Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500246 Filosofia | OB | 2 | 2 |
No n'hi ha.
Filosofia medieval és una assignatura obligatòria del segon curs del grau de filosofia. Els objectius específics d'aquesta assignatura són:
a. Aconseguir un bon coneixement dels principals autors, plantejaments i problemes filosòfics i científics de la filosofia medieval.
b. Aprofundir en el coneixement dels dos autors més significatius de la filosofia medieval: Agustí d'Hipona i Tomàs d'Aquino.
c. Aconseguir un coneixement general dels principals autors catalans medievals.
d. Llegir, entendre i interpretar textos importants i representatius dels autors estudiats.
e. Reflexionar sobre alguns problemes plantejats per la filosofia en aquesta època, sobre la seva incidència cultural, social i política, i sobre la seva transcendència històrica.
f. Desenvolupar la pròpia capacitat crítica i autocrítica, «dialogant» amb els autors estudiats i «repensant» i actualitzant els problemes estudiats.
g. Relacionar transversalment els continguts de l'assignatura amb els d'altres assignatures de la titulació i amb altres aspectes culturals de l'Edat mitjana.
ANTECEDENTS: AGUSTÍ D'HIPONA I EL LLEGAT FILOSÒFIC ANTIC
Tema 1. La tradició acadèmica*, neoplatònica i biblicopatrística*
Tema 2. Agustí d'Hipona. Introducció
Tema 3. Agustí d'Hipona: Déu, la creació, l'ésser humà*
Tema 4. Agustí d'Hipona: el coneixement
Tema 5. Agustí d'Hipona: El llenguatge, el temps, la moral, l'"augustinisme polític"*
LA PATRÍSTICA MEDIEVAL
Tema 6. La darrera patrística llatina
Tema 7. La darrera patrística grega
EL DARRER NEOPLATONISME
Tema 8. L'escola neoplatònica d'Atenas
FILOSOFIA MUSULMANA
Tema 9. La filosofia musulmana*
FILOSOFIA JUEVA
Tema 10. La filosofia jueva*
FILOSOFIA BIZANTINA
Tema 11. La filosofia bizantina*
FILOSOFIA CRISTIANA DE L’ALTA EDAT MITJANA
Tema 12. La filosofia llatina a l'època d'esplendor dels monestirs (segles IX-XII)
L'ESCOLÀSTICA: FORMACIÓ I PLENITUD
Tema 13. El renaixement del segle XII. El «nou Aristòtil»
Teme 14. Tomàs d'Aquino (1225-1274) i el seu temps
Tema 15. Tomàs d'Aquino: La Summa Theologiae i l'existència de Déu
Tema 16. Tomàs d'Aquino i la metafísica aristotèlica
Tema 17. Tomàs d'Aquino: antropologia, moral*, política*
LA FILOSOFIA DESPRÉS DE LA SENTÈNCIA DE PARÍS DE 1277
Tema 18. La sentència de París del 1277 i les seves conseqüències. Joan Duns Escot (ca. 1266-1308)
Tema 19. La «via modernorum»: nominalisme i misticisme
LA FILOSOFIA MEDIEVAL A CATALANA
Tema 20. La filosofia catalana fins a començaments del segle XIV
Tema 21. Escotistes i tomistes*
Tema 22. Vers l'Humanisme
* = Es aconsellable que els estudiants que aspiren a un bona nota facin una presentació oral sobre algun dels temes marcats amb un * (cf. Avaluació)
La docència combina exposicions generals de caràcter més teòric amb comentaris de textos especialment significatius. El professor seguirà el manual "Introducció a la filosofia medieval" (Manuals de la UAB,57), UAB, Servei de Publicacions, 2012, escrit per ell mateix expressament per a aquesta assignatura. Cal que l'estudiant prepari prèviament el tema que toca. L'explicació que farà el professor del tema pressuposa aquesta preparació.
A més, l'estudiant haurà de fer unes lectures personals, també de textos importants.
Utilitzarem el Campus Virtual per compartir els materials. En canvi, si l'estudiant es volgués posar en contacte amb el professor, cal que ho faci per mitjà del correu electrònic (i no amb la missatgeria del Campus Virtual).
Les tutories seran dedicades bàsicament a preparar el treball i les lectures obligatòries, i a desfer eventuals dubtes.
Per tal que l'estudiant pugui programar bé el curs, el primer dia de classe el professor penjarà al Campus Virtual un calendari amb totes les dates importants (exàmens, lliurament de treballs, etc.).
