Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | OB | 3 | 1 |
És altament recomanable haver aprovat l’assignatura “La recerca científica en criminologia”.
- Comprendre els fonaments epistemològics de la investigació social qualitativa.
- Saber aplicar aquests fonaments al disseny i anàlisi d’una recerca criminològica.
- Conèixer i aplicar les principals tècniques qualitatives de recollida de dades.
- Conèixer i aplicar la tècnica de l’anàlisi de contingut.
El treball requerit a l’alumne/a per a l’adequat aprenentatge dels continguts de l’assignatura i l’assoliment de les competències consistirà en les següents activitats:
- Sessions de classe expositiva sobre el temari.
- Seminaris de pràctiques, per a complementar i aprofundir els continguts de la classe expositiva, així com fer una aplicació pràctica dels mateixos.
- Activitats complementàries de treball dins i fora de l’aula, que inclouen:
a) Lectures bàsiques.
b) Exercicis pràctics (avaluables i no avaluables).
c) Un treball de grup orientat a aplicar els continguts de l’assignatura.
Tots els exercicis pràctics seran revisats i comentats pel professor. Es faran tutories periòdiques amb el professor relatives al treball de grup.
És obligatòria l’assistència a un mínim del 80% de les classes, tant teòriques com de seminari.
Al Campus Virtual, des dels inicis de curs, figurarà el cronograma amb les sessions de l'aula.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Exercicis pràctics i simulació de casos. | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, anàlisi i síntesi del material. | 60 | 2,4 | 1, 6, 9 |
Treball de grup | 49 | 1,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Parts de l’avaluació:
- Examen individual: 50%
- Treball de grup: 40%
- Exercicis pràctics avaluables: 10%
L’assignatura s’aprova amb un 5 sobre 10 o més puntuació de nota global. Per tal de poder fer promig, caldrà una nota d’almenys 4 sobre 10 tant en la nota del treball de grup com en la nota de l’examen individual.
Els treballs de grup o exàmens no superats tindran una oportunitat de recuperació, però en cas de superar-se la nota serà sempre un 5 sobre 10.
Si les absències injustificades o justificades fora de termini (dues setmanes a partir de l’absència) superen el 20% del total de classes de seminari l’alumne/a no serà avaluat/da. Només es justificaran les absències per malaltia, per causes de força major, o per raons acadèmiques prèviament autoritzades pel professorat.
En cas que durant un examen es detecti la presència d'algun/a alumne/a o alumnes copiant aquests/es quedaran automàticament suspesos/es (amb nota=0) sense possibilitat d’accés a la recuperació.
En cas de plagi en la redacció de pràctiques o treballs, s'obtindrà un zero i es rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne/a suspendrà l'assignatura (amb un 0) i perdrà el dret a la recuperació.
Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe un cop aquesta ha començat, ni la sortida abans de la seva finalització.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen individual | 50% | 5 | 0,2 | 1, 2, 6, 9 |
Exercicis pràctics | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10 |
Treball de grup | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Bibliografia obligatòria:
Valles, Miguel S. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Síntesis.
Navarro, P.; Díaz, Capitolina (1994). Análisis de contenido. A Delgado, J.M.; Gutiérrez, J. (Eds.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales (pp. 177-224). Síntesis.
Bibliografia recomanada:
Aguirre, A. (Ed.) (1995). Etnografía. Metodología en la investigación sociocultural. Editorial Boixareu Universitaria.
Altheide, D. L.; Johnson, J. M. (1994). Criteria for Assessing Interpretative Validity in Qualitative Research. A Denzin, N.K.; Lincoln, Y.S. (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 485-499). Sage.
Alvira, F. (1983). Perspectiva cualitativa-perspectiva cuantitativa en la metodología sociológica. Revista Española de Investigaciones Sociológica, (22), pp. 53-75.
Bardin, L. (1986). El análisis de contenido. Akal.
Bertaux, D. (2005). Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Edicions Bellaterra.
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: thematic analysis and code development. Sage.
Callejo, J. (2001). El grupo de discusión: Introducción a una práctica de investigación. Ariel.
Clemente, M.(Ed.) (1992). Psicología social: métodos y técnicas de investigación. Eudema.
Coffey, Amanda; Atkinson, P. (2005). Encontrar el sentido alos datos cualitativos. Universidad de Alicante.
Delgado, J.M.; Gutiérrez, J. (Eds.) (1994). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Síntesis.
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
García Jorba, J.M. (2000). Diarios de campo. CIS.
Huber, G. L. (2003). Introducción al análisis de datos cualitativos. A Medina, A.; Castillo, S. (coord.): Metodología para la realización de Proyectos de Investigacion y Tesis Doctorales. Universitas.
Ibáñez, J. (1985). Análisis sociológico de textos y discursos. Revista internacional de sociología, 43 (1), pp. 119-160.
Krueger, R.A. (1991). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Pirámide.
Pujadas, J.J. (1992). Método biográfico: El uso de las historias de vida en ciencias sociales. CIS.
Quivy, R.; Van Campenhoudt, L. (1997). Manual de recerca en ciències socials. Herder.
Rodríguez Gómez, G.; Gil Flores, J.; García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.
Ruiz Olabuénaga, J.I. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.
Taylor, S.J.; Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós.
Trinidad, A.; Carrero, Virginia; Soriano, Rosa Mª (2006). Teoría fundamentada “Grounded Theory”. La construcción de la teoría a través del análisis interpretacional. CIS.
Valles, M.S. (2002). Entrevistas cualitativas. CIS.
La realització de pràctiques amb el programa Atlas-TI dependrà de la disponibilitat del software a les aules d'informàtica.