Logo UAB
2022/2023

Pensament Clàssic de l'Àsia Oriental

Codi: 101537 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Artur Lozano Mendez
Correu electrònic:
artur.lozano@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Els temes del Mòdul 1 s'impartiran en castellà pel prof. Gustavo Pita. Els temes del Mòdul 2 s'impartiran en anglès pel prof. Artur Lozano.

Equip docent

Gustavo Pita Céspedes

Prerequisits

L'assignatura no demanda prerequisits acadèmics. Per a cursar-la amb veritable aprofitament, cal disposar d'hàbits de lectura, inquietud intel·lectual i esperit dialògic.

Objectius

En enllestir l'assignatura, les/els estudiants demostraran:

  • Conèixer i comprendre els conceptes bàsics del pensament clàssic d'Àsia Oriental a partir de lectures de traduccions de textos primaris i de material docent explicatiu;
  • Aplicar coneixements i comprensió dels conceptes bàsics del pensament clàssic d'Àsia Oriental a través de l'elaboració i defensa d'arguments;
  • Poder emetre judicis sobre la interpretació dels conceptes bàsics del pensament clàssic d'Àsia Oriental i sobre la seva aplicació a la resolució de problemes socials, econòmics i polítics, a través de reunir i interpretar dades rellevants;
  • Poder comunicar informació, idees, problemes i solucions relacionades amb els conceptes bàsics del pensament clàssic d'Àsia Oriental;
  • Haver adquirit les capacitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia en el camp del pensament d'Àsia Oriental.

Competències

  • Actuar seguint un codi deontològic propi de la pràctica professional.
  • Comprendre l'univers referencial de textos escrits i orals en les llengües de l'Àsia oriental.
  • Conèixer els grans corrents i moviments literaris, filosòfics i artístics de l'Àsia oriental.
  • Conèixer i comprendre el pensament clàssic, modern i contemporani de l'Àsia oriental.
  • Conèixer, comprendre, descriure i analitzar els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental.
  • Conèixer, comprendre, descriure, analitzar i valorar la història, el pensament i la literatura de l'Àsia oriental.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  • Resoldre situacions de conflicte.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Respectar la igualtat de gènere.
  • Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  • Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  • Treballar en equip en un context internacional multilingüe i multicultural.
  • Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar seguint un codi deontològic propi de la pràctica professional.
  2. Comprendre l'univers referencial de textos escrits i orals en les llengües de l'Àsia oriental.
  3. Conèixer els grans corrents i moviments literaris, filosòfics i artístics de l'Àsia oriental.
  4. Conèixer i comprendre el pensament clàssic, modern i contemporani de l'Àsia oriental.
  5. Conèixer, comprendre, descriure i analitzar els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental.
  6. Conèixer, comprendre, descriure, analitzar i valorar la història, el pensament i la literatura de l'Àsia oriental.
  7. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  8. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  9. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  10. Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  11. Resoldre situacions de conflicte.
  12. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  13. Respectar la igualtat de gènere.
  14. Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  15. Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  16. Treballar en equip en un context internacional multilingüe i multicultural.
  17. Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  18. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

MÒDUL 1: XINA

  1. Antics mites y creences.
  2. El confucianisme.
  3. El moisme.
  4. L'escola dels noms.
  5. El legalisme.
  6. El daoisme.
  7. L'escola del Yin i el Yang.
  8. El neodaoisme.
  9. El budisme.
  10. Introducció al neoconfucianisme. 

MÒDUL 2: JAPÓ

Budisme a Àsia:

  • Orígens i evolució històrica
  • Ensenyaments ètics i filosòfics
  • Corrents principals

Japó:

  • Budisme
  • Confucianisme 
  • Daoisme 
  • Shintō 

Metodologia

La metodologia de la docència contempla, d’una banda, lliçons on es farà una exposició i explicació general dels apartats del temari. Es facilitaran lectures per a la feina d’ampliació i consolidació de coneixements de l'alumnat. Una proporció de les lectures serà obligatòria, tant per a aconseguir un bon aprofitament de les classes com per a superar amb èxit les proves. 

Si s'estima oportú, es farà treball i comentari a les sessions a partir de documentació primària, la lectura de la qual s’haurà de fer individualment.

Per a l’elaboració dels treballs escrits, l’estudiant investigarà fonts acadèmiques i especialitzades, que després haurà de contrastar per, finalment, transmetre encertadament les seves pròpies conclusions.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe magistral 52,5 2,1 1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18
Tipus: Supervisades      
Debats a classe a partir de textos 5 0,2 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 50,5 2,02 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 14, 18

Avaluació

Avaluació continuada:

  1. Prova d'avaluació del Mòdul 1: Corrents de pensament a la Xina (30% de la nota final de l'assignatura).
  2. Prova d'avaluació del Mòdul 2: Budisme i corrents de pensament al Japó (30% de la nota final de l'assignatura).
  3. Treball individual (40% de la nota final de l'assignatura).

