2021/2022
Pràctiques d'Intervenció
Codi: 44393
Crèdits: 12
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4315497 Trastorns de la Comunicació i del Llenguatge |
OT |
0 |
A |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
Equip docent extern a la UAB
- Laura Gonzalez Sanvisens
Prerequisits
No hi ha prerequisits
Objectius
G1Ampliar la formación práctica del profesional de la logopedia
G1.1Observar y participar gradualmente en actividades que preparen para la práctica profesional como logopeda
G1.2 Relacionar, en el contexot de la práctica aplicada, los conocimientos teóricos previos y los que se consigan en el máster.
G1.3 Aprender a identificar los límite de su futura competencia profesional y saber derivar al especialista los casos que no correspondan a su capacitación como logopeda
G1.4Saber identificar las situaciones en las que ha de pedir asesoramiento o supervisión al profesional especialista
G2 Profundizar en los conocimientos teórico-prácticos que les possibiliten la cualificación y la especialización en el diagnóstico y la intervención logopédica
G2.1 Familiarizarse con el código deontológico propio de la professión
G2.2 Interaccionar con otros profesionales
G2.3 Aprender a gestionar centros de Logopedia
Competències
- Actualitzar, relacionar críticament i aplicar a l'activitat professional els diferents marcs teòrics sobre els processos d'aprenentatge i d'adquisició dels processos comunicatius.
- Adequar i supervisar plans d'intervenció logopèdica, en funció de l'avaluació i de les variables individuals i socials concurrents, enfront de problemàtiques noves i complexes.
- Aplicar el mètode científic en la pràctica professional.
- Aplicar els fonaments de la bioètica i actuar d'acord al codi deontològic de la professió considerant la diversitat sociocultural i les limitacions associades a les diferents patologies.
- Desenvolupar la pràctica professional des de la perspectiva de la qualitat i la millora contínua, amb capacitat per avaluar-la i optimitzar-la.
- Dominar les habilitats i mitjans necessaris per al treball en equip i en grups multidisciplinaris.
- Mostrar habilitats de comunicació interpersonal i de maneig de les emocions per a una interacció efectiva amb els pacients, familiars i cuidadors en els processos d'identificació del problema, avaluació, comunicació del diagnòstic i intervenció i seguiment.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants sàpiguin aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Recaptar, analitzar i utilitzar críticament les fonts d'informació necessàries per a l'avaluació i la intervenció logopèdica.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
Resultats d'aprenentatge
- Adequar el discurs a les competències lingüístiques i comunicatives de l'usuari i la seva família.
- Adequar l'actuació professional al codi deontològic en el context de les pràctiques d'intervenció logopèdica.
- Adequar la comunicació atenent a la diversitat sociocultural de l'usuari i el seu entorn familiar i comunitari.
- Analitzar els tractaments logopèdics en el marc de les teories de l'aprenentatge que els donen suport.
- Conèixer el llenguatge propi de fonts d'informació no logopèdiques amb la finalitat d'interpretar adequadament les informacions proporcionades per altres professionals en el context de les pràctiques d'intervenció logopèdica.
- Conèixer i intervenir sobre els facilitadors i barreres de l'adhesió terapèutica.
- Dominar les tècniques d'entrevista en logopèdia.
- Establir els objectius de la intervenció logopèdica des d'una perspectiva interdisciplinària.
- Identificar les característiques de l'entorn familiar i social per determinar la seva influència en el procés d'intervenció.
- Interpretar críticament els resultats dels instruments i tècniques d'avaluació i exploració més rellevants per a la intervenció logopèdica.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants sàpiguin aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Reconèixer els estats afectius i processos vivencials de l'usuari i la seva família.
- Reconèixer la importància i identificar els recursos per a una actualització permanent en l'exercici de l'activitat professional en el context de les pràctiques d'intervenció logopèdica.
- Reconèixer la necessitat d'exploracions addicionals, complementàries a les fonts d'informació recaptades, en el context de les pràctiques d'intervenció logopèdica.
- Seleccionar de forma argumentada, sobre la base de criteris de garbellat i de qualitat, les fonts documentals pertinents per a l'objectiu de la recerca, l'avaluació o la intervenció logopèdica en el context de les pràctiques d'intervenció logopèdica.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Utilitzar adequadament els procediments i tecnologies per a una comunicació efectiva entre professionals.
- Utilitzar críticament els instruments i tècniques d'avaluació i exploració més rellevants per a la intervenció logopèdica.
Continguts
El mòdul de Pràcticum d'intervenció no té pròpiament temari, sino objectius que han estat descrits en l' apartat OBJECTIUS i que s'han d' aconseguir d' acord amb els Resultats d' Aprenentatge, en els centres de Pràctiques.
Metodologia
L' estudiant haurà d' assistir als centres de Pràctiques. Haurà d' assistir també a una sessió de tutoria grupal informativa i de seguiment del procés de les pràctiques, en les quals s' explicarà l' organització general i les característiques de la memòria que s' haurà de presentar al final de les pràctiques.
“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
L' avaluació consisteix en la suma de dues evidències : un informe del tutor o tutora de Pràctiques que suposa el 80% de la nota final i el lliurament de la memòria final que ha d' elaborar l' estudiant, que suposa el 20% restant. Els requisits per a l' acompliment d' aquestes evidències s' explicaran amb detall a les tutories informatives i al Campus Virtual.
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
EV1: Memòria o agenda d' activitats o procediment que s' acordi |
20% |
0
|
0 |
2, 4, 5, 8, 11, 12, 14, 17, 18, 20
|
EV2: Pràctiques assistencials |
80% |
0
|
0 |
1, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21
|
Bibliografia
Les lectures obligatòries s' indicaran a cada centre de pràctiques