Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500253 Biotecnologia | FB | 1 | A |
En ser una assignatura de primer curs del pla d’estudis, no hi ha prerequisits. Tot i això, es pressuposen coneixements bàsics de química i biologia.
Una part de la bibliografia està en anglès, idioma que també s'utilitza a les figures projectades a les classes de teoria.
A l’assignatura Bioquímica s’estudien en una primera part les característiques estructurals i funcionals de les biomolècules des d’un punt de vista bàsic i general, fent èmfasi en les proteïnes, i especialment en els enzims. En una segona part els conceptes s’aplicaran de manera dinàmica per entendre la bioenergètica, la biosenyalització i les rutes principals del metabolisme. L’objectiu general de l’assignatura és proporcionar els fonaments dels aspectes i conceptes moleculars i metabòlics necessaris per al seguiment de moltes matèries del Grau en Biotecnologia.
Objectius concrets de l’assignatura:
- Comprendre els trets estructurals fonamentals de les molècules biològiques, sabent-ne extreure conclusions sobre la seva estabilitat, la seva funcionalitat i la seva capacitat per la replicació d’estructures.
- Comprendre els conceptes de cinètica de l’acció enzimàtica en el context de l’estudi de les reaccions biològiques i la seva regulació.
- Descriure els mecanismes generals mitjançant els quals els éssers vius obtenen i transformen l’energia de l’entorn.
- Conèixer els mecanismes moleculars principals de transducció de senyals.
- Descriure les rutes principals del metabolisme intermediari de glúcids, lípids i compostos nitrogenats, la seva regulació i coordinació.
- Saber com aplicar els coneixements estudiats per a resoldre problemes qualitatius i quantitatius.
Tema 1.- Elements moleculars i entorn físic dels éssers vius
Tema 2.- Principis de Bioenergètica
Tema 3.- Proteïnes: estructura primària i funcions biològiques
Tema 4.- Estructura tridimensional de proteïnes
Tema 5.- Funció i evolució de proteïnes: proteïnes que fixen oxigen
Tema 6.- Glúcids
Tema 7.- Lípids i membranes biològiques
Tema 8. Catalitzadors biològics
Tema 9.- Àcids nucleics: nivells d’estructuració
Tema 10.- Introducció al metabolisme
Tema 11.- Biosenyalització
Tema 12.- Metabolisme de glúcids (1)
Tema 13.- Metabolisme de glúcids (2)
Tema 14.- Rutes centrals del metabolisme oxidatiu
Tema 15.- Transport electrònic i fosforilació oxidativa
Tema 16.- Fotosíntesi
Tema 17.- Metabolisme de lípids
Tema 18.- Metabolisme de compostos nitrogenats
Tema 19.- Integració del metabolisme
L’assignatura de Bioquímica consta de classes teòriques, classes de resolució problemes i tutories. A continuació es descriu l’organització i la metodologia docent que es seguirà en aquests tres tipus d’activitats formatives.
Classes de teoria:
El contingut del programa de teoria serà impartit principalment pel professor en forma de classes magistrals amb suport audiovisual. Les presentacions utilitzades a classe pel professor estaran prèviament disponibles al Campus Virtual de l’assignatura. Es recomana disposar d'aquest material com a suport de les classe. S’aconsella consultar de forma regular els llibres recomanats a l’apartat de Bibliografia d’aquesta guia docent per tal de consolidar i clarificar, si és necessari, els continguts explicats a classe. També és aconsellable utilitzar els enllaços que s'indiquen en les presentacions dels diferents temes i que contenen vídeos i animacions relacionats amb els processos explicats a classe.
Classes de resolució de problemes:
En aquestes sessions el grup classe es dividirà en dos grups (A i B). Cal consultar a quin grup es pertany i assistir a les classes corresponents.
Aquestes sessions estan programades durant el segon semestre del curs i es dedicaran a la resolució de problemes experimentals relacionats amb els continguts del programa de teoria. Es pretén que aquestes classes serveixin per consolidar els continguts prèviament treballats a les classes de teoria i també facilitar el coneixement de les tècniques utilitzades en bioquímica, la interpretació de dades científiques i la resolució de problemes basats en situacions experimentals reals.
El recull de problemes que caldrà treballar es trobarà disponible al Campus Virtual.
