Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | OB | 2 | 2 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 | 2 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 | 2 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 3 | 2 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol | OT | 4 | 2 |
2504012 Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | OT | 4 | 2 |
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol | OB | 2 | 2 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | OB | 2 | 2 |
Atès que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica, haver adquirit les competències bàsiques, ha de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit.
Així mateix es considera que l'estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professor de l'assignatura, si així ho creu necessari.
1. Corrents creuades al segle XVIII espanyol: Rococó, Il·lustració, Neoclassicisme, Sensibilitat il·lustrada.
2. La prosa de la Il·lustració, entre l'assaig i la novel·la.
* Lectura obligatòria: Cartas marruecas. Noches lúgubres de José Cadalso.
3. Trets generals del teatre neoclàssic: de la tragèdia heroica a la comèdia sentimental i de costums. El teatre popular.
4. La poesia il·lustrada: didactisme i sentimentalitat.
* Lectura obligatòria: Antologia de la poesía del XVIII.
5. La recepció del Romanticisme europeu a Espanya.
6. La poesia romàntica: d'Espronceda a Bécquer.
* Lectura obligatòria: El estudiante de Salamanca de José d'Espronceda.
7. La prosa en el Romanticisme: novel·la històrica, costumisme i relats fantàstics.
8. El drama romàntic.
* Lectura obligatòria: Don Álvaro o la fuerza del sino, de Ángel de Saavedra.
Lectures obligatòries
* José Cadalso, Cartas marruecas. Noches lúgubres, ed. de Emilio Martínez Mata y estudio preliminar de Nigel Glendinning, Barcelona, Crítica (Biblioteca Clásica); Cartas marruecas. Noches lúgubres, ed. de Joaquín Arce, Cátedra (Letras Hispánicas).
* Poesía española del siglo XVIII, edición preparada por la profesora.
* José de Espronceda, El estudiante de Salamanca. El diablo mundo, edición de Robert Marrast, Madrid, Castalia (Clásicos Castalia).
* Ángel de Saavedra, Duque de Rivas, Don Álvaro o la fuerza del sino, ed. de Miguel Ángel Lama y estudio preliminar de Ermanno Caldera, Barcelona, Crítica (Biblioteca Clásica, 91); Don Álvaro o la fuerza del sino, ed. de Alberto Sánchez, Cátedra (Letras Hispánicas), Don Álvaro, ed. de Enrique Baltanás, Alianza.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases magistrales, seminarios y prácticas | 60 | 2,4 | 3, 5, 7, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorías programadas. Elaboración y presentación de trabajos | 12 | 0,48 | 3, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal i realització de treballs, comentaris analìtics i presentacions | 75 | 3 | 3, 5, 7, 12, 14 |
Per optar a l'aprovat és obligatori haver completat totes les lectures del curs.
L'avaluació de l'assignatura es sustentarà en les següents activitats (s'indica entre claudàtors el pes específic de cadascuna d'elles en la nota final):
1) Lliuraments d’un comentari de text o treball relacionats amb la matèria impartida que s'acordin amb el professor [20%].
2) Una prova escrita sobre la matèria impartida durant la primera meitat de l'assignatura [40%], que abastarà els temes relatius a la Il·lustració i les lectures corresponents a aquest període.
3) Una segona prova escrita sobre la matèria impartida en la segona meitat de l'assignatura [40%], que abastarà els temes relatius al Romanticisme i les lectures corresponents a aquest període.
Quant a l'expressió escrita, s'entén que l'estudiant redacta paràgrafs amb contingut ple, coherents i ben desenvolupats. Les faltes (d'ortografia, sintaxi, errors de puntuació, repeticions innecessàries, anglicismes, catalanismes, etc.) descomptaran 0,25 punts cadascuna. Quedarà directament suspesa una prova amb més de 10 faltes.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'estudiant ha d'explicitar convenientment, segons els usos de la documentació bibliogràfica, l'autoria de totes les cites i l'ús de materials aliens. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen, ocasionarà automàticament la qualificació de suspens (0) sense possibilitat de recuperació. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
La revisió de les proves es realitzarà en una entrevista prèviament convinguda amb la professora (Moodle) qui informarà l’alumnat de la data de revisió de les qualificacions.
L'estudiant podrà fer la recuperació del curs en el cas de suspendre una sola de les dues proves escrites de la matèria impartida [40%] i tenir una nota de conjunt mínima de 3,5. Si de conjunt mínima es troba entre 3,5 i 4,9, però ha suspès les dues proves [40% + 40%], no podrà presentar-se a la recuperació.
El resultat de la prova de recuperació substituirà la nota de la prova suspesa per calcular la nota final de l'assignatura.
Es considerarà "No avaluable" quan l'estudiant no realitzi cap de les activitats o proves. L'elaboració d'una activitat suposa la voluntat de l'estudiant de ser avaluat en l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació activa a la classe | 10% | 0 | 0 | 3, 5, 7, 9, 10, 12, 14 |
Proves escrites | 90% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Aguilar Piñal, Francisco (1991), Introducción al siglo XVIII, Madrid, Júcar.
Albiach Blanco, María-Dolores (2011), Historia de la literatura española. 4. Razón y sentimiento (1692-1800), Barcelona, Crítica.
