Logo UAB
2022/2023

Estructura social

Codi: 100475 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
José Oscar Rebollo Izquierdo
Correu electrònic:
oscar.rebollo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

En cas de desconeixement de la llengua vehicular es realitzaran els aclariments necessaris per garantir el seguiment de l'assignatura. En cas que en el curs es matriculin estudiants internacionals, les classes de teoria i un seminari seran en castellà.

Equip docent

Mariona Farré Vidal
Sara Gil Morales

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

Objectius

L’objectiu de l’assignatura és introduir l’alumnat en l’anàlisi i comprensió dels processos d’estructuració i estratificació social: com es construeix i reprodueix el mapa de la desigualtat social i quins grups socials es generen a partir dels diferents eixos d’estructuració social: classe, edat, gènere i ètnia.

Competències

  • Analitzar el conflicte i la criminalitat utilitzant les teories criminològiques i els seus fonaments psicològics i sociològics.
  • Demostrar que es comprenen els conceptes i els fonaments psicològics, pedagògics i sociològics de la criminologia.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Explicar les bases sociològiques aplicades a la criminologia.
  2. Redactar un treball acadèmic.
  3. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  4. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  5. Treballar de manera autònoma.
  6. Treballar en equip i en xarxa.
  7. Utilitzar les bases sociològiques per analitzar situacions de criminalitat.

Continguts

1.           Estructura social i desigualtat: origen i tipus de desigualtat. Perquè la desigualtat és social. Estructura i grups socials.

2.           Què entendre per estructura social. Estructura i estratificació.

3.           Estat, mercat i societat civil en la configuració del mapa de les desigualtats socials. La reproducció i legitimació de la desigualtat.

4.           Eixos d’estructuració social a la societat moderna: les classes socials.

5.           Eixos d’estructuració social a la societat moderna: edat.

6.           Eixos d’estructuració social a la societat moderna: gènere.

7.           Eixos d’estructuració social a la societat moderna: ètnia.

8.           El canvi social i la mobilitat individual.

9.           Processos d’exclusió i inclusió social.

10.         Desigualtat i medi ambient.

11.         Els agents del canvi social. Vells i nous moviments socials.

Metodologia

La metodologia docent combina, d'una banda les lliçons magistrals per part del docent a les classes teòriques, on s’espera que l’alumnat participi als debats que es plantegin a l’aula; i d'altra, sessions de seminari que exigiran una participació més activa i protagonista de l’alumnat, ja que consistiran en la realització de presentacions de lectures, debats als voltant de les mateixes i la realització d’exercicis pràctics relacionats amb el desenvolupament del treball grupal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe teòrica 18 0,72 1, 2, 3, 4, 6, 7
Seminari. Aprenentatge cooperatiu (treball en petits grups) i metodologia mixta (bidireccional) 18 0,72 1, 2, 3, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Avaluació. 5 0,2 1, 3, 5, 7
Treball extern de l'alumnat 109 4,36 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Avaluació

La nota final de l’assignatura serà el resultat de combinar diversos tipus d’exercicis:

-          Un examen final (50% de la nota final)

-          Un treball en grup (30% de la nota final)

-          Assistència i participació als seminaris (20% de la nota final)

Al seminaris es donaran les orientacions per a la realització del treball grupal.

Per superar l’assignatura, caldrà obtenir a l’examen final una puntuació de 5 o superior. La nota final serà la mitjana aritmètica entre l'examen i els altres dos indicadors, d'acord amb els percentatges assenyalats.

L'assignatura exigeix una assistència regular a les classes teòriques i pràctiques, així com la feina continuada de l'estudiant.

L’alumnat haurà d’assistir almenys al 80% de les classes (sense comptar les absències justificades) per poder ser avaluat. Les absències només es poden justificar per raons de malaltia, força major i altres raons acadèmiques prèviament autoritzades per l'equip docent.

Recuperacions: tant l'examen com el treball en grup podran ser recuperats, mitjançant exercicis individuals, en les dates establertes al calendari acadèmic

Copiar o intentar copiar a l'examen suposarà suspendre amb un zero, així com la pèrdua del dret a qualsevol recuperació. Els indicis de plagi a les pràctiques o que no es puguin justificar amb argumentacions raonables suposaran suspendre l'assignatura amb un zero i la pèrdua del dret a la recuperació.

Les classes comencen puntualment. L’alumnat ha de ser puntual.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final dels continguts del curs (lectures obligatòries i classes teòriques) 50 % 0 0 1, 3, 4, 5, 7
Participació als seminaris i presentació en grup d'una de les lectures obligatòries 20% 0 0 1, 3, 4, 6, 7
Treball en grup sobre un dels diversos temes oferts a l'alumnat 30 % 0 0 1, 2, 3, 6, 7

Bibliografia

1. Lectures obligatòries

La bibliografia de lectura obligatòria, i per tant de contingut avaluable, estarà compilada en un dossier de lectures accessible a través del campus virtual

Per a una millor comprensió dels conceptes presentats a classe es pot recórrer a la bibliografia següent

 

2. Manuals y obres de referència

Kerbo, H. (2004). Estratificación social y desigualdad. McGRAW-HILL

Macgarvey, D. (2018). Safari en la Pobreza. Capitán Swing

Miguelez, F., Garcia, T., Rebollo, O., Sanchez, C., Romero, A. (1997). Desigualtat i canvi. Proa/UAB

Piketty, T. (2021). Breve historia de la Igualdad. Deusto

Rendueles, C. (2020). Contra la igualdad de oportunidades. Seix Barral

Servigne, P.,  Stevens, R. (2020). Colapsología. Arpa

Wilkinson, R.G y K. Pickett (2009). Desigualdad: Un anàlisis d ela (in)felicidad col·lectiva. Turner

Wilkinson, R.G y K. Pickett (2009). Igualdad. Capitan Swing

Programari

No s'utilitzarà cap programa específic en l'assignatura