Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502758 Humanitats | OB | 2 | 1 |
No hi ha prerequisits.
L’assignatura pretén oferir una panoràmica equilibrada i bàsica de la història de l’art, des de les primeres civilitzacions fins a la fi del món medieval. Té la voluntat de proporcionar als estudiants les claus de lectura bàsiques per al coneixement dels criteris i recursos artístics dels diversos períodes estudiats, i per a entendre les diferències i les relacions entre ells. L’estudi se centra en un context fonamentalment mediterrani i europeu, de manera que el nom de l'assignatura, per a ser més precisos, hauria de ser Història de l'art antic i medieval d'Occident.
PRIMERA PART: ANTIGUITAT
1. Antecedents: Les arrels orientals i mediterrànies de l’art europeu antic.
2. Art grec (s. VI aC-II aC).
3. Art romà (s. III aC-III dC).
SEGONA PART: TARDOANTIGUITAT I ALTA EDAT MITJANA
4. Art de l’antiguitat tardana (s. IV-VII).
5. Una mirada a Bizanci (s. VIII-XV).
6. L’art de l’alta edat mitjana (s. VII-X).
TERCERA PART: L’OCCIDENT MEDIEVAL
7. El romànic (s. XI-XII).
8. El gòtic (s. XII-XV).
L’assignatura es fonamenta en la classe magistral, on el discurs s’acompanya de projecció d’imatges en pwp i es basa en l’anàlisi concret de les obres d’art per evocar a partir d’elles les característiques generals de la producció artística de cada període estudiat. Es completarà la formació amb lectures proposades a classe, i amb l’assistència optativa a exposicions i museus de contingut relacionat amb el temari. La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 40 | 1,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Lectures específiques | 10 | 0,4 | |
Tutories | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 60 | 2,4 | |
Recull i anàlisi d'imatges | 20 | 0,8 | |
Visita a museus o exposicions | 5 | 0,2 |
L'assignatura és avaluada a partir de tres proves diferents. Dues d'aquestes proves son exàmens parcials, cadascun dels quals compta un 40% de la nota final. Els exàmens es basen en la identificació visual de diverses obres d’art analitzades a classe, i en la resposta breu a una qüestió teòrica plantejada també al voltant de les imatges. La resta de la nota (20%) deriva de l'avaluació d'un treball de caràcter breu, sobre el qual s'informarà a principi de curs. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (via Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
La recuperació s’entén com a complementària i no com a sistema d’avaluació paral·lel. Hi podran accedir només els estudiants que, justificadament (per malaltia o altres causes), no s’hagin pogut presentar als exàmens durant el curs (seran objecte de recuperació només els exàmens no realitzats). La no presentació injustificada a un examen no donarà dret a recuperació. Com a mesura de gràcia, també podran presentar-se a una recuperació condicionada els alumnes suspesos amb una nota entre el 3'5 i el 4'9. La nota màxima d'aquesta recuperació serà un aprovat (5). S'aplicarà la qualificació de No Avaluable només als estudiants que no es presentin a cap de les activitats d'avaluació previstes.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial | 40% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Examen parcial | 40% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Treball | 20% | 5 | 0,2 | 6 |
BANGO, Isidro, Alta Edad Media. De la tradición hispanogoda al románico, Madrid, 1989
BANGO, Isidro, El arte románico, Madrid, 1989
BANGO, Isidro & Concepción ABAD, Arte medieval I, Madrid, 1996.
BANGO, Isidro & Gonzalo BORRÁS, Arte bizantino y Arte del Islam, Madrid, 1996.
BECKWITH, John, Arte paleocristiano y bizantino, Madrid, 1997 (1979).
BENDALA, Manuel & María José LÓPEZ GRANDE, Arte egipcio y del Próximo Oriente, Madrid, 1996.
BIANCHI BANDINELLI, Ranuccio & Enrico PARIBENI, El arte de la Antigüedad clásica. Grecia, Madrid, 1998.
BIANCHI BANDINELLI, Ranuccio & Mario TORELLI, El arte de la Antigüedad clásica. Etruria-Roma, Madrid, 2000.
BOARDMAN, John, El arte griego, Barcelona, 1991 (1967).
CAILLET, Jean-Pierre, L’art carolingien, París, 2005.
CASTELFRANCHI, Liliana, Lo splendore nascosto del Medievo. Arti minore: una storia parallela, Milà, 2005.
CORTÉS ARRESE, Miguel, Escenarios del arte bizantino, Múrcia, 2017.
DELIYANNIS, Deborah M., Ravenna in Late Antiquity, Cambridge, 2014.
DESCAMPS-LEQUIME, Sophie (dir.), Peinture et couleur dans le mond grec antique, París, 2007.
DODWELL, Charles R. Artes pictóricas en Occidente, 800-1200, Madrid, 1995 (1993).
ETTINGHAUSEN, Richard & Oleg GRABAR & Marilyn JENKINS-MADINA, Islamic art and architecture, 650-1250, New Haven/Londres, 2001.
FRANKFORT, Henry, Arte y arquitectura del Oriente antiguo, Madrid, 1982 (1954).
FRANKL, Paul, Arquitectura gótica, Madrid, 2002.
GOMBRICH, Ernst H., Història de l’art, 2002 (1950).
GRABAR, André, La iconoclastia bizantina, Madrid, 1998 (1984).
KRAUTHEIMER, Richard, Arquitectura paleocristiana y bizantina, Madrid, 1984.
LASKO, Peter, Arte sacro 800-1200, Madrid, 1999 (1972).
MARTÍNEZ DE LA TORRE, Cruz et alt., Historia del arte antiguo en Egipto y Próximo Oriente, Madrid, 2009.
McCLENDON, Charles B., The Origins of Medieval Architecture. Building in Europe 600-900 AD, New Haven-Londres 2005.
McCORMACK, Robin, Byzantine Art, Oxford, 2018 (2000)
NESS, Lawrence, Early Medieval Art, Oxford, 2001 (Oxford History of Art).
POLLIT, Jerome Jordan, El arte helenístico, Madrid, 1989 (1986).
PREZIOSI, Donald & Louise A. HITCCOCK, Aegean Art and Architecture, Oxford, 1999.
RUDOLPH, Conrad (ed.), A Companion to Medieval Art: Romanesque and Gothic in Northern Europe, Oxford, 2000.
SMITH, William S., Arte y arquitectura del Antiguo Egipto, Madrid, 2000.
STALLEY, Roger, Early Medieval Architecture, Oxford, 1999.
VERGNOLLE, Élianne, L’art roman en France, París, 1994.
WILLIAMSON, Paul, Escultura gótica, 1140-1300, Madrid, 2000.
YARZA, Joaquín & Marisa MELERO, Arte medieval II, Madrid, 1996.
-