Alborg, Juan Luis (1980), Historia de la literatura española, IV: El romanticismo, Madrid, Gredos.
Alonso, Cecilio (2010), Historia de la Literatura Española. Vol. 5. Hacia una literatura nacional (1808-1898), Barcelona, Crítica.
Álvarez Barrientos, Joaquín (1991), La novela del siglo XVIII, Madrid, Júcar.
*Álvarez Barrientos, Joaquín (2005), Ilustración y Neoclasicismo en las letras españolas, Madrid, Síntesis (Historia de la Literatura Universal. Literatura Española, 18).
Álvarez Barrientos, Joaquín (2008), Los hombres de letras en la España del siglo XVIII. Apóstoles y arribistas, Madrid, Castalia.
Amorós, Andrés (ed.) (1998), Antología comentada de la Literatura española. Siglo XVIII, Madrid, Castalia.
Aparici, Pilar e Isabel Gimeno, (eds.) (1996 y 2003), Literatura menor del siglo XIX. Una antología de la novela de folletín, Barcelona, Anthropos, 2 vols.
*Arce, Joaquín (1980), La poesía del siglo ilustrado, Madrid, Alhambra.
*Caldera, Ermano (2001), El teatro español en la época romántica, Madrid, Castalia.
*Carnero, Guillermo (coord.) (1995), Siglo XVIII (I y II), Tomo 6 y 7 de la Historia de la literatura española dirigida por Víctor García de la Concha, Madrid, Espasa Calpe.
*Carnero, Guillermo (coord.) (1996), Siglo XIX (I), Tomo 8de la Historia de la literatura española, dirigida por Víctor García de la Concha, Madrid, Espasa Calpe.
Caso González, J.M. (ed.) (1983), Ilustración y Neoclasicismo. Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica
*Checa, J., J.A. Ríos e Irene Vallejo (1992), La poesía del siglo XVIII, Madrid, Júcar.
Domínguez Ortiz, Antonio (1976), Sociedad y Estado en el siglo XVIII español, Barcelona, Ariel.
Enciso, Luis Miguel (2001), La Europa del siglo XVIII, Barcelona, Península.
Fontana, Josep (2015), La época del liberalismo, en Josep Fontana y Ramón Villares (dirs.), Historia de España, vol. 6, Barcelona, Critica / Marcial Pons.
Gies, David T. (ed.) (1989), El Romanticismo, Madrid, Taurus («El escritor y la crítica», 197).
Gies, David T. y Sebold, Russell P. (eds.) (1992), Ilustración y Neoclasicismo. Primer Suplemento. Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica.
*Gies, David T. (1998), El teatro en la España del siglo XIX, Cambridge, Cambridge University Press.
*Llorens, Vicente (1989), El romanticismo español. Ideas literarias. Literatura e historia, Madrid, Castalia.
Lynch, John (1991), Historia de España, XII. El siglo XVIII, Barcelona, Crítica.
Marrast, Robert (1989), Espronceda y su tiempo, Barcelona, Crítica.
Montesinos, J.F. (1955), Introducción a una historia de la novela española del siglo XIX, Madrid, Castalia, 3ª edición ampliada de 1973.
*Navas Ruiz, Ricardo (1990), El romanticismo español, Madrid, Cátedra.
Navas Ruiz, Ricardo (1971), El romanticismo español. Documentos,Salamanca, Anaya.
Palacios Fernández, Emilio (2002), La mujer y las letras en la España del siglo XVIII, Madrid, Arcadia de las Letras.
Pérez Magallón, Jesús (2001), El teatro neoclásico, Madrid, Ediciones del Laberinto.
*Romero Tobar, Leonardo (1994), Panorama crítico del romanticismo español, Madrid, Castalia.
Sánchez-Blanco, Francisco (1991), Europa y el pensamiento español del siglo XVIII, Madrid, Alianza.
Sánchez-Blanco, Francisco (1992), La prosa del siglo XVIII, Madrid, Júcar.
Sánchez-Blanco, Francisco (1997), La Ilustración en España, Madrid, Akal.
Sánchez-Blanco, Francisco (ed.) (1998), El ensayo español. 2. El siglo XVIII, Barcelona, Crítica.
Sánchez-Blanco, Francisco (1999), La mentalidad ilustrada, Madrid, Taurus.
Sebold, Russell P. (1989), El rapto de la mente. Poética y poesía dieciochesca, Barcelona, Anthropos.
Tuñón de Lara, Manuel (2000), La España del siglo XIX, 2 vols., Madrid, Akal.
Zavala, I.M. (1971), Ideología y política en la novela del siglo XIX, Salamanca, Anaya.
*Zavala, Iris (ed.) (1982), Romanticismo y realismo. Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica.
*Zavala, Iris, (ed.) (1994), Romanticismo y realismo. Primer suplemento. Historia y crítica de la literatura española, Barcelona, Crítica.
Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes (www.cervantesvirtual.com)
Bibliotecas de Autor:
Gustavo Adolfo Bécquer
José Cadalso
José de Espronceda
Leandro Fernández de Moratín
Tomásde Iriarte
Juan Meléndez Valdés
Ángel de Saavedra, Duque de Rivas
Félix María de Samaniego
Moodle, TEAMS