Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500252 Bioquímica | FB | 2 | 1 |
No hi ha prerequisits oficials. Tot i així, són recomanables els coneixements bàsics de probabilitat, combinatòria i estadística. D'altra banda, per garantir el bon seguiment de l'assignatura per part de l'alumne i l'assoliment dels resultats d'aprenentatge plantejats, és indispensable conèixer exhaustivament els processos cel·lulars estudiats a citologia, més específicament el cicle cel·lular, la mitosi i la meiosi.
La comprensió de l'idioma anglès facilitarà l'ús de documentació complementària.
L'objectiu global d'aquesta assignatura és que els alumnes rebin una introducció general als principis bàsics de la Genètica per entendre les lleis de l'herència, la seva base citològica i molecular, i la seva variació a nivell poblacional.
Els objectius formatius són els següents:
1) Comprendre la necessitat de l'estudi de la Genètica en el context de la Bioquímica.
2) Conèixer les lleis de la transmissió de la informació genètica, la teoria cromosòmica de l'herència, saber realitzar mapes genètics i interpretar pedigrís.
3) Conèixer l'estructura, organització i funció del material genètic.
4) Saber utilitzar i interpretar les dades genòmiques.
5) Conèixer les principals fonts de la variabilitat genètica en les poblacions.
Tema 1: Introducció a la genètica i els seus conceptes fonamentals.
Tema 2: Material hereditari.
Tema 3: Reproducció sexual i herència.
Tema 4: Herència i sexe.
Tema 5: Sexe i epigenètica.
Tema 6: Herència no mendeliana.
Tema 7: Interacció gènica i fenotip.
Tema 8: El fenotip.
Tema 9: Lligament i recombinació.
Tema 10: Cartografia cromosòmica.
Tema 11: Variació cromosòmica.
Tema 12: Mutacions gèniques.
Tema 13: Herència quantitativa.
Tema 14: Genètica de poblacions i evolutiva.
La metodologia docent es basa en dos enfocaments: un teòric i un pràctic.
Enfocament teòric
La part teòrica proporcionarà a l'alumnat els coneixements bàsics inherents a l'assignatura. S'utilitzaran eines informàtiques que estaran a disposició de l'alumnat a través del campus virtual. Els coneixements impartits hauran de ser aprofundits autònomament per potenciar el desenvolupament d'estratègies d'aprenentatge no guiades. Per tal de facilitar aquesta tasca, es proporcionarà informació sobre material bibliogràfic, audiovisual i interactiu. Finalment, es preveuen tutories individuals amb els alumnes que ho desitgin. Aquestes tutories han de servir per calibrar l'avanç de l'alumnat i per ajudar en la comprensió dels conceptes més difícils o complexos.
Enfocament pràctic
La resolució de problemes servirà per aprendre a raonar i a aplicar els coneixements adquirits en les sessions teòriques. L'alumne trobarà al Campus Virtual els enunciats de problemes que es treballaran aplicant els conceptes teòrics juntament a eines matemàtiques i estadístiques. Com a pels coneixements teòrics, els alumnes que ho desitgin poden demanar tutories individuals per facilitar la comprensió dels problemes més complexos.
*Es reservaran 15 minuts d’una classe perquè l’alumnat completi les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes i seminaris | 10 | 0,4 | 3, 4, 11, 14 |
Classes de teoria | 30 | 1,2 | 2, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 15 |
Tutories de grup | 2 | 0,08 | 11, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals | 9 | 0,36 | 11, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca bibliogràfica | 9 | 0,36 | 3, 11, 15 |
Consulta llibres recomenats | 9 | 0,36 | 10, 11, 13, 15 |
Estudi | 62 | 2,48 | 10, 13, 14, 15, 16 |
Resolució de problemes | 15 | 0,6 | 2, 4, 5, 11, 13, 14 |
Les competències d'aquesta matèria seran avaluadas mitjançant avaluació continua que inclourà 3 proves escrites corresponents a la teoria i als problemes. També es tindrà en compte la qualitat dels treballs dels alumnes. El sistema d'avaluació considerant el pes específic de cada part serà el següent:
1. Proves d'avaluació de l'adquisició de continguts de l'assignatura. Es realitzaran 2 proves eliminatòries per avaluar la comprensió i adquisició progressives dels continguts (teoria i problemes). El conjunt d'aquestes proves representa el 60% de la nota final de l'assignatura. Per superar la prova cal tenir un 5.
2. Avaluació d'exercicis de classe i de treballs pel que fa a la seva presentació, estructura, claredat, contingut i capacitat de síntesi. Aquest concepte representa el 40% de la nota final de l'assignatura.
3. Examen de recuperació. Correspondrà a la part o parts no superades prèviament. També podrà servir per millorar la nota. Per superar la prova cal tenir un 5. Cal tenir un 5 en totes les activitats d'avaluació per superar l'assignatura.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitas d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% de la qualificació final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dues proves parcials (1ª: 30%; 2ª: 30%) | 60% | 4 | 0,16 | 2, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14 |
Presentaci? de treballs grupals | 40% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16 |
- Genética: un enfoque conceptual 5a edición https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1986451__Sgenetica%20un%20enfoque%20conceptual__Orightresult__U__X4?lang=cat&suite=def
- Genetics for dummies, 2nd Edition https://mirades.uab.cat/ebs/items/show/195094
Cal consultar l’espai docent de l’assignatura.
No hi ha programari específic.