Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500262 Sociologia | FB | 1 | 2 |
No hi ha prerequisits
És una assignatura que se situa en el segon quadrimestre de primer curs i es concentra en la iniciació de l'alumnat en la terminologia i les pràctiques de la recerca acadèmica i científica. Igualment, el curs vol plantejar una reflexió al voltant de què vol dir investigar en les ciències socials. Aquestes rutines i plantejaments que seran imprescindibles per poder cursar en el segon curs les assignatures de Mètodes Quantitatius d’Investigació Social i Mètodes qualitatius d’Investigació Social.
Els interessos primordials de l’assignatura s’orienten vers la clarificació de les exigències bàsiques de la metodologia científica, la comprensió dels conceptes i instruments bàsics de la recerca aplicada a l’anàlisi de la realitat social i les rutines i habilitats instrumentals bàsiques que permeten desenvolupar correctament l’activitat investigadora dins del mon acadèmic. L'objectiu central de l'assignatura anirà orientat, doncs, a fer explícits quins són els elements centrals que permeten fer recerca i a transmetre a l'alumnat els coneixements que facin que sigui capaç de formular un tema per investigar i de preparar-ne el corresponent disseny d'investigació. En aquest sentit, resulta imprescindible conèixer les principals fonts d’informació i documentació científica, adquirir els hàbits bàsics de recerca en les ciències socials, i aprendre un estil de treball rigorós, capaç de combinar l’ús de criteris de treball colaboratiu amb la creativitat personal.
Bloc I. Conceptes bàsics de la investigació social
1. Coneixement ordinari i coneixement científic.
2. L'objecte d'estudi de la investigació sociològica.
3. Els protagonistes de la investigació. El posicionament del subjecte investigador.
4. El procediment bàsic de la recerca. Visió general de les diverses etapes.
Bloc II. El procés d'investigació (projecte de recerca)
5. L'elecció i pertinença del tema. La formulació del problema i de les preguntes inicials. (PREGUNTA de recerca, com a RUPTURA amb el SABER COMÚ)
6. L'exploració. Recollida i sistematització de la informació. Informació general, especialitzada i científica. Problemes de tria i d'adequació del material. (CERCA de RESPOSTES)
7. Elaboració de l'estat de la qüestió. Definició de la problemàtica. El reconeixement de la tradició disciplinar. (QUI ha donat prèviament RESPOSTES)
8. El model d'anàlisi. Definició de conceptes clau. Estructuració de conceptes. Delimitació de les hipòtesis de la investigació. (la propia RESPOSTA a la PREGUNTA inicial)
9. Panorama general del disseny d'investigació. Mètodes quantitatius, qualitatius i mixtos. (COM recopliar DADES empíriques)
Bloc III. Perspectives d'investigació social
10. Perspectiva històrica dels diversos enfocaments de recerca en ciències socials. Les tradicions de recerca en sociologia.
11. Distinció entre teories, mètodes i tècniques, i adequació entre elles.
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Per tal que l’alumnat aprengui i reflexioni sobre què vol dir investigar en Sociologia, la metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura el situen en el centre del procés d’aprenentatge, a partir de la combinació de: (1) sessions expositives, (2) pràctiques a l’aula i fora que permetin aplicar els conceptes adquirits, (3) tutories de seguiment i treball autònom. A continuació es concreten les diferents activitats, amb el seu pes específic dins de la distribució del temps total que l’estudiant ha de dedicar a l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Preparació prova escrita | 18 | 0,72 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Sessions pràctiques | 22 | 0,88 | 1, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 16, 17 |
Sessions teòriques | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories grupals programades | 6 | 0,24 | 1, 2, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures dels textos | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 16 |
Treball en equip | 40 | 1,6 | 1, 2, 6, 7, 13, 16, 17 |
Sobre avaluació mitjantçant "prova única":
La UAB ha aprovat recentment un sistema d'avaluació alternativa basat en una prova final única, en cas que es donin determinades condicions. Serà implementat al proper curs acadèmic 2023-2024, per tant NO és d'aplicació pel curs actual. Podeu consultar <https://www.uab.cat/web/coneix-la-uab/itineraris/normatives/normativa-academica-1345668305783.html> per més detalls.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Projecte de recerca (inclou 3 lliuraments, en grup i amb parts individuals) | 10% + 10% + 34% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 16, 17 |
Proves escrites que avaluaran l'adquisició de conceptes i instruments bàsics referits a la vessant aplicada de l'anàlisi de la realitat social | 12% + 12% + 12% | 2 | 0,08 | 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Seguiment (Assistència i Participació a les pràctiques programades a l'aula) | 10% | 0 | 0 | 1, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 16, 17 |
Bibliografia
Al Campus Virtual s’especificaran les lectures obligatòries corresponents als continguts teòrics, a les sessions pràctiques i al treball de grup.
