Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500240 Musicologia | OB | 3 | 2 |
Coneixements musicals mínims equivalents al Grau Professional de Conservatori. Edició de partitures amb aplicacions professionals (preferentment Finale o Sibelius).
És molt recomanable haver cursat prèviament Notació musical I i tenir aprovades les assignatures de llenguatge musical.
L’assignatura té el propòsit de proporcionar als estudiants els coneixements teòrics i pràctics necessaris per a la lectura, transcripció i interpretació dels diferents sistemes de notació musical dels segles XV i XVI. Aquesta assignatura complementa Notació musical I i té la seva continuació lògica en l'assignatura optativa Notació musical del Barroc.
Tema 1: Criteris editorials generals per a la transcripció i edició de música del Renaixement.
Tema 2: Notació mesurada blanca, o buida, dels segles XV i XVI.
Tema 3: Tabulatures instrumentals (I): Instruments de corda pinçada i fregada.
Tema 4: Tabulatures instrumentals (II): Instruments de tecla.
Els blocs temàtics es desenvoluparan a partir de classes teòriques i pràctiques on es transcriurà a notació musical contemporània els fragments i peces musicals proposades al Campus Virtual de l'assignatura. L'alumnat haurà de resoldre satisfactòriament els exercicis de transcripció que s'encarreguin com a deures del curs. Aquests es realitzaran seguint els estàndards d'edició de música històrica, s'editaran amb aplicacions professionals (Finale o Sibelius, preferentment), i es lliuraran en format paper dins els terminis establerts. Notació musical II requereix una dedicació no inferior a tres hores dos dies a la setmana, així com el maneig de la bibliografia bàsica recomanada. Si bé no és obligatòria, sí que és altament recomanable l'adquisició del manual de Willi Apel The Notation of Polyphonic Music 900-1600, Cambridge: The Mediaeval Academy of America, 1961 (5a ed.). (Traducció francesa: La Notation de la musique polyphonique, Sprimont: Mardaga, 1998) com a suport a la docència de l'assignatura. En cas de confinament s’adequarà la docència a la semipresencialitat o a la virtualitat. En aquest supòsit, els exercicis de curs s’hauran de lliurar de forma electrònica. |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Estudi de la matèria de l'assignatura | 25,5 | 1,02 | |
Sessions presencials | 37,5 | 1,5 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de la bibliografia recomanada | 20 | 0,8 | |
Realització dels exercicis de transcripció | 40 | 1,6 | 3, 5, 7, 9, 12, 13 |
Es proposa un sistema d’avaluació continuada que consistirà en la valoració ponderada de les següents activitats formatives:
La realització de l'exercici o exercicis de curs (20% de la nota final).
Aclariments a l’avaluació
Altres aclariments
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència, participació activa i exercicis del curs | 40% | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Primer examen parcial | 30% | 1,5 | 0,06 | 3, 5, 7, 9, 10, 12, 13 |
Segon examen parcial | 30% | 1,5 | 0,06 | 3, 5, 7, 9, 10, 12, 13 |
Fonts secundàries
Bibliografia general
Catàlegs
Fonts primàries
Tractats musicals dels segles XV i XVI
Cançoners
Música instrumental
Programari recomanat:
- Finale (https://www.finalemusic.com/)
- Sibelius (https://www.avid.com/sibelius)
. Lilypond (http://lilypond.org/index.ca.html)