Tutories
Es realitzaran tutories individuals a petició de l'alumnat. En el cas que el nombre de sol·licituds fos elevat, sobretot de cara a exàmens parcials, es podria realitzar una tutoria d’aula abans de cada parcial, que s’anunciarien oportunament a través del Campus Virtual. L’objectiu d’aquestes sessions serà el de resoldre dubtes, repassar conceptes bàsics i orientar sobre les fonts d’informació consultades.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de resolució de problemes | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 5, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Classes de teoria | 55 | 2,2 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 0 | 0 | 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització d'exercicis pautats d'aprenentatge | 39 | 1,56 | 1, 2, 3, 13, 14, 16, 17, 18 |
Treball autònom | 105 | 4,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
L’avaluació d’aquesta assignatura es farà amb tres proves parcials i dos proves de resolució de problemes.
Avaluació.
Avaluació individual mitjançant:
- Tres proves parcials amb preguntes de tipus test i preguntes de resposta curta. La primera prova parcial té un pes d'un 26% de la nota final. La segona i la tercera prova parcial tenen un pes del 27% de la nota final. La nota mínima de cada prova és de 3,5 sobre 10.
- Dues proves de resolució de problemes que es convocaran els dies de la segona i tercera proves parcials. Cadascuna té un pes d'un 10% de la nota global. La nota mínima de cada prova és de 3,5 sobre 10.
-Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura i haver obtingut una qualificació mínima en la mitjana de l'assignatura de 3,5.
-En el cas en què s'hagin obtinguts qualificacions superiors a 3,5 i es vulgui millorar les qualificacions obtingudes en alguna de les proves parcials o de resolució de problemes, el dia en què es convoquin les recuperacions es podrà realitzar l’examen de la part corresponent. Cal tenir en compte, però, que el fet de realitzar una d'aquestes proves de recuperació implica la renuncia a la qualificcació prèvia
Avaluació global de l'assignatura:
Per superar l'assignatura cal obtenir una qualificació global igual o superior a 5 punts sobre 10 i la qualificació mínima de 3,5 en cada prova parcial i en les dues de resolució de problemes. Si en alguna d'aquestes proves la qualificació és inferior a 3,5, la qualificació final màxima serà de 3.5 punts sobre 10.
L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examens parcials | 80 | 8 | 0,32 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17 |
resolució de problemes | 20 | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 5, 11, 13, 15, 16, 18 |
Bibliografia bàsica (per ordre alfabètic)
- McKee, T. y McKee, J.R. Bioquímica. Las bases moleculares de la vida (2014). Mc Graw Hill Editores. Traduït de la 5ª edició (2013). Mc Graw Hill Education.
- Murray, R.K. et al. Harper Bioquímica Ilustrada (2013). Mc Graw Hill Editores. Traduït de la 29ª edició (2012). Mc Graw Hill Education.
- Murray, R.K. et al. Harper's Illustrated Biochemistry (2015). 30th edition. Mc Graw Hill Education.
- Nelson, D.L. and Cox, M.M. Lehninger-Principios de Bioquímica (2014). Ed. Omega. Traduït de la 6ª edició (2012). W.H. Freeman and Co.
- Nelson, D.L. and Cox, M.M. Lehninger-Principles of Biochemistry (2017). 7th edition. Macmillan Learning.
- Stryer, L., Berg, J.M. Tymoczko, J.L. Bioquímica con aplicaciones clínicas (2013). Ed. Reverté. Traduït de la 7ª edició (2012). W.H. Freeman and Co.
- Berg, J.M., Tymocsko, J.L., Gatto, G.L. and Stryer, L. Biochemistry (2015). 8th edition. Macmillan Learning, W.H. Freeman and Co.
- Tymoczko, J.L., Berg, J.M. and Stryer L. Bioquímica. Curso básico (2014). Ed. Reverté. Traduït de la 2ª edició (2013). W.H. Freeman and Co.
- Tymocsko, J.L., Berg, J.M. and Stryer, L. Biochemistry: A Short Course (2016). 3rd edition. Macmillan Learning, W.H. Freeman and Co.
- Voet D., Voet J.G. and Pratt C.W. Principles of Biochemistry (2012). 4th edition. Wiley
Enllaços web:
Els trobareu actualitzats als arxius del Campus virtual d'imatges de l’assignatura
No es requereix cap programa específic