa): L'estudiant ha de lliurar les evidències escrites de l'informe executiu i la nota de premsa que seran avaluades per un membre del professorat avaluador (que no podrà ser en cap cas la persona que hagi supervisat el treball). 

ATENCIÓ: Ev2a i Ev2b s'han de fer i lliurar de forma individual (I), independentment que el TFG es faci en parella (P). No fer-ho així implica una penalització en la nota d'aquestes evidències.

Evidències 2c i 2d (S6: Presentació oral i avaluació per part de les companyes i companys): L'estudiant haurà de fer una presentació oral del treball, d’entre 5 i 15 minuts de durada (en funció del format), ajudant-se de suport en format de presentació audiovisual, pòster, o altres formats pactats amb el professorat supervisor i/o l'equip coordinador, l’arxiu que es presenti també caldrà lliurar-lo a l’aula virtual. Aquesta evidència serà avaluada per la mateixa persona que les evidències 2a i 2b. En aquesta presentació, l’estudiant haurà d'avaluar també els companys i companyes que realitzin la presentació en la mateixa sessió, seguint les mateixes rúbriques que el professorat avaluador. Caldrà lliurar aquesta evidència després de la sessió a l’aula virtual, i tot i que aquesta evidència 2d no té una puntuació directa que se sumi a la qualificació final, la no presentació de la mateixa d'acord amb les indicacions que es proporcionin restarà nota a la qualificació final del TFG.

ATENCIÓ: Ev2d s'ha de fer i lliurar de forma individual, independentment que el TFG es faci en parella. No fer-ho així comporta que es consideri com a no lliurada, i resta a la nota final el % que s'indica a la taula d'activitats d'avaluació.

Per a poder considerar que l’estudiant ha superat el TFG cal que:

a) Realitzi les quatre sessions de seguiment amb el professorat supervisor de forma presencial (excepte l’alumnat d’intercanvi que ho podrà fer de forma virtual), una en cadascun dels quatre moments programats (S2, S3, S4 i S5)

b) Obtingui com a mínim 3.25 punts (dels 6.5 possibles) ala part de l’informe (evidències 1a, 1b i 1c)

c) Realitzi la sessió de presentació corresponent a l’evidència 2c (S6) i lliuri, en els terminis previstos i a través de l’aula virtual, els documents corresponents a totes les evidències obligatòries (1a, 1b, 1c, 2a, 2b i 2c)

d) Obtingui una qualificació final de 5 punts o més en el conjunt de totes les evidències

e) En cas d’incompliment d’algun d’aquests requisits la nota global que constarà a l’acta serà com a màxim de 4 punts.

L'avaluació està dissenyada per comprovar si l’estudiant demostra unes competències determinades en diferents moments del procés, entenent que és important determinar l’estat d’aquestes competències en aquells moments concrets en què són avaluades. La nota final s’obté per suma de les puntuacions assolides al llarg del temps i és representativa dels assoliments de cada moment, entenent que no és indiferent el moment del TFG en què es demostri cada assoliment, sinó que aquests tenen un temps.

La recuperació és contínua i s'inclou dins del desenvolupament del curs. No es contempla fer-la al final de curs.

L’alumnat que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a “no avaluable”.

No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

 

Enllaç a les Pautes d'avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
(Sessió 2) Establiment d'objectiu; individual/parella; format a determinar amb prof. supervisor (sense liurament associat); QD1, setmanes 5-7 - 0 0 8
Evidència 1a (S3) Projecte (per valorar la seva viabilitat); individual/parella; format escrit/oral; entrega virtual; qualifica prof. supervisor; QD1, setmanes 11-13 15% 0 0 1, 4, 7, 9, 10, 14, 17, 18
Evidència 1b (S4) Desenvolupament informe (Introducció, mètode i resultats preliminars); individual/parella; format escrit/oral; entrega virtual; qualifica prof. supervisor; QD2, setmanes 3-4 20% 0 0 1, 2, 4, 7, 10, 15, 17, 21
Evidència 1c (S5) Informe final; individual/parella; format escrit/oral; entrega virtual; qualifica prof. supervisor; QD2, setmanes 12-13 30% 0 0 1, 2, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 12, 15, 16, 19
Evidència 2a (Resum executiu) i Evidència 2b (Nota de premsa) (Difusió); només individual; format escrit; entrega virtual; qualifica prof. avaluador; QD2, setmana 15 10% + 5% 0 0 1, 3, 8, 13, 14, 16, 20
Evidència 2c (S6) Presentació oral del treball (difusió); individual/parella; presencial (i lliurament virtual de l'arxiu); qualifica prof. avaluador; QD2, setmana 17 20% 1,5 0,06 1, 3, 8, 13, 14, 16, 17, 20, 21
Evidència 2d (S6) Avaluació companys/es (única evidència no obligatòria); només individual; format escrit; entrega virtual; califiquen estudiants a companys/es; QD2, setmana 17 -5% (si no es presenta) 0 0 4, 8, 9, 13, 15

Bibliografia

Manual de l'assignatura:

Equip coordinador del TFG de la Facultat de Psicologia (2019). Manual del Treball de Fi de Grau (TFG) de la Facultat de Psicologia. Grau de Psicologia i de Logopèdia (UAB). Document accessible a l'aula virtual de l'assignatura i al web de la facultat. 

 

Llibres de consulta generals:

APA (American Psychological Association). (2010). Publication manual of the American Psychological Association (6th ed.) [4ª reimpressió]. Washington, DC: Autor.

Bassi Follari, Javier Ernesto (2016). La escritura académica: 30 errores habituales y cómo abordarlos. Quaderns de Psicologia, 18(1), 119-142. http://dx.doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1342 

Bassi Follari, Javier Ernesto (2017). La escritura académica: 14 recomendaciones prácticas. Athenea Digital 17(2): 95-147. http://dx.doi.org/10.5565/rev/athenea.1986 

Clanchy, John y Ballard, Brigid (1992). Cómo se hace un trabajo académico. Guía práctica para estudiantes universitarios. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Creme, Phyllis y Lea, Mary (2003). Writing at University: A Guide for Students. Maidenhead, Berks: Open University Press.

Dintel, Felipe (2003). Cómo se elabora un texto. Todos los pasos para expresarse por escrito con claridad y precisión. Barcelona: Alba Editorial, 2ª ed.

Ferrer, Virginia, Carmona, Moisés y Soria, Vanessa (Eds.) (2013). El Trabajo de Fin de Grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Madrid: McGraw Hill.

Golanó, Conxita y Flores-Guerrero, Rordrigo (2002). Aprender a redactar documentos empresariales. Barcelona: Paidos.

Román, Arquimedes (1992). Informes para tomar decisiones. Madrid: Deusto.

Sancho, Jordi (2014). Com escriure i presentar el millortreball acadèmic. Barcelona: Eumo.

Sarafini, María Teresa (2007). Cómo se escribe. Barcelona: Piadós.

Walker, Melissa (2000). Cómo escribir trabajos de investigación. Barcelona: Gedisa.

 

Enllaços amb eines per treballar les competències lingüístiques, comunicatives i de difusió:

http://www.upc.edu/slt/comcomunicar/

http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/

http://comunicaciencia.unirioja.es/

http://www2.udg.edu/biblioteca/Comcitardocuments/tabid/23146/language/ca-ES/Default.aspx

http://www.uab.cat/doc/llenguatge

 

Programari

El programari a emprar dependrà de la temàtica del treball.