Logo UAB
2022/2023

Introducció a la musicologia

Codi: 100660 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500240 Musicologia FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc D Assi Cortes Mir
Correu electrònic:
francesc.cortes@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha cap requisit previ, a pesar que es recomana expressament la possessió de coneixements musicals assimilables als de Grau Mitjà de Conservatori.

Objectius

- Conèixer les tendències i manifestacions més rellevants de l'evolució del discurs musical al llarg del desenvolupament històric.
- Delinear les principals línies de contacte entre el discurs musical i el seu context sociocultural, intel·lectual, estètic i científic.
- Identificar les interrelacions disciplinaries de la Musicologia amb altres àmbits de recerca artística i cultural.
- Valorar les darreres tendències metodològiques dins de l'àmbit de la Musicologia.
- Oferir eines sistemàtiques, conceptuals i terminològiques adequades per a l'expressió oral i escrita dels continguts musicològics de l'assignatura.

Competències

  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar conceptualment una obra de la matèria en qüestió.
  2. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  3. Aplicar els coneixements adquirits en àrees musicològiques emergents, tant en el camp de la musicologia històrica com en el de l'anàlisi de músiques urbanes, de tradició popular i no occidental.
  4. Escriure un text acadèmic utilitzant el vocabulari propi de la disciplina.
  5. Identificar les principals tendències de recerca musicològica actual.
  6. Posar en pràctica els coneixements metodològics adquirits en un primer estadi de recerca bibliogràfica i documental.
  7. Reconèixer els principals models i l'aplicació d'aquests a les obres musicals.
  8. Reconèixer en la praxi musical els elements de diverses cultures i de diferents èpoques històriques.
  9. Relacionar conceptes i informacions de diferents disciplines humanístiques, científiques i socials, especialment les interaccions que s'estableixen entre la música i la filosofia, la història, l'art, la literatura i l'antropologia.
  10. Relacionar les creacions musicals amb els seus diferents contextos, discriminant les funcions socials de la música, el seu paper i el del músic en la societat i en relació amb les altres manifestacions artístiques.
  11. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.
  12. Vincular els períodes de la història de la música amb els períodes de la història de l'art.

Continguts

Tema 1. Musicologia i perspectives antropològica i sociològica.

Tema 2. Musicologia i història.

Tema 3. Musicologia i iconografia.

Tema 4. Musicologia i text.

Tema 5. Musicologia i mitjans audiovisuals.

Tema 6. Musicologia i anàlisi.

Tema 7. Evolució de la disciplina: història i tendències actuals de la musicologia.

Tema 8. Tallers d'edició digital d'àudio i edició de partitures.

Metodologia

La part principal de sessions presencials de l'assignatura consistirà en sessions teòriques amb el format de classes expositives per part del professor així com sessions on es combinaran la teoria i la pràctica. Es faran quatre sessions de tallers eminentment pràctics. Durant aquests es duran a terme exercicis d'edició d'àudio i edició de partitures.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminari pràctic per a l'edició digital d'àudio 3 0,12 1, 3, 5, 6, 7, 10
Seminari pràctic per a l'edició digital de partitures 3 0,12 5, 6, 7
Seminaris sobre aspectes específics de la recerca musicològica 3 0,12 3, 5, 6
Sessions presencials de caire teóric-pràctic 44 1,76 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 12
Tipus: Supervisades      
Lectures obligatòries 30 1,2 4, 6, 9, 10, 11, 12
Tutories individuals i/o grupals 4 0,16 11
Tipus: Autònomes      
Estudi de la matèria de l'assignatura 25 1 1, 2, 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12
Organització d'apunts i de material de classe 20 0,8 9, 11
Recerca d'informació bibliogràfica 15 0,6 6, 11

Avaluació

Per aprovar l'assignatura, l'alumne haurà d'obtenir una mitjana total de 5/10.

Durant l'assignatura es realitzaran les següents activitats avaluables:

  1. Un primer examen parcial amb els continguts teòrics treballats a classe i lectures obligatòries (que seran complementàries a les classes i es penjaran al Campus Virtual). Compta un 37,5% de la nota global. 
  2. Un segon examen parcial amb els continguts teòrics treballats a classe i lectures obligatòries (que seran complementàries a les classes i es penjaran al Campus Virtual). Compta un 37,5% de la nota global.  
  3. Tallers d'edició de partitures i d'edició d'àudio. Al llarg del curs es faran quatre sessions d'edició sonora i d'edició de partitures amb exercicis a l'aula. Amb el contingut d’aquests tallers es demanaran exercicis amb un valor d'un 25% de la nota global.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Les correccions i resultats dels treballs s’entregaran a l'alumne mitjançant el servei de correu de la UAB o el Campus Virtual, i qualsevol revisió es farà virtualment o durant l'horari establert de tutories del professor (sempre amb cita prèvia).

