Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500250 Biologia | FB | 1 | 1 |
Molts dels processos vitals estudiats en diferents assignatures d’aquest Grau tenen la seva base en les propietats, les interaccions i la reactivitat de les molècules. La Química és, doncs, una eina bàsica per desenvolupar altres matèries dins del grau de Biologia.
Els objectius de l'assignatura de “Química” són estudiar i comprendre les propietats i el comportament de la matèria i la seva transformació.
Tema 1. Fonaments de Química: Què cal saber per començar? Ciències experimentals i mètode científic. Química i biologia. Matèria, les seves propietats i els seus estats físics. Lleis dels gasos ideals. Canvi químic: aproximació històrica, lleis fonamentals. El mol. Concentracions. Dissolucions. Mesura experimental de concentracions.
Tema 2. Estructura de la matèria: Com és la matèria per dins? Element, compost, àtom, molècula, taula periòdica. Compostos i enllaç químic. Geometries moleculars. Forces intermoleculars.
Tema 3. Energia: Què fa que es produeixi una reacció química? Què és l’energia? Transferència d’energia. Entalpia. Entropia: la distribució de l’energia com a motor del canvi.
Tema 4. Cinètica: Què afecta la velocitat d’una reacció química? La velocitat de reacció. Teoria de col·lisions. L’energia d’activació. Catàlisi.
Tema 5. Equilibri químic: Fins a on van les reccions químiques? Reaccions endavant i enrere: on es troba l’equilibri?. El quocient de reacció. Pertorbant un equilibri. Energia de Gibbs i equilibri químic.
Tema 6. Àcids i bases Fortalesa dels àcids i bases: fins a quin punt es produeix la reacció de dissociació?. Mantenint les coses en equilibri: el producte iònic de l’aigua. Mesurant concentracions: l’escala de pH. Comportament d’àcids i bases en sistemes biològics. Dissolucions tampó: mantenint el pH.
Tema 7. El cicle del carboni: Del diòxid de carboni a l’èster. El carboni i els éssers vius: origen i transformacions químiques. Substàncies orgàniques, el marc de la vida: propietats i estructura.
L'adquisició de coneixements requereix un treball autònom per part de l'alumnat, més enllà del treball presencial a l'aula. En aquestes condicions, l'ús d'un dels llibres de text recomanat pel professorat (o de material bibliogràfic anàleg), conjuntament amb els apunts propis, pot representar un bon suport per superar els aprenentatges esperats d'aquesta assignatura.
El desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:
Classes teòriques:
El professorat treballarà els continguts bàsics relacionats amb el programa, que l'alumnat ha de completar amb treball autònom, i resoldrà les preguntes de l'alumnat. A les darreres classes del curs es reservaran 15 minuts de classe per tal que els alumnes puguin respondre a l'enquesta sobre l'assignatura.
Problemes:
L'alumnat haurà de preparar a casa els problemes programats, que es discutiran a classe amb el professorat de problemes.
Pràctiques:
Es faran dues pràctiques al laboratori a les que s’aplicaran alguns dels coneixements adquirits a les classes magistrals.
Tutories:
En moments concrets i tenint en compte les dificultats de l'alumnat, el professorat oferirà una hora de tutoria.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 12 | 0,48 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Classes de teoria | 30 | 1,2 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Laboratori | 8 | 0,32 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 3 | 0,12 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 50 | 2 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Realització d'activitats de revisió | 12 | 0,48 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Resolució de problemes | 20 | 0,8 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
El correcte assoliment de les competències per part de l’alumnat s’avaluarà mitjançant 3 tipus d'activitats d'avaluació, cadascuna amb un pes concret a la nota final i amb uns requisits específics.
1. Exàmens parcials: Al llarg del curs es realitzaran 2 exàmens parcials escrits dels continguts (teoria, problemes) impartits fins aquell moment del curs. El pes de cada parcial a la nota final és del 35%. Caldrà obtenir un 4 sobre 10 de cadascun dels dos parcials per fer mitja amb la resta de notes.
2. Activitats de revisió: Al llarg del semestre es plantejaran dues o tres activitats addicionals, diferents a les de la classe de problemes, com poden ser problemes extres, tests al moodle, treballs individuals o en grup.... Aquestes activitats seran avaluades i la seva mitjana tindrà un pes del 15% en la nota global. No hi ha requisits de nota mínima.
3. Pràctiques de laboratori: Després de la sessió de pràctiques, que es faran en grups de dues persones, cada grup haurà de contestar un qüestionari de preguntes breus sobre la pràctica que s'entregarà abans de sortir del laboratori i s'utilitzarà per determinar la nota de pràctiques. Caldrà una nota mínima de 4,0 sobre 10 a cada qüestionari per poder comptabilitza-ho a la nota global. La nota de laboratori té un pes del 15% respecte la nota global. L’assistència a les pràctiques és obligatòria per poder superar l’assignatura.
Així doncs, la nota global sortirà de la fórmula:
Nota Global = Exàmens*0,70 + Revisió*0,15 + Laboratori*0,15
L’assignatura es considerarà superada quan la nota global així calculada sigui igual o superior a 5 punts sobre 10. És important tenir en compte que, si la nota d'algun dels dos exàmens parcial no arriba al 4,0, si la nota de cada qüestionari de pràctiques no arriba a 4,0 o si s'ha faltat injustificadament a una sessió de pràctiques, l'assignatura estarà suspesa encara que la nota global de l'assignatura sigui superior a 5.
L’alumnat podrà optar a una prova de recuperació al final del curs. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final. La recuperació podrà ser d’alguna de les parts per les quals no s’hagin superat els requisits mínims de nota (primer i/o segon parcial, pràctiques) o dels continguts totals quan no se n’hagi superat cap part. La nota de recuperació substituirà la nota corresponent en el càlcul de la nota global per l’assignatura. La recuperació consistirà en un examen escrit.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats de revisió | 15% | 7 | 0,28 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Exàmens parcials | 35% + 35% | 6 | 0,24 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
Pràctiques de laboratori | 15% | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
1. J. Crowe, T. Bradshaw. Chemistry for the Biosciences. Ed. Oxford University Press.
2. R. H. Petrucci Quimica General Ed. Pearson Prentice Hall. Llibre electrònic: http://www.ingebook.com.are.uab.cat/ib/NPcd/IB_Escritorio_Visualizar?cod_primaria=1000193&libro=6751
3. P. Atkins Principios de Química Ed. Paamericana.
4. R. Chang, Química, Ed. Mc Graw Hill.
No hi ha programari associat a aquesta assignatura