Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4315497 Trastorns de la Comunicació i del Llenguatge | OB | 0 | 1 |
No hi ha prerequisits per cursar aquest mòdul.
L'objectiu d'aquest mòdul és que l'alumnat adquireixi les competències necessàries per fer recerca en l'àmbit dels trastorns de la comunicació, així com per basar la pràctica professional en l’evidència.
S'aprèn a formular preguntes rellevants, a definir adequadament objectius i hipòtesis d'investigació, i a discriminar quins mètodes i dissenys d'investigació són més adequats en funció d'aquests objectius i hipòtesis. També es desenvolupen les habilitats relacionades amb la cerca, selecció, avaluació de la qualitat i síntesi de la informació rellevant per dur a terme investigacions i actuar professionalment.
Per últim, l'alumnat aprèn a identificar i discutir les implicacions sanitàries, metodològiques i tècniques de la investigació, així com les seves repercussions sobre l'actuació assistencial basada en l’evidència i sobre el progrés del coneixement científic de la disciplina.
-Cerques bibliogràfiques sistemàtiques i síntesis d'evidències científiques.
-Mètodes, dissenys i tècniques d'investigació aplicats a l'àmbit dels trastorns del llenguatge i de la comunicació.
-Habilitats d'avaluació de la qualitat metodològica i de lectura crítica de publicacions científiques.
-Procediment de gradació de l'evidència i avaluació de la seva aplicabilitat.
-Implementació de l'evidència
Tant els recursos d'aprenentatge com el contingut les activitats formatives estan orientats a aprendre a través de la pràctica. En les sessions sincròniques es combinaran parts expositives en què s'establiran les bases per adquirir les competències, amb activitats pràctiques per poder-les instanciar. Les evidències d'aprenentatge estan també orientades a avaluar de forma pràctica les competències que cal assolir.
“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.
Es destinaran aproximadament 15 minuts d’alguna classe a permetre que els seus estudiants puguin respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi crítica i discussió de casos | 11 | 0,44 | 4, 5, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Expositives | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 13, 14 |
Práctiques informatitzades | 5,5 | 0,22 | 6, 8, 10, 13, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 7,5 | 0,3 | 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Disseny, preparació i execució d'evidències | 66 | 2,64 | 6, 8, 10, 13, 15 |
Treballar materials proposats pels professors | 45 | 1,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Definició d'estudiant avaluable
Un/a estudiant es considera avaluable quan ha lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts.
Definició d'assignatura superada
Un/a estudiant ha superat l'assignatura quan compleixi les dues condicions següents:
a) Hagi obtingut una qualificació mínima de 5 punts.
b) Hagi obtingut una puntuació mínima d'1 punts tant en l'Ev1 com en l'Ev2, i un mínim 1.5 punts en l'Ev3. En cas de no assolir aquests requisits, la nota màxima a consignar a l'expedient acadèmic serà de 4.9 punts.
Recuperació
Per tal que l'alumnat pugui optar a la recuperació cal que es compleixin les dues condicions següents:
a) No haver assolit els criteris establerts per superar l'assignatura.
b) Haver realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total.
* No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1. Prova individual escrita. Cerca i selecció d'estudis | 2.5 punts | 0 | 0 | 4, 6, 8, 10, 14, 15 |
Ev2. Prova individual escrita. Avaluació de la qualitat metodològica | 3 punts | 0 | 0 | 4, 5, 6, 8, 13, 14 |
Ev3. Treball individual escrit. Revisió sistemàtica | 4.5 punts | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15 |
Fonamental:
Higgins, J. P. T., & Cochrane Collaboration (Eds.). (2019). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions (Second edition). Wiley-Blackwell.
Portell, M. & Vives, J. (2019). Investigación en psicología y logopedia: introducción a los diseños experimentales, cuasi-experimentales y ex post facto. Servei de publicacions. UAB.
Complementària:
Bono, R. & Arnau, J. (2014). Diseños de caso único en ciencias sociales y de la salud. Síntesis.
Cooper, H. M., Hedges, L. V., & Valentine, J. C. (Eds.). (2019). Handbook of research synthesis and meta-analysis (3rd edition). Russell Sage Foundation.
Shaughnessy, J.J, Zechmeister, E.B, & Zechmesiter, J.S (2007). Métodos de investigación en Psicología (7ªEd.). McGraw Hill
--