Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500502 Microbiologia | OT | 4 | 2 |
No hi ha prerequisits oficials, però és fonamental que l'estudiant repassi els coneixements de Física, Química, Microbiologia i Bioquímica.
Del que mengem cada dia i de com ho fem, en depèn la nostra salut. I també la nostra economia, ja que el sector agroalimentari és un dels que més diners mou al nostre país. A Catalunya, hi ha moltes indústries que es dediquen a produir o processar primeres matèries per convertir-les en aliments. Les indústries han de garantir que els aliments siguin sans i segurs, i es conservin apetitosos durant el màxim temps possible. L’administració, per la seva banda, ha de realitzar controls oficials per vetllar que es compleixi la legislació alimentària.
En la primera part de l’assignatura (Unitats 1) s’estudia la ciència dels aliments, en la que l’estudiant ha d’adquirir els coneixements bàsics, teòrics i pràctics, sobre les característiques, composició i alteració dels aliments de consum humà. En la segona part (Unitats 2 i 3), s’estudia la tecnologia dels aliments, en la que s’adquireixen els coneixements dels fonaments i principis de les tecnologies que s’usen per l’obtenció d’aliments sans i segurs.
Objectius formatius.
Al finalitzar l’assignatura els estudiants seran capaços de:
L'assignatura consta de 3 unitats, els continguts de les quals es distribueixen en activitats presencials de teoria, pràctiques de laboratori, seminaris i autoaprenentatge
UNITAT 1. Propietats i modificacions dels aliments
Teoria:
Tema 1. L'aigua dels aliments. Estructura i propietats. Estat de l'aigua als aliments. Activitat d'aigua. Isotermes de sorció. (2 h)
Tema 2.- Modificacions biòtiques. L’aliment com a ecosistema. Factors que afecten al creixement i la supervivència dels microorganismes en els aliments. La teoria dels obstacles. (2 h)
Tema 3. Components i ingredients dels aliments: funcions i propietats. Característiques generals i propietats funcionals dels principals components dels aliments: glúcids, proteïnes i lípids . Additius i coadjuvants tecnològics. (3 h)
Tema 4.- Modificacions abiòtiques: reaccions químiques i enzimàtiques.Reaccions d'enfosquiment no enzimàtic. Lipolisi i Autooxidació lipídica. Reaccions dels pigments. Oxidació enzimàtica dels lipids, proteins i d'hidrats de carboni. Reaccions d'enfosquiment enzimàtic. (3 h)
Pràctica de laboratori:
PL1- Coneixement general de la planta pilot (1h); Enfosquiment enzimàtic (laboratori, 2h)
PL2-Estabilitat dels aliments (2 h)
Seminari :
S1- Presentació i avaluació del treball autoaprenentatge (2 h)
UNITAT 2. Fonaments de les indústries alimentàries
Teoria:
Tema 5. Els processos en la tecnologia d'aliments. Conceptes generals. Traçabilitat en la producció alimentària. (1 h)
Tema 6. Efectes de les baixes temperatures sobre els components alimentaris i sobre els microorganismes. Canvis en l'estructura cel·lular per congelació. Factors de conservació. (2 h)
Tema 7. Envasament en atmosferes modificades. Barreges utilitzades en funció dels aliments. Efectivitat conservant i canvis observats en els components alimentaris. (2 h)
Tema 8. Utilització de les altes temperatures en la conservació dels aliments. Pasteurització i esterilització. Equips i processos utilitzats a la indústria. Acció sobre els microorganismes: corbes TDT, coeficients DT, z i F0. (4 h)
Tema 9. Eliminació d’aigua dels aliments. Assecament d’aliments sòlids i evaporació d’aliments líquids. Utilització de sistemes de filtració tangencial. (2 h)
Seminaris:
S2- Bioconservació (2h)
S3- Tractaments per calor: corbes TDT (2h), activitat d’autoaprenentatge associada al tema 8 de la unitat 2.
UNITAT 3. Fonaments de les indústries a partir de matèries primeres d’origen animal i vegetal
Teoria:
Tema 10.- Tecnologia de la llet i els derivats. Composició i estructura de la llet. Microbiologia de la llet.Tractaments de conservació. Llets concentrades. Llet en pols. Nata i mantega. Coagulació. Altres productes. (3 h)
Tema 11.- Tecnologia de la carn i productes derivats. Metabolisme postmortem normal i anormal en canals càrnies. Microbiologia. Refrigeració i congelació. Sistemes de classificació i predicció de la qualitat. (2 h)
Tema 12.- Tecnologia dels productes de la pesca. Composició i Canvis postmortem. Mètodes de conservació. Refrigeració i Congelació. Conserves i Semiconserves. (4 h)
Seminaris:
S4- Descripció de derivats carnis (2 h)
S5- Cereals i lleguminoses fermentats (2 h)
Pràctica de laboratori:
PL3- Elaboració de derivats lactis (2 h), activitat d’autoaprenentatge de la Unitat 3 associada
La metodologia utilitzada en aquesta assignatura combina les següents activitats:
En la primera sessió, l’estudiant haurà de lliurar el justificant de superació del test de Seguretat Bàsica signat amb el compromís de coneixement i de compliment de les normes de treball i de seguretat al laboratori de pràctiques. Les sessions pràctiques són d’assistència obligatòria i, com a màxim, es podrà justificar l’absència a una sessió.
