Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500252 Bioquímica | OT | 4 | 1 |
No existeixen prerequisits per cursar aquesta assignatura. Malgrat això, per garantir el bon seguiment de la matèria per part de l’alumne i l’assoliment dels resultats d’aprenentatge plantejats, es recomana que l’alumne conegui i comprengui els fonaments bàsics de les assignatures: Biologia Cel·lular, Genètica, Histologia, Cultius cel·lulars, Biologia Molecular, Senyalització cel·lular, Bioquímica i Fisiologia Animal. Així mateix, es recomana conèixer les tècniques emprades en aquestes disciplines car moltes d’elles apareixeran al llarg del desenvolupament del temari i es donaran per conegudes.
En aquesta disciplina és freqüent utilitzar fonts d’informació en anglès i és recomanable que els estudiants tinguin coneixement d’aquest idioma.
L’assignatura pretén aportar a l’alumne coneixements sobre els mecanismes cel·lulars i moleculars implicats en la reproducció, el desenvolupament embrionari pre-implantacional i el desenvolupament embrionar post-implantacional primerenc. Al llarg de l’assignatura també es tractaran les aplicacions pràctiques de la manipulació dels gàmetes i embrions, el control de la fertilitat, les tècniques de reproducció assistida i les seves repercussions tant en el camp de la reproducció humana com en el de la reproducció d’animals.
Programa de classes teòriques
I. Formació dels gàmetes, fecundació, desenvolupament embrionari pre-implantacional
Tema 1. Gametogènesi femenina. Gametogènesi masculina. Maduració dels espermatozoides. Ejaculació: característiques i paràmetres seminals.
Tema 2. Fecundació. Trànsit de les gàmetes masculines pel tracte genital femení. Interacció entre les gàmetes. Reacció acrosòmica. Penetració de les cobertes oocitàries. Fusió de membranes. Prevenció de la polispèrmia.
Tema 3. Desenvolupament embrionari pre-implantacional. Diferenciació cel·lular. Eclosió.
II. Tècniques de Reproducció assistida
Tema 4. Tècniques de reproducció assistida (TRAs). Introducció a les causes d’esterilitat i infertilitat humana. Inducció de l’ovulaciò. Inseminació artificial. Fecundació “in vitro” (FIV). Injecció intracitoplasmàtica d’espermatozoides (ICSI). Cultiu embrionari “in vitro”. Eclossió assistida. Transferència embrionària. Donació de gàmetes. Recuperació espermàtica epididimal i testicular. Selecció d’espermatozoides. Diagnòstic genètic pre-concepcional i pre-implantacional.
Tema 5. Criopreservació de gàmetes i embrions. Característiques generals dels protocols de congelació i descongelació. Vitrificació. Criopreservació d’embrions. Criopreservació d’espermatozoides. Criopreservació d’oòcits i de teixit ovàric. Bancs de gàmetes i embrions.
Tema 6. Riscos associats a les TRAs en l’espècie humana.
Tema 7. Reproducció assistida en animals.
III. Tecnologies associades a la manipulació in vitro d'embrions
Tema 8. Clonatge. Cèl·lules mare embrionàries, cèl·lules pluripotents induïdes i reproducció. Noves tecnologies.
IV. Desenvolupament embrionari post-implantacional. Gastrulació i formació dels eixos
Tema 9. Desenvolupament primari a eriçó de mar. Patrons de divisió embrionària. Formació de la blàstula. Mapes de destí. Especificació dels eixos embrionaris. Gastrulació.
Tema 10. Desenvolupament primari a Drosophila. Formació dels eixos primaris durant l’ovogènesi. Polaritat antero-posterior de l’oòcit. Generació del Patró antero-posterior. Generació del patró dorso-ventral. Segmentació. Gens homeòtics. Eixos i òrgans primitius.
Tema 11. Desnvolupament primari a amfibis. Gastrulació. Determinació progressiva dels eixos. Mecanismes moleculars de la formació delseixos a amfibis. Especificitat regional de la inducció neural.
Tema 12. Desenvolupament primari a ocells. Gastrulació i especificacio dels eixos. L’organitzador a aus. Patró antero-posterior. Eix esquerra-dreta.
Tema 13. Desenvolupament primari a mamífers. Gastrulació. Eix antero-posterior. Eix dorso-ventral. Eix esquerra-dreta.
V. Organogènesi
Tema 14. Formació del sistema nerviós central. Formació del tub neural. Diferenciació. Diferenciació de les neurones al cervell. Diferenciació cel·lular a l’ull de vertebrats.
Tema 15. Miogènesi: Generació del múscul.
VI. Desenvolupament postembrionari
Tema 16. Mantenimentdela diferenciació cel·lular i dels teixits. Manteniment de l’estat diferenciat. Teixits amb cèl·lules permanents. Regeneració compensatòria a fetge de mamífers. Renovació a partir de cèl·lules mare: epidermis. Renovació a partir de cèl·lules mare pluripotents: hematopoiesi.
Tema 17. Envelliment. Senescència cel·lular i apoptosi. Alteracions metabòliques a l’envelliment. Possibles bases moleculars de l’envelliment.