Altres consideracions 

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència. 

Revisió 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre l'equip docent i l’estudiant. 

Recuperació 

Podran accedir a la recuperació les/els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. 

L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota. 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, les/els docents comunicaran per escrit el procediment de recuperació. El/La docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola. 

Consideració de “no avaluable” 

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura. 

Irregularitats en les activitats d’avaluació 

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. 

S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'una autora o autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos o més estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a tot el grup.

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova sobre els continguts del Mòdul 1 30% 2 0,08 2, 3, 4, 5, 6, 7, 13, 14
Prova sobre els continguts del Mòdul 2 30% 2 0,08 2, 3, 4, 5, 6, 7, 13, 14
Treball individual escrit 40% 38 1,52 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Bibliografia

Bibliografia (Xina):

Cheng, Anne (2006) Historia del pensamiento chino. Barcelona: Edicions Bellaterra.

Feng Youlan (1991) Selected philosophical writings. Beijing: Foreign Languages Press.

Graham, Angus Charles (2012) El Dao en disputa. La argumentación filosófica en la China antigua. Traducción de Daniel Stern; revisión de Flora Botton. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Maspero, Henri (2000) El taoísmo y las religiones chinas. Valladolid: Editorial Trotta.

Xinzhong Yao (2001) El confucianismo. Madrid: Cambridge University Press.

Bibliografia (Japó):

Asian Philosophy. An International Journal of the Philosophical Traditions of the East: <http://www.tandfonline.com/toc/casp20/current>. Taylor and Francis.

Barnes, Gina L. (2007): State Formation in Japan: Emergence of a 4th-Century Ruling Elite. London: Routledge. <http://cataleg.uab.cat/record=b1770822~S1*cat>.

De Bary, William Theodore (1972). The Buddhist Tradition in India, China & Japan. New York: Vintage Books. <http://amzn.eu/gOdIEC3>.

De Bary, William Theodore; Gluck, Carol; Tiedemann, Arthur E. (eds.), Sources of Japanese Tradition—Volume 2: 1600 to 2000. Part One: 1600 to 1868. Abridged, Second edition, vol. 2, part 1, New York: Columbia University Press, 2006.  <http://cataleg.uab.cat/record=b1722626~S1*cat>.

De Bary, William Theodore; Gluck, Carol; Tiedemann, Arthur E. (eds.), Sources of Japanese Tradition—Volume 2: 1600 to 2000. Part One: 1868 to 2000. Abridged, Second edition, vol. 2, part 2, New York: Columbia University Press, 2006.  <http://cataleg.uab.cat/record=b1722626~S1*cat>.

De Bary, William Theodore; Keene, Donald; Tanabe, George; Varley, Paul (eds.), Sources of JapaneseTradition—Volume 1: From Earliest Times to 1600, second edition, vol. 1, New York: Columbia University Press, 2002.  <http://cataleg.uab.cat/record=b1722626~S1*cat>.

González Valles, Jesús (2002) Historia de la filosofía japonesa. Madrid: Tecnos. <http://cataleg.uab.cat/record=b1805369~S1*cat>.

Heisig, J. W., Kasulis, T. P., & Maraldo, J. C. (2011): Japanese Philosophy: A Sourcebook. Honolulu: University of Hawai’i Press. <http://cataleg.uab.cat/record=b1976978~S1*cat>, <http://www.amazon.es/dp/B00N5ESPLO>.

Kasulis, T. P. (2004). Shinto: The Way Home. Honolulu: University of Hawai’i Press. <http://cataleg.uab.cat/record=b1977769~S1*cat>

Naumann, Nelly (1998): Antiguos mitos japoneses. Barcelona: Herder. <http://cataleg.uab.cat/record=b1710034~S1*cat>.

Recursos de filosofia al fons documental de la UAB: <http://blogs.uab.cat/bhfilosofia/revistes/>

Stanford Encyclopedia of Philosophy: <http://plato.stanford.edu>. Metaphysics Research Lab, Center for the Study of Language and Information, Stanford University.

Swanson, P. L. (Paul L., & Chilson, C. (2006). Nanzan guide to Japanese religions. Honolulu: University of Hawai’i Press. <http://cataleg.uab.cat/record=b1822835~S1*cat>

Zavala, Agustín Jacinto (ed) (1995) Textos de la filosofía japonesa moderna / Antología, Vol. I. Zamora: El Colegio de Michoacán. <http://cataleg.uab.cat/record=b1385550~S1*cat>.

Zavala, Agustín Jacinto (ed) (1997) La otra filosofía japonesa / Antología, Vol. II. Zamora: El Colegio de Michoacán. <http://cataleg.uab.cat/record=b1430603~S1*cat>.

Programari

L’assignatura no requereix de programari particular més enllà del que és necessari per a tasques acadèmiques habituals.