En cas d'incompliment parcial dels lliuraments dels treballs o de no superació d'alguna de les proves escrites establertes, l'alumne podrà optar únicament a la recuperació de 2 dels ítems d'avaluació, en la data fixada per la Facultat, sempre que hagi obtingut una mitjana mínima de 3/10 en el total dels elements d'avaluació. La nota màxima a optar per a les activitats de recuperació és un 5/10. 

El fet que l'alumne faci entrega d'un dels treballs, o es presenti a una de les proves escrites constarà com un acte 'presencial' en l'assignatura. Per tant, únicament l'alumne que no hagi realitzat cap prova d'avaluació al llarg del curs, podrà acollir-se a la consideració de "no avaluable". 

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1a prova escrita parcial 37,5% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
2a prova escrita parcial 37,5% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Exercicis Tallers d'Edició Sonora i de Partitures 25% 0 0 1, 3, 5, 7, 9, 10

Bibliografia

Blacking, J. (2006) ¿Hay música en el hombre? Alianza Editorial, Madrid

Boecio (2009) Sobre el fundamento de la música. Cinco Libros. Editorial Gredos, Madrid.

Chion, M. (1997). La música en el cine. Paidós Comunicación, Barcelona.

Cook, N (2001) De Madonna al canto gregoriano. Una muy breve introducción a la música. Alianza Editorial, Madrid.

Cook, N. (1994) A Guide to Musical Analysis. Oxford University Press

Cook, N., Everist, M (2010) Rethinking Music. Oxford University Press 

Cruces, F. et al., (2001) eds. Las culturas musicales, Ed. Trotta, Madrid.

Dahlhaus, C. (1997) Fundamentos de la Historia de la Música. Editorial Gedisa

Dahlhaus, Carl; Eggebrecht, H.H (2012) ¿Qué es la música? Ed. Acantilado, Barcelona.

Grout, D.J; Palisca, C (1996). Historia de la Música Occidental. Madrid: Alianza Editorial.

Kerman, J. (1985) Contemplating Music: Challenges to Musicology. Cambridge: Harvard University Press.

LaRue, J. (2004) Análisis del estilo musical. Idea Books, S.A. Coleeción Idea Música, Cornellà del Llobregat.

Martí i Pérez, J (1992) “Hacia una antropología de la música” Anuario Musical (47): p.195-225, CSIC – Institució Milá i Fontanals

Martí i Pérez, J. (2000) Más allá del arte. La música como generadora de realidades sociales. Sant Cugat del Vallès: Deriva Editorial.

Mendívil, J. (2016) En contra de la música. Herramientas para pensar, comprender y vivir las músicas. Gourmet Musical

Merriam. A. P (1964) The Anthropology of Music, Northwestern University Press, Illinois, USA.

Mugglestone, Erica; Adler, G (1981) “Guido Adler's "The Scope, Method, and Aim of Musicology" (1885): An English Translationwith an Historico-Analytical Commentary”; Yearbook for Traditional Music, Vol. 13 (1981), pp. 1-21.

Nattiez, J.J. (1990) Music and Discourse. Toward a Semiology of Music. Princenton University Press, New Jersey.

Piquer, R. (2013) “Aquello que se escucha con el ojo. La iconografía musical en la encrucijada” Síneris, Revista de Musicología, Nº 9, Marzo.

Ros-Fábregas E. (2006) “Retos de la Musicología en la España del siglo XXI: de la reflexión a la aplicación práctica en el aula” Revista de Musicología, XXIX, 1.

Sadie, S (2000) Guía Akal de la música, Ediciones AKAL, S.A.

Scherzo, 249 (febrero de 2010). Dossier Iconografía Musical

Tagg, Philip (2015) Music’s Meanings. A modern musicology for non-musos. MMMsp Publications

Programari

Es faran servir el programa d'edició d'àudio Reaper, i l'editor de partitures Finale.