Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | FB | 1 | 2 |
2503778 Relacions Internacionals | OB | 1 | 2 |
No n'hi ha
Aquesta matèria té un caràcter de formació bàsica, aspirant a servir de fonament per al conjunt dels continguts del grau en Ciència Política i Gestió Pública i del grau en Relacions Internacionals.
L’objectiu essencial de l’assignatura és oferir explicacions dels principals fenòmens, moviments i processos que, a escala mundial, han configurat el món contemporani. Se situaran els problemes essencials del món actual, i es mostrarà com s’han format i han evolucionat. S’analitzaran les arrels històriques del món actual en les seves diferents dimensions: política i democràcia, economia i societat, desigualtats i pobresa, acció política col·lectiva i moviments socials...
Totes aquestes qüestions es tractaran des de diversos punts de vista i es tindran en compte les aportacions procedents de les disciplines acadèmiques que es dediquen a l’estudi d’aquests fenòmens, moviments i processos, com la ciència política, las relaciones internacionales, la historia, la sociologia, l’economia i el periodisme d'investigació.
Pel que fa a les competències, els resultats d’aprenentatge previstos són tres: interpretar els marcs polítics i socials històrics com antecedents explicatius dels actuals, per comprendre millor el món del temps present; analitzar informació de manera crítica; i demostrar un bon nivell d’expressió oral i escrita.
1) La Guerra Freda: concepte, interpretació de conjunt
2) Els orígens i els primers anys de la Guerra Freda
3) Europa occidental, 1947-1973: creixement econòmic, Estats del benestar i transformacions socials
4) Economia, societat i política a l'URSS i a l’Europa de l’est
5) Descolonització i guerra freda a Àsia
6) Les arrels històriques del conflicte Israel-Palestina
7) La independència dels estats africans
8) El Tercer Món i el Moviment de Països No Alineats
9) Del moviment pels drets civils al Black Power
10) La guerra de Vietnam i el moviment d’oposició a la guerra
11) Les revoltes i els moviments estudiantils de la dècada de 1960
12) La Primavera de Praga
13) Feminismes i moviments feministes
14) Dels fronts d’alliberament gai als moviments LGTBI
15) Diferents vies al socialisme a Amèrica Llatina: la revolució cubana i el Xile d'Allende
16) Les crisis econòmiques de la dècada de 1970 i les seves conseqüències
17) La Segona Guerra Freda, els moviments per la pau i el final de la Guerra Freda
18) La desintegració de Iugoslàvia: processos secessionistes i guerra
19) 11S: el dia que va canvia el món.
20) La crisi global actual i la resposta dels moviments socials occidentals
21) El gihadisme i la guerra global contra el terrorisme
22) Les revoltes àrabs: Tunísia, Egipte i Síria
23) La guerra fred comercial: Xina-USA
La dedicació a aquesta assignatura es concreta en diversos tipus d'activitats. El seu valor, 6 crèdits ECTS, implica una dedicació total de 150 hores, que es distribuiran de la següent manera:
a.- Activitats dirigides, amb presència del professor. Inclouran classes magistrals. Seminaris amb exposicions orals dels estudiants sobre diferents documents històrics.
Aquestes activitats representen, aproximadament, el 33% del temps de treball de l'estudiant.
b.- Activitats supervisades, realitzades fora de l'aula, i seguint les indicacions del professor. S'haurà de preparar un treball individual.
Aquesta activitat representa, aproximadament, el 17% del temps de treball de l'estudiant.
c.- Activitats autònomes, que realitza cada estudiant pel seu compte per a la preparació del temari, mitjançant les lectures recomanades pel professor.
Aquestes activitats representen, aproximadament, el 50% del temps de treball de l'estudiant.
El procés d'aprenentatge i adquisició de competències serà supervisat pel professor a través de tutories individuals.
L'aula Moodle serà l'espai que vehicularà la informació relacionada amb l'organització de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i Seminaris participatius | 50 | 2 | 2, 8, 9, 11, 12, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball individual | 25 | 1 | 2, 9, 11, 12, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i lectura de materials | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
L'avaluació de l'assignatura constarà de:
- seminaris participatius que té un valor del 45% de la nota final
- la realització d'un treball individual, que té un valor del 40% de la nota final
- la realització de 3 lectures, que té un valor del 15% de la nota final
El procediment per a superar l'assignatura és aprovar l'avaluació continuada. .
D’acord amb l’article 117.2 de la Normativa acadèmica de la UAB, l’avaluació de l'alumnat repetidor podrà consistir en una sola prova de síntesi. L’alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat, caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Seminaris | 45 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Treball individual | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
examen de recuperació pels alumnes que hagin suspès el treball final de curs amb una nota inferior a 3.5 | 100% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
lectures | 15 | 0 | 0 | 8, 9, 11, 12, 15, 16 |
Bibliografia més rellevant:
FONTANA, Josep (2011), Por el bien del imperio. Una historia del mundo desde 1945, Barcelona, Pasado & Presente
JUDT, Tony (2008), Postguerra. Una historia de Europa desde 1945, Madrid, Taurus
Bibliografia complementària:
ELEY, Geoff (2003), Un mundo que ganar. Historia de la izquierda en Europa, 1850-2000, Barcelona, Crítica.
HOBSBAWM, Eric (1995), Historia del siglo XX, Barcelona, Crítica
MARTÍNEZ, Fernando, URQUIJO, Mikel (2006), Materiales para la historia del mundo actual I y II, Madrid, Istmo.
NASH, Mary (2012), Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos, Madrid,Alianza.
PRASHAD, Vijay (2012), Las naciones oscuras. Una historia del Tercer Mundo, Barcelona, Península.
ROGAN, Eugene (2012), Los árabes. Del Imperio otomano a la actualidad, Barcelona, Crítica.
SEN, Amartya (2007), India contemporánea. Entre la modernidad y la tradición, Barcelona, Gedisa.
SHLAIM, Avi (2011), El muro de hierro. Israel y el mundo árabe, Granada, Almed.
SPENCE, Jonathan D. (2011), En busca de la China moderna, Barcelona, Tusquets.
STIGLIZ, Joseph E. (2010), Caída libre, Madrid, Taurus.
WESTAD, Odd Arne (2018), La Guerra Fría. Una historia mundial, Barcelona, Galaxia Gutemberg.
En aquesta assignatura no s’utilitzen programes informàtics