Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | FB | 1 | 2 |
Aquesta assignatura no té prerequisits oficials.
Aquesta assignatura pretén, des de la perspectiva de l'Antropologia Social i Cultural, introduir als estudiants als diferents àmbits de la intervenció sociocultural, ja sigui tant en el procés d'anàlisi o diagnòstic de la problemàtica, com en la definició de polítiques socials des d'una perspectiva de la diversitat social i cultural, i amb especial atenció a qüestions relacionades amb la desigultat i estratificació social, minories ètniques, població immigrant i altres grups exclosos o en risc d'exclusió.
PROGRAMA
Tema 1. Introducció
Tema 2. Per què l'Antropologia en la intervenció sociocultural?
Tema 3. Contextos i àmbits de la intervenció sociocultural
Tema 4. Conceptes, perspectives teòriques i posicionaments ètics
Tema 5. Aproximació a la pràctica antropològica en l'àmbit de la intervenció social
Activitats formatives: classes teòriques i pràctiques dirigides, lectures i realització de treballs.
Metodologia docent: classes magistrals, visionat de documentals, debats, lectura individual i discussió en grup.
La metodologia docent i l’avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i pràctiques dirigides pels professors | 31 | 1,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11 |
Discusions a l'aula | 6 | 0,24 | 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals presencials | 5 | 0,2 | 3, 4 |
Tutories treball tutoritzat | 25 | 1 | 3, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de d'informació (biblioteques o d'altres fons) | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11 |
Estudi personal | 40 | 1,6 | 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11 |
Lectura | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
30% Prova escrita de la matèria impartida a classe
50% Treball Final
20% Participació a classe i entrega d'exercicis a l'aula.
Cal treure una nota mínima de 5 a l'examen per a que faci mitja amb la resta de les notes.
Serà possible recuperar tant la prova escrita com el treball final. Però NO seran recuperables ni la participació ni les activitats que es faran a l'aula durant les classes.
Un estudiant no serà avaluable si no ha realitzat com a mínim 2/3 de les proves avaluatives de l'assignatura.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor/a informarà l'alumnat (Moodle) del procedimient i data de revisió de les qualificacions.
PLAGI:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
AVALUACIÓ EN CAS DE NO-PRESENCIALITAT:
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació i activitats a l'aula | 20% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 11, 12 |
Prova escrita | 30% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Treball Final | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11 |
Bibliografia
Bastide, R. (1971) Antropología aplicada. Buenos Aires: Amorrortu.
Chambers, E. (1989) Applied anthropology : A Practical Guide. Illinois: Waveland Press.
De la Cruz, I. (coord.) (2002) Introducción a la Antropología para la Intervención Social. Valencia: Tirant Lo Blanch.
Eddy, E. M., and Partridge W. L.(1987) Applied Anthropology in America. New York: Columbia University Press.
Feixa, C. (2006) Jóvenes "latinos" en Barcelona : espacio público y cultura urbana. Barcelona : Anthropos : Ajuntament de Barcelona.
Foster, G. M. (1974) Antropología Aplicada. México: Fondo de Cultura Económica.
Giménez , C.(1999) Antropología más allá de la academia: aplicaciones, contribuciones, prácticas e intervención social. Santiago de Compostela: Federación de Asociaciones de Antropología del Estado Español etc.
Jabardo, M.; Monreal, P. y Palenzuela, P. (coords.) (2008) Antropología de orientación pública: visibilización y compromiso de la antropología. Serie, XI Congreso de Antropología de la FAAEE, Donostia, Ankulegi Antropologia Elkartea [en línea] <www.ankulegi.org>. Consultado el 29-06-2015
Kaplan, A. (1996) Variabilidad en los procesos de integración social, aculturación e identificación en los colectivos de inmigrantes senegambianos en Catalunya. Bellaterra Barcelona: Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Kaplan, A.(1998) De Senegambia a Cataluña. Procesos de aculturación e integración social. Barcelona: Fundació La Caixa.
Pujadas, J.J. (1993) Etnicidad: identidad cultural de los pueblos. Madrid: Eudema.
Romaní, O.(2006) “Barcelona desde la Academia o los avatares de una antropología implicada”, a: Feixa C. (dir.); Porzio L.; Recio C. (coords.). Jóvenes latinos en Barcelona. Espacio público y cultura urbana, Barcelona, pp. 277-283.
San Román, T. (1996) Los muros de la separación: Ensayo sobre alterofobia y filantropía. Madrid; Bellaterra: Tecnos; Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Publicacions.
San Román, T. (1994) La diferència Inquietant: velles i noves estratègies culturals dels gitanos. Barcelona: Fundació Serveis de Cultura Popular : Alta Fulla.
San Román, T. (1990) Vejez y cultura: hacia los límites del sistema. Barcelona: Fundación Caja de Pensiones.
San Román, T.(1986) Entre la marginación y el racismo: reflexiones sobre la vida de los gitanos. Madrid: Alianza Editorial.
San Román, T. (1976) Vecinos gitanos. Madrid: Akal.
San Román, T. (1984) Gitanos de Madrid y Barcelona : ensayos sobre aculturación y etnicidad. Bellaterra: Universidad Autónoma de Barcelona.
Van Willigen, J. (1986) Applied Anthropology : An Introduction. Massachusetts: Bergin abd Garvey.
Viola, A. (2000) Antropología del desarrollo : teorías y estudios etnográficos en América Latina. Barcelona: Paidós.
/