Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500244 Estudis d'Àsia Oriental | OT | 4 | 1 |
Es recomana haver cursat l'assignatura Art i Cultura Popular d'Àsia Oriental de tercer curs del Grau d'Estudis d'Àsia Oriental. Com a assignatura de la menció Cultura, Art i Literatura d'Àsia Oriental, aquesta assignatura es complementa amb la d'Estudis Culturals Comparatius de l'Àsia Oriental, però no és obligatori cursar totes dues si no es desitja obtenir la menció. S'aconsella cursar aquesta assignatura als/a les estudiants que desitgin realitzar un Treball de Fi de Grau que tracti qüestions adreçades a l'estudi de la cultura popular i l'art contemporani.
Mòdul 1
Estudi de la teoria crítica i els estudis culturals: Es presentaran conceptes, escoles i pensadors clau de la teoria crítica i els estudis culturals, com també el seu reflex als estudis de la cultura popular japonesa contemporània. L'objectiu es proveir a l'alumnat amb les eines teòriques adients perquè es puguin aproximar des d'una perspectiva crítica a l'estudi d'obres, actors i fenòmens culturals.
Escoles:
Estudi de casos: aplicació transversal de l'utillatge teòric per a l’aproximació i estudi de diferents continguts, gèneres i temàtiques del manga, l’anime i altres produccions de la cultura popular japonesa contemporània (qüestions de gènere, cultures juvenils, ecologia, models de família, tradicions i noves tendències a la narrativa i a pràctiques de consum)..
Mòdul 2
El retrat com a pràctica artística i social a la Xina contemporània.
En aquesta part de l’assignatura analitzarem com el desenvolupament de les pràctiques del retrat i de l’autoretrat a l’últim segle són el reflex, per una banda, dels grans canvis que ha patit la societat xinesa i, per l’altra, de l’evolució de l’art en aquest país.
Es realitzarà un recorregut on es combinaran l’anàlisi de productes culturals d’àmbit artístic amb productes que són el resultat de pràctiques quotidianes, per així comprendre amb més profunditat aspectes i problemàtiques de la cultura i de la societat contemporània xinesa.
La metodologia docent consistirà en lliçons magistrals, comentaris de documents, visionats i supervisió de debat i diàleg a classe. La metodologia de l'anàlisi crítica i cultural s'adquirirà estudiant, llegint i comentant les aproximacions de diferents figures cabdals en els estudis culturals i aplicant-la a fragments de documents primaris, ja siguin films, capítols de sèries o fragments impresos.
Per a l'alumnat, aquesta assignatura exigeix un alt compromís de lectura per poder adquirir les eines teòriques rellevants i la capacitat d'incorporar de manera productiva aquestes eines a les habilitats intel·lectuals i dialògiques. El tipus de crítica i d'anàlisi que es pretén desenvolupar amb aquestes sessions escapa del model de crítica divulgativa i mediàtica que es consumeix d'ordinari. Les reflexions no es poden limitar a fer resums argumentals i reciclar comentaris de blogs; han de sustentar-se en un aparell i argumentació acadèmics. Cal desplegar estratègies comunicatives per a debatre a classe.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes i anàlisi de textos | 50 | 2 | 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Comentari i debat a partir de documents | 20 | 0,8 | 1, 4, 7, 10, 12, 13, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura individual | 46 | 1,84 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 14, 15, 16 |
Tasques d'avaluació:
Altres consideracions
La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, l'equip docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre docent i estudiant.
Recuperació
Podran accedir a la recuperació estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el professorat comunicarà per escrit el procediment de recuperació. La/El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.
Consideració de“no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'una autora o autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos o més estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a tot el grup.
Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Fitxes d'anàlisis de lectures i productes culturals a partir de continguts del Mòdul 2 | 30% | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 14, 15, 16 |
Prova sobre els continguts del Mòdul 1 | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Treball de grup: entrada de blog que analitzi una obra d'art o de cultura popular | 40% | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Mòdul 1
Storey, John (1997, 2009) Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. New York : Prentice Hall/Harvester Wheatsheaf. <http://cataleg.uab.cat/record=b1405435~S1*cat>.
Storey, John(2009) Cultural Theory and Popular Culture:A Reader. Harlow: Longman. <http://cataleg.uab.cat/record=b1847666~S1*cat>.