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Comentaris de textos | 15 | 0,6 | 6, 7, 15, 16, 17 |
Exposicions teòriques dels principals conceptes | 28,5 | 1,14 | 2, 5, 6, 7, 11, 14, 15, 19 |
Presentació del curs | 1,5 | 0,06 | 9, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectura: "Confessions", X-XIII, d'Agustí d'Hipona | 20 | 0,8 | 8, 10, 16, 17, 18, 20 |
Lectura: "De ente et essentia", Tomàs d'Aquino | 20 | 0,8 | 5, 6, 7, 12, 16, 17, 18, 19 |
Tutories | 15 | 0,6 | 8, 10, 12, 20, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Ampliació bibliogràfica | 20 | 0,8 | 7 |
Estudi del contingut | 15 | 0,6 | 6, 9, 16, 17, 18, 19, 21 |
Redacció d'un treball d'una de les dues lectures obligatòries | 7,5 | 0,3 | 6, 7, 16, 17, 19 |
L'avaluació del curs és continuada i pressuposa el seguiment constant del curs. Per aprovar el curs cal: a) que la nota de cada examen sigui com a mínim un 4; b) que la mitjana de les diverses activitats sumi com a mínim un 5. Si un alumne no compleix aquestes dues condicions, caldrà que es presenti a la reavaluació de l'examen o dels exàmens que impedeixen l'assoliment de l'aprovat. El treball no és objecte de reavaluació, encara que estigui suspès. Per poder presentar-se a la reavaluació dels exàmens, cal que l’alumne hagi fet l’examen quan tocava.
L'examen de reavaluació serà de característiques semblants als exàmens fets durant el curs (cf. infra) i tindrà dues parts, una per a la matèria de cada examen parcial. L'alumne només haurà de fer la part suspesa o que li impedeix d'aprovar el curs.
Hom qualificarà amb No avaluable l'alumne que només hagi fet activitats d'avaluació per un valor igual o inferior al 30 %.
No hi ha segona convocatòria
El professor assignarà un dia, hora i lloc de revisió d'examen un cop hagi avaluat les activitats del curs. Els estudiants que han de fer la reavaluació tindran un dia específic de revisió un cop hagin fet l'esmentada activitat de reavaluació.
Observacions sobre les activitats d'avaluació
Exàmens. L'alumne farà dos exàmens parcials. Cada examen pot constar de dues parts: preguntes de teoria i comentari d'un fragment. A més dels continguts teòrics de la matèria, l'estudiant haurà de donar raó de les lectures obligatòries. En les preguntes de teoria caldrà donar raó del contingut dels temes, de la bibliografia bàsica sobre aquell tema. És important complementar els apunts del professor amb, com a mínim, un manual. Si l'alumne no ha pogut fer algun dels exàmens, l'ha suspès o la mitja de les activitats d'avaluació del curs no arriba a 5, caldrà que es presenti a la reavaluació.
Treball. L'alumne farà dues lectures obligatòries: Agustí, Confessions, X-XIII; i Tomas d'Aquino, De ente et essentia. Totes dues són matèria d'examen. A més, d'una de les dues (a triar), l'estudiant n'haurà de presentar un treball. Aquest treball tindrà una extensió de 5.000 paraules i ha de resumir el contingut de la lectura obligatòria, situar-lo en el seu context (de l'època, biogràfic i del pensament de l'autor) i comentar les idees més destacades.
Participació a classe. El professor valorarà especialment que els alumnes participin activament. Preparar a casa les classes, ampliar continguts, fer aportacions, etc. són activitats que, a part del valor que tenen en l'avaluació del curs, poden ajudar a arrodonir la nota.
El estudiants que aspiren a una bona nota és aconsellable que facin una exposició oral sobre un dels temes marcats amb un asterisc (cf. Continguts). Aquesta exposició es pot fer individualment o en petit grup (dues o tres persones) i ha de durar uns 30'. Cal lliurar un resum de l'exposició.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació,amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen 1 | 33,3 | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 6, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
Examen 2 | 33,4 | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 6, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
Treball d'una lectura obligatòria | 33,3 | 4,5 | 0,18 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 21, 22 |
Manual:
Jaume Mensa i Valls, Introducció a la filosofia medieval (Manuals de la UAB, 57), Bellaterra, Servei de Publicacions, 2012, 280 pàgs. (edició en paper i ebook). L’estudiant trobarà la bibliografia específica per a cada tema en aquest manual. (https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/reader.action?docID=4824671)
Per ampliar:
K. Flasch, El pensament filosòfic a l'Edat Mitjana. D'Agustí a Maquiavel, Santa Coloma de Queralt, Edèndum, 2006.
A. de Libera, La filosofia medieval, València, 2006.
Andrés Martínez Lorca, La filosofía medieval. De Al-Farabi a Ockham (Descubrir la Filosofía, 18), Madrid, El País, 2015.
Giannina Burlando, F. Bertelloni (eds.), La filosofía medieval, Madrid, Trotta, CSIC, 2002;
Henrik Lagerlund (ed.), Encyclopedia of Medieval Philosophy (ebook), Dordrecht, Springer, 2011;
Michela Pereira, La filosofia nel Medioevo. Secoli VI-VX, Roma, Carocci, 2008;
A.S. McGrade (ed.), The Cambridge Companion to Medieval Philosophy (ebook), Cambridge, University Press, 2006;
Agustí, Confessions, X-XIII, ed. M. Dolç, Barcelona, Proa, 2007;
Tomàs d'Aquino, Antologia metafísica (Textos filosòfics, 56), Barcelona, Edicions 62, 1991.
Durant el curs treballarem amb documents en format .doc, .docx, .pdf i .ppt.
Si calgués fer sessions online, utilitzarem els programes Teams i Meet.