Logo UAB
2022/2023

Societat de l'Àsia Oriental

Codi: 101525 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Blai Guarné Cabello
Correu electrònic:
blai.guarne@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

L'assignatura s'imparteix en català

Equip docent

Irene Masdeu Torruella

Prerequisits

Per a realitzar aquesta assignatura és aconsellable haver superat tots els crèdits del primer curs. Així mateix, és necessari poder llegir textos acadèmics en anglès.

Objectius

Societat de l’Àsia Oriental se centra en la consideració dels elements clau per a la comprensió sociocultural de les societats japonesa i xinesa contemporànies, fent especial èmfasi en els discursos representacionals relatius a la construcció cultural de la identitat col·lectiva i el seu encaix en el context de la globalització. L’objectiu principal de l'assignatura és conèixer i entendre la realitat actual de les societats japonesa i xinesa mitjançant les aproximacions teòriques de l'antropologia i la història cultural en la seva consideració dels discursos, les pràctiques i les institucions que integren aquestes societats. El propòsit últim de Societat de l’Àsia Oriental és contextualitzar els continguts desenvolupats en altres matèries del grau. Amb aquest propòsit, l'assignatura compta amb classes teòriques (mitjançant l'exposició del professor) i classes pràctiques en què es desenvolupen les lectures acadèmiques, es porten a terme debats i s'empren materials audiovisuals i complementaris.

Competències

  • Comparar i valorar críticament els diferents entorns socials en l'àmbit de l'Àsia oriental.
  • Conèixer i comprendre les característiques de la societat i dels processos socials d'Àsia Oriental.
  • Conèixer i comprendre les relacions socials, el protocol i la negociació en els processos de presa de decisions a l'Àsia oriental.
  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Conèixer la diversitat ètnica i cultural de l'Àsia oriental, les polítiques de gestió de la identitat de l'Àsia oriental i la seva evolució.
  • Conèixer la història, els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental per comprendre i valorar críticament temes socials, fenòmens i processos relacionats amb la regió.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Promoure el desenvolupament sostenible.
  • Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  • Resoldre situacions de conflicte.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Respectar la igualtat de gènere.
  • Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  • Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar els resultats obtinguts en el procés de cerca de la informació per documentar-se i actualitzar els coneixements de ciències polítiques, economia i sociologia.
  2. Comparar i valorar críticament els diferents entorns socials en l'àmbit de l'Àsia oriental.
  3. Conèixer i comprendre les característiques de la societat i dels processos socials d'Àsia Oriental.
  4. Conèixer i comprendre les relacions socials, el protocol i la negociació en els processos de presa de decisions a l'Àsia oriental.
  5. Conèixer la diversitat ètnica i cultural de l'Àsia oriental, les polítiques de gestió de la identitat de l'Àsia oriental i la seva evolució.
  6. Conèixer la història, els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental per comprendre i valorar críticament temes socials, fenòmens i processos relacionats amb la regió.
  7. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  8. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  9. Promoure el desenvolupament sostenible.
  10. Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  11. Resoldre situacions de conflicte.
  12. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  13. Respectar la igualtat de gènere.
  14. Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  15. Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  16. Utilitzar eines diferents per a fins específics en el camp de les ciències polítiques, l'economia i la sociologia.
  17. Utilitzar la terminologia específica de ciències polítiques, economia i sociologia.
  18. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

Societat japonesa

Tema 1. Societat i individu

Tema 2. Estructura social i cicle de vida: cultura familiar / cultura religiosa

Tema 3. Producció i reproducció social

Tema 4. Construcció social i política: cultura del treball / cultura educativa

Tema 5. Identitat col·lectiva i globalització

Societat xinesa

Tema 6. Estructura social

Tema 7. Cicle de vida i pràctiques rituals

Tema 8. Producció i reproducció social

Tema 9. Identitats col·lectives

Tema 10. Globalització, control social i debats contemporanis

Metodologia

Per a assolir els objectius establerts, aquesta assignatura inclou tant classes teòriques com pràctiques. Atès que es comparteix la seva docència, els professors informaran els estudiants sobre les característiques de les activitats d'avaluació el primer dia de classe. El treball que realitzen els estudiants se centra principalment en presentacions individuals o en grup, debats a classe sobre les lectures, anàlisi de documentals, cerques documentals, treballs escrits i proves parcials. Els estudiants han de mantenir-se al dia de les notícies i la informació publicades al Campus Virtual / Moodle.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 50 2 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Supervisades      
Treball escrit 34 1,36 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Tipus: Autònomes      
Estudi i lectura 45 1,8 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18

Avaluació

L'avaluació és avaluació continuada. Els estudiants han de demostrar el seu progrés realitzant activitats i proves. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s'indiquen en el calendari el primer dia de classe. Totes les activitats tenen un termini que cal complir estrictament, segons el calendari de l’assignatura.

- Prova d'avaluació societat japonesa (35%) i prova d'avaluació sobre societat xinesa (35%)

- Treball individual (30%)

Altres consideracions 

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència. 

Revisió 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el docent i l’estudiant. 

Recuperació 

Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. 

L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota. 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procedimentde recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola. 

Consideració de “no avaluable” 

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura. 

Irregularitats en les activitats d’avaluació 

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. 

S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova d'avaluació societat japonesa 35% 2 0,08 2, 3, 5, 6, 18
Prova d'avaluació societat xinesa 35% 2 0,08 2, 3, 5, 6, 18
Treball escrit 30% 17 0,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Bibliografia

Societat japonesa

Bestor, V.L.; T.C. Bestor & A. Yamagata eds. 2011. Routledge Handbook of Japanese Culture and Society. London; New York: Routledge.

Guarné, B. ed. 2017. Antropología de Japón: identidad, discurso y representación. Barcelona: Biblioteca de Estudios Japoneses CERAO-UAB, Ediciones Bellaterra.

Hendry, J. 2018. Para entender la sociedad japonesa. Barcelona: Biblioteca de Estudios Japoneses CERAO-UAB, Ediciones Bellaterra.

Kawano, S; G.S. Roberts & S.O. Long eds. 2014. Capturing Contemporary Japan: Differentiation and Uncertainty. Honolulu: University of Hawaii Press.

Martinez, D.P. ed. 2007. Japanese Culture and Society. London: Routledge.

Robertson, J. ed. 2008. A Companion to the Anthropology of Japan. Malden, MA; Oxford:  Blackwell Publishers.

Sugimoto, Y. 2016. Una introducción a la sociedad japonesa. Biblioteca de Estudios Japoneses CERAO-UAB, Ediciones Bellaterra.

Societat xinesa

Beltrán Antolín, J. 2013. “Sociedad y cultura china”, en  Kepa Sodupe y Leire Moure, eds., China en el escenario internacional: Una aproximación multidisciplinar. Bilbao: Servicio Editorial Universidad del País Vasco, pp. 107-148.

Cheng L. ed. 2010. China’s Emerging Middle Class: Beyond Economic Transformation. Washington: Brookings Institution Press.

Khun Eng K.; G. Guiheux eds. 2009 Social Movements in China and Hong Kong. Amsterdam: Amsterdam University Press.

Gamer, R.E. ed. 2003. Understanding Contemporary China. Boulder: Lynne Rienner.

Perry, E.J.; Selden, M. eds. 2000. Chinese Society. Change, Conflict and Resistence. Londres: Routledge.

Stockman, N. 2000. Understanding Chinese Society. Cambridge: Polity Press.

Zang, X. ed. 2011. Understanding Chinese Society. New York: Routledge.

Programari

No es farà ús de programari específic.