Programa de pràctiques de laboratori
Gametogènesi masculina i femenina
Manipulació i cultiu in vitro d'embrions
Inducció de la maduració oocitària in vitro
Congelació de gàmetes i embrions
Partició embrionària
Anàlisi d'una mostra de semen
Projecció tutorials audiovisuals
L'assignatura de Desenvolupament animal y tècniques de manipulació embrionària consta de classes teòriques i de pràctiques al laboratori. A continuació es descriu l'organització i la metodologia docent que es seguirà en aquestes activitats formatives.
Classes de teoria:
El contingut del programa de teoria serà impartit principalment per la professora en forma de classes magistrals amb suport audiovisual. Les presentacions utilitzades a classe per la professora estaran disponibles al Campus Virtual de l’assignatura. Es recomanable que els alumnes imprimeixin aquest material i el portin a classe, per utilitzar-lo com a suport a l’hora de prendre apunts. Tot i que no és imprescindible ampliar els continguts de les classes impartides per la professora, a no ser que aquesta ho demani de forma expressa, s’aconsella que els alumnes consultin de forma regular els llibres i textos recomanats a l’apartat de Bibliografia d’aquesta guia docent per tal de consolidar i clarificar, si és necessari, els continguts explicats a classe.
A més de l’assistència a les classes, el seguiment de l’assignatura també implicarà un paper actiu de l’alumne, que haurà de desenvolupar individualment o en grup parts del programa de teoria.
Pràctiques de laboratori:
Les classes pràctiques estan dissenyades perquè els alumnes aprenguin les metodologies bàsiques emprades en els laboratoris de Biologia de la reproducció i complementin la formació teòrica. Els alumnes realitzaran un total de 4 sessions de 3 h cadascuna, treballant en grups de 2 i, durant les pràctiques, hauran de respondre un qüestionari.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teoria | 40 | 1,6 | 4, 9, 10, 12, 13, 14, 18, 20, 21, 22 |
Pràctiques | 12 | 0,48 | 5, 6, 7, 8, 11, 15, 16, 19, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i autoaprenentage | 95 | 3,8 |
Per superar l’assignatura serà imprescindible obtenir una qualificació final de l’assignatura igual o superior a 5 punts (sobre 10) i haver assistit a les pràctiques. Les activitats d'avaluació programades són:
Per tal d'eliminar la matèria d'aquests dos exàmens teòrics i utilitzar la nota obtinguda per a promitjar en la nota final de l'assignatura caldrà superar la nota de 3,5 sobre 10 en cadascun d'ells.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final".
Revisions d'examen: Les revisions d'examen es faran de forma individual, prèvia sol·licitud, en els terminis establerts.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacio Practiques | 20 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 16, 17, 19, 20, 22 |
Primer parcial | 40 | 1 | 0,04 | 3, 5, 6, 7, 10, 12, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23 |
Segon parcial | 40 | 1 | 0,04 | 3, 4, 5, 9, 12, 13, 15, 16, 18, 20, 22, 23 |
Com a textos de consulta i referència es proposen els següents llibres que cobreixen diversos aspectes de l'assignatura:
Bajo JM, B. Coroleu B. (Eds.) Fundamentos de Reproducción. Editorial Panamericana. Madrid. 2009.
Browder, Erickson, and Jeffery, Developmental Biology, Third Edition, 1991
Elder K., Dale B. In vitro fertilization. (3rd edition). Cambridge University Press. New York. 2011.
Gardner D.K. et al. (Eds.). Textbook of assisted Reproductive Techniques. Martin Dunitz Pub. Hampshire. 2001.
Gilbert, S.F. Developmental Biology 9a ed. Ed. Sinauer Associates, Inc. 2009
Recurs electrònic gratuït (4a edició):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK9983/
Gupta S.K. et al. (Eds.) Gamete Biology. Emerging frontiers in Fertility and Contraceptive Development.
Nottingham University Press. Nottingham. 2007.
Hafez B. and Hafez E.S.E. (Eds.).Reproduction in farm animals. 7th edition. Lippincott Williams and Wilkins. USA. 2000.
Harper J. (Ed.) Preimplantation Genetic Diagnosis. (2nd Edition). Cambridge University Press. New York (USA).2009.
Johnson M.H. and Everitt B.J. (Eds.) Essential Reproduction. 5th Edition. Blackwell Science. Oxford. 2005.
Knobil E. and Neill J.D. (Eds.). “Encyclopedia of Reproduction”. Vol 1-4. Academic Press. San Diego (CA), USA. 1998.
Matorras R, Hernández J. (Eds.). Estudio y tratamiento de la pareja estéril. Adalia. Madrid. 2007.
Slack, Jonathan M. W. Essential Developmental Biology 3. Edition (2012) john Wiley & Sons
Wolf D.P. and Zelinski-Wooten M. (Eds.). Assisted fertilization and nuclear transfer in mammals. Humana Press. New Jersey. USA. 2001.
Wolpert Lewis, Rosa Beddington, Thomas Jessell, Peter Lawrence, ElliotMeyerowitz, Jim Smith. Principles of Development, Second Edition . (2002) Oxford University Press
Es recomanarà bibliografia específica per a la preparació de seccions del programa per part dels estudiants.
Es recomanarán revisións i articles científics actualitzats durant el curs.
Es suggeriran enllaços web amb informació rigorosa i actualitzada.
No s'utilitza programari específic.