Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500244 Estudis d'Àsia Oriental | OB | 3 | 2 |
2504012 Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | OT | 4 | 2 |
Es recomana haver cursat prèviament "Història d'Àsia" i "Història premoderna de l'Àsia Oriental".
Els objectius formatius d'aquesta assignatura són conèixer i analitzar la història d'Àsia Oriental (Xina, Japó, Corea i Taiwan, principalment) des de l'inici de la història moderna al món asiàtic (mitjans del segle XVI), fins a la història contemporània (actualitat). L'assignatura estudia les bases de la disciplina històrica, així com les relacions i interaccions històrico-culturals entre aquests països, basant-se en el marc geogràfic i cronològic d'aquesta regió de l'Àsia Oriental.
I: Imperialisme a l’Àsia
Tema 1. De la Primera guerra sino-japonesa a la guerra russo-japonesa (1894-1905)
II: Nacionalisme a Àsia Oriental
Tema 2. La Xina: (1900-1937)
• Dues Xines: la Xina del Guomindang (GMD) i la Xina del Partit Comunista Xinès (PCX) fins a l'esclat de la Guerra Sino-Japonesa el 1937.
Tema 3: el Japó (1900-1937)
• El Japó entre 1920 i 1941: l'avenç sobre Manxúria, el desenvolupament del feixisme japonès i el pla imperial japonès.
Tema 4: Corea (1910-1945)
• Colonització japonesa
III: La Segona Guerra Mundial a Àsia (1937-1945)
Tema 5. La Segona Guerra Mundial a la Xina
Tema 6. La Segona Guerra Mundial al Japó, Corea i Taiwan
IV: La Guerra Freda (1947-1991)
Tema 7. La Segona Guerra Civil xinesa (1946-1949)
Tema 8. La Guerra de Corea (1950-1953)
Tema 9. La Xina de Mao (1949-1976):
• L'establiment de la República Popular de Xina (1949-1952)
• El primer Pla Quinquennal (1953-1957)
• La Campanya de les Cent Flors (1956-1957)
• El Gran Salt Endavant (1958-1965)
• La Revolució Cultural (1966-1976)
Tema 10. Corea (1952-1989):
• Corea del Sud: les dictadures militars (1953-1988)
• Corea del Nord: Kim Il-sung (1948-1994)
Tema 11. El Japó (1945-1990)
• Ocupació nord-americana (1945-1952)
• El sistema de 1955 i el desenvolupament economicosocial (1955-1990)
Tema 12. Vietnam i Taiwan (1955-1988):
• Guerra del Vietnam (1955-1975)
• Taiwan: la dictadura de Chiang Kai-shek (1949-1975) i de Chiang Jing-guo (1975-1988).
V: Des de la fi de la Guerra Freda a Àsia fins a l'actualitat(1991-avui)
Tema 13. La Xina post-Mao:
• Els límits del reformisme de Deng Xiaoping (1979-1997) i els successos de Tiananmen (1989)
• La Xina de Jiang Zeming, Hu Jintao i l'enlairament de l'economia socialista de mercat (1993-2013)
Tema 14. Corea del Sud i Taiwan a partir de la dècada dels 90:
• Les lluites al carrer: el procés de democratització a Corea del Sud i Taiwan.
- Classes teòriques.
- Debats i discussions.
- Lectura comprensiva de textos acadèmics.
- Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.
- Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.
- Estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 50 | 2 | 1, 3, 4, 7, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis, treballs, tutories | 25 | 1 | 3, 4, 6, 7, 10, 14, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, lectura de textos | 63 | 2,52 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 19, 20 |
L'avaluació és avaluació continuada. Els estudiants han de demostrar el seu progrés realitzant activitats i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s'indiquen en el calendari el primer dia de classe. Totes les activitats tenen un termini que cal complir estrictament, segons el calendari de l’assignatura.
