Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4317545 Arqueologia Prehistòrica | OT | 0 | 1 |
No en té.
L'objectiu de l'assignatura rau en proporcionar els elements formatius necessaris per a l'estudi de les restes esquelètiques humanes procedents d'excavacions arqueològiques a partir de quatre grans eixos temàtics:
- tafonomia de les pràctiques funeràries
- filiació i parentiu
- paleopatologia
- indicadors de violència i aplicacions forenses
Atès que l'assignatura té un marcat component de coneixement aplicat, la programació té un elevat contingut pràctic en tots i cadascun dels temes i destaca per l'ús rutinari de models anatòmics i de la col·lecció de referència del laboratori de Bioarqueologia Humana.
BLOC 1. Osteologia humana: identificació anatòmica i principis dels estudis bioarqueològics i osteobiogràfics
- Introducció. Anatomia, osteologia i bioarqueologia.
- L’esquelet humà I: la volta craniana. Elements ossis, punts anatòmics, sutures e morfologia craniana. Centres d’ossificació i obliteració de sutures. Dimorfisme sexual. Craniometria. Trets epigenètics. Pràctiques d’identificació i d’estimació de sexe i edat.
- L’esquelet humà II: dentició. Anatomia dentària, sistemes de notació i procés de formació i erupció. Pràctiques d’identificació i d’estimació d’edat.
- L’esquelet humà III: tronc i cintures. Tipus de vèrtebres i costelles. Elements ossis de la cintura escapular i la pelviana. Indicadors d’ontogènia i dimorfisme sexual. Pràctiques d’identificació i d’estimació de sexe i edat.
- L’esquelet humà. IV: extremitats. Ossos dels membres superiors i inferiors. Fusió epifisària i mètrica diafisària. Pràctiques d’identificació i antropometria. Estimació d’estatura.
- Identificació i registre de restes humanes. Pràctiques
BLOC 2. Aplicacions
- Arqueotanatologia. Implicacions osteològiques de les pràctiques funeràries i dels sistemes d’enterrament. Agents tafonòmics, processos cadavèrics i esqueletització. Inhumacions primàries, secundàries, simultànies i múltiples. Tractament del cos i ritual funerari. Determinació de casos pràctics.
- Filiació i parentiu. Paleogenètica i arqueogenètica: principis d’anàlisi. ADN mitocondrial i nuclear. Distància biològica i herència genètica en l’anàlisi del parentiu biològic i dels patrons de residència i migracions. Presentació i discussió de casos pràctics.
- Paleopatologia. Anomalies i marcadors ossis. Diagnòstic i diagnòstic diferencial. Síndromes congènits, metabòlics i infecciosos. Marcadors posturals i laborals. Traumatismes i estigmes de violència. Identificació i determinació de casos pràctics.
- Crims contra la humanitat i aplicacions forenses. Investigació de fosses de la repressió franquista. Problemes i limitacions de la identificació de víctimes a través de la discussió de casos pràctics. Tècniques i aplicacions de l’aproximació facial forense. Introducció pràctica a la digitalització i modelització 3D.
Activitats dirigides:
Activitats supervisades:
Activitats autònomes:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes expositives, seminaris i sessions pràctiques | 37,5 | 1,5 | 1, 5, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoritzación | 37,5 | 1,5 | 2, 6, 7, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de proves i de treballs | 65 | 2,6 | 1, 3, 4, 9, 10, 11 |
Realització del quadern de pràctiques 60%
Treballs individuals i en grup (exercicis i resolució de problemes) 30%
Assistència i participació activa 10%
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Pràctiques d'aula i laboratori | 60% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
Treballs individuals i en grup | 40% | 4 | 0,16 | 1, 3, 6, 7, 9, 10, 11 |
BLOC 1
ALQAHTANI, S. J.; LIVERSIDGE, H. M.; HECTOR, M. P. (2010), “Atlas of tooth development and eruption”, American Journal of Physical Anthropology, 142(3): 481-90. https://doi.org/10.1002/ajpa.21258
BUIKSTRA, J. y UBELAKER, D.H.(eds) (1994), Standards for data collection from human skeletal remains. Proceedings of a Seminar at the Field Museum of Natural History organized by Jonathan Haas, Arkansas Archaeological Survey Research Serie nº 44, Indianapolis.
NIKITA, Efthymia. (2017), Osteoarchaeology. A Guide to the Macroscopic Study of Human Skeletal Remains. Elsevier, Londres.
SCHAEFER, M., BLACK, S. y SCHEUER, L. (2009), Juvenile osteology. A laboratory and field manual. Academic Press, Londres.
TERMCAT (1993), Diccionari d’anatomia, Colecció Diccionaris terminològics, Fundació Barcelona, Barcelona.
UBELAKER, D. H. (1984), Human skeletal remains. Excavation, analysis, interpretation, edición revisada, Smithsonian Institution, Washington. (trad. castellano: Enterramientos humanos. Excavación, análisis, interpretación. Munibe, supl. 24, Sociedad de Ciencias Aranzadi, Donostia, 2003).
WHITE, T. D. (2011), Human Osteology, 3a edició, Academic Press, Nova York.
BLOC 2
BUIKSTRA, J. (ed.) (2019), Ortner’s identification of paleopathological conditions in human skeletal remains, Smithsonian Institution, Washington. Academic Press-Elservier https://doi.org/10.1016/C2011-0-06880-1
DUDAY, H. (2009), The Archaeology of the Dead: Lectures in Archaeothanatology. Oxbow Books, Londres.
GELLER, P. (2017), The bioarchaeology of socio-sexual lives. Queering common sense about sex, genderand sexuality. Springer, Nova York.
ETXEBERRIA, F. (coord.) (2012), Antropología Forense de la Guerra Civil Española. Monográfico de la revista Boletin galego de medicina legal e forense, nº 18.
KATZENBERG, M.A. i GRAUER, A.L. (eds.) (2019), Biological Anthropology of the Human Skeleton. 3a edició, Wiley-Blackwell.
KLAUS, H.D., HARVEY, A.R. y COHEN, M.N. (2017), Bones of complexity. Bioarchaeological case studies of social organization and skeletal biology. University Press of Florida, Gainesville.
MARTIN, D.L. i HARROD, R.P. (2015), “Bioarchaeological contributions to the study of violence”, Yearbook of Physical Anthropology, 156: 116-145.
MARTIN, D.L., HARROD, R.P. i PÉREZ, V.R. (2013), Bioarchaeoogy. An integrated approach to working with human remains. Manuals in Archaeological Method, Theory and Technique, Springer, Nova York.
MATISOO-SMITH, E. y HORSBURGH, K. Ann (2012), DNA for archaeologists. Left Coast Press, Walnut Creek, California.
LEWIS, M.E. (2007), The Bioarchaeology of Children. Perspectives from biological and forensic anthropology. Cambrdige University Press, Cambridge.
SCHRADER, S.A. y BUZON, M.R. (2017), “Everyday life after the collapse: a bioarchaeological examination of entheseal change and accidental injury in Postcolonial Nubia”, Bioarchaeology International, 1 (1-2): 19-34; https://doi.org/10.5744/bi.2017.1000
WALDRON, T. (2009), Palaeopathology. Cambridge University Press, Cambridge.
Word, Power Point, Teams, PDF reader