Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500240 Musicologia | OB | 2 | 2 |
Cap. És recomenable, però no imprescindible, tenir coneixements bàsics de vocabulari tècnic musical (harmonia, teoria musical, etc)
Els estudis de música popular -també anomenada “urbana”, “de masses”, “popular no-tradicional”, etc.- són un camp relativament nou en l'àmbit de la musicologia i en el conjunt de les ciències socials. Les recerques en músiques populars iniciades a la fi dels anys seixanta als espais acadèmics anglosaxons han derivat amb el temps en una multiplicitat de corrents teòrics tan dispersos com enriquidors, resultat de la varietat de perspectives teòriques i epistemològiques que han anat sorgint.
Abordada des d'una perspectiva interdisciplinària que no es limita a l'observació cronològica de les grans fites de la història de la música, l'estudi de la música popular constitueix un àmbit privilegiat per a l'anàlisi no sols de les estructures sonores o de la seva estètica, sinó de les cultures musicals enteses com a propostes complexes que conformen una part fonamental de la realitat social i cultural en la qual vivim.
En aquest curs obrim les oïdes i ens movem a salts entre diversos gèneres i situacions musicals per a explorar la seva (i nostra) relació amb les indústries culturals, els mitjans i les pràctiques socials.
Els temes bàsics que estructuren el curs són els següents (inclou materials específics per a preparar-los):
T.1.- Presentació de l'assignatura. Conceptes bàsics per a l'estudi de la música popular
Materials complementaris T.1:
Horner,B. i Swiss,T.1999. Key Terms in Popular Music and Culture. Oxford: Blackwell
Mendívil, Juliol. 2016. En contra de la música. Buenos Aires: Gurmet
T.2.- Cànon i historiografia de la música popular
Materials complementaris T.2:
Keightley, Keir. 2006 [2001]. "Reconsiderar el rock". A: S.Frih, W.Straw, J.Street. La otra historia del rock. Barcelona: *MNT
Coen, Ethan i Joel Coen(directors). Oh Brother! (pel·lícula llargmetratge)
Wood, Sam (director). A Day at the Races (pel·lícula llargmetratge)
Tirro, Frank. 2001 [1993]. Història del jazz clàssic. Barcelona: MNT. Capítols: "El ragtime" (cap. 2) i "El blues" (cap. 3)
T.3.- Música i imatge: del videoclip als memes
Materials complementaris T.3:
Frith, Simon; A.Goodwin, L.Grossberg (eds). 1993. Sound and Vision. The Music Vídeo Reader. Nova York: Routledge
Guillot, Eduardo. 1999. Rock en el cine. València: La Màscara
López Cano, Rubén (2010) "La vida en copias. Breves cartografía del reciclaje musical digital". Letras. Imagen. Sonido. Ciudad mediatizada. n.5: 171-185
Viñuela, Eduardo. 2010. El videoclip en España (1980-1995). Gesto audiovisual. Madrid: ICCMU (Cap.1 "(In)Definición y singularidad del género" pp: 15-32)
T.4.- Tecnologies per a la música
Materials complementaris T.4:
Toop, David. "Océano de sonido". A: Luis Puig y Jenaro Talen (eds.). 1999. Las culturas del rock . Valencia: Fundación Bancaixa
Théberge, Paul. "Conectados: la tecnología y la música popular". A: S.Frith, W.Straw y J.Street (eds). 2006. La otra historia del rock. Barcelona: Ma Non Troppo
T.5.- Cançons, coples i crooners
Materials complementaris T.5:
Vázquez Montalbán, Manuel. 2013 [1974]. Cien años de canción y music-hall. Barcelona: Nortesur
Peñasco, Rosa. 2000. La copla sabe de leyes. Madrid: Alianza
Turtós, Jordi y Magda Bonet. 1998. Cantautores en España. Madrid: Celeste
Garza, María Luisa de la. 2008. Ni aquí ni allá. El emigrante en los corridos y en otras canciones populares. México, D.F.: Laberinto
T.6.- Gènere i música popular
Materials complementaris T.6:
Whiteley, Sheila. 2000. Women and Popular Music: Sexuality, Identity and Subjectivity. New York: Routledge
Viñuela, Laura. 2003. La perspectiva de género y la música popular: dos nuevos retos para la musicología. Oviedo: KRK
Jarman-Ivens, Freya. 2007. Oh boy!: masculinities and popular music. New York: Routledge
Whiteley, Sheila; Jennifer Rycenga (eds). 2006. Queering the Popular Pitch. New York: Taylor & Francis
T.7.- Música, industria i mitjans de comunicació
Materials complementaris T.7:
Negus, Keith. 2005. Los géneros musicales y la cultura de las multinacionales. Barcelona: Paidós
Fouce, Héctor. 2010. "De la crisis del mercado discográfico a las nuevas prácticas de escucha". Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 34, v. XVII, pág. 65-72. (Accessible on-line a:http://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=34&articulo=34-2010-08)
Fundación Alternativas. 2006. Plan Integral de Apoyo a la música. Estudio sobre la industria musical y sus problemática actual (Document accessible on-line: http://especiales.ideal.es/pdf/estudio-pirateria.pdf)
T.8.- Panorama 2.O.
