Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | FB | 1 | A |
2500262 Sociologia | FB | 1 | A |
2503778 Relacions Internacionals | FB | 1 | A |
Mòduls
|
Temes |
|
1 |
Poder i política |
La política i el seu coneixement científic. Poder i política. Components i dimensions del poder polític. L’exercici del poder: força, influència i autoritat. El sistema polític.
|
2 |
Legalitat i legitimitat |
Formes de legitimitat. La legitimació democràtica. Legitimitat i legalitat. L’erosió de la legitimitat.
|
3 |
L'Estat
|
Concepte, evolució i tipologies. Els elements de l'Estat: població, territori i sobirania. Autonomia i sostenibilitat actuals de l'Estat en un món globalitzat. |
4 |
Política, economia i ecologia |
Les relacions entre sistema polític i sistema econòmic. Capitalisme, democràcia i crisi ecològica. Desigualtat, redistribució i Estat del benestar.
|
5 |
Nació i territori |
Etnicitat i política. Conceptes de nació i nacionalisme. L’encaix Estat-Nació. Tipus d’organització territorial del poder dins dels Estats.
|
6 |
Institucions |
L'Estat de Dret. Separació de poders i formes de govern. Els poders executiu, legislatiu i judicial.
|
7 |
Democràcia |
Concepte i evolució i tipologies. Democràcia i dictadura. Les perversions de la democràcia: corrupció, clientelisme i populisme.
|
8 |
Cultura política i participació política |
Socialització política i cultura política. Valors, creences i ideologies. Formes de participació política.
|
9 |
Eleccions |
Sistemes electorals. Participació i comportament electoral.
|
10 |
Actors polítics |
Partits i sistemes de partits. Grups d’interès i moviments socials.
|
11 |
Comunicació política |
Comunicació política. Mitjans decomunicació i democràcia. Internet i política.
|
12 |
Polítiques públiques |
Política i polítiques. Cicle de les polítiques públiques. Gestió i administració pública.
|
La dedicació de l’estudiant a aquesta assignatura es divideix en diversos tipus d’activitats, cadascun d’ells amb un pes determinat d’hores de treball.
La metodologia docent s’adequa a aquest repartiment del treball.
Aquesta assignatura és de 12 ECTS, és a dir, implica una dedicació total de l’estudiant de 300 hores, distribuïdes en:
- Les activitats dirigides són activitats a l’aula, amb la presència del professor i poden consistir en classes magistrals (amb el suport de TIC i amb la possibilitat de desenvolupar debats en grup); en seminaris de discussió de les lectures obligatòries en grups més reduïts i en sessions més orientades a qüestions pràctiques, en les que s’analitzaran casos, es respondran problemes i es treballaran exemples relatius al temari del curs, amb possibilitat de proves puntuals vinculades als temes desenvolupats. Aquestes activitats representen al voltant del 32% % del total del treball exigit (95 hores).
- Les activitats supervisades són activitats dutes a terme per l’estudiant fora de l’aula d’acord amb un pla de treball dissenyat i posteriorment tutoritzat i avaluat per part del professor. També s’hi inclouen les tutories conjuntes i altres activitats anàlogues (presencials o online) de seguiment de curs. Aquestes activitats representen, aproximadament, el 30% del treball exigit (90 hores).
- Les activitats autònomes són totes aquelles activitats que fa l’alumne pel seu compte i d’acord amb les exigències del curs per tal de superar amb èxit l’assignatura, tals com lectures bàsiques i complementàries, estudi dels apunts de classe o totes aquelles altres activitats que complementen la formació que s’assoleix en aquest curs. Aquestes activitats representen al voltantdel 33%del total de treball (100 hores) exigit a l’alumne.
-El 5% restant (15 hores) correspon a les activitats d’avaluació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, conferències, visionat de pel·lícules, presentació de casos. | 70 | 2,8 | |
Exercicis i pràctiques a classe, comentari de taules i resultats, proves de control, estudis de cas, presentació de treballs. | 25 | 1 | |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats relacionades amb el treball de camp | 10 | 0,4 | |
Elaboració i redacció de treballs. | 30 | 1,2 | |
Lectura i preparació de textos que seran objecte de controls i seminaris, exercicis online, comentaris de textos o audios | 50 | 2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi del temari de l'assignatura. | 70 | 2,8 | |
Lectures complementàries. | 30 | 1,2 |
L’avaluació d’aquesta assignatura es composa de dues parts:
A) La meitat de la nota final d’aquesta assignatura s'obté amb la realització de dos exàmens parcials (25% + 25 % de la nota final). Aquests exàmens es convoquen al final de primer semestre (primer parcial sobre els continguts del primer semestre) i al final del segon semestre (segon parcial sobre els continguts del segon semestre). En cas de suspendre el primer, el segon o els dos parcials, l'alumne podrà recuperar-los en una convocatòria posterior abans d'acabar el curs (Avaluació compensatòria d'un 50% de la nota final). Sigui en primera convocatòria o en la recuperació, es necessari que cadascun d’aquests dos exàmens parcials estigui aprovat per a superar el curs i poder fer promig amb la part d'avaluació continuada (l'altre 50% de la nota final).
B) Una part d’avaluació continuada que consistirà en el control de lectures anunciades prèviament o en d'altres tipus d'exercicis supervisats; també s'inclou l’entrega i la presentació d’uns treballs de curs col·lectius. Aquesta part valdrà el 50% restant de la nota final de curs.
Consideracions importants:
- Per aprovar l’assignatura, és condició necessària però no suficient superar la part relativa als exàmens parcials. Si hom suspèn un dels dos exàmens, encara que el promig superi el 5, l’assignatura no estarà aprovada.
- Els estudiants que no hagin superat el primer o el segon parcial (o ambdós) tindran l'oportunitat d'acollir-se a una avaluació compensatòria, és a dir, podran tornar a fer els exàmens suspesos el dia que determini la Facultat.
- El fet de presentar-se a UN dels dos exàmens parcials o haver-se presentat a DOS actes d’avaluació continuada exclou la possibilitat d’un “NO PRESENTAT” en la qualificació final.
- Es contempla la possibilitat de realitzar un treball suplementari per tal de millorar la nota final de curs. Aquest treball no serveix per a aprovar el curs sinó per a millorar la nota final. Les característiques del treball les fixarà cada professor.
L’examen parcial del primer quadrimestre serà al final del quadrimestre, el dia quefixi la Facultat i que es farà públic amb l’antelació suficient.
L’examen del segon quadrimestre serà al final del quadrimestre, el dia que fixi la Facultat i que es farà públic amb antelació suficient.
Les dates dels controls de lectura o l’entrega de treballs s’especificaran en el marc de la programació de l’assignatura (veure Campus Virtual).
D’acord amb l’article 117.2 de la Normativa acadèmica de la UAB, l’avaluació de l'alumnat repetidor podrà consistir en una sola prova de síntesi. L’alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat, caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs (tres primeres sessions de classe) per tal de determinar en que consistirà aquesta prova de síntesi. En cas d'optar per aquesta modalitat d'avaluació l'alumne renuncia de "facto" a la modalitat estàndar d'avaluació prevista en aqusta guia docent.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Controls de lectura, presentació de treballs i exercicis. | 50% | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41 |
Exàmens parcials. | 50% | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41 |
Word i Excel