Logo UAB
2022/2023

Pensament Modern i Contemporani de l'Àsia Oriental

Codi: 101536 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Gustavo Pita Céspedes
Correu electrònic:
gustavo.pita@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Manuel Pavon Belizon

Prerequisits

Per realitzar aquesta assignatura és aconsellable haver superat tots els crèdits del primer i segon curs del grau i especialment haver cursat l'assignatura 101537 Pensament clàssic d'Àsia Oriental. És necessari tenir un nivell adequat de comprensió lectora en anglès per realitzar un bon seguiment de les lectures de caràcter obligatori i complementari.

Objectius

L'assignatura té per objectiu presentar tot un conjunt d'aspectes determinants per a comprendre la modernitat i la contemporaneïtat filosòfica a la Xina i el Japó. La formació consisteix a estudiar i qüestionar, d'una manera progressiva i correlativa al llarg del semestre, els principals marcs de discurs que constitueixen els moviments filosòfics moderns i contemporanis als dos països. Per aconseguir-ho, es pretén dotar a l'alumnat dels coneixements necessaris sobre el context específic (històric, polític, cultural) dels autors i autores, textos i escoles de pensament. El curs vol proporcionar a l'alumnat la possibilitat d'identificar i situar als autors i autores, els textos i les escoles de la Xina i el Japó a l'interior de la situació particular i alhora global al qual pertanyen. Treballarem, doncs, al voltant del diàleg entre textos filosòfics, posicions específiques d'escoles de pensament i pensadors i pensadores, problemes dins un context particular, estudi d'eixos temàtics concrets, interrogacions filosòfiques, etc.

Competències

  • Actuar seguint un codi deontològic propi de la pràctica professional.
  • Conèixer els grans corrents i moviments literaris, filosòfics i artístics de l'Àsia oriental.
  • Conèixer i comprendre el pensament clàssic, modern i contemporani de l'Àsia oriental.
  • Conèixer, comprendre, descriure i analitzar els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental.
  • Conèixer, comprendre, descriure, analitzar i valorar la història, el pensament i la literatura de l'Àsia oriental.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  • Resoldre situacions de conflicte.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Respectar la igualtat de gènere.
  • Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  • Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  • Treballar en equip en un context internacional multilingüe i multicultural.
  • Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar seguint un codi deontològic propi de la pràctica professional.
  2. Conèixer els grans corrents i moviments literaris, filosòfics i artístics de l'Àsia oriental.
  3. Conèixer i comprendre el pensament clàssic, modern i contemporani de l'Àsia oriental.
  4. Conèixer, comprendre, descriure i analitzar els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental.
  5. Conèixer, comprendre, descriure, analitzar i valorar la història, el pensament i la literatura de l'Àsia oriental.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  8. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  9. Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  10. Resoldre situacions de conflicte.
  11. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  12. Respectar la igualtat de gènere.
  13. Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  14. Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  15. Treballar en equip en un context internacional multilingüe i multicultural.
  16. Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  17. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

Mòdul - Pensament japonès modern i contemporani

El pensament japonès des de l'època Edo a l'època Meiji (1603-1868).

El pensament japonès des de l'època Meiji fins a la Guerra de el Pacífic (1868-1945).

El pensament japonès des de la postguerra a l'actualitat. 

Mòdul - Pensament xinès modern i contemporani

Fonaments del pensament ‘modern’ a la Xina.

El pensament en el context reformista tardo-imperial.

Les idees revolucionàries: del periode republicà al maoisme.

Vessants del pensamient a la Xina actual (1980-actualitat). 

Metodologia

Es combinaran les classes magistrals amb el treball individual i la participació activa de l'alumnat. Les classes serviran per desenvolupar els continguts essencials de l'assignatura, que hauran de ser complementats per l'alumnat amb la realització de les lectures obligatòries que el professorat indiqui per cadascun dels mòduls. També es potenciarà la utilització de l'aula Moodle com espai comú per intercanviar informacions relatives al curs (informacions, debats, materials i recursos complementaris, etc.).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe magistral 49,5 1,98 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17
Tipus: Supervisades      
Treballs individuals, lectures orientades i tutories 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Tipus: Autònomes      
Lectures i preparació treballs acadèmics 52,5 2,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 17

Avaluació

L'avaluació és avaluació continuada. Les/Els estudiants han de demostrar el seu progrés realitzant activitats i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s'indiquen en el calendari el primer dia de classe. Totes les activitats tenen un termini que cal complir estrictament, segons el calendari de l’assignatura.

Les/Els estudiants hauràn de realitzar les següents activitats formatives:

Activitat 1: Prova escrita final Mòdul Xina (30% de l’avaluació final)
Activitat 2: Prova escrita final Mòdul Japò (30% de l’avaluació final)

Activitat 3: Redacció d'un article filosòfic (40% de l'avaluació final)

Altres consideracions

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.

Revisió

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el docent i la/elestudiant.

Recuperació

Podran accedir a la recuperació les/els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui aun 66,6% (dos terços) o més de la qualificaciófinal i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.

La/El estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota.

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.

Consideració de “no avaluable”

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.

Irregularitats en les activitats d’avaluació

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita final Mòdul Japò 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 17
Prova escrita final Mòdul Xina 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 17
Redacció d'un article filosòfic 40% 39 1,56 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Bibliografia

Bibliografia Bàsica Mòdul - Pensament modern i contemporani japonès

González Valles, Jesús, Historia de la filosofía japonesa; Madrid: Tecnos, 2002.

Heisig, James W., Kasulis, Thomas P., Maraldo, John C., Bouso García, Raquel (Eds.), La filosofía japonesa en sus textos; Barcelona: Herder Editorial, 2016.

Taguchi, Shigeru, Altobrando, Andrea (Eds.), Tetsugaku Companion to Phenomenology and Japanese Philosophy, Cham: Springer International Publishing, 2019.
En línia a: https://link-springer-com.are.uab.cat/book/10.1007/978-3-030-21942-0#about

Bibliografia Bàsica Mòdul - Pensament modern i contemporani xinès

Cheng, Anne, Historia del pensamiento chino; Barcelona: Edicions Bellaterra, 2006.

Cheng, Chung-Ying, Bunnin, Nicholas (Eds.), Contemporary Chinese Philosophy; Oxford: Blackwell, John Wiley & Sons, 2002.
En línia a: https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/book/10.1002/9780470753491

Feng Youlan, Selected philosophical writings; Beijing: Foreign Languages Press, 1991.

Xinzhong Yao, El confucianisme; Madrid: Cambridge University Press, 2001.

Programari

L’assignatura no requereix de programari particular més enllà del que és necessari per a tasques acadèmiques habituals.