Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | FB | 1 | 2 |
No hi ha prerequisits.
L’objectiu de l’assignatura és introduir l’alumnat en l’anàlisi i comprensió dels processos d’estructuració i estratificació social: com es construeix i reprodueix el mapa de la desigualtat social i quins grups socials es generen a partir dels diferents eixos d’estructuració social: classe, edat, gènere i ètnia.
1. Estructura social i desigualtat: origen i tipus de desigualtat. Perquè la desigualtat és social. Estructura i grups socials.
2. Què entendre per estructura social. Estructura i estratificació.
3. Estat, mercat i societat civil en la configuració del mapa de les desigualtats socials. La reproducció i legitimació de la desigualtat.
4. Eixos d’estructuració social a la societat moderna: les classes socials.
5. Eixos d’estructuració social a la societat moderna: edat.
6. Eixos d’estructuració social a la societat moderna: gènere.
7. Eixos d’estructuració social a la societat moderna: ètnia.
8. El canvi social i la mobilitat individual.
9. Processos d’exclusió i inclusió social.
10. Desigualtat i medi ambient.
11. Els agents del canvi social. Vells i nous moviments socials.
La metodologia docent combina, d'una banda les lliçons magistrals per part del docent a les classes teòriques, on s’espera que l’alumnat participi als debats que es plantegin a l’aula; i d'altra, sessions de seminari que exigiran una participació més activa i protagonista de l’alumnat, ja que consistiran en la realització de presentacions de lectures, debats als voltant de les mateixes i la realització d’exercicis pràctics relacionats amb el desenvolupament del treball grupal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Seminari. Aprenentatge cooperatiu (treball en petits grups) i metodologia mixta (bidireccional) | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Avaluació. | 5 | 0,2 | 1, 3, 5, 7 |
Treball extern de l'alumnat | 109 | 4,36 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
La nota final de l’assignatura serà el resultat de combinar diversos tipus d’exercicis:
- Un examen final (50% de la nota final)
- Un treball en grup (30% de la nota final)
- Assistència i participació als seminaris (20% de la nota final)
Al seminaris es donaran les orientacions per a la realització del treball grupal.
Per superar l’assignatura, caldrà obtenir a l’examen final una puntuació de 5 o superior. La nota final serà la mitjana aritmètica entre l'examen i els altres dos indicadors, d'acord amb els percentatges assenyalats.
L'assignatura exigeix una assistència regular a les classes teòriques i pràctiques, així com la feina continuada de l'estudiant.
L’alumnat haurà d’assistir almenys al 80% de les classes (sense comptar les absències justificades) per poder ser avaluat. Les absències només es poden justificar per raons de malaltia, força major i altres raons acadèmiques prèviament autoritzades per l'equip docent.
Recuperacions: tant l'examen com el treball en grup podran ser recuperats, mitjançant exercicis individuals, en les dates establertes al calendari acadèmic
Copiar o intentar copiar a l'examen suposarà suspendre amb un zero, així com la pèrdua del dret a qualsevol recuperació. Els indicis de plagi a les pràctiques o que no es puguin justificar amb argumentacions raonables suposaran suspendre l'assignatura amb un zero i la pèrdua del dret a la recuperació.
Les classes comencen puntualment. L’alumnat ha de ser puntual.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final dels continguts del curs (lectures obligatòries i classes teòriques) | 50 % | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 7 |
Participació als seminaris i presentació en grup d'una de les lectures obligatòries | 20% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 6, 7 |
Treball en grup sobre un dels diversos temes oferts a l'alumnat | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7 |
1. Lectures obligatòries
La bibliografia de lectura obligatòria, i per tant de contingut avaluable, estarà compilada en un dossier de lectures accessible a través del campus virtual
Per a una millor comprensió dels conceptes presentats a classe es pot recórrer a la bibliografia següent
2. Manuals y obres de referència
Kerbo, H. (2004). Estratificación social y desigualdad. McGRAW-HILL
Macgarvey, D. (2018). Safari en la Pobreza. Capitán Swing
Miguelez, F., Garcia, T., Rebollo, O., Sanchez, C., Romero, A. (1997). Desigualtat i canvi. Proa/UAB
Piketty, T. (2021). Breve historia de la Igualdad. Deusto
Rendueles, C. (2020). Contra la igualdad de oportunidades. Seix Barral
Servigne, P., Stevens, R. (2020). Colapsología. Arpa
Wilkinson, R.G y K. Pickett (2009). Desigualdad: Un anàlisis d ela (in)felicidad col·lectiva. Turner
Wilkinson, R.G y K. Pickett (2009). Igualdad. Capitan Swing
No s'utilitzarà cap programa específic en l'assignatura