Logo UAB
2022/2023

Economia Aplicada de l'Àsia Oriental

Codi: 101532 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Rosell Foxa
Correu electrònic:
jordi.rosell@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Roser Álvarez Klee

Prerequisits

Cal tenir capacitat per llegir i comprendre textos acadèmics en anglès. És convenient, encara que no és obligatori, tenir superada l'assignatura "Introducció a l'Economia" de primer curs.

Objectius

Al finalitzar l’assignatura, l’alumne serà capaç de: 

- Comprendre texts econòmics de revistes i diaris generals d’economia amb especial referència a l'Àsia Oriental.

- Comprendre la posició i el paper de l'Àsia Oriental a l'economia mundial.

- Conèixer i comprendre l'economia política de les diferents pautes de creixement i desenvolupament dels països de l'Àsia Oriental.

- Presentar un informe sobre algun aspecte concret d'un país o sector econòmic de l'Àsia Oriental.

Competències

  • Actuar seguint un codi deontològic propi de la pràctica professional.
  • Conèixer i comprendre les relacions socials, el protocol i la negociació en els processos de presa de decisions a l'Àsia oriental.
  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Conèixer, comprendre, descriure, analitzar i valorar les estructures i els processos econòmics de l'Àsia oriental i la seva inserció en l'economia global.
  • Descriure i analitzar de manera contrastiva el sistema d'organització, administració i gestió d'empreses a l'Àsia oriental.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dissenyar i gestionar projectes.
  • Promoure el desenvolupament sostenible.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  • Treballar en equip en un context internacional multilingüe i multicultural.
  • Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar seguint un codi deontològic propi de la pràctica professional.
  2. Avaluar els resultats obtinguts en el procés de cerca de la informació per documentar-se i actualitzar els coneixements de ciències polítiques, economia i sociologia.
  3. Conèixer i comprendre les relacions socials, el protocol i la negociació en els processos de presa de decisions a l'Àsia oriental.
  4. Conèixer, comprendre, descriure, analitzar i valorar les estructures i els processos econòmics de l'Àsia oriental i la seva inserció en l'economia global.
  5. Descriure i analitzar de manera contrastiva el sistema d'organització, administració i gestió d'empreses a l'Àsia oriental.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  8. Dissenyar i gestionar projectes.
  9. Promoure el desenvolupament sostenible.
  10. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  11. Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  12. Treballar en equip en un context internacional multilingüe i multicultural.
  13. Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  14. Utilitzar eines diferents per a fins específics en el camp de les ciències polítiques, l'economia i la sociologia.
  15. Utilitzar la terminologia específica de ciències polítiques, economia i sociologia.
  16. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

Tema 1: Entorn econòmic de l'Àsia Oriental. Integració regional i globalització.

Tema 2: Japó: La Restauració Meiji. Imperialisme i economia de postguerra.

Tema 3: Japó: El miracle econòmic japonès i les dècades perdudes.

Tema 4: Els quatre tigres asiàtics: Corea del Sud, Taiwan, Hong-Kong i Singapur.

Tema 5: Xina: Economia planificada. Reformes i desenvolupament econòmic.

Tema 6: La Xina i l'economia global. Comerç, inversió i projecció exterior.

Tema 7: Les economies emergents del sud-est asiàtic.

Metodologia

1. Activitats dirigides:

- Exposició del professor/a dels temes generals. A fi i efecte d’assolir els objectius establerts, aquesta assignatura se centra en classes teòriques.

- Resolució d’exercicis teòrics-pràctics amb els estudiants, en grup o individualment.

- Debats entre estudiants sobre el tema exposat i prèviament llegit o explicat.

- Presentacions.

2. Activitats supervisades:

- Exercicis per casa, lectures obligatòries.

3. Activitats autònomes:

- Treball de lectura i redacció, individualment o en grup. 

- Resum de les classes, comentari sobre texts, articles, llibres, etc.

L'estudiant ha de tenir en compte les notícies i les informacions publicades al Campus Virtual / Moodle.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes, exercicis teòrics i pràctics, presentacions i debats. 50 2 2, 4, 5, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Exercicis, lectures obligatòries. 34 1,36 1, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 16
Tipus: Autònomes      
Lectures i treballs escrits. 45 1,8 1, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 16

Avaluació

Avaluació continuada, la nota final és el resultat de ponderar:

- un 20% la nota del treball individual o col·lectiu

- un 40% la nota de l'examen primera part del curs

- un 40% la nota de l'examen segona part del curs

Altres consideracions 

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència. 

Revisió 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el docent i l’estudiant. 

Recuperació 

Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. 

L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota. 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola. 

Consideració de “no avaluable” 

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura. 

Irregularitats en les activitats d’avaluació 

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. 

S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen parcial I 40% 2 0,08 2, 3, 4, 5, 9, 14, 15
Examen parcial II 40% 2 0,08 2, 3, 4, 5, 9, 14, 15
Treball individual o col·lectiu 20% 17 0,68 1, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 16

Bibliografia

International economics : theory and policy / Paul R. Krugman, Maurice Obstfeld / Pearson / 2018 (document electrònic i llibre en paper disponible a la Biblioteca de Ciències Socials)

El Nuevo orden internacional en Asia-Pacífico / coordinadores Pablo Bustelo, Fernando Delage / Piramide / 2002 (llibre en paper disponible a la Biblioteca de Ciències Socials)

Programari

No es farà ús de programari específic.