Logo UAB
2022/2023

Història Contemporània universal I, l'Època del Liberalisme

Codi: 100345 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500501 Història OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Elena Fernandez Garcia
Correu electrònic:
elena.fernandez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Elena Fernandez Garcia
Oriol Luján Feliu

Prerequisits

Cap

Objectius

L’assignatura d’"Història Contemporània Universal I" té com a objectiu formar els estudiants tot subministrant-los els recursos i instruments necessaris per tal que adquireixin un coneixement sòlid dels canvis polítics, institucionals, econòmics, socials i culturals en el món, així com dels factors que els expliquen, des de mitjan segle XVIII fins al 1871. D’aquesta forma, es cobreix el primer tram de la matèria d’Història Contemporània.
Es tindran en compte les diferents interpretacions i els debats historiogràfiques que se’n deriven.

Competències

  • Avaluar críticament les fonts i els models teòrics per analitzar les diverses etapes històriques.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dominar els conceptes bàsics diacrònics i temàtics propis de la ciència històrica.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera autònoma.
  2. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  3. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi històrica.
  4. Identificar les estructures socials, econòmiques i polítiques del món contemporani.
  5. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  6. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  7. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  8. Reconèixer els processos històrics que han donat lloc a la societat contemporània.
  9. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  10. Relacionar els elements i els factors que intervenen en el desenvolupament dels processos històrics.
  11. Treballar en equip respectant tots els punts de vista.
  12. Utilitzar els mètodes de treball propis de la història contemporània.
  13. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

-Orígens del món contemporani

-Revolució francesa

-Època napoleònica i Restauració

-El triomf del liberalisme

-Canvi econòmic i industrialització

-El tombant de 1848

-La construcció dels Estats contemporanis

-La dinàmica extraeuropea

Metodologia

Assistència a classes teòriques dirigides per el/la professor/a.

Lectura comprensiva de textos.

Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.

Estudi personal.

El professorat haurà de destinar aproximadament uns 15 minuts d’alguna classe per a permetre que els seus estudiants puguin respondre a les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 37,5 1,5 4, 8, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 3, 5, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 56 2,24 1, 3, 4, 6, 8, 10, 11, 13
Lectura de textos. Redacció de treballs. Recerca de informació bibliogràfica 25 1 1, 2, 5, 6, 11, 12, 13

Avaluació

-Es considerarà un/a alumne/a "No avaluable" si ha lliurat menys del 30% de les evidències avaluables del total de l'assignatura.

-L'assignatura s'aprova si la mitjana ponderada de les diferents evidències avaluables és igual o superior a 5,0. En cas que sigui inferior, es contempla la reavaluació, que consistirà en un examen. La nota màxima que s'hi podrà obtenir és de 5,0. Els/les alumnes no avaluables no es poden presentar a reavaluació. Igualment, per participar al procés de reavaluació el professor/a pot exigir a l’estudiant haver obtingut una qualificació mínima final de 3,5. 

-La còpia indiscriminada i no declarada de fonts escrites (Internet, llibres, treballs, etc.) suposa un 0 en la qualificació de l'exercici on es produeixi. La reincidència pot comportar igual nota final a l'assignatura. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixaassignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. 

-Tots els treballs han d'incorporar bibliografia, notes al peu de pàgina i referències de les fonts consultades.

-Es tindrà en compte la correcció ortogràfica, d'expressió, lèxic i sintaxi dels documents escrits de l'avaluació continuada i dels exàmens.

-L’alumnat tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades. El professorat establirà oportunament els mecanismes per fer-ho.

-L’assistència en cap cas serà obligatòria. 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 1 35% 3,5 0,14 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 12
Examen 2 35% 3,5 0,14 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10, 12
treball 30% 9,5 0,38 3, 5, 6, 7, 9, 11, 13

Bibliografia

BETHELL, Leslie (ed.) Historia de América Latina 5. La independencia. Barcelona: Crítica, 1991.

BRIGGS, Asa, i CLAVIN, Patricia. Historia contemporánea  de Europa, 1789-1989. Barcelona: Crítica, 2000.

CANALES, Esteban, La Europa napoleónica 1792-1815. Madrid: Cátedra, 2008

CAMERON, Rondo. Historia económica mundial, desde el Paleolítico hasta el presente. Madrid: Alianza Editorial, 2000 (3a).

COOK, Chris, y STEVENSON, John: Guía de historia contemporánea de Europa. Madrid: Alianza Editorial, 1994.

FRADERA, Josep M., La nación imperial (1750-1918). Barcelona: Edhasa, 2015.

GUARDIA, Carmen de la. Historia de los Estados Unidos. Madrid: Sílex, 2012.

HIJANO, Ángeles. Revoluciones europeas de 1820 a 1848. Editorial Dilema, 2012.

OSTERHAMMEL, Jürgen, La transformación del mundo. Una historia global del siglo XIX. Barcelona: Crítica, 2015

MORADIELLOS, Enrique. La historia contemporánea en sus documentos. Barcelona: RBA, 2011.

SANTIRSO, Manuel. La Revolución Francesa y Napoleón: el fin del antiguo régimen. Serie Descubrir la Historia nº26, 2017

SIMAL, Juan L. La era de las grandes revoluciones en Europa y América (1763-1848). Madrid: Síntesis, 2020

STROMBERG, Roland. Historia intelectual europea desde 1789. Madrid: Debate, 1990 

VOVELLE, Michel. Introducción a la Revolución francesa. Barcelona: Crítica, 1981

ZURITA, Rafael. Europa en La Época de Napoleón. Madrid: Síntesis, 2019

Programari

Cap