Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500241 Arqueologia | OT | 3 | 2 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 | 2 |
2500501 Història | OT | 4 | 2 |
No es necessita cap requisit previ. Es recomana, però, tenir coneixements d'Història general, i en especial, d'història antiga o de cultura clàssica.
L'assignatura se centrarà en l'anàlisi dels processos religiosos i de pensament, així com dels sistemes de creences generats als móns pròxim-oriental, egipci, grec i romà. A més d'abordar els elements propis de les pràctiques cultuals, les institucions religioses i les idees sobre el més enllà, l’àmbit diví i el destí, entre d'altres, dels estats pròxim-orientals, així com de grecs i romans, plurals i en continua evolució, s'analitzarà també la creació de processos de coneixement lògic basat en la observació, científic i també d'altres corrents de pensament (filosòfic, geogràfic, ...), així com l'impacte que aquest coneixement va tenir en el món antic, tractant casos concrets d'estudi.
Al final del curs, l'alumne ha d'assolir un coneixement bàsic de les principals estructures culturals relacionades amb la religió i el coneixement tant del món pròxim-oriental com del grecoromà, així com ser capaç d'analitzar, processar i interpretar qualsevol mena de material addicional, tant font primària com secundària, demostrant una primera assimilació dels principis bàsics de la metodologia de la recerca històrica.
El curs s'estructura en dos grans blocs, món oriental i món grecoromà. Metodològicament, l'assignatura consistirà en classes presencials en les quals es tractaran les diverses temàtiques plantejades a través de l'acompanyament de PWP. Les explicacions teòriques aniran sempre acompanyades del comentari de textos històrics i de discussions/debats sobre les qüestions analitzades a l'aula. Tots els materials tractats a classe es penjaran posteriorment al Campus Virtual. En el cas que, per raons de força major, la presencialitat no sigui possible, se substituiran les classes a l'aula per gravacions fetes pel professor i que es penjaran els dies que pertoqui al Campus Virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència a sessions teòriques | 45 | 1,8 | 2, 12, 13, 18, 22, 23, 28 |
Estudi personal de la matèria | 30 | 1,2 | 3, 4, 7, 8, 22, 23, 27 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 24 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura comprensiva de textos i interpretació de imatges i documents arqueològics | 15 | 0,6 | 18, 19, 20, 21, 22, 23, 27, 28 |
Realització de ressenyes, treballs i anàlisis sobre temàtiques concretes | 45 | 1,8 | 2, 3, 7, 13, 17, 18, 22, 24, 26, 27, 30, 31 |
L'avaluació es durà a terme mitjançant el seguiment continuat al llarg de l'assignatura (avaluació continuada) dels processos cognitius i formatius dels estudiants, conjuntment a la realització d’una prova avaluadora a final de curs.
En aquest sentit, es preveuen 3 activitats d’avaluació:
- Activitat 1: consistirà en la cerca bibliogràfica de 20 articles científics sobre religió i pensament religiós al món antic (20%).
- Activitat 2: es tractarà de fer un anàlisis i comentari crític d'un article científic vinculat a alguna de les temàtiques tractades a l'assignatura (30%).
- Activitat 3: prova tipus examen a realitzar a final de curs. Consistirà en una pregunta a desenvolupar i un comentari de text o imatge. (50%).
La nota final procedirà de la suma dels percentatges respectius de les diverses activitats. Caldrà haver obtingut una nota mínima de 4 a les dues primeres activitats per a què puguin comptar per la nota final.
Igualment, es tindrà molt present la presencialitat i la participació en els debats a l'aula.
En relació amb la reavaluació, es mantindrà el número d'activitats de l'avaluació, que s'hauran de lliurar igualment (en cas de no lliurades) o de nou (en cas de lliurades anteriorment i suspeses) dins del termini del període de reavaluació, és a dir, al llarg del juny. També hi haurà l’opció de reavaluar la prova tipus examen. Per poder optar a la reavaluació s’haurà d’haver realitzat, com a mínim, dues de les tres activitats d’avaluacióal llarg del curs.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Cerca bibliogràfica | 20% | 0 | 0 | 3, 6, 7, 8, 10, 14, 15, 18, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 29, 30, 31 |
Entrada de diccionari històric | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 24, 25, 28, 29, 30, 31 |
Prova tipus examen | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 21, 22, 23, 26, 27, 28, 29, 30 |
Alvar, J. (ed.), Formas de difusión de las religiones antiguas, Madrid.
Alvar, J. (ed.), Jerarquías religiosas y control social en el mundo antiguo, Valladolid.
Alvar, J., Los misterios: religiones "orientales" en el imperio romano.
Alvar, J., Heroes, semidioses y daimones, Madrid.
Beck, H. (ed.), A companion to ancient Greek government, Blackwells, Oxford.
Bermejo Barrera, X. C., Introducción a la sociología del mito griego, Akal, Madrid.
Bermejo Barrera, X. C. et al., Los orígenes de la mitología griega, Akal, Madrid.
Borgeaud, M., La Mère des Dieux : de Cybèle à la Vierge Marie, Paris.
Detienne, M., Los jardines de Adonis, Akal, Madrid.
Detienne, M., Apolo con el cuchillo en la mano, Akal Madrid.
Detienne, M., Dionisos a cielo abierto, Madrid.
Farrington, B., Ciencia y filosofía en la antigüedad, Ariel, Barcelona.
Fergushon, J., Le religioni nell'impero romano, Laterza, Roma.
Graf, F., La Magie dans l'Antiquité gréco-romaine : idéologie et pratique, Paris.
Gregory, J. (ed.), A companion to Greek Tragedy, Blackwells, Oxford.
Kallendorf, C. W. (ed.), A companion to the Classical tradition, Blackwells, Oxford.
Loraux, N., Nacido de la tierra. Mito y política en Atenas, El cuenco de plata, Buenos Aires.
Muñoz Delgado, L., Léxico de magia y religión en los papiros mágicos griegos, Madrid.
Naiden, F. S., Ancient Supplication, Oxford.
Ogden, D. (ed.), A companion to Greek Religion, Blackwells, Oxford.
Ogden, D., Magic, witchcraft and ghosts in the Greek world: A sourcebook, Oxford University Press.
Odgen, D., Greek and Roman Necromancy, Princeton University Press.
Parker, R., Miasma: pollution and purification in early Greek religion, Oxford.
Requena, M., El Emperador predestinado : los presagios de poder en época imperial romana, Madrid.
Rey, A., La ciencia en la antigüedad, Mexico.
Vidal-Naquet, P. & Vernant, P., Mito y tragedia en el mundo griego, II vols., Akal, Madrid.
Vidal-Naquet, P., El cazador negro, Akal, Madrid.
VVAA., Pouvoir des hommes, signes des dieux dans le monde antique, Besançon
.