- Exàmens: 30%
- Treball grupal: 40%
- Treball individual: 30%
Avaluació
L’avaluació és continuada. L’alumnat ha de demostrar el seu progrés realitzant diverses activitats d’avaluació. La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitats i el seu pes sobre l’avaluació de l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el docent i l’estudiant.
Recuperació
Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.
En cas de recuperació, la nota màxima que pot obtenir l’estudiant és un 5.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.
Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens | 30% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 19, 20 |
Treball grupal | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Treball individual | 30% | 6 | 0,24 | 1, 3, 4, 6, 10, 14, 19, 20, 21 |
GENERAL
- CHESNEAUX, J.: Asia Oriental en los siglos XIX-XX, Editorial Labor, Nueva Clío, 1977.
XINA
- BOLINAGA, I.: La China de Mao. Del mito a Tiananmen, Anaya, Madrid, 2013.
- BREGOLAT, E.: La segunda revoluión china, Destino, Barcelona, 2007.
- CHESNAUX, J. y BASTID, M.: China. De las Guerras del Opio a la Guerra franco-china, 1840-1885, Vicens Vives, Barcelona, 1972.
- ESTEBAN RODRÍGUEZ, M.: China después de Tian’anmen. Nacionalismo y cambio político, Edicions Bellaterra, Barcelona, 2007.
- FISAC, T. y TSANG, S. (eds): China en trasición. Sociedad, cultura, política y economía, Edicions Bellaterra, Barcelona, 2000.
- GELBER, H.: El dragón y los demonios extranjeros. China y el mundo a lo largo de la historia, RBA, Barcelona, 2008.
- GERNET, J.: El mundo chino, Crítica, Barcelona, 2005.
- GUILLERMAZ, J.: Historia dePartido Comunista Chino, Ediciones Península, Barcelona, 1970.
- KAROL, K. S.: La Xina de Mao, Materials, Barcelona, 1967.
- MACFARQUHAR, R. y SCHOENHALS, M.: La revolución cultural china, Crítica, Barcelona, 2009.
- OLLÉ, M.: Made in China. El despertar social, político y cultural de la China contemporánea, Destino, Barcelona, 2005.
- SNOW, E.: China: la larga revolución, Alianza, Madrid, 1974.
- SPENCE, J. D.: En busca de la China moderna, Tusquets Editores, Barcelona, 2011.
- RÍOS, X.: China pide paso. De Hu Jintao a Xi Jinping, Icaria, Barcelona, 2012.
JAPÓ
- BEASLEY, W. G.: La restauración Meiji, Editorial Satori, Gijón, 2007.
- CHARTRAND, R.: Japanese War Art and Uniforms, 1853-1930, Schiffer, 2011.
- GORDON, A.: A Modern History of Japan. From Tokugawa Time to the Present, Oxford University Press, 2009.
- GOTO-JONES, C.: Modern Japan. A very Short Introduction, Oxford University Press, 2009.
- HENSHALL, K.: A History of Japan. From Stone Age to Superpower, Palgrave Macmillan, 2004.
- KINGSTON, J.: Contemporary Japan. History, Politics and the Social change since the 1980s, Blackwell Publish, 2011.
- MIMURA, J.: Planning for Empire. Reform Bureaucrats and the Japanese Wartime State, Cornell University Press, Ithaca and London, 2011.
- MUTEL, J.: Japón, El fin del shogunato y el Japón Meiji, 1853-1912, Vicens Vives, Barcelona, 1972.
COREA
- CUMINGS, B.: Korea´s place in the sun. A modern history, Norton, New York y London, 1997.
- FEFFER, J: Corea de Norte, Corea de Sur, RBA, Barcelona, 2004.
- HALBERTAM, D.: La Guerra Olvidada. Una historia de la Guerra de Corea, Crítica, Barcelona, 2008.
TAIWAN
- LU, Y.: Taiwan, Historia, política e identidad, Edicions Bellaterra, Barcelona, 2010.
- RÍOS, X.: Taiwán, el problema de China, Catarata, Madrid, 2005.
No s'utilitzarà cap programari.