2022/2023
Economia de les Polítiques Socials
Codi: 101157
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500262 Sociologia |
OT |
4 |
2 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics |
OT |
3 |
2 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics |
OT |
4 |
1 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics |
OT |
4 |
2 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- Sí
Equip docent
- Guadalupe Souto Nieves
Prerequisits
Es molt recomanable haver superat l'assignatura Economia Política de primer curs.
Objectius
L’assignatura es proposa estudiar, analitzar i avaluar les polítiques socials (seguretat social, sanitat, educació, rendes mínimes). El curs pretén donar als estudiants coneixements generals sobre els problemes fonamentals de política pública a què s’enfronten els països Europeus i de la OCDE en l’actualitat . El curs s’estructura en tres grans blocs. En la primera part es presenten els conceptes bàsics de l’economia pública. La segona part del curs es dedica a analitzar les diferents polítiques socials. La tercera part es cobrirà principalment mitjançant presentacions a classe per part de l’alumnat.
Competències
Sociologia
- Analitzar problemes derivats de l'aplicació de polítiques públiques i de situacions de conflicte reconeixent la complexitat dels fenòmens socials i de les decisions polítiques que afecten la democràcia, els drets humans, la justícia social i el desenvolupament sostenible.
- Aplicar els conceptes i els enfocaments de la teoria sociològica, especialment les explicacions de les desigualtats socials entre classes, entre gèneres i entre grups ètnics, a la posada en pràctica de les polítiques públiques i a la resolució de les situacions de conflicte.
- Avaluar la qualitat del propi treball.
- Avaluar les aportacions dels enfocaments sociològics a l'estudi de la cultura, l'educació, la interacció entre societat i medi ambient, la política social i el treball.
- Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
- Demostrar que es comprenen els enfocaments de la teoria sociològica, així com els diversos vessants, interpretacions i el context històric.
- Demostrar que es comprenen les anàlisis dels fenòmens socials presentades en llengua anglesa, i observar-ne els punts forts i febles.
- Descriure els fenòmens socials de manera teòricament rellevant i tenint en compte la complexitat dels factors implicats, de les seves causes i dels seus efectes.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
- Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics
- Descriure l'origen i el desenvolupament dels principals conflictes socials, polítics i econòmics actuals.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- Reconèixer el disseny institucional i regulador, així com les principals polítiques econòmiques implementades per les economies actuals a diferents escales per gestionar el creixement econòmic i les seves oscil·lacions cícliques.
- Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar els fets econòmics i les decisions en termes d'eficiència i equitat.
- Avaluar els principals programes de despesa social i els seus efectes sobre el creixement econòmic.
- Avaluar la qualitat del propi treball.
- Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
- Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
- Comparar els diferents enfocaments teòrics sobre la política social.
- Comparar la lectura de les polítiques socials des de diferents ideologies presents en la realitat social d'Espanya i de Catalunya
- Comparar la lectura de les polítiques socials des de diferents ideologies presents en la realitat social d'Espanya i de Catalunya.
- Comprendre les interpretacions socials de la política social d'acord amb aquests enfocaments.
- Definir els conceptes sociològics que interpreten la política social.
- Definir els fenòmens socials subjacents a les polítiques socials i els conflictes sobre les necessitats socials.
- Demostrar capacitat d'adaptació en entorns canviants.
- Demostrar que es comprenen les anàlisis dels fenòmens socials presentades en llengua anglesa, i observar-ne els punts forts i febles.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Distingir els conceptes sociològics, així com els mètodes i les tècniques de recerca social comunament utilitzats per analitzar la política social.
- Distingir les polítiques socials subjacents a uns conflictes determinats.
- Expressar els debats al voltant d'aquests enfocaments, pel que fa a la política social.
- Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
- Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
- Identificar el paper del sector públic en l'economia espanyola.
- Organitzar la feina adequadament, tant pel que fa a la gestió del temps com a l'ordenació i la planificació.
- Relacionar els conceptes, els mètodes i les tècniques utilitzats per analitzar la política social amb els debats teòrics i metodològics generals.
- Relacionar els debats al voltant d'aquests enfocaments, pel que fa a la política social, amb el context històric en el qual han sorgit.
- Relacionar les explicacions de les desigualtats d'accés i impacte de les polítiques socials amb els debats teòrics i metodològics generals
- Relacionar-los amb els debats sobre l'estat, el canvi social i la desigualtat.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
- Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
- Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.
- Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
Continguts
1. Introducció i revisió d'alguns fonaments microeconòmics
Teoria del consumidor. Teoria del productor. L'eficiència dels mercats competitius. Els dos teoremes fonamentals de l'Economia del Benestar.
2. Fonaments de la intervenció pública
Eficiència i equitat. Les fallides de mercat: competència imperfecta, béns públics, externalitats, mercats incomplets, informació imperfecta, atur i inflació. Redistribució i béns mèrit. Pobresa i desigualtat.
3. La despesa social
Panorámica de la despesa social a Espanya i a l’OCDE. Justificació de la necessitat de despesa social: redistribució interpersonal i intergeneracional de de la renda. Efectes de l’envelliment de la població.
4. Els programes de manteniment de rendes
Els programes de rendes mínimes: renda mínima garantida, renda bàsica universal, impost negatiu sobre la renda, crédits fiscals a les rendes de treball
5. Pensions i el sistema de la seguretat social.
Justificacions dels programes de provisió pública envers la provisió privada. Disseny del sistema: sistema de repartiment envers sistemes de capitalització. L'equitat en la seguretat social contributiva. El problema demogràfic: taxa de dependència. Les vies de reforma.
6. Provisió pública de salut
Justificacions del finançament, provisió i regulació públics al mercat de serveis sanitaris. Informació imperfecta, externalitats, incertesa en la demanda, equitat en la sanitat. Els programes sanitaris: objectius i instruments.
7. Provisió pública d'educació
Característiques del mercat de serveis educatius: Imperfeccions del mercat de capitals, informació imperfecta, externalitats. L'equitat en l'educació: igualtat d'oportunitats envers lliure elecció. Els programes educatius: objectius i instruments.
Metodologia
Les classes alternaran l'explicació amb els seminaris i les presentacions orals dels estudiants.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
L’avaluació del curs constarà de quatre activitats en total, dos casos pràctics (amb un pes d’un 15% el primer i un 25% el segon) i dos proves teòriques (amb un pes de 30% cadascuna). Les dates de totes les activitats d’avaluació seran anunciades al començament del curs.
En cas de detectar-se plagi en alguna de les proves d'avaluació, la calificació de la prova serà 0.
Per a superar l'assignatura han d'haver-se realitzat totes les proves, obtenint una nota mitjana ponderada de 5,0 o superior.
D'acord amb l'article 112.3 de la Normativa acadèmica de la UAB, l'alumnat que no superi l'assignatura pot realitzar un examen de recuperació, a la data programada per la Facultat, sempre que hagi participat al menys en 2/3 de les proves d'avaluació continuada, i hagi obtingut una nota mitjana ponderada igual o superior a 3,5.
D’acord amb l’article 117.2 de la Normativa Acadèmica de la UAB, l’avaluació de l'alumnat repetidor podrà consistir en una sola prova de síntesi. L’alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat, caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Discussió i presentació oral de les lectures |
40% |
8
|
0,32 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
|
Proves escrites |
60% |
3
|
0,12 |
1, 2, 3, 6, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 28
|
Bibliografia
Projecte CORE, La Economía, e-libro abierto: https://www.core-econ.org/project/la-economia/
Rosen, H.S. i Gayer, T. (2014), Public Finance, McGraw Hill.
Stiglitz, J.E. (1995), La Economía del Sector Público, 2nd ed, Barcelona: Ed. Bosch.
Diferents materials que el professor/a anirà anunciant i proporcionant durant el curs.
Programari
No es necessita cap programari específic més enllà de l'ús d'un processador de textos i fulls de càlcul.