Logo UAB
2022/2023

Economia del turisme

Codi: 101206 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500894 Turisme OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Albert Vancells Farraró
Correu electrònic:
albert.vancells@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Ferran Armada Ramírez

Prerequisits

No hi ha prerequisits tot i que un cert coneixement de Teoria Econòmica.

Objectius

El curs d'Economia del Turisme té com a objectiu cobrir els enfocs essencials per al sector turístic des d'un punt de vista macroeconòmic. L'objectiu del curs és doble: primer, estudiar l'impacte econòmic i la contribució del turisme a nivell local, nacional i internacional; i segon, comprendre el funcionament dels  agregats i les diferents circumstàncies econòmiques que afecten el sector turístic per millorar les capacitats dels estudiants per analitzar i prendre decisions en l'entorn empresarial turístic.

El curs s'organitza en classes magistrals i activitats orientades i d'auto estudi, amb un equilibri entre teoria i pràctica. En les sessions teòriques, s'utilitzaran diferents models per estudiar, de manera simplificada, els següents temes:

• Definició i determinants de les principals variables econòmiques agregades, com ara el nivell de producció de béns i serveis, ocupació, preus, tipus d'interès, tipus de canvi.

• Una introducció als temes de creixement i economia del desenvolupament en el context turístic.

• Els impactes de la indústria turística sobre l'economia a Espanya i alguns països veïns.

• Els efectes de les polítiques econòmiques implementades pel govern sobre l'economia i sobre el sector turístic en particular.

Es pretén que l’estudiant pugui relacionar els coneixements adquirits amb la realitat macroeconòmica actual i el seu context. En acabar el curs podrà analitzar el funcionament de les economies mixtes actuals i s’haurà familiaritzat amb les estadístiques més rellevants.

També es realitzaran algunes activitats dirigides a analitzar els impactes econòmics que genera el turisme en alguns països del nostre entorn.

Els objectius comporten desenvolupar dos tipus de competències: específiques —sobre els conceptes, mètodes, instruments i indicadors típics de la macroeconomia— i també competències transversals —capacitat d’anàlisi deductiva, inclosa l’anàlisi gràfica, raonament crític, etc

També s'introduirà la perspectiva de gènere en les diferents activitats desenvolupades al llarg del curs.

 

Competències

  • Analitzar la informació tant quantitativa com qualitativa relativa a la dimensió econòmica del sector turístic així com a les seves empreses (característiques de les empreses, evolució del pes del turístic, estudis de mercat, etc.).
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Identificar i avaluar els elements del sistema turístic i la seva interacció amb l'entorn, així com el seu impacte.
  • Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
  • Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  • Presentar i negociar davant dels diferents organismes projectes i plans de desenvolupament turístic aplicats a zones i regions determinades.
  • Treball en grup.
  • Valorar la dimensió econòmica del turisme a diferents escales i analitzar la interrelació entre elles.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els efectes de pertorbacions de la demanda i l'oferta en economies tancades i obertes.
  2. Associar l'estructura tecnològica de l'empresa amb l'estructura de costos i descriure els processos de translació.
  3. Avaluar el funcionament i la conjuntura actual de l'economia espanyola.
  4. Avaluar la incidència de l'activitat tributària del govern en el sector.
  5. Descriure la dimensió econòmica del turisme a escala micro i macro, subsectorial, a nivell de fluixos i d'àrees geogràfiques segmentats a diferent nivell.
  6. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  7. Diferenciar els efectes d'equilibri en règims diferents de competència.
  8. Identificar els moviments internacionals de factors i analitzar els mercats corresponents.
  9. Identificar les pautes del desenvolupament turístic espanyol, el seu marc institucional i l'evolució del mercat.
  10. Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  11. Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
  12. Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  13. Treball en grup.