individual, per a la presentació i preparació de casos, i per l’estudi i preparació de l’examen
en grups de 4 persones, per a la preparació i presentació de casos. En algunscasos, el treball implica la cerca i tria d’informació en diverses fonts i la resposta a les qüestions plantejades en el cas, i la seva presentació i discussió davant de les professores i altres grups de classe. En altres, l’alumnat ha de respondre al Campus Virtual.
El material docent utilitzat en l’assignatura estarà disponible al Campus Virtual. L’estudiant hi trobarà, prèviament a cada sessió, les presentacions en format pdf que el professorat utilitzarà a classe, per fer-lo servir com a suport a l’hora de prendre apunts. També s’hi inclouran el guions necessaris a les pràctiques, que l’estudiant haurà d’imprimir el primer dia de curs.
Al Campus Virtual també es deixarà material d’autoavaluació de les unitats de l’assignatura, que l’estudiant pot utilitzar per reforçar els seus coneixements.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 32 | 1,28 | 4, 5, 6 |
Pràctiques | 8 | 0,32 | 3, 4, 5, 7 |
Seminaris | 10 | 0,4 | 3, 4, 5, 6, 7, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom i consulta de bibliografia | 60 | 2,4 | 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Resolució de casos, elaboració, preparació i presentació de treballs, exercicis d'autoavaluació | 36 | 1,44 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
La puntuació màxima que es podrà obtenir és de 100 punts. L'assignatura s'aprovarà amb una puntuació global mínima de 50. L'avaluació serà individual i es realitzarà de forma continuada durant les diferents activitats formatives que s'han programat.
La nota final de l'assignatura serà la mitjana ponderada de les tres parts avaluades:
Unitat 1. Examen: 65%; Autoaprenetatge: 35%
33% de la nota final de l'assignatura. Mínim per fer mitjana en la nota global: 4/10
Unitat 2. Examen: 65%; Autoaprenetatge: 35%.
34% de la nota final de l'assignatura. Mínim per fer mitjana en la nota global: 4/10
Unitat 3. Examen: 65%; Autoaprenetatge: 35%
33% de la nota final de l'assignatura. Mínim per fer mitjana: 4/10
A cada unitat, els estudiants hauran de realitzar un treball d'autoaprenentatge individual (a la unitat 2) o en grups de 4 persones (unitats 1 i 3). El treball de la unitat 1 s'exposarà en presentació pública, conjuntament amb la resta de grups, en sessió programada en horari de classe. Els treballs de les unitats 2 i 3 s'enviaran als professors via Campus Virtual.Puntuació mínima per fer mitjana en la nota de la unitat: 5/10.
En finalitzar les activitats formatives de cada unitat i en la data especificada en la programació general, l'estudiant realitzarà un prova escrita (tipus test amb respostes d’elecció múltiple combinada amb preguntes de desenvolupament en algunes de les unitats) sobre els coneixements adquirits durant les classes, les pràctiques i l'autoaprenentatge. Puntuació mínima per fer mitjana en la nota de la unitat: 4/10
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens escrits | 65 % | 3 | 0,12 | 3, 4, 5, 6, 7, 9 |
Presentació i discussió del treball d'autoaprenentatge | 35 % | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
General: Llibres electrònics accesibles desde la web de la biblioteca:
http://www.knovel.com/web/portal/browse/subject/60/filter/0/
Podeu fer una cerca per paraules clau en aquesta web. Alguns que us poden ser útils (però n'hi ha molts d'altres):
Chemical Deterioration and Physical Instability of Food and Beverages
Chilled Foods
Encyclopedia of Food Microbiology
Essentials of Food Sanitation
Food Additives Data Book
Food Spoilage Microorganisms
Oxidation in Foods and Beverages and Antioxidant Applications, Volume 1 - Understanding Mechanisms of Oxidation and Antioxidant Activity
Oxidation in Foods and Beverages and Antioxidant Applications, Volume 2 – Management in different Industry Sectors
Principles of Food Chemistry
Stability and Shelf-Life of Food
http://www.sciencedirect.com/science/books/sub/foodsci
No hi ha cp programari específic.