Barry, P. (1995). Beginning theory: an introduction to literary and cultural theory. Manchester: Manchester University Press. <http://cataleg.uab.cat/record=b1680655~S1*cat>; 4ª ed. (2017): <https://www.amazon.es/Beginning-Theory-Beginnings-Peter-Barry/dp/1526121794/>
Martinez, Dolores P. (ed) (2007) Modern Japanese Culture and Society. 4 vols. London; New York: Routledge. <http://cataleg.uab.cat/record=b1823242~S1*cat>.
Kinsella, S. (2014). Schoolgirls, money and rebellion in Japan. New York: Routledge. <http://cataleg.uab.cat/record=b1910486~S1*cat>.
Mes, Tom; Sharp, Jasper (2005) Midnight Eye Guide to New Japanese Film, The. Berkeley, Calif.: Stone Bridge Press <http://cataleg.uab.cat/record=b1675354~S1*cat>.
Sugimoto, Y. (2009). The Cambridge companion to modern Japanese culture. New York: Cambridge University Press. <http://cataleg.uab.cat/record=b1866341~S1*cat>.
Favell, Adrian (2012) Before and after Murakami. A Short History of Japanese Contemporary Art 1990-2011. Ed. Timezone 8.
Yamaguchi, Yumi (2007) Warriors of Art. A Guide to Contemporary Japanese Artists. <http://www.amazon.co.uk/dp/4770030312>.
Natsume, Fusanosuke; Saito, Nobuhiko (curators, eds) (2009): サンデー・マガジンンのDNA ~週刊少年漫画誌の50年~ (DNA of Sunday and Magazine. The 50 Yearsof Weekly Shonen Manga Magazines.) Kyoto Manga Museum <http://www.kyotomm.jp/english/event/spe/sundaymagazinedna.php>.
Toku Masami (curator, ed); Masuda Nozomi (contributor); Yamada Tomoko (contributor) (2008) 少女マンガパワー ―つよく・やさしく・うつくしく― Shojo Manga! Girl Power!. Kyoto Manga Museum <http://www.kyotomm.jp/HP/2008/05/shojo_manga_power.php>.
McCloud, S. (1993). Understanding comics. Northampton, MA: Kitchen Sink Press. <http://cataleg.uab.cat/record=b1276961~S1*cat>.
Denison, Rayna (2015) Anime: A Critical Introduction. London: Bloomsbury. <http://amzn.eu/36LTAUj>.
Lozano-Méndez, A. (ed) (2016). El Japón contemporáneo: una aproximación desde los estudios culturales. Barcelona: Edicions Bellaterra. <http://cataleg.uab.cat/record=b1975381~S1*cat>.
Positions - East Asia cultures critique. (2000-…). Durham, NC: Duke University Press. <http://cataleg.uab.cat/record=b1658166~S1*cat>.
Mechademia (2006-…). Minneapolis, MN: University of Minnesota Press. <http://cataleg.uab.cat/record=b1806582~S1*cat>.
Mòdul 2
Davis, E. L., (Ed.). (2005). Encyclopedia of Contemporary Chinese Culture. London; New York: Routledge.
Henriot, C., & Yeh, W. (Eds.). Visualising China, 1845-1965: Moving and Still Images in Historical Narratives, (407-434). Leiden: Brill.
Hou, H. (2002). On the mid-ground. H.-H., Yu (Ed.). Hong Kong: Timezone 8.
Johnston Laing, E. (2004). Selling Happiness: Calendar Posters and Visual Culture in Early Twentieth-century Shanghai. Honolulu:University of Hawaii Press.
King, R., (Ed.). (2010). Art in turmoil: the Chinese Cultural Revolution, 1966-76. Vancouver: UBC Press.
Manonelles, L. (2011). Arte experimental en China: conversaciones con artistas. Barcelona: Bellaterra.
Nelson, Robert S. & Stiff, Richard (Eds.). (2003). Critical Terms of Art History – Second Edition. Chicago: The University of Chicago Press.
Sullivan, M. (1996). Art and artists of twentieth-century China. Berkeley : University of California Press.
Wu, H., (2005). Transience: Chinese experimental art at the end of the twentieth century. Chicago: University of Chicago Press; David and Alfred Smart Museum of Art.
Wu, H., (Ed.). (2010). Contemporary Chinese Art: Primary Documents. New York: MoMa.
L’assignatura no requereix de programari particular més enllà del que és necessari per a tasques acadèmiques habituals.