Continguts

Introducció: Turisme i Macroeconomia

Tema 1. Principals variables i qüestions macroeconòmiques

  1. Introducció i objectius de la macroeconomia i el context internacional
  2. Conceptes bàsics: valors nominals i reals; producció agregada, mercat laboral, ocupació i atur, pressupost públic, balança de pagaments

Tema 2. Economia real: Producció Agregada, Comptabilitat Nacional i Creixement Econòmic

  1. Agregats econòmics: producció i renda, el flux circular de la renda i despeses.
  2. Components i  mètodes per calcular el PIB i renta nacional

Tema 3. Preus i inflació

  1. El nivell general de preus: conceptes i mesurament
  2. Tipus i efectes de la inflació
  3. Competitivitat i preus en el sector turístic
  4. Efectes del turisme en el nivell de preus dels destins

Tema 4. Mercat laboral i atur

  1. El mercat laboral: oferta i demanda laboral
  2. Atur: teories i polítiques
  3. Mercat laboral en el sector turístic: característiques de l’ocupació (temporalitat, estacionalitat, diferències salarials) i desocupació

Tema 5.  El Sector Públic

  1. El paper econòmic de l’Estat.
  2. Ingressos i despesa pública: dèficit públic i el multiplicador fiscal
  3. Política macroeconòmica: efectes i dubtes
  4. Intervenció del govern en el sector turístic

Tema 6. Altres temes de l'economia turística

  1. Impactes econòmics. El creixement econòmic del turisme
  2. Multiplicador turístic
  3. Estacionalitat
  4. Altres

Metodologia

Es combinaran les classes magistrals de la teoria, amb classes d’activitats dirigides i de pràctiques en base a la teoria.

També hi haurà una part d’autoaprenentatge, sobretot de la part del temari que es pot estudiar a través de la documentació i bibliografia aportada.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Teoria 35 1,4 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
El.laboració de tasques 20 0,8 6, 10, 11, 12, 13
Tutories 25 1 6, 10, 11, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Estudi 40 1,6 6, 11

Avaluació

Avaluació Contínua:

 a) Dues proves individuals basades en teoria i exercicis (50% de la nota final). En aquests exàmens s'haurà d'obtenir una qualificació mínima de 4 per poder superar l'avaluació única

b) Exercicis individuals i grupals desenvolupats al llarg del semestre (20% de la nota final).

c) Treball aplicat i presentació pública (30% de la nota final).

 

 Avaluació final:

Els estudiants que no superin l'avaluació contínua, s'avaluaran mitjançant la segona opció (avaluació única) i no es tindrà en compte cap de les qualificacions obtingudes durant el semestre. Aquells estudiants que no hagin seguit l'avaluació continuada només tindrandret a l'examen de reavaluació.

 Reavaluació: Es presentaran aquells estudiants que no hagin aprovat l'examen final o que no hagin seguit l'avaluació continuada.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig de recerca 25 21 0,84 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Examen I 25 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11
Examen II 30 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11
Exercicis Individuals i en grup 20 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Bibliografia

- BLANCHARD, Olivier (2017): Macroeconomia. 7ª Ed. Pearson Prentice Hall. Available online at the UAB library. 
- CASADO GARCIA-HIRSCHFELD, M. et al (2022): Economía Internacional y Turismo. Ed Sanz y Torres.  ISBN 978-84-18316-21-0
- LORENTE DE LAS CASAS, Andrés, et al (2005): Economía y Turismo. Prácticas. McGraw-Hill. ISBN: 84-481-4358-2.
- MANKIW, N.G (2020): Macroeconomía. 10a. Edició. Antoni Bosch. Barcelona
- MOCHÓN, Francisco (2004): Economía y Turismo. McGraw-Hill. 2a edicion. ISBN: 84-481-4237-3.
- TURNER, R. (2016) Travel & Tourism Economic Impact 2015 WORLD. World Travel & Tourism Council (WTTC). Available online at WTTC webpage.
- TRIBE, J. (2000). Economía del ocio y el Turismo. Editorial Síntesis. Available at the UAB library.
- UNWTO (2013). Economic Crisis, International Tourism Decline and its Impact on the Poor, World Tourism Organization (UNWTO) and International Labour Organization (ILO), Madrid, Spain. Available online at ILO website.

Programari

No n'hi ha.