Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500250 Biologia | OB | 3 | 1 |
És convenient que l’estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques de Bioquimica, Biologia cel·lular, Histologia i Fisiologia Animal: sistemes.
L’assignatura de Fisiologia: Neurofisiologia i Endocrinologia es programa durant el primer semestre del segon curs del Grau de Biologia i desenvolupa el coneixement integrat del sistema endocrí i del funcionament normal del sistema nerviós. Es fa particular èmfasi en el sistema nerviós de mamífer.
L’adquisició de les competències bàsiques de l‘assignatura permetrà a l’estudiant afrontar amb una base suficient l’estudi de la fisiopatologia i la comprensió dels mecanismes malalties que afecten al sistemes endocrí i nerviós dels animals i els humàns.
Els objectius formatius generals de l'assignatura són:
.Conèixer l
Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts
Sistema nerviós
- Biologia cel·lular de la neurona.
- Cèl·lules nervioses: neurones i glia.
- Sinapsi i Neurotransmissió. Conceptes bàsics de neuroquímica.
- Conceptes d’Integració neuronal i d’integració neural.
- Anatomia general del sistema nerviós. Barrera hematoencefàlica. Líquid cefaloraquidi.
- Estructura histològica de l’escorça cerebral. Organització funcional de l’escorça.
- Receptors sensorials. Concepte. Tipus. Mecanismes de transducció.
- Informació somatosensorial.Receptors de tacte i pressió. Receptors de l’equilibri.Dolor.
- Fonorecepció i oïda humana.
- Fotorecepció i l’ull humà
- Quimiorecepció: El gust i l’olfacte.
- Estats d’activació del SNC. Electroencefalograma. El sistema reticular. Vigília i son.
- Emoció i motivació. Conceptes. El paper del sistema límbic i de d’hipotàlem.
- Sistema nerviós vegetatiu. Simpàtic i parasimpàtic.
- Control motor: organització medul·lar. Òrgans sensorials del múscul. L’organització dels moviments musculars.
- Control motor: organització supramedul·lar. Paper de l’escorça cerebral, ganglis basals i el cerebel. - Funció vestibular i equilibri.
- Funcions superiors del SN. Memòria i aprenentatge.
Sistema endocrí i Reproducció
- Hormones. Mecanismes d’acció. Sistemes de regulació.
- La hipòfisi: Neurohipòfisi. Hormones neurohipofisàries. Adenohipòfisi. Hormones adenohipofisàries. Control hipotalàmic de la funció hipofisària
- Glàndula adrenal: Teixit adrenocortical. Glucocorticoides. Mineralocorticoides. Teixit cromafí. Catecolamines
- La glàndula tiroides. Síntesi i funció de les hormones tiroidees.
- Hormones pancreàtiques. Insulina i Glucagó.
- El metabolisme del calci i fòsfor. Parathormona i calcitonina. Vitamina D.
- La funció testicular. Control de les funcions reproductives masculines
- La funció ovàrica. El cicle ovàric i endometrial. Control reproductor en la femella.
- Endocrinologia de la gestació part i lactància
Classes teòriques:
Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L’alumne adquireix els coneixements científics bàsics de la assignatura assistint a les classes de teoria, que complementarà amb l’estudi personal dels temes exposats.
Seminaris:
Discussió sobre conceptes bàsics i sobre situacions d’alteracions del sistemes endocrí i nerviós de rellevància per a l'aprenentatge de l’assignatura. Els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l’estudi personal s’apliquen al reforç de conceptes, funcions de regulació complexes i resolució de problemes que se plantegen en els seminaris.
Classes pràctiques:
Sessions de pràctiques per l’observació i realització de tècniques neuroanatòmiques neurohistològiques i conductuals. S’hi promou el treball en grup i l'aprenentage actiu.
Tutories:
Es realitzaran de forma personalitzada al despatx del professor (horari a convenir). Tenen com objectiu clarificar conceptes, facilitar l’estudi per part del alumne i resoldre dubtes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Teoria | 32 | 1,28 | 6, 7, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 29 |
classes pràctiques | 12 | 0,48 | 5, 8, 9, 10, 20, 21, 29 |
seminaris | 7 | 0,28 | 6, 7, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 29 |
Tipus: Supervisades | |||
tutories | 5 | 0,2 | 6, 7, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 78 | 3,12 | 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 29 |
Problemes | 10 | 0,4 | 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 29 |
Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:
- Exàmens de proves objectives de resposta múltiple combinats amb preguntes curtes sobre els coneixements adquirits (70% de la nota final)
- Avaluació de la preparació i discussió dels conceptes i problemes treballats en els seminaris (15% de la nota final)
- Avaluació de la activitat desenvolupada i de la comprensió de les pràctiques mitjançant examen escrit, al mateix dia de l'examen del segon parcial (15% de la nota final).
2/3 de la NOTA DE TEORIA CORRESPON A LA PART DEL SISTEMA NERVIÓS I 1/3 A LA PART DEL SISTEMA ENDOCRÍ. Es requereix una nota mínima de 4,5 a cadascuna d'aquets exàmens per fer mitjana amb els seminaris i pràctiques.
La asistencia a las sesiones prácticas (o salidas de campo) es obligatoria. El alumnado obtendrà la calificación de "No Avaluable" cuando su ausencia sea superior al 20% de las sesiones programadas.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Seminaris | 15% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 |
Teoria | 70% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31 |
memoria i examen practiques | 15% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 |
– BARRETT KE. et al., Ganong’s Review of Medical Physiology (25th Ed.), McGraw Hill, 2016 (*)
– KOEPPEN B, STATON B: Berne & Levy Physiology (7 ed), Elsevier, 2018 (*).
– CARDINALI DP, Neurociencia aplicada. Sus fundamentos, Panamericana, 2007 (*)
– GUYTON AC, HALL JE. Tratado de Fisiología Médica (13 ed.), Elsevier, 2016.
– PURVES. Neurociencia, Médica Panamericana, 2016 (*)
- TRESGUERRES J.A.F. et al. Tratado de endocrinologia básica y clínica. Volumen I i II Ed.Síntesis 2001
- TRESGUERRES J.A.F. Fisiología Humana, Interamericana-McGraw Hill (4ª Ed.), 2014 (*)
(*) Acces eletrònic
No fen servir ningun software