Manual bàsic de consulta:
Quivy, R., & Campenhoudt, L. V. (2017). Manual de investigación en ciencias sociales. Ciudad de México: Limusa : Grupo Noriega Editores.
Quivy, R., & Campenhoudt, L. V. (2007). Manual de recerca en ciències socials. Barcelona: Herder.
[Hi ha altres edicions i anys disponibles]
Lectures complementàries:
Álvarez-Uría, F., & Varela, J. (2011). Sociología, capitalismo y democracia génesis e institucionalización de la sociología en Occidente. Madrid: Morata.
Ander-Egg, E. (2016). Aprender a investigar nociones básicas para la investigación social. Córdoba, Argentina: Editorial Brujas.
Andréu Abela, J., & Pérez Corbacho, A. M. (2004). Investigación aplicada de clásicos de la sociología: viejos y nuevos problemas de investigación social. Sevilla: Fundación Centro de Estudios Andaluces.
Ayuso Sánchez, L., & Requena Santos, F. (2018). Estrategias de investigación en las ciencias sociales: fundamentos para la elaboración de un Trabajo de Fin de Grado o un Trabajo de Fin de Master. Recuperado dehttps://biblioteca-tirant-com.are.uab.cat/cloudLibrary/ebook/show/9788491696957
Bell, J. (2005). Cómo hacer tu primer trabajo de investigación: guía para investigadores en educación y ciencias sociales. Barcelona: Gedisa.
Boudon, R., Lazarsfeld, P. F., & Chazel, F. (1985). Metodología de las ciencias sociales (3a.). Barcelona: Editorial Laia.
Bourdieu, P., Chamboredon, J.-C., & Passeron, J.-C. (2013). El oficio de sociólogo: presupuestos epistemológicos. Tres Cantos, Madrid: Siglo XXI España.
Cassany, D. (2018). La cuina de l’escriptura: un manual imprescindible per a tots aquells que s’han de posar a escriure. Barcelona: La Butxaca.
Corbetta, P. (2010). Metodología y técnicas de investigación social (rev.). Madrid: McGraw Hill.
Durkheim, É. (2016). Las reglas del método sociológico (9a.). Ciudad de México: Ediciones Coyoacán.
García Ferrando, M., Alvira Martín, F., Alonso Benito, L. E., & Escobar, M. (2016). El Análisis de la realidad social: Métodos y técnicas de investigación (4a.). Madrid: Alianza Editorial.
Latiesa, M. (Ed.). (1991). El pluralismo metodológico en la investigación social: ensayos típicos. Granada: Universidad.
Mardones, J. M. (2010). Filosofía de las ciencias humanas y sociales: materiales para una fundamentación científica. México, D.F.: Ediciones Coyoacán : Distribuciones Fontamara.
Mills, C. W. (2001). La Imaginació sociològica. Barcelona: Herder.
Olivier de Sardan, J.-P. (2018). El rigor de lo cualitativo: las obligaciones empíricas de la interpretación socioantropológica. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Passeron, J. C. (2011). El razonamiento sociológico: el espacio comparativo de las pruebas históricas. Tres Cantos (Madrid): Siglo XXI.
Picó, J. (2014). Los años dorados de la sociología (1945-1975). Recuperado de http://site.ebrary.com/id/11028908
Quivy, R., & Campenhoudt, L. van. (2007). Manual de recerca en ciències socials. Barcelona: Herder.
Quivy, R., & Campenhoudt, L. van. (2017). Manual de investigación en ciencias sociales. Ciudad de México: Limusa : Grupo Noriega Editores.
Ruiz Olabuénaga, J. I., Aristegui, I., & Melgosa, L. (2002). Cómo elaborar un proyecto de investigación social (2a.). Bilbao: Universidad de Deusto.
Sautu, R., Boniolo, P., Dalle, P., & Elbert, R. (2010). Manual de metodología: Construcción del marco teórico, formulación de los objetivos y elección de la metodología. Recuperado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/metodo/metodo.html
Verd, J. M., & Lozares, C. (2016). Introducción a la investigación cualitativa: fases, métodos y técnicas. Madrid: Síntesis.
Weber, M. (2012). Ensayos sobre metodología sociológica (2a.). Buenos Aires: Amorrortu.
Ziman, J. M. (2003). ¿Qué es la ciencia? Cambridge; New York: Cambridge University Press.
Processador de documents: LibreOffice Writer, o MicroSoft-Word.
Suport visual per presentacions: LibreOffice Impress, o MicroSoft-PowerPoint.
Gestor de referències: ZOTERO, o Mendeley (UAB).
[ aconsegueix el programari lliure i gratuit a <https://ca.libreoffice.org/> i <https://www.zotero.org/download/>]