Materials complementaris T.8:
Sinnreich, Aram (2010) Mashed Up: Music, Technology, and the Rise of Configurable Culture. University of Massachusetts.
Lessig, Lawrence (2008) Remix: Making Art and Commerce Thrive in the Hybrid Economy. Penguin Press
L’assignatura té format de seminari i la metodologia d’aprenentatge implica activament l’estudiant. Els continguts del curs s’adquiriran principalment mitjançant la lectura i la discusió dels textos seleccionats, així com de l'anàlisi i el debat sobre els materials audiovisuals proposats. Es treballarà a partir de casos d’estudi concrets i pràctics, dels quals se’n derivaran els aspectes teòrics i els conceptes clau de l’assignatura. La discussió en grups es podrà fer presencialment a l'aula o pels canals d'impartició online establerts per la UAB.
Activitats en grup a l'aula i a les aules virtuals
Al llarg de les sessions de classe, es comparteix treball col·lectiu sobre diversos materials audiovisuals (enregistraments personals low-fi, videoclips, fragments de pel·lícules) o escrits (premsa, textos curts, etc). Els materials poden ser proposats per la professora o els estudiants, i sempre estaran relacionats amb el tema del programa del curs que s’està estudiant.
Les activitats s’estructuren primer en petits grups que, dins l’aula, s’organitzen autónomamente per reflexionar i discutir sobre els materials proposats. Seguidament, el treball en grups es posa en comú amb la resta d’estudiants i la professora, per tal de debatre col·lectivament i extreure’n conclusions útils per al tema d’estudi del temari.
Preparació i presentació oral en grup
Les tres primeres setmanes de classe, els estudiants pacten amb la professora un tema de treball relacionat amb els continguts del curs, sobre el que hauran d'aprofundir en una recerca autònoma. El treball de recerca es realitza en petits grups (de 3 a 5 estudiants) per tal de facilitar el debat, l'intercanvi d'opinions i d'estratègies de treballs entre els iles alumnes. Una vegada finalitzada la recerca i, amb un calendari prèviament pactat, s'exposa davant de tot el grup de classe (presencialment o onlline), presentant-ne els principals resultats i proposant un tema de discusió derivat de l'exposició a la resta de companys. La professora supervisarà la recerca i la presentació a classe i ajudarà a moderar el debat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions presencials i d'avaluació | 41 | 1,64 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats en grup a l'aula | 0 | 0 | 1, 3, 5, 7 |
Preparació i presentació oral en grup | 5 | 0,2 | 5, 6, 7 |
Tutories individuals i de grup | 5 | 0,2 | 1, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, lectura i preparació de materials del curs | 72 | 2,88 | 2, 3, 5, 7 |
L'assignatura està pensada amb sessions participatives en les quals l'assistència continuada a classe és recomenable. Tot i això, l'assitència no és en cap cas obligatòria i, per tant, l'avaluació no la penalitzarà. Sí es valorarà molt positivament la participació activa i continuada en les sessions de classe del curs.
El gruix de l'avaluació individual es farà a partir de dos ítems: 1) una prova escrita a meitat del semestre, en la qual l'estudiant haurà de demostrar els coneixements adquirits. La prova tindrà un pes d'un 30% sobre l'avaluació global; 2) un seguit de qüestionaris sobre les lectures obligatòries del curs. Les notes dels qüestionaris tindran un pes d'un 30% sobre l'avaluació global i la seva realització és un requisit imprescindible per aprovar l'assignatura.
Un altre 30% de l'avaluació es puntua a partir d'una recerca sobre un tema relacionat amb els continguts del curs, pactat prèviament amb la professora. El treball, que es realitzarà en petits grups, es presentarà oralment (presencialment o enregistrat) i serà debatut col·lectivament. Els materials de suport a la presentació (vídeos, PwP, Prezi, etc) seran revisats i avaluats per la professora, així com per la resta d'estudiants (15% de la nota del curs). Aquests materials, ja revisats, es penjaran al Moodle de l'assignatura i serviran com a material de complementari de treball per a tots els estudiants.
L'assignatura ofereix la possibilitat de reavaluació, però aquesta es considera una mesura excepcional, atès que l'objectiu és una avaluació continuada de l'activitat al llarg de tot el semestre. Per presentar-se ala reavaluació caldrà haver superat, com a mínim, la prova parcials escrita i la meitat dels qüestionaris amb una nota de 5,5.
Per a considerar la qualificació “no avaluable” (anterior “no presentar”), l’estudiant haurà d’haver abandonat el seguiment de l’assignatura sense haver realitzat cap prova d’avaluació escrita o només el primer parcial.
La revisió de les qualificacions finals es realitzarà en dates anunciades amb antelació i sempre en el termini màxim de dues setmanes, a comptar des del lliurament de les qualificacions als estudiants.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats en grup a l'aula | 10% | 8 | 0,32 | 1, 3, 5, 7 |
Preparació i presentació oral en grup | 15% | 10 | 0,4 | 5, 6, 7 |
Prova escrita individual | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Qüestionaris sobre lectures obligatòries del curs | 30% | 2 | 0,08 | 3, 4, 6, 7 |
Treball escrit/audiovisual (materials de suport a exposició oral) | 15% | 5 | 0,2 | 1, 3, 6, 7 |
AUDIOVISUALS RECOMANATS
Cap programari espcífic previst