Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500262 Sociologia | OB | 3 | 2 |
Estudis en Ciències Socials
L’assignatura pretén afavorir el coneixement i la reflexió crítica al voltant del treball, entès en un sentit ampli, en el marc de les societats desenvolupades contemporànies. S’entén el treball com una relació social que defineix situacions i processos de desigualtat. Interessa, doncs, posar de manifest les distintes dimensions socio-organitzatives que emmarquen el treball i l’activitat laboral, els grups i actors socials que hi participen i les seves estratègies. Finalment, el domini de les eines i fonts estadístiques i documentals bàsiques sobre la matèria, també constitueix un objectiu central de l’assignatura. Aquests objectius lligats al contingut específic de la matèria, es complementen amb la finalitat de promoure la capacitat d’aprenentatge autònom i cooperatiu de l’alumnat.
Perspectives i enfocaments. Un diàleg interdisciplinari. Sociologia del Treball. Sociologia Industrial i de l’Empresa. Sociologia de les Relacions Industrials. Sociologia Econòmica.
El objecte de la Sociologia del Treball. La pluralitat de significats del treball. La construcció social del treball: el treball en les diferents cultures. El concepte de treball en els clàssics: Marx (alienació), Durkheim (anomia) i Weber (racionalització). Treball i ocupació: models històrics. 5. La reconceptualització del treball avui.
Marc conceptual: Definició de treball, ocupació i professió. Definicions i mesures estadístiques de l'ocupació (EPA, INEM i d’altres fonts).
Divisió tècnica del treball. Racionalització del treball en el capitalisme. Divisió tècnica: tesi del control versus tesi de la productivitat. Els principis del taylorisme i del fordisme. Implicacions socials, sindicals i laborals del taylorisme- fordisme: norma d’ocupació, drets ciutadania social i cohesió social.
Divisió sexual del treball. Treball productiu i treball reproductiu. Gènere i desigualtat en el mercat de treball. Producció i reproducció com àmbits interdependents. Models de reproducció en el capitalisme avançat.
Divisió Internacional del Treball. Teories del desenvolupament i de la modernització. Asimetries entre centre i perifèria. Globalització i efectes sobre la ocupació.
L’objecte de la Sociologia de l’ocupació. Un diàleg entre sociologia i economia. El diàleg entre economia i sociologia en relació al mercat de treball. Definició del mercat de treball en la teoria econòmica clàssica i neoclàssica. Els límits de la teoria neoclàssica. Teories institucionalistes i marxistes del mercat de treball. Les bases teòriques de la segmentació.
Les relacions laborals: definició. Els actors socials: sindicats, empresaris i Estat. El conflicte a les relacions laborals. La negociació col·lectiva com generadora de normes. Les relacions laborals a Espaya.
Crisi i transformacions del model d'acumulació Keynesià-Fordiste: les transformacions de l'ocupació. La precarització de l'ocupació. Les reformes en el sistema de negociació col·lectiva. Les Reformes del Sistema de Benestar: pensions per desocupació i pensions de jubilació.
Polítiques d’ocupació a Espanya i a la Unió Europea. Els factors contingents de les polítiques d’ocupació. Els Quatre Pilars i les directives sobre l’ocupació de la UE. Polítiques d'ocupació i polítiques d'igualtat. La posició social dels actors en les polítiques d’ ocupació.
Tendències de la sociologia del treball.
Reptes i línies d’investigació en la Sociologia del Treball.
L'assignatura inclou tres tipus d'activitats:
a) Activitats dirigides.
b) Activitats supervisades.
c) Activitats autònomes.
La metodologia docent s'adequa a aquesta tipologia. Combina sessions magistrals amb treball supervisat i autònom individual i grupal per part de l'alumnat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
ACTIVITATS DIRIGIDES I INTERACTIVES | 86 | 3,44 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18 |
Debat lectures obligatòries | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 15, 18 |
Pràctiques a classe, comentari de taules, estudi de cas | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació dels textos que seràn objecte de control a classe | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18 |
Redacció del treball de curs | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18 |
Tutories i comentaris d'examens | 2 | 0,08 | 1, 2, 10, 12, 13, 14, 18 |
L’avaluació habitual de l’assignatura es planteja en forma d’avaluació continuada. L'assistència a les sessions pràctiques i de seminari és obligatòria.
Inclou tres tipus d'evidències:
1) Role Playing (20%, en grup)
2) Estudi de cas (30%, en grup)
3) Examen (50%, individual)
Re-avaluació:
Es donarà la possibilitat a l'alumnat de presentarse a la prova de re-avaluació corresponent a l'examen. Les activitats de seminaris i treballs en grup no seran objecte de re-avaluació.
D’acord amb l’article 117.2 de la Normativa acadèmica de la UAB, l’avaluació de l'alumnat repetidor podrà consistir en una sola prova de síntesi. L’alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat, caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.
Per favor, tingueu present les normes acadèmiques bàsiques sobre com citar i evitar el plagi (https://www.uab.cat/doc/GuiaCitesiPlagiEstudiants)
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Estudi de cas | 30% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19 |
Examen (prova individual) | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Grup de discussió | 20% | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19 |
NOTA: el llistat de bibliografia bàsica per temes i de les referències bàsiques per al desenvolupament de les activitats en grup estarà disponible al campus virtual
Manual de referència
Köhler-H.D., Martín Arrtiles, A.. (2021) Manual de la sociología del trabajo y de las relaciones laborales, Madrid: Delta Ediciones. 4arta. Eddición.
Bibliografia general de suport
Alonso, L.E. (2000). Trabajo y postmodernidad: el empleo débil. Madrid: Ed. Fundamentos.
Agulló, Esteban (2001). “Entre la precariedad laboral y la exclusión social: los otros trabajos, los otros trabajadores.”[En Agullo, E. (coord): Trabajo, individuo y sociedad. Madrid: Pirámide.
Bauman, Z. (2000). Trabajo, consumismo y nuevos pobres. Barcelona: Gedisa.
Beaud, S. i Pialoux, M. (2015). Repensar la condición obrera. Investigación en las fábricas de Peugeot de Sochaux-Monbéliard. Buenos Aires: Antropofagia. [edición original francesa: (1999). Retour sur la condition ouvière. Paris: Fayard] https://lostrabajadoresenargentina.files.wordpress.com/2013/09/beaud-y-pialoux-2015-repensar-la-condicic3b3n-obrera.pdf
Beck, U. (2000): Un nuevo mundo feliz. Barcelona: Paidós.
Boltanski, L. Chiapello, E. (2002). El nuevo espíritu del capitalismo. Madrid: Akal.
Borderías, C.; Carrasco, C.; Alemany, C. (comp.1994) Las mujeres y el trabajo. Rupturas conceptuales. Madrid-Barcelona: Icaria-FUHEM
Castel, R.(1995). La metamorfosis de lacuestión social.Barcelona: Paidós.
Castells, M. (1996). La era de la información. Madrid: Alianza Editorial.
Castillo Mendoza, C.A. (coord.1999). Economía, organización y trabajo. Un enfoque sociológico. Madrid: Pirámide.
Carnoy, M. (2000). El trabajo flexible. Madrid: Alianza Editorial.
Coriat, B. (1981). El taller y el cronómetro. Madrid: Siglo XXI.
Cortina, Adela (2001). Ciudadanos del mundo. Madrid: Alianza Editorial.
Dickinson; J.; Emler, N. (1987). “Los nuevos conceptos de trabajo.” [En Hartley, J.F. (coord.): Relaciones Laborales. La psicología de la influencia y del control en el trabajo. Madrid: MTSS]
Fernández Steinko, A. (2002). Experiencias participativas en economía y empresa. Madrid: siglo XXI.
Gorz, A. (1995). La metamorfosis del trabajo. Madrid: Sistema.
Handy, C. (1986). El futuro del trabajo. Barcelona: Ariel.
Hyman, R. (2000). Understanding unions. London: Sage.
Kern, M. Schumann, M. (1988). El fin de la división del trabajo: Madrid: Ariel.
Maruani, M.; Rogerat, Ch., Torns, T. (dirs.) (2000) Las nuevas fronteras de la desigualdad. Hombres y mujeres en el mercado de trabajo. Barcelona: Icaria.
Meda, D. (1998). El trabajo. Un valor en peligro de extinción. Barcelona: Gedisa.
Muñoz Bustillo, R. (ed.2000). El estado de bienestar en el cambio de siglo. Madrid: Alianza Editorial.
O´Brien, Gordon E. (1987). “La evolución del sentido del trabajo.” [En Hartley, J.F.(coord.): op. cit.]
Offe, C. (1992). La sociedad del trabajo. Madrid. Alianza Editorial.
Perdiguero, T.G.(2003). La responsabilidad social de la empresa en un mundo global. Barcelona: Anagrama.
Polanyi, K. (1989). La gran transformación. Madrid: La Piqueta.
Pollert, A. (1993). ¿Adiós a la flexibilidad?. Madrid: MTSS.
Rifkin, J. (1997).. El fin del trabajo Barcelona: Paidós.
Ritzer, G. (1995). La McDonalización de la sociedad. Barcelona: Ariel.
Recio, A. (1997). Trabajo, personas y mercados. Barcelona- Madrid: FUHEM-ICARIA.
Rodriguez; Jorge (2001). Capitalismo flexible y Estado del Bienestar. Granada: Comares.
Sennett, R. (2000). La corrosión del carácter. Barcelona: Anagrama.
Serrano, Amparo y otros (2001). “La experiencia subjetiva del trabajo en una sociedad en transformación.” [En Agulló, Esteban (coord.): Trabajo, individuo y sociedad. Madrid: Pirámide.]
Touraine, A. (1985). El retorno del actor. Barcelona: